Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-23, 21:14
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Man får vara jävligt försiktig med att dra alltför djärva liknelser.
Men Hitler var en retoriskt naturbegåvning som trollband sina lyssnare. Han precis som Greta skrev sina tal själv, satt uppe natt och dag och finslipade.
Han brann för sina intressen och det var det som folk gick igång på. Att det från början skulle vara medvetet manipulativt tror jag ej.
Men galenskaperna ökade i takt med tiden och sjuklighet.
Många har försökt och imitera genuiteten men misslyckats
Nej, Hitler (som andra politiker) hade talskrivare, till skillnad från Greta.

Hitler var en oppurtunist som tyvärr inte lyckades söka på rätt linje som arkitekt. Och som därför inte kom in. Hans måleri av byggnader är bra tycker jag. Som politiket blev han påverkad av de infiltratörer som manipulerade NSDAP innifrån och som använde de karriärsugna nazistena som målvakter att hängas i Nürnburg. Själva blev de stommen i CIAs stay-behind-nätverk i Europa.

Jag tror att det i varje avseende är helt irrelevant att jämföra honom med Greta, som ger allt för mänskligheten.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-23 kl. 21:19.
2019-09-23, 21:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Det där var inte svar på min fråga.
Återigen ställer jag frågan: När skall massutdöendet inträffa?
Det pågår nu!
2019-09-23, 21:15
Medlem
Soterns avatar
När hon sa "how dare you" för andra gången åkte min skämskudde upp.
2019-09-23, 21:16
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja och hur går det för länderna kring ekvatorn då?

Det kan vi inte veta... temperaturökningen behöver inte vara jämn på hela planeten. Planeten är inte en liten stålplatta som värms upp med en låga och blir exakt 1,25K varmare.

I historiska tider har vi haft varmare klimat än vad vi har nu och länderna kring ekvatorn verkar ha klarat sig.

EDIT: https://historiska.se/upptack-histor...-forhistorien/

Skulle inte ha något emot ett gäng pelikaner i sjöarna runtomkring.
Senast redigerad av AcchiaHe 2019-09-23 kl. 21:20.
2019-09-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist

Hitler var en oppurtunist som tyvärr inte lyckades söka på rätt linje som arkitekt. Och som därför inte kom in. Hans måleri av byggnader är bra tycker jag. Som politiket blev han påverkad av de infiltratörer som manipulerade NSDAP innefrån och som använde de karriärsugna nazistena som målvakter att hängas i Nürnburg. Själva blev de stom,en i CIAs stay-behind-nätverk i Europa.

Jag tror att det i varje avseende är helt irrelevant att jämföra honom med Greta, som ger allt för mänskligheten.

Orka ens bemöta idiotiska kommentarer som jämför en fullblodspsykopat med en autistisk unge. Ska det nödvändigt jämföras med Hitler så är väl i så fall Gretas föräldrar bättre kandidater, som trots att de vet hennes status när det gäller mående hetsar på alla tokigheter och inte ser till så hon får återhämta sig.
2019-09-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
En gång när Malena kom hem från ett arbete i Japan anklagade Greta henne för att ha dödat X antal människor genom sin blotta flygresa.

Nu anklagar hon mänskligheten för att ha stulit hennes barndom, oklart hur. Hon lär inte ha hört talas om klimatförändringarna innan hon var minst 10-12 år. Drabbades hon av väderkatastrofer innan dess? Översvämningar och orkaner? Outhärdliga och onormala värmeböljor?

Med ett ansikte förvridet av återhållen aggressivitet och värsta drama-Queen-uppträdandet är frågan om hon inte börjar gå för långt. Eller är hon på väg in i en utmattningsdepression? Kändes som om hon var nära att börja storgråta - krokodiltårar eller ej, kanske bryta ihop.

Frågan är om man vågar låta henne ställa upp i liknande sammanhang igen, direktsändning och allt. Det var inget ”starkt” tal, ingen magi, inget ”retoriskt geni”. Det var en uppvisning av en mycket obalanserad tonårstjej som uppenbarligen inte mådde bra.

Hon har väl DS eller något liknande och då är det väldigt enkelt att storma in i något man anser är viktigt för en.
Jobbar ju med folk som har olika funktionsnedsättningar och är som henne men kan sitta och köra sitt jobb 8h i sträck bättre än nån annan för de snöar in helt på vad som skall göras.

Så jag ser Greta som likadan tyvärr kommer de nog slå över alternativt sluta illa då hon inte ser några förändringar.

Krasst sett:
Snackas om hur man ska stoppa gängen i Sverige och hälften av partiledarna åker på party den 8e får stanna hemma och är inte inbjuden till nåt event. Så mycket bryr de sig om kriminaliteten i Sverige. Samtidigt som en ung svenska åker till USA och snackar en massa. No body cares tyvärr.

Hon kan väl också åka på korståg och säga till alla familjer att sluta reproducera sig eftersom det är det stora problemet oavsett.
2019-09-23, 21:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Och när skall mänskligheten dö ut som domedagsprofeten Greta förutspråkar?
Greta Thunberg varken förespråkar eller förutser att mänskligheten ska dö ut.
Var har du fått det ifrån, någon antiklimatpåverkansblogg?
2019-09-23, 21:23
Bannlyst
Citat:
Vad de är rädda för är den massrörelse som växer fram. För den fordras massiv damage control, med allt vad det skulle kunna tänkas innebära. Och de har experter på området.
Jag tror du missförstod.
Eliten oligarkerna ägarfamiljerna har sin agenda för kontroll av resurser och människor.
Politikerna fyller sina egna fickor och pushar elitens agenda, samt hyllar och sköter om den här Greta.
Folk som inte är så intelligenta blir rädda av de falska domedagsprofetiorna från Greta.

Vad är det för jävla massrörelse haha massa folk som går i en stor folkmassa som hjärndöda zombies?

Vill idioterna betala mer så kan de göra det själva kan man tycka.
2019-09-23, 21:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
När hon sa "how dare you" för andra gången åkte min skämskudde upp.
Jag misstänker att du dessvärre inte skäms för att du blir utskälld!
2019-09-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det pågår nu!
Snacka om sekt som får det till att ett massutdöende pågår här och nu.
Nog för att Knutby sekten var lyhörd efter Kristi Brud men Greta sekten
är ju helt förblindad av domedagsprofeten Greta.
2019-09-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
En gång när Malena kom hem från ett arbete i Japan anklagade Greta henne för att ha dödat X antal människor genom sin blotta flygresa.

Nu anklagar hon mänskligheten för att ha stulit hennes barndom, oklart hur. Hon lär inte ha hört talas om klimatförändringarna innan hon var minst 10-12 år. Drabbades hon av väderkatastrofer innan dess? Översvämningar och orkaner? Outhärdliga och onormala värmeböljor?

Med ett ansikte förvridet av återhållen aggressivitet och värsta drama-Queen-uppträdandet är frågan om hon inte börjar gå för långt. Eller är hon på väg in i en utmattningsdepression? Kändes som om hon var nära att börja storgråta - krokodiltårar eller ej, kanske bryta ihop.

Frågan är om man vågar låta henne ställa upp i liknande sammanhang igen, direktsändning och allt. Det var inget ”starkt” tal, ingen magi, inget ”retoriskt geni”. Det var en uppvisning av en mycket obalanserad tonårstjej som uppenbarligen inte mådde bra.
Jag kollade på hennes tal nyss. Utan ljud. Obehagligt att se. Det barnet behöver psykiatrisk vård snarast.
2019-09-23, 21:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Hitler var en oppurtunist som tyvärr inte lyckades söka på rätt linje som arkitekt. Och som därför inte kom in. Hans måleri av byggnader är bra tycker jag. Som politiket blev han påverkad av de infiltratörer som manipulerade NSDAP innefrån och som använde de karriärsugna nazistena som målvakter att hängas i Nürnburg. Själva blev de stom,en i CIAs stay-behind-nätverk i Europa.

Ok,
Jag snabbstuderade lite och läste att han var en hängiven egen talskrivare. Men det kanske är Goebblespropaganda. Han verkar även ha tränat som fan på att bli karismatisk, men hos Hreta är det naturligt.
I samma artikel nämns även att Churchill gillade att skriva sina egna tal. Men personligen känner jag inte till Churchills tal.
Håller med om att man inte kan jämföra nazism med Greta för då måste man sakna några proppar i skallen, men det kommer man nog inte ifrån med tanke på Gretas fanatiska stalkers.

https://www.businessinsider.com/why-...-orator-2015-5
Citat:
Joseph Goebbels, the Nazi propaganda minister, wrote in his diary that Hitler was known to write his own speeches and edit them up to five times.

He would "work deep into the night, several evenings running, occupying three secretaries taking dictation straight into the typewriters before carefully correcting the drafts," according to British historian Ian Kershaw.

"He simply did not want to rely on anyone to write his speeches," Loebs told Business Insider. "For Adolf Hitler, public speaking was so important that he would never trust anyone to write his speeches for him."

Ok en liknelse till, och det är att sällan har mänsklighetens historia vilat så mycket på en enskild personlighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in