Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-12, 21:06
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vissa av oss uppskattar faktiskt opera. Och då väljer vi att lyssna på sångare som inte är världsberömda i hela SVT. Om du förstår vad jag menar.
Ja, jag känner till den sorten.
2019-09-12, 21:10
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Varför avslutade då Greta ett av sina största tal med att säga, att den verkliga makten tillhör folket!

New-speech är en del av strategin. Krig är fred...

Om Greta ansåg att makten tillhör folket så skulle hon inte göra sig till galjonsfigur för en rörelse som vill flytta den demokratiska makten och lägga den i händerna på världens 1 % rikaste.
2019-09-12, 21:11
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Tack, ja det låter ju inget vidare, får googla och se om det finns mer att läsa om detta!

Utan att lägga några värderingar i hur bra eller dålig hon är, har hon inte en röst som är skolad till Wagner-operor. Så nishad är operavärlden att hon har en röst som passar något annat, och en annan som passar Wagner.

Så det är ju lätt för henne att säga att hon passar på att spela Brünhilde.
2019-09-12, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jag förstår vad du menar. Jag vill inte veta av nazisterna och därför besöker jag inte deras trådar på Flashback. Men här ska vi ju skriva och läsa om Greta och hennes göranden och låtanden världen över.

Svara på frågan istället för att låtsas låta intelligent. Varför vill du läsa om Greta vareviga dag???
2019-09-12, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Aha. Du är en operakännare av stora mått med stora insikter då. Eller? Hittar du på bara? I linjen med tidigare inlägg. Smutskastning av Greta och allt som kan förknippas med henne.
Ja, frågan kan ställas.

Beklagar. Dubbelklickningen.

DN, SVT m fl har gärna hjälpt Malena att blåsa upp snacket om hennes internationella karriär för att ge intryck av att hon var något sorts tungt namn ute i världen för 10-15 år sedan. Så var det inte, hennes karriär utomlands var inte i närheten av de högre skikten på det sättet, den tog aldrig riktigt fart.

Påhoppet på Birgit Nilsson (hon sade typ att "de nya sedlarna hyllar en nazianstucken sångerska, Birgit Nilsson fattade inte hur problematiskt det är att sjunga Brynhilde, vet ni inte att Wagner var nazist och att det syns i hans operor?") handlade främst om professionell avundsjuka, det är Malena förstås inte ensam om bland operasångerskor, men Birgit hade som sångerska allt det som Malena inte har.
2019-09-12, 22:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Intressant reaktion från dig! Du fokuserar på hur det låter. Greta sa som det var och hon visste att det hon sa var 100 % sant och det var därför hon formulerade sig som hon gjorde.

Ytterst få personer blir seglade som passagerare över Atlanten i en båt som Malizia II, men hon fick det erbjudandet, bland en del andra antar jag, och hon tänkte:

"Jag är en av väldigt få människor i världen som faktiskt kan göra en sådan resa. Så varför inte?"

Hon nöjer sig med att tala sanning och är inte så ängslig över hur det låter, ytligt sett.

Jag vill absolut inte bli tagen till intäkt för Gretas klimatalarmism - när hon säger "där jag kommer ifrån ses det som ett faktum, inte som hos er där det mest ses som en fråga om vad man tror" menar hon just hennes egen extrema tolkning av vad "forskningen säger" - nej, forskarna är ingen monolitisk grupp. Det hon säljer in med de stora orden är sitt eget narrativ, inte rätt och slätt påståendet att human-induced global warming existerar i någon form.

Jag känner mig lika allergisk mot sådant snack som många engelsmän skulle känna sig om Boris Johnson stod och orerade om vad "we British" tycker, tänker och vill. Inför utlandet, dessutom. "Prata för enbart dig själv och dina kompisar, tack!" får man lust att ropa in i studion.
2019-09-12, 22:26
Medlem
Jag diskuterar gärna miljön, men fenomenet med Greta är oerhört svårt att sympatisera med eller begripa. Tänk om ändå Rosa eller Martin fick förfrågan att inta Vogues omslag eller åka segelbåt över atlanten?

Greta är ingen klimataktivist eller aktivist i min värld, det är något väldigt konstigt med hela fenomenet. Hon är liksom i medias synvinkel en utnämnd aktivist eller? Man föregår sig hela tiden och piskar som konsekvens upp ett förakt mot hela miljörörelsen. Det är i mina ögon ett hån mot alla riktiga aktivister både i nutid och historiskt, men det är ju inte Gretas fel. Det är inte Greta som person jag vill kritisera utan fenomenet i sig. Hon är som en gröntvätt för etablissemanget och av etablissemanget.

