Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-13, 07:26
Medlem
vidrikfittanens avatar
Hoppas hon överlever resan för blir hon martyr så blir det sju resor värre.
2019-11-13, 08:10
Medlem
MosterAugustas avatar
Till denna Greta-resa har det än så länge bara gått åt en atlantflygning. Nikki Henderson var i England i förrgår enligt hennes twitter. Helt klart en förbättring från den förra seglingen om det håller i sig!

https://mobile.twitter.com/_nikkihenderson
2019-11-13, 09:00
Medlem
scoremaxs avatar
För mig är det väldigt märkligt att denna personkult uppstår.
"Greta seglar"
"Greta talar"
"Greta är bekymrad"

Jaja, det är väl som med Bianca och alla andra.
Insta, Snap, tik-tok..se mig.
2019-11-13, 09:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Till denna Greta-resa har det än så länge bara gått åt en atlantflygning. Nikki Henderson var i England i förrgår enligt hennes twitter. Helt klart en förbättring från den förra seglingen om det håller i sig!

https://mobile.twitter.com/_nikkihenderson

Ja, det är ett hyckleri... Måste väl ha funnits något seglarproffs på den amerikanska kontinenten, som hade kunnat ställa upp för den goda sakens skull (och egen berömmelse såklart!)?

Överhuvudtaget känns den här resan inte lika säker som överresan TILL Amerika. Paret saknar alltså seglarerfarenhet sedan tidigare, vilket gör att de inte har någon rutin för hur de ska handla i krislägen, och att det är en kvinna som ska vara experten i ett manligt fält gör mig alltid lite misstänksam. Det FINNS en risk att hon är inkvoterad... Dessutom har hon omöjligt samma fysiska styrka som en man, och i vissa lägen kan det vara avgörande...

Att det är en barnfamilj gör det också sårbart på det sättet, att ett föräldrapar i första hand måste tänka på sitt barn, och i andra hand på varandra... Ett professionellt team hade först och främst skyddat sina passagerare, d.v.s. Greta och hennes far. Ett professionellt team hade varit mycket säkrare på alla sätt...

Och i NOVEMBER också, ingen normal människa seglar väl över Atlanten i en liten segelbåt i november..? Har båten ens en motor att ta till i nödfall? Nej, det här känns inte bra i maggropen...

För övrigt: om Greta dör nu, så har hon bevisat att hela klimatrörelsen är rena rama vanvettet... Eller i alla fall kommer alla hennes motståndare att tolka det så. Och då blir hennes sammanlagda insats för världen kontraproduktiv...
Senast redigerad av Merwinna 2019-11-13 kl. 09:10.
2019-11-13, 09:24
Medlem
Jag antar att det är uträknat att hon kommer hinna till Madrid till 2 dec.

Annars borde det bästa varit att stanna en stund till i Amerika, resa runt, demonstrera, hålla tal, påverka. Det är ju inte helt enkelt för henne att ta sig dig och tillbaka (bevisligen), och hon lär väl inte åka tillbaka den närmsta tiden. Så varför inte maxa vistelsen, istället för att kasta sig därifrån och riskera att sitta på en båt under klimatkonferensen.

Från USA hade hon ju kunnat vara med via videolänk, och då också slå ett slag för detta mötesformat istället för tillresta deltagare.

Tror därmed de endast gör detta för att de är säkra på att hinna.
2019-11-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Plus att hon knappast är 15. Hon är elva max. Även hennes ålder är en megabluff. Trist att folk och media bara köper det rakt av utan att avslöja det och hela henne som en bluff. Bara att se hur hon ser ut och hur hon beter sig - som ett barn och inte som en 15-årig tonårstjej.

Du skojar gissar jag. Svenskfödda barn till svenskfödda föräldrar kan inte så lätt ändra sin ålder med 5 år, är ju bara att du kollar folkbokföringen.
Största frågan är VARFÖR hon skulle ljuga om att vara äldre? Får det inte större effekt just för att hon är ung? Dvs ju yngre ju bättre? Hade hon varit 25 år hade det ju aldrig fungerat.
2019-11-13, 09:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är ett hyckleri... Måste väl ha funnits något seglarproffs på den amerikanska kontinenten, som hade kunnat ställa upp för den goda sakens skull (och egen berömmelse såklart!)?

