Citat:
Ursprungligen postat av
theanthropologist
Intressant reaktion från dig! Du fokuserar på hur det låter. Greta sa som det var och hon visste att det hon sa var 100 % sant och det var därför hon formulerade sig som hon gjorde.
Ytterst få personer blir seglade som passagerare över Atlanten i en båt som Malizia II, men hon fick det erbjudandet, bland en del andra antar jag, och hon tänkte:
"Jag är en av väldigt få människor i världen som faktiskt kan göra en sådan resa. Så varför inte?"
Hon nöjer sig med att tala sanning och är inte så ängslig över hur det låter, ytligt sett.
Jag vill absolut inte bli tagen till intäkt för Gretas klimatalarmism - när hon säger "där jag kommer ifrån ses det som ett faktum, inte som hos er där det mest ses som en fråga om vad man tror" menar hon just hennes egen
extrema tolkning av vad "forskningen säger" - nej, forskarna är ingen monolitisk grupp. Det hon säljer in med de stora orden är sitt eget narrativ, inte rätt och slätt påståendet att human-induced global warming existerar i någon form.
Jag känner mig lika allergisk mot sådant snack som många engelsmän skulle känna sig om Boris Johnson stod och orerade om vad "we British" tycker, tänker och vill. Inför utlandet, dessutom.
"Prata för enbart dig själv och dina kompisar, tack!" får man lust att ropa in i studion.