Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-07, 23:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Forskare från IPCC håller inte med Greta plus forskare som tidigare jobbat för IPCC, så nej det är knappast självklart och avgjort detta. Men somliga vill att människor ska få panik för 2030 så är det kört. Propaganda åter igen.
Korkade är det väl ni i Gretasekten som är, hjärntvättade till 100%.
Begreppet tipping används ofta och har använts inom klimatforskningen innan Greta Thunberg föddes, så tipping point är inget GT och gretasekten hittat på.
Exakt var dessa ligger är svårt att säga, så naturligtvis blir bedömningarna olika.

Ingen har vad jag vet påstått att det är kört 2030 annat än klimatförändringsförnekare som vill sprida lögner.

Ingen vill skapa panik, men GT har retoriskt använt begreppet i tall till världens ledare som hon vill ska agera.
Senast redigerad av Surtruten 2019-10-07 kl. 23:27.
2019-10-07, 23:29
Medlem
[quote=MidlifeMommy|68938255]
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Eller som du själv påpekar har Sektmedlemmarna hänvisar dock till "forskarna", trots att de inte hade känt igen vetenskaplig metodik om den så hoppade upp och bet dem i arslet.

Kan dagen avslutas bättre än så här?

Vilken fullkomlig sågning, vilken dräpande humor ...

Nu jobbar Greta-älskarna på högvarv för att ge igen. Får se vad de kokar ihop under sitt nästföljande 24/7-pass.

Det blir väl det gamla vanliga: lite om hat, lite om växthuseffekten och lite hänvisningar till en namnlös grupp av världens främsta klimatforskare som ingen har sett och ingen har hört men som har en j-vla koll på Keelingkurvans rådata. En sågning av forskare som råkar ha grått hår (kan det bli värre än så?) och diskussionen är avslutad. Finns ju inget mer att diskutera när vi redan har alla fakta och alla lösningar, som bara ligger och väntar på att bli implementerade.
Nu lämnar vi nattens tråd åt Greta™:s små troll, medan vi andra sover.
2019-10-07, 23:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Vi är kritiska till Greta och sekten och denna pr-kampanj, knappast någon avundsjuka inblandad.
Jag skulle inte vilja byta med Greta för några pengar i världen, ha upplevt hennes tragiska uppväxt och växa upp i en dysfunktionell familj, leva med alla hennes diagnoser är ju ett straff.
Dessutom så kan detta sluta i tragedi när intresset för henne försvinner, då rasar det fort. Kan sluta med självmord.
Jag är fortfarande förundrad över all omtanke klimatförändringsförnekare öser över Greta Thunberg.
På något vis känns det inte riktigt äkta.
2019-10-07, 23:32
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja jag vet inte, kan det stoppa dig från att skriva ditt första helt meningslösa inlägg som inte alls hade med Greta att göra?

Om du vill kan jag hjälpa dig så att du kan få tala med sjukvården.

Hade du bemödat dig med att läsa hela texten (ja, det var svårt - bilderna var inte med, därav länkarna till dem, btw) hade du sett följande:
'I ljuset av att det sket sig kapitalt för Mann i förtalsrättegången mot Ball som anklagat honomm för forsknngsfusk, bör man kanske vara en smula skeptisk mot tvärsäkra uttalanden om ‘en förenad forskarkår bakom Greta och IPCC och att alla döööör, blooood, helvete, treblinka, umlaut, sheisse!!!!’'
och vidare:
'I ljuset av detta ställa sig och ducka bakom en uppenbar marionett som Greta är fan patetiskt. Om jag förstått det, som föredragits mig ur boken rätt, tycker att hon är smartare än alla andra för att hon fattar att man kan bygga vindkraftverk 'på några månader' emedans kärnkraftverk tar mycket längre tid att bygga. Jahopp. Där ser man.

I den mån jag missförstod passusen ur boken kvarstår dock min poäng.
Nämligen: att ställa sig och ducka bakom en uppenbar marionett som Greta är fan patetiskt.

Någon kanske kan twittra till Greta och påpeka att IPCC är för kärnkraft?
--
OnT:
Expressen har för-i-helvete visat att föräldrarna försökte pitcha en klimattvserie till SVT. Hur djälva smart är det om man har barn med neropsykiatriska diagnoser? Ärligt talat, det är fan många vuxna som borde skämmas i Greta-cirkusen.'

Ni, min herre, borde ta till er av det senare stycket.

Att hoppa på första bästa vinkel man kan hitta och börja opponera sig med en ovidkommande invändning innan man läst hela texten brukar vara ett ganska säkert sätt att skämma ut sig på ett seminarium. Men oroa dig inte, sådant förekommer, hos en del, även efter grundutbildningen. Tyvärr.
2019-10-07, 23:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Varför ser Greta ut som 10-åring? Ingen pubertet, inga bröst, autistiskt beteende och blick som kan tyda på alkohoskador eller rentav inavel.
Det är inte så konstigt som du tror att en autistisk person har ett autistiskt beteende.
2019-10-07, 23:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazguaer
Så är det ren eller smutsig el som laddar hennes bil?

Är bilen miljövänlig att tillverka? Man måste inte transportera bildelar till tillverkningen?

https://www.expressen.se/nyheter/kli...strejk-i-iowa/
USA är ett under av miljöförstöring vad jag förstår, så det är troligen en massa fossiler som laddar en ev. bil.

Nej, bilderna teleporteras givetvis för att hålla kostnader och miljöpåverkan på en låg nivå, lika låg som detta svar.
2019-10-07, 23:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Personligen tycker jag det är djupt osympatiskt att tala i symbolik eller ägna sig åt effektsökeri på andra sätt. Dels därför att barn och yngre ungdomar inte kan förstå detta retoriska lilla knep utan tror att det faktiskt handlar om en hotfull dag-till-dag-nedräkning. Därmed blir de uppskrämda helt i onödan. Vad jag förstått gäller den här oförmågan även många inom autismspektrat, som därmed knappast heller förstår Malenas lilla metafor utan tolkar allt som konkreta fakta.

Och hur går ”we already have all the facts and solutions” ihop med ”Have not yet been invented at scale”?

Kan vi lämna Svante Arrhenius och Keelingkurvan åt sidan för en stund och fokusera på vad GRETA själv säger?

+10

En tränad vetenskapsman som uttryckte sig lika svepande "metaforiskt" - under sken av att hela tiden tala om vetenskapligt säkrade resultat - som Greta gör i det stycke Anthro citerade här: (FB) Greta Thunberg (klimataktivist) , och som inte hade urstark politisk och medial uppbackning, skulle få allvarliga problem med sin trovärdighet som forskare inför andra vetenskapsmän, inför det akademiska samhället. Men Greta är "ett oskyldigt barn" utan någon akademisk karriär att bevaka, så hon kommer undan.

Johan Rockström uttalar sig ofta på ett liknande sätt - om än inte med samma hårda "metaforer", men dels har han så stark uppbackning från sitt gäng av kompisar att han nog kan strunta i vad akademiska kolleger säger, dels är det säkerligen många som inte tar honom på allvar längre som "vetenskapsman" utan ser honom som en politruk, men som håller låg profil med den saken.
2019-10-08, 00:10
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Några forskare från IPCC har ju uttalat sig om att det inte finns någon tipping point, så uppenbarligen är det inte konsensus i frågan ens hos IPCC.
Men ska det vara så svårt? Konsensus vad det gäller forskares åsikter har ganska begränsat intresse, det är forskningsresultaten som är viktiga. Och det är dessa som Greta och IPCC refererar till.

Lennart Bengtsson kan ha varit en bra programmerare, en duktig administratör och varit delaktig i många lyckade forskningsprojekt, men så länge hans uppgifter inte har stöd vare sig i hans egen eller andras forskning så är det bara åsikter och de kan inte väga upp eller jämföras med forskning. Mig veterligen har han inte fått något publicerat som skulle visa att det inte finns en brådskande klimatkris eller att det inte existerar tipping points.
2019-10-08, 00:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Men ska det vara så svårt? Konsensus vad det gäller forskares åsikter har ganska begränsat intresse, det är forskningsresultaten som är viktiga. Och det är dessa som Greta och IPCC refererar till.

Lennart Bengtsson kan ha varit en bra programmerare, en duktig administratör och varit delaktig i många lyckade forskningsprojekt, men så länge hans uppgifter inte har stöd vare sig i hans egen eller andras forskning så är det bara åsikter och de kan inte väga upp eller jämföras med forskning. Mig veterligen har han inte fått något publicerat som skulle visa att det inte finns en brådskande klimatkris eller att det inte existerar tipping points.

Du verkar ha svårt att fatta att Gretas profetior går långt utöver vad som går att bevisa med vetenskapliga data, det handlar om ett flöde av olika projektioner och modeller, där Greta sedan selekterar de fetaste och mest slående.

Dessutom: IPCC är inget forskningsinstitut eller universitet, ingen akademisk organisation med någon egen akademisk credit. De är ett slags skvader av halvakademisk/trendig think-tank och medieaktör som också agerar utifrån politiska motiv.

Ungefär som EXPO - som också har fått ett helt oförtjänt rykte som "ofelbara forskare" och rättesnöre på sitt område.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-10-08 kl. 00:33.
2019-10-08, 00:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det verkar som att folk börjar tröttna på Greta™ och klimatalarmismen. Nu har andelen i Sverige som ser klimat och miljö som viktiga frågor sjunkit till 26%.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...a-i-ny-matning

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Intresset har sjunkit 2 %-enheter de senaste monaderna, men trenden verkar ökande sedan i mars.

Citat:
Det intressanta är inte att frågan tappat 2% i Inizio, eller huruvida Novus eller Inizio prickar in rätt nivå. Det intressanta är att frågan inte har ökat i folks medvetande, trots medias intensiva Greta™-propaganda. Eller som du själv påpekar har det legat rätt konstant de senaste fyra åren. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att Greta™-effekten är noll och intet.
Tycker du ändrar dig rätt fort om man läser det du skriver.

Håller med om att det är lite anmärkningsvärt att Novus inte ser någon gretarffekt och det kan ju ha flera orsaker.
Andra frågor bedöms som viktigare på kort sikt.
Klimatfrågan är politiserad vilket jag inte alls uppskattar.
Klimatfrågan är svår att sätta sig in i.
2019-10-08, 00:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
+10

En tränad vetenskapsman som uttryckte sig lika svepande "metaforiskt" - under sken av att hela tiden tala om vetenskapligt säkrade resultat - som Greta gör i det stycke Anthro citerade här: (FB) Greta Thunberg (klimataktivist) , och som inte hade urstark politisk och medial uppbackning, skulle få allvarliga problem med sin trovärdighet som forskare inför andra vetenskapsmän, inför det akademiska samhället. Men Greta är "ett oskyldigt barn" utan någon akademisk karriär att bevaka, så hon kommer undan.

Johan Rockström uttalar sig ofta på ett liknande sätt - om än inte med samma hårda "metaforer", men dels har han så stark uppbackning från sitt gäng av kompisar att han nog kan strunta i vad akademiska kolleger säger, dels är det säkerligen många som inte tar honom på allvar längre som "vetenskapsman" utan ser honom som en politruk, men som håller låg profil med den saken.
Jag tycker mig se att Johan Rockström uttrycker sig mer tillspetsat i sin senaste debattartikel i SvD. Han är som du skriver en politruk.
I kölvattnet efter Gretas famösa tal i FN härom veckan
https://www.svd.se/macrons-irritatio...varningsklocka

Rockström tycks ha gett upp hoppet om politiker och makthavare för att istället sätta sitt hopp till den breda massan och demonstrationståg:

Citat:
Sex miljoner människor demonstrerade för klimatomställningen förra veckan. Det är troligen den enskilt största demonstrationen i mänsklighetens historia. 60 000 människor gick ut på gatorna i Stockholm. Större än Pride. 500 000 människor i Montreal. 3,5 procent av Nya Zeelands befolkning var på gatorna. Vi är utan tvekan nära – eller vid – en social tipping point. Och det är på tiden.

Frågan är: hinner vi?

Så vitt jag förstår inför han här ett nytt begrepp: social tipping point.
Man kan undra om Rockström menar att revolutionen står för dörren. Antalet demonstranter är ringa, men om vi bortser från antalet tycks Rockström skönja en folkresning mot de folkvalda.

Det är skrämmande att Rockström är en av Gretas rådgivare. Jag ser debattinlägget som ytterligare ett tecken på att Greta inte får det reella inflytande som hennes team hoppats på. Frustrationen ökar och tonläget blir skarpare.
Senast redigerad av DoraF 2019-10-08 kl. 00:49.
2019-10-08, 00:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tycker mig se att Johan Rockström uttrycker sig mer tillspetsat i sin senaste debattartikel i SvD. Han är som du skriver en politruk.
I kölvattnet efter Gretas famösa tal i FN härom veckan
https://www.svd.se/macrons-irritatio...varningsklocka

Rockström tycks ha gett upp hoppet om politiker och makthavare för att istället sätta sitt hopp till den breda massan och demonstrationståg:

Så vitt jag förstår inför han här ett nytt begrepp: social tipping point.
Man kan undra om Rockström menar att revolutionen står för dörren. Antalet demonstranter är ringa, men om vi bortser från antalet tycks Rockström skönja en folkresning mot de folkvalda.

Det är skrämmande att Rockström är en av Gretas rådgivare.

Visst är det skrämmande - och jag visste redan för flera veckor sedan att somliga forskare och medieaktörer suktade efter att kunna skriva "den största demonstrationen i mänsklighetens historia", "Greta ordnade världshistoriens största strejk" eller liknande struntprat (hej, Björn Wiman!). Det var ingen svårighet att se att det var dit propagandan siktade.

I den grå verkligheten är Fridays for Futures "strejker" en mygga jämfört med t ex majrevolten 1968, Solidaritet i Polen 1980-81 eller valfri revolution (fast de hade ju inga smartphones och inget Facebook, stackarna!). Vad är det för historielösa clowner vi har i media egentligen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in