Överhuvudtaget känns den här resan inte lika säker som överresan TILL Amerika. Paret saknar alltså seglarerfarenhet sedan tidigare, vilket gör att de inte har någon rutin för hur de ska handla i krislägen, och att det är en kvinna som ska vara experten i ett manligt fält gör mig alltid lite misstänksam. Det FINNS en risk att hon är inkvoterad... Dessutom har hon omöjligt samma fysiska styrka som en man, och i vissa lägen kan det vara avgörande...

Att det är en barnfamilj gör det också sårbart på det sättet, att ett föräldrapar i första hand måste tänka på sitt barn, och i andra hand på varandra... Ett professionellt team hade först och främst skyddat sina passagerare, d.v.s. Greta och hennes far. Ett professionellt team hade varit mycket säkrare på alla sätt...

Och i NOVEMBER också, ingen normal människa seglar väl över Atlanten i en liten segelbåt i november..? Har båten ens en motor att ta till i nödfall? Nej, det här känns inte bra i maggropen...

För övrigt: om Greta dör nu, så har hon bevisat att hela klimatrörelsen är rena rama vanvettet... Eller i alla fall kommer alla hennes motståndare att tolka det så. Och då blir hennes sammanlagda insats för världen kontraproduktiv...

Onekligen känns det rätt dumdristigt att välja denna seglats mitt under den stormiga hösten och i en liten, trots allt oskyddad båt. När man sedan väger in att teamet inte verkar fullt lika kunnigt och vältränat som på Malizia, mera amatörer, och att Greta, som tidigare, inte har någon egen erfarenhet av att verkligen delta i en oceansegling, av vilka rutiner som gäller - hon har ju bara varit passagerare en gång, under en ganska skonsam seglats - så blir det ännu tveksammare. Vilka normala föräldrar som helst hade satt ner foten och sett till att placera lilla Greta på ett flygplan hem, men Malena och Svante är lika oförmögna att sätta gränser som tidigare.

Om Greta skulle svepas överbord i en storm eller bli skadad för livet i en olycka på vägen, så är det sorgligt men ansvaret vilar därvid uteslutande på henne själv, hennes föräldrar och personerna omkring dem. Det vore vansinne att göra henne till martyr för klimatet i ett sådant fall - även om det förstås är vad DN, miljöpartiet, SVT och andra skulle komma att göra.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-11-13 kl. 09:45.
2019-11-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Kommer Arnold också att åka med, tro ? Kojer verkar det finnas så att det räcker, typ...

Ja det ser ut att vara den här 48 fotaren, knappt 15 meter lång katamaranen:
https://www.marinetraffic.com/en/ais...LA%20VAGABONDE

Men La Vagabonde har ingen AIS igång just nu så vet inte 100 om det är henne. Märkligt att hon har en fransk flagga fastän att paret är ifrån Australien. Och den tidvis har legat i hamn i Australien vad jag förstår.

Sannolik avseglingshamn blir väl Norfolk, Virginia, USA ifrån där till Cadiz, Spanien så har de 3303 NM i distans att segla.
Miami, Florida har ju just nu ett envist högtryck som bitit sig fast där, och det är svaga vindar vid Floridas kust. Drabbas man av ett högtryck så måste man vänta ut det tills att högtrycket vandrar vidare eller löses upp, då börjar det blåsa igen, sen är det bara att "dansa ringdans" ifrån lågtryck till lågtryck så kommer man till slut fram dit man ska.
Fort Lauderdale, Miami och Key West, Florida är de hamnar som de flesta brukar segla ifrån för att ta sig över Atlanten, med första stoppet på Las Palmas, Kanarieöarna eller Funchal Madeira.

La Vagabonde (= Luffaren på svenska) är dock ingen snabb segelbåt jämfört med Malizia 2. Enligt Marinetraffic så brukar hon bara logga runt 7-8 knop. Men hon kan nog göra typ 14 knop skulle jag tro
La Vagabonde är så pass stor att hon måste nästan ha någon form av hjälpmotor (fossil diesel då ja) att hon kan manövreras i hamnar och vid korallrev mm.
Hon kan inte paddlas fram precis.
Hon ser ut att ligga högt i vattnet, så vet inte vilket djupgående och barlastad hon är och om de vågar segla henne hårt ?