Det är också väldigt märkligt, om inte bisarrt, att det tycks finnas ett sådant enormt stöd och engangemang från mäktiga intressen och personer men ändå så är det bara symboliken som når fram? Om plattformen är så etablerad borde betydligt mer saker hända.
Senast redigerad av Roxyn 2019-09-12 kl. 23:03.
2019-09-12, 22:39
Medlem
Mikeyjamess avatar
Då blev det Daily Show ändå! Helvete vad mediatränad hon har blivit, hon kan både förstå och dra egna skämt nu!

Tycker dock Noah höll tillbaka för mycket med snälla frågor, det hade varit intressant om hon gästade Maher som hade kunnat fråga henne om den egoistiska aspekten då hennes dödsångest är det som driver henne
Senast redigerad av Mikeyjames 2019-09-12 kl. 22:46.
2019-09-12, 22:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
HepCat-X har helt rätt. Malena var en gång ung och lovande. Hon fick till en början (mindre) roller hos de stora ditigenterna, men mer blev det inte. Så vitt jag vet har hon t ex inte gjort någon inspelning med någon av de stora.
Malena har aldrig kunnat mäta sig med t ex Ann-Sophie von Otter eller Ann Hallenberg, båda mezzosopraner som Malena och med ungefär samma repertoar som Malena. Båda två mycket framgångsrika utomlands men mindre kända i Sverige.
Det stämmer att när Malena slutade flyga hade hon kommit så långt hon kunde i sin karriär.
Hon har inte det som krävs för att bli en stor operastjärna.

Det enda sammanhang där jag har sett Malena tillsammans med större stjärnor utanför Sverige (och nej, Mellon räknas inte in här) är en lastgammal videoinspelning av Händels opera Hercules från Parisoperan, som går på klassisk-musik/jazz-kanalen Mezzo ibland. Malena har en biroll (en s k byxroll, hon spelar alltså en ung man) och rollistan toppas av Joyce Di Donato som Herkules hustru Deianeira. Filmen är 15 år gammal, och Di Donato etablerade sig snabbt som stor internationell mezzosopranstjärna, hon har gjort mängder av tunga huvudroller på New York Met, Covent Garden och andra stora operahus, dvd och lovordade cd-skivor - medan Malenas karriär harvade på i lägsta mellanskiktet i ett årtionde eller så tills hon gav upp utlandsjobben.
2019-09-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
DN, SVT m fl har gärna hjälpt Malena att blåsa upp snacket om hennes internationella karriär för att ge intryck av att hon var något sorts tungt namn ute i världen för 10-15 år sedan. Så var det inte, hennes karriär utomlands var inte i närheten av de högre skikten på det sättet, den tog aldrig riktigt fart.

Påhoppet på Birgit Nilsson (hon sade typ att "de nya sedlarna hyllar en nazianstucken sångerska, Birgit Nilsson fattade inte hur problematiskt det är att sjunga Brynhilde, vet ni inte att Wagner var nazist och att det syns i hans operor?") handlade främst om professionell avundsjuka, det är Malena förstås inte ensam om bland operasångerskor, men Birgit hade som sångerska allt det som Malena inte har.
Nu är ju inte Malena ensam om att vara okunnig. Hur skulle hon kunna veta att Wagner dog innan Hitler ens föddes? Vi som faktiskt uppskattar opera lyssnar på andra än Ernman, då det finns många som är världsberömda i hela världen, till skillnad från dem som är världsberömda på hela SVT. Och om man går utanför opera så finns det förstås många fler, inom helt andra fält än opera, som är världsberömda på hela SVT! Men nu glider jag in på DDR-Sverige, och det är off-topic.
2019-09-12, 22:55
Medlem
Det är obehagligt att vuxna människor fortsätter att heja på farsen, trots att Greta själv uttryckligen har sagt att hon startade skolstrejken för att hon inte hade några kompisar och mådde allmänt dåligt. Detta barn SKRIKER efter att få bli sedd - uppvuxen med två narcissister som hon är - och ni idioter bara uppmuntrar föräldrarnas misshandel. Ni bekräftar för Greta att hon måste göra något extraordinärt för att få lika stor uppmärksamhet som barn med normala föräldrar får utan att behöva prestera alls.
2019-09-12, 23:12
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Nu är det alltså topic här att Gretas mamma inte vill sjunga musik som Hitler älskade. Och det upprör en del här. Av någon anledning, som jag vill ens tänka på.
Och det ska sen på något mystiskt sätt vändas mot personen Greta.
Ja, haters här går banans. Idioter. Förstår och respekterar Greta när hon säger att hon skrattar åt sånt och själv hittar på värre konspirationsteorier.
Dags att lämna tråden IGEN.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in