Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-22, 11:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den stora FN-skrapan i New York lystes upp med citat av Greta Thunberg i går kväll:

https://www.instagram.com/p/B2o_NzRDUaN
https://www.expressen.se/nyheter/kli...pa-fn-skrapan/

Jag tror många har svårt att begripa hur mäktigt detta är...

Vad har Greta med familj för klimatavtryck i familjehemnet? Jag antar att Greta har trimmat och kommer trimma det ytterligare.
Sett en del om ett försök som pågår att dra ned på hushållsavtrycket. Ett normalhushåll idag har ett CO2 avtryck på 5 ton. Tydligen för att det ska kunna lira med naturen och planeten så verkar siffran 0,7ton vara det hushållen ska ligga på.
Det är alltså 4ggr så mkt, just nu.
Jag är inspirerad utav Greta och ska göra mitt bästa för att nå 0,7 kanske tom, ännu lägre.
Men det är lite bökigt och räkna ut avtrycket.
Det borde finnas en app där man skriver in allt som räknar ut CO2 avtrycket som kan underlätta för mig och för Greta. Finns det nån sådan?
Annars är det ett bra tips till någon som kan utveckla en sådan och tjäna pengar på att förbättra klimatet.
2019-09-22, 11:21
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Vad har Greta med familj för klimatavtryck i familjehemnet? Jag antar att Greta har trimmat och kommer trimma det ytterligare.
Sett en del om ett försök som pågår att dra ned på hushållsavtrycket. Ett normalhushåll idag har ett CO2 avtryck på 5 ton. Tydligen för att det ska kunna lira med naturen och planeten så verkar siffran 0,7ton vara det hushållen ska ligga på.
Jag är inspirerad utav Greta och ska göra mitt bästa för att nå 0,7 kanske tom, ännu lägre.
Det borde finnas en app där man skriver in allt som räknar ut CO2 avtrycket som kan underlätta för mig och för Greta. Finns det nån sådan?
Annars är det ett bra tips till någon som kan utveckla en sådan och tjäna pengar på att förbättra klimatet.
Gör som Greta säger nu och lyssna på forskarna. Lyssna inte på Greta för det vill hon inte.
2019-09-22, 11:29
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:

Greta kan börja med att avliva sina två hundar. Dom gör ingen nytta för klimatet. Sen kan du: sluta flyga, sluta åka bil, bli vegan, endast äta inhemska produkter, enbart bära begagnade kläder, sänka temperaturen inomhus, duscha väldigt sällan och då i kallt vatten, bo i ett kollektiv, ingen alkohol, sluta med internet, ej jobba på bilfabrik och liknande etc.
2019-09-22, 11:37
Medlem
Citat:

Finns ett exempel på nätet : utsläppsrätt.se
2019-09-22, 11:40
Medlem
Citat:

Beror på, har man en uns av distans till upplägget, så får man snarare en förståelse hur lättmanipulerade befolkningen är.
Att du t.ex. är så pass fixerad vid Greta samt att det har så pass stor betydelse i din vardag, påvisar ett starkt religiöst beteende.
Senast redigerad av Gary-loomis 2019-09-22 kl. 11:46.
2019-09-22, 11:48
Medlem
Citat:

Hur stor är lägenheten? Har de mer än en bostad? -Kanske skulle de kunna dela den/dem med några andra så vi kan minska nybyggnationen (med betong och annat = stora CO2-utsläpp) och därtill få ner energiförbrukningen per person. Har de husdjur, vad äter de i så fall och vilken miljöbelastning leder de till? Köpte de inte en ny stor elbil för ett par år sedan? Hur mycket miljöbelastning kostade tillverkningen av den? -Ett fordon dessutom är beroende av den hatade kärnkraftselen om laddningen inte ska orsaka ökad förbränning av fossil-el och ökade CO2 utsläpp.
Poängen är: -Det finns nog en flock annat som skulle bespara miljön mer än att totalvägra att flyga, men som inte har samma symbolvärde, vilket ju är det viktigaste. -För varför bry sig om helheten när det finns symbolhandlingar att rida på?
2019-09-22, 12:06
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Beror på, har man en uns av distans till upplägget, så får man snarare en förståelse hur lättmanipulerade befolkningen är.
Att du t.ex. är så pass fixerad vid Greta samt att det har så pass stor betydelse i din vardag, påvisar ett starkt religiöst beteende.
Ja, det är märkligt att en 16-åring som ser ut som 10 kan påverka vuxna män i sån grad.
2019-09-22, 12:24
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Ja, det är märkligt att en 16-åring som ser ut som 10 kan påverka vuxna män i sån grad.
Alltså, det är ju en bidragande faktor till hennes popularitet, att hon ser ut som ett barn.

Hade hon haft lite former, t ex stora bomber och schysst häck, så hade hon inte tagits på allvar. Och hade det varit så, hade hon varit intresserad av killar och kuk istället för klimatet. Nu har hon funnit sin grej i livet, och jag tror knappast att hon kommer att inleda något förhållande med en man, nånsin.

Min hypotes är att hon är asexuell.

Måste ändå säga att jag är imponerad av hennes mod att ställa sig och tala inför massorna. Men det är väl en del av diagnosen för denna moderna version av Jeanne d'Arc.
2019-09-22, 12:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är det bevisat att hon själv skriver sina tal
Hon har sagt det själv.
Har du några bevis för motsatsen?
2019-09-22, 12:32
Medlem
Bra forskning om hur Greta kommer från en frimurarfamilj och har en "handläggare" precis som alla andra i eliten: https://twitter.com/timetowakeupsw1/...674741248?s=20

Greta är så kallad social engineering. Totalt fejk med ett enda syfte: Sprida propaganda om klimatbluffen. Åkesson hade helt rätt om Greta. Hon är skapad.

Den här teckningen visar så bra vad detta egentligen är för skit: https://magaimg.net/img/90o1.jpg
2019-09-22, 12:42
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Åhh Picamagpie, trådens egna rumpnisse, du begyller verkligen tråden med dina oneliners, vaffö gör de på detta viset, vaffö, vaffö.
Jag tror om man skulle illustrera din hjärna så blir det nog med ett stort frågetecken.
Det är bra att du är undrande, du söker efter svar, du är en sökare..Jag hoppas tråden ger dig lite svar, annars är det nog bättre om du PMar mig i frågor som mer rör mig ist, för som trådens topic Greta.
Men rent hypotetiskt till dina livsgrubblerier så kan person X redan bocka av nästan allt på din lista. Varför bo i kollektiv om person X redan investerat i mark och fastigheter i olika klimatzoner? Person X värmer vatten med ved, som även ger tropiska inomhustemperaturer på de kallaste vintrar.X gillar inte att tvaga sig kallt.
Jobba på bilfabrik är ett val som X valde bort tidigt o sin ungdom.
X kan ju bli nykterist eller bränna/brygga göra viner själv.
X laddar sina surfplattor mobiler med solpaneler.
Du gnäller som en väldigt bortskämd och utav staten söndercurlad lite rumpnisse.

Det ska bli intressant at se Greta ta ut klivet ur sin familj och deras hem. Hon ställer nog en del höga krav på sig själv. Vad andra tycker tror jag hon inte bryr sig om. Att leva klimatsmart är inget problem utan snarare höjer livskvaliten.
Det är bara får och stackare som inte kan se efter sina kommande släkters överlevnad som lever som syndare.
Så elda med ved är lösningen? Vad säger Greta om det?
2019-09-22, 12:45
Medlem
Citat:
Hon har sagt det själv.
Har du några bevis för motsatsen?

Taggarna utåt direkt på en enkel harmlös fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in