Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-12-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Ajdå. Jag trodde bestämt att flickan skulle ta sin skylt och sätta sig utanför riksdagshuset igen. Det måste ha varit hennes PR-teams våta dröm. Back to basic för att rädda världen, liksom.

Greta har sagt offentligt att hon kommer att ha några nya klimatmöten på Mynttorget utanför riksdagen. Så Greta avser att ta sin skylt och sätta sig utanför riksdagen igen! -Då kanske finalen i dokumentärlångfilmen också filmas!?

Vad beträffar uppgiften, att Greta utmattad avbrutit vid ett par tillfällen alltför långa tuffa presskonferenser, har media åtminstone rapporterat om en sådan händelse, där Greta bara satte sig och tystnade och sa att hon inte orkade fler frågor. Det hände på Mynttorget.

Jag har länge vetat om att Greta filmats för en större dokumentärfilm, men jag visste inte att hon började filmas redan under de första dagarna i augusti, när hon startade sin offentliga roll. Hoppas att filmen blir riktigt bra, och att Greta återhämtar sig väl. Rollen är allt annat än lätt!

Det är vägen som är mödan värd!

https://www.karinboye.se/verk/dikter...-rorelse.shtml
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-18 kl. 19:59.
2019-12-18, 19:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kinas regering gillar Greta väldigt mycket. Statsmedian har skrivit mycket positivt om henne i ett år. Kinesiska skolbarn lär sig om henne, dock ej strejka. De lär sig om henne om miljön.

Fast de kommer nog inte låta henne leda några demonstrationer eller massmöten i Kina? Om hon kommer dit på besök?

Som jag förstått det så blir den kinesiska regeringen väldigt nervösa så fort större folkmassor samlas.
2019-12-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leifhooker
1: Vad är Greta-kunskap? Vad lär man sig då? Har Greta gjort något annat än strejker? Hur många kurser/lärotimmar är "Greta-kunskap"

2: De lär sig om henne om miljön?

3: Vad kan man skriva positivt om Greta? Att hon gillar koldioxid? Kina kommer ju att gå från 11 Gton till 22 fram till 2030.

4: Verkar som Greta-filmen kommer att ses av 500miljoner kineser. Malena jublar så klart.

5: Snälla ge länkarna till dessa artiklar.

Den var bra

https://enapp.chinadaily.com.cn/a/20...8ca8ce19d.html

https://enapp.chinadaily.com.cn/a/20...8ca8cdc05.html

Även en artikel om hur de extrema miljökämpar kan få människor att inte bry sig

https://enapp.chinadaily.com.cn/a/20...8ca8c8b69.html
2019-12-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast de kommer nog inte låta henne leda några demonstrationer eller massmöten i Kina? Om hon kommer dit på besök?

Som jag förstått det så blir den kinesiska regeringen väldigt nervösa så fort större folkmassor samlas.

Med rätta är Kinesiska ledare rädda för stora demonstrationer. Dagens Kinesiska ledare kommer ihåg studenterna under kulturrevolutionen 66-68. När deras föräldrars vänner, sattes som
djur i bur och det kastades tomater på dem. Den mest kända var Peng DeHuai, Kinas försvarsministern under 50 talet och Maos största kritiker under det stora språnget och personkult. Han var som en mentor för Kinas ledare som kom fram under 80 talet. Peng dog fattig.
2019-12-18, 19:57
Moderator
-Info-s avatar
Nature skriver om Greta Thunberg:

Citat:
GRETA THUNBERG: Climate catalyst
A Swedish teenager brought climate science to the fore as she channelled her generation’s rage.

Scientists have spent decades warning about climate change, but they couldn’t galvanize global attention the way that Thunberg did this year. The Swedish 16-year-old has outshone them — and many are cheering her along.

“Greta has inspired scientists along with activists and policymakers,” says Angela Ledford Anderson, director of the Climate and Energy programme at the Union of Concerned Scientists in Washington DC.

But perhaps Thunberg’s biggest influence will be on the next generation of scientists, Anderson says. “Her mobilization of young people shows the rising generation expects science to inform policy,” she says, “and may inspire many to become scientists themselves.”

https://www.nature.com/immersive/d41...9-0/index.html

Greta får mycket beröm i Nature. De kallar henne för en klimatkatalysator.
2019-12-18, 20:03
Medlem
Citat:

Tack så mycket för viktig ny information, -Info-!

Klimatkatalysator är ett väldigt bra uttryck för vad Greta gör! Äras den som äras bör!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-18 kl. 20:09.
2019-12-18, 20:06
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
https://enapp.chinadaily.com.cn/a/20...8ca8ce3f3.html
https://enapp.chinadaily.com.cn/a/20...8ca8ce3f3.html
Du kan själv söka på China Daily. Kinas statsmedia.

