Citat:
Ursprungligen postat av
Framme
Det är tveksamt om kunskap kan hjälpa denna unge angående klimatet, titta bara på hur forskarna har olika åsikter om samma sak. Det gäller ju inte bara klimatet. Bubblan som ungen har tvingats in i tror jag är svår att slå hål på, i hennes värld. I min värld har hon utnyttjats till att bli manisk. Hennes diagnoser har utnyttjats av diverse, för egen vinning.
Det är hjärtskärande hur ingen ifrågasätter att en minderårig med autismspektrumstörning (eller "Asperger", men nutida forskning betonar "spektrumet" mer än snäva hög/låg-fungerande-kategorier) kan komma att må dåligt av allt detta.
Autister kan må förjävligt av för mycket sinnesintryck. Nu är visserligen varje autistisk person sin egen hjärna, men jag har läst om fall där vanliga musikkonserter blir "sensory overload". I Gretas fall kanske vetskapen om alla hundratals miljoner TV-tittare och världspolitiker som stirrar på henne blir för mycket? Nervsammanbrott m.m. som följd (då tänker jag inte ens på hennes
andra diagnoser, har glömt de flesta av dem eftersom jag ignorerat Greta-prat i några veckor)
Har försökt lyfta detta ute i verkligheten men möts av "Vadå, tror du inte autistiska kan åstadkomma saker?" (hade blivit kallad "ableist" om det här vore USA) som svar.