2019-11-02, 15:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är nog inte pengarna som är problemet. Problemet är att det är ont om tid. Helst vill hon nog åka helt fossilfritt, men är det ens möjligt att frakta tillbaka Malizia II till Amerika igen (har iofs ingen aning om var båten befinner sig just nu).

Dessutom är Nordatlanten kanske inte att leka med i november månad.

Nu får hon bita i det sura äpplet. Ska hon vara konsekvent och föregå som ett gott exempel? Eller ska hon bidra till ännu mer CO2-utsläpp? People are DYING, Greta.

Eller kanske det lockar mer att fortsätta till Mexiko. Hade hon inget inbokat där?
Malizia II är påväg till Sydamerika.

Edit
Syftet får ni konspirerar om bäst ni vill.
Senast redigerad av Surtruten 2019-11-02 kl. 15:53.
2019-11-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hehehe jag förstod lite fel när jag läste så jag tänkte att hon skulle rida hem på dresserade delfiner innan jag insåg att det handlade om att skicka meddelanden till FN

Nåväl, skämt å sido är det synd om henne eftersom hon inte vågar åka hem på normalt sätt utan riskerar att straffas och det hela är hennes föräldrars fel som har skrämt upp ungen och inte låter henne leva ett normalt liv.
Är det några som ska straffas så är det föräldrarna som inte klarat av sin uppgift utan bara tänker på sig själva.
Och bara jamsar med kanske med lite beundran eller något liknande.
2019-11-02, 16:35
Medlem
Dags för Greta att söka turistvisum, hon får bara vara på tillfälligt besök i USA under 90 dagar. Kräver turistvisa att man kan visa på egen försörjning? Kan Greta det?
Vad ska hon göra om hon måste lämna USA men ingen vill ge henne lift med "fossilfritt" transportmedel?
Hur ska Svante och resten av entouraget göra?

Det är väl bara för Greta med entourage inse att i deras fossilfria värld reser man inte kors och tvärs över jorden. Lotten för de allra flesta blir att stanna hemmavid.
2019-11-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag har sett till att jag får epost varje gång båten rör på sig. Båten har befunnit sig i Le Havre sedan 12:e oktober. Lustigt sammanträffande när de andra miljöaktivisterna i Gretas organisation också befann sig i Frankrike. En ren spekulation från min sida är att båten kanske var på väg till Santiago för att plocka upp Greta.

Båten har rört sig några gånger från Le Havre och stått stilla sedan den 27:e oktober.
Hur skulle vädret och temperaturen vara nu på den sträckan som i så fall skulle vara aktuell? Skulle det vara samma besättningsmän nu som förra gången tror ni?
2019-11-02, 16:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det är väl bara för Greta med entourage inse att i deras fossilfria värld reser man inte kors och tvärs över jorden. Lotten för de allra flesta blir att stanna hemmavid.

Verkligen, det har de flesta av oss förstått för länge sen blir konsekvensen (en av många) av Gretas tänkande.
2019-11-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Malizia II är påväg till Sydamerika.

Edit
Syftet får ni konspirerar om bäst ni vill.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hur skulle vädret och temperaturen vara nu på den sträckan som i så fall skulle vara aktuell? Skulle det vara samma besättningsmän nu som förra gången tror ni?

Malizia II är uppenbarligen redan runt ögruppen Azorerna. Det verkar som att spekulationen i mitt förra inlägg stämde. Frågan är var de tar vägen efter tävlingen.

http://r.emailing.sailingsender.com/...5pOrooJWLqNAh8

Citat:
The Portuguese Option
On a route further south towards Portugal, Charal is leading the way ahead of Apivia, 11th Hour, PRB, Initiatives Coeur, Banque Populaire, Arkea Paprec, PRB, Groupe Apicil and Corum l’Epargne. A narrow corridor is opening up to the east of the Azores high on the 31st. Getting around the high may be easier than forecast, and may even go very well, if the skippers manage to keep going on 31st October. By the 1stNovember, these skippers will be in the trade winds taking them to the Doldrums. There is one small problem with that strategy. The Portuguese group will pick up the trade winds earlier, but with the wind directly from astern, and so they will have to gybe, while those that have gone for the West, will be able to take a direct route at high speed towards the Equator.

The middle way
Malizia and Prysmian Group have chosen an option in between, which may well pay off. It is likely that they will meet up with the group further south after the front goes over this evening. By Friday, things should start to become clearer, but the suspense may well last until the Doldrums, which the leaders are likely to enter early next week.

Om bilden är tagen nu, så kan man se var de befinner sig på deras GPS.

Edit: Hittade en tracker som visar var båtarna befinner sig. Klicka på "IMOCA" så hittar ni båten.

https://www.transatjacquesvabre.org/en/map-and-ranking
Senast redigerad av Snullerux 2019-11-02 kl. 17:05.
2019-11-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Det står så hos Wikipedia. Men samtidigt så finns det artiklar som skiljer på förhör och intervju:

Jo. Det är off-topic. Det är inte själva ordet jag ville diskutera utan det att Greta & co förmodligen inte uppfattade att den här kanadensaren pratade med dem i journalistiskt syfte utan de trodde att det var ett privat samtal. Jag tror inte att Svante skulle glufsa i sig sin banan och se skabbig ut och prata så informellt om han visste att han just då blir filmad och inspelad för en tidning.

Varken Greta eller Svante eller BBC-teamet hade nog en aning om varför han var där och pratade med dem i det skedet.

Jag har inte läst några (seriösa) uppgifter om att Greta + familj skulle få pengar för Gretas tal. De tal som Greta håller är ju i regel på gator och torg inför vanliga enkla människor eller i parlament och i FN inför politiker. Det känns rent spontant inte som sammanhang där talarbyråer som AAE brukar ta betalt för.

Man får dock tänka på att varje tal som Greta håller förstärker hennes "varumärke". Det är även reklam för Greta. Bygger upp hennes rykte.

Jag tror inte heller att Greta fått extra pengar under bordet för att hon tackat nej till Nordiska rådets pris. Däremot såg de nog en PR-mässig vinst i att göra så. Om de vill kan de (i teorin) omsätta detta i pengar senare.

De flesta social media-personligheter glufsar hungrigt i sig pengar så fort det erbjuds. Blondinbella, Kardashian, Ingrosso osv. Genom att officiellt tacka nej till pengar, som Greta gör, skiljer hon sig ut från de andra sociala media-personligheterna. Och det i sin tur skapar ett extra värde kring Greta. "Hon är inte som de andra. Hon är unik."

Och att vara unik har ett stort värde.

Hehe, nej garanterat hade inte Svante glufsat i sig bananer om han hade vetat att han deltog i en intervju. Inte heller hade han sett så ”skabbig” ut. Snarare hade han väl kammat och satt upp sitt stripiga hår i en hästsvans eller knut och hängt en slips runt halsen

Vad gäller deras ekonomiska förehavanden kan vi inte veta ett smack. Men är det så bra att vara ”unik” alla gånger? Varför kunde hon inte skänka pengarna till en miljövårdsorganisation? Eller till de skarpa hjärnorna på SMHI som är smartare än en femtekl... f’låt, än 97 % av världens främsta klimatforskare hos IPCC?
2019-11-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Dags för Greta att söka turistvisum, hon får bara vara på tillfälligt besök i USA under 90 dagar. Kräver turistvisa att man kan visa på egen försörjning? Kan Greta det?
Vad ska hon göra om hon måste lämna USA men ingen vill ge henne lift med "fossilfritt" transportmedel?
Hur ska Svante och resten av entouraget göra?

Greta anlände till US för 6 veckor sedan, gott om tid för henne att återvända till Europa och gott om tid för dig att fundera ut mera sinnessvagt svammel.
2019-11-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, om inte Greta och Svante får en förstaklass-svit för sig själva så är det nog inte aktuellt...

Dessutom återstår det isåfall ändå att ta sig från Southampton till Madrid karbonfritt på under två veckor. Att segla över Biscayabukten mitt i höstrusket är inte att rekommendera...

Nåja, tåg mellan England och Kontinenten har ju funkat tidigare så varför inte? Spontant låter det hela som ett fullt realistiskt alternativ.

Det är förvisso kanske inte så karbonfritt men det har ju inte spelat någon roll tidigare så varför inte? ”It’s OK when WE do it”
2019-11-02, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nåja, tåg mellan England och Kontinenten har ju funkat tidigare så varför inte? Spontant låter det hela som ett fullt realistiskt alternativ.

Det är förvisso kanske inte så karbonfritt men det har ju inte spelat någon roll tidigare så varför inte? ”It’s OK when WE do it”

Onekligen. De dubbla måttstockarna har blivit väldigt tydliga inom den nya medieklassen efter millennieskiftet.
2019-11-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Greta dominerar hos Ellen

Haha, Greta var 7 år när lärarna tutade i henne att planeten kommer att gå under på grund av koldioxid.
2019-11-02, 18:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Haha, Greta var 7 år när lärarna tutade i henne att planeten kommer att gå under på grund av koldioxid.

Visst är det löjligt, men det slinker ner hos många. En del av hennes "story".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in