Jag ska läsa dessa. Tack.
Donald Trump sa att IPCC är en kinesisk kupp att skada västerländsk industri. En massa skatter och lagar medan Kina har fritt fram till 2030.

Har Greta nån gång nämnt Kina under sina tal?
2019-12-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är fullständigt huvudlöst att göra det utan att förklara hela resan när personalen t.o.m. givit henne "VIP-behandling". Det visar sig inte bara av hur t.o.m det statliga tågbolaget slår bakut.

Det är vansinnigt att inte göra reklam för tåg. Att inte kunna klara några timmar utan sittplats.

Ännu tokigare är det eftersom hon talar om den stora, svåra eko-omställningen. Då kan hon inte tjafsa om en sittplats.

Hon visar ju dessutom att hon inte klarar ett obetydligt problem utan gnäll. Hon skall ju vara förebild. Hon skall kunna vända situationen till positiv mediabevakning.

Stor miss av hennes PR-team.
Jag tycker inte att hon har varken gnällt eller beklagat sig bara gett en bild av hur det kan vara på tåg. Då blir dom andra medpassagerare ju också drabbade om dom har otur den dagen. För egen del tycker jag inte att hon har beklagat sig. Så då tycker jag inte att just detta är någonting att föra långa diskussioner om på fb. Lite rättvis måste man iallafall vara.
2019-12-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Ska vi summera vad Greta har gjort då?

Sålt böcker
Polariserat diskussionen om klimatet
Fått flera priser pengar, nekat vissa av dessa pga sin image
Rest på ett sätt extremt få kan, för att hon inte klarar av att kompromissa sina barnsliga principer(kul att 70% av allt material på segelbåtarna hon åkte med är gjorda av olja)
Är coachad av div politiska intressen
Vill att tredje världen skall släppa ut mer för att komma ikapp västvärlden, trots att världen går under om 9 år om vi fortsätter i samma takt.

Vad mer har hon gjort?
Hon har lyft klimatfrågan och gett uttryck för sin oro som kanske många andra också har inom sig. Kanske det är bra att kunna prata om sådant som många andra också går och tänker på. Några problem har hon väl inte löst men det kanske räcker med att hon har lyft klimatfrågan sedan får vi se vad som händer.
2019-12-18, 20:22
Medlem
leifhookers avatar
Citat:

Beröm och beröm. Ungefär som att säga att någon forskar i något men visar aldrig några resultat.
Man ska ge beröm om man har uppnått något.

De skriver:

But perhaps Thunberg’s biggest influence will be on the next generation of scientists, Anderson says. “Her mobilization of young people shows the rising generation expects science to inform policy,” she says, “and may inspire many to become scientists themselves.”
DETTA ÄR DET MEST IDIOTISKA JAG HAR LÄST OM STACKARS GRETA!!!

Om detta är det största Greta har gjort så säger det allt. Strejka mera HAHA.
Framtida forskare är "anti-Gretor" som inte hittar på fakta och cherrypickar alla diagram för att passa in i agendan.

Om framtida IPCC kommer att bestå av "generation snöflingor" så ..... men vänta. Det gör de redan. 97% är ju överens.
Senast redigerad av leifhooker 2019-12-18 kl. 20:27.
2019-12-18, 20:23
Medlem
Citat:
Sedan är jag lite förvånad över förvåningen över att de filmat Greta sedan augusti förra året. Detta har ju stått i tidningen tidigare ett flertal gånger.

Var det inte du som påstod att framgången helt och hållet var Gretas förtjänst? Att hon har varit filmad sedan augusti 2018 bevisar faktiskt motsatsen. Allt har varit planerat in i minsta detalj ända från början. Greta har används för att försöka påverka allmänna val runt om i världen. Ett riktigt lågvattenmärke av vänstern att använda barn med diagnoser.
2019-12-18, 20:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Var det inte du som påstod att framgången helt och hållet var Gretas förtjänst? Att hon har varit filmad sedan augusti 2018 bevisar faktiskt motsatsen. Allt har varit planerat in i minsta detalj ända från början. Greta har används för att försöka påverka allmänna val runt om i världen. Ett riktigt lågvattenmärke av vänstern att använda barn med diagnoser.

Du blandar ihop mig med någon annan. Det har jag aldrig skrivit.

Att Greta haft hjälp har jag varit medveten om sedan dag 1 och även nämnt det många gånger. Det jag däremot har argumenterat med andra om är om man kunnat ta vem som helst från gatan och hoppas på samma framgång. Det har jag varit väldigt tveksam till. Greta har vissa unika egenskaper som hjälpt detta bli så stort.

Men ensam hade Greta naturligtvis inte haft den minsta chans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in