La Vagabonde ser ut att ha så stor ruff att man måste ha någon gasolkamin eller fotogenkamin att värma upp utrymmet ifall de skulle stöta på riktigt kyligt väder.
Maten lagas troligen på gasolspis, ja det är ju det enda praktiska på sådana här segelbåtar (*)
En gasolspis som inte ser ut att ha spillskydd och på annat sätt låsa fast grytorna. Ett vanligt men farligt designfel.
Och det är en av de vanligaste felen på sådana hemdesignade segelbåtar att man spiller när det gungar och det kan ju ge otäcka brännskador. Och är man mitt ute på havet måste man ta hand om brännskadan själv, tills man kan ta sig till närmaste sjukhus
Hon ser ut att ha bara en mast. Förr på de gamla segelfartygens tid, var det alltid så att skulle man segla långt så var minst tre master att föredra. Detta berodde nämligen på att råkade man ut för ett haveri och råkade knäcka en mast, eller rårna, så hade man backup i form av de övriga masterna att man kunde linka sig in i hamn. Man kunde nästan aldrig på den tiden reparera en mast ute på havet.

7 knop och 3303 NM, det blir 472 timmar, eller knappt 20 dygn. Eftersom de kryssar ibland så blir overheaden ganska mycket.
De hinner nog inte fram till öppningsceremonin den 2a December, det tror jag inte

La Vagabonde bör hålla sig till så sydlig kurs som de vågar, för att slippa frysa. Är det behaglig temperatur så är det liksom mycket lättare att stå ut med strapatserna
Greta ser klen ut och bör kanske bygga muskler med Arnold Och dricka näringsdrycker för att få upp vikten lite mera
Det kanske vore en bra grej om Arnold följer med tro ?
Blir det en ny Terminator-film så är det kanske Greta som spelar superskurken, eller möjligen ett CO2-Monster, tro ?
(*) Om det nu ska vara så viktigt det här med CO2-neutralitet så är ju gasol, dvs LPG, inte CO2-neutral, eftersom det är ett fossilt bränsle.
Men man kunde tänka sig att för att få uppvärmningen och matlagningen att istället använda tex en kamin och spis som eldades med CO2-neutral ved eller rentav träkol.

Men det ses alltid som ett större riskmoment att ha sådana kaminer ombord. Det kan nämligen flyga gnistor ur skorstenen, och det kan innebära i sin tur att hela riggen brinner upp
La Vagabonde seglar från Hampton idag onsdag. Det är smällkallt på den amerikanska östkusten så det blir ingen nöjesresa. Det australiska paret har väl varit på resa i flera år, men är ju ändå att betrakta som amatörer jämfört med proffsbesättningen på Malizia2. På den här atlantseglatsen deltar emellertid också Nikki Henderson, en seglare i världsklass, något som naturligtvis är en stor fördel. La Vagabonde är försedd med både solceller och vindturbin. Huruvida det finns gasolkök ombord känner jag inte till, men med tanke på att australierna har ett litet barn som väl behöver varm mat är det troligt. Att nå Madrid den 2:a dec. verkar omöjligt, men Gretas framträdande lär vara planerat till den 10:e. Om vindarna är någorlunda gynnsamma låter det ganska rimligt.
2019-11-13, 09:59
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Onekligen känns det rätt dumdristigt att välja denna seglats mitt under den stormiga hösten och i en liten, trots allt oskyddad båt. När man sedan väger in att teamet inte verkar fullt lika kunnigt och vältränat som på Malizia, mera amatörer, och att Greta, som tidigare, inte har någon egen erfarenhet av att verkligen delta i en oceansegling, av vilka rutiner som gäller - hon har ju bara varit passagerare en gång, under en ganska skonsam seglats - så blir det ännu tveksammare. Vilka normala föräldrar som helst hade satt ner foten och sett till att placera lilla Greta på ett flygplan hem, men Malena och Svante är lika oförmögna att sätta gränser som tidigare.

Om Greta skulle svepas överbord i en storm eller bli skadad för livet i en olycka på vägen, så är det sorgligt men ansvaret vilar därvid uteslutande på henne själv, hennes föräldrar och personerna omkring dem. Det vore vansinne att göra henne till martyr för klimatet i ett sådant fall - även om det förstås är vad DN, miljöpartiet, SVT och andra skulle komma att göra.

Fyfan vad trist ditt liv måste vara