Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Men nu brukar hennes TV-framträdanden i många fall även se ut så här:
Greta Thunberg | The Daily Show
https://www.youtube.com/watch?v=rhQVustYV24
Så just det är ju inga bekymmer. Bara förutsättningarna är de rätta. Sedan får man tänka på att hon blir äldre och mognare, så trots misstag emellanåt så har hon ju utvecklats oerhört mycket sedan förra hösten. Och bättre kommer hon att bli.
...
The Daily Show: Bevisar inte så mycket. Den typen av show är betydligt mer förberedd än de vill ge sken av. (Konkurrensen är stor så inget lämnas åt slumpen.)
Letterman och Jay Leno beskriver detta väldigt väl när de beklagar sig över professionella skådespelare som inte vill förbereda skämt, manus (drafts/topics), eller någon form av repetition före sändning och sedan visar sig inte kunna improvisera.
Jag tror det blir mer problem ifall hon i framtiden tvingas vara spontan i intervjuer, där frågeställaren inte är ute efter att stryka henne medhårs utan vill ha något intressant att publicera. (Även i intervjun som jag länkade ville ju reporten stryka henne medhårs, men nu var reportern inkompetent och krånglade till ordvalet.)
Hon är ju stark motståndare till flyget. Om hon t.ex. skulle ifrågasätta flygfrakt och förbjuda sådan import/export för dess inverkan på miljön (och reduktion av andra långväga transporter) så skulle många miljardärer sätta i halsen vilket skulle få allierade nyhetsbolag att agera.
Det är klart att hennes PR avdelning ser till att hon aldrig kommer läsa upp ett sådant uttalande, men man vet inte om hon kanske säger sin egen åsikt under någon intervju och därefter får problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fappy11
Fasen vad alla ungar blivit politikintresserade, när jag var i Gretas ålder va det inte en jävel som brydde sig om nåt, förutom kanske att röka och supa, är det nåt nytt eller är Greta undantaget? Eller min krets som va lite cp?
Håll upp en kamera mot vilken ung tonåring som helst och de kommer att fejka vilket intresse som helst för att få vara i TV. I brist på kamera kan de själva annonsera kors och tvärs och drömma om att de blir berömda som Greta.
Ha en dialog med dem under en tid och du inser snabbt att de är intresserade av det gamla vanliga. (Underhållning, spänning, dramatik, romans/relationer, äventyr, sex - och någon väldigt enstaka figur intresserar sig för politik eller schack.)
Att lärare kör ut elever för att demonstrera betyder ingenting. Lärare har använt elever på detta sätt sedan 80-talet även om det blir allt vanligare i samband med att PISA-resultaten sjunker. Kanske nya prioriteringar visar på ett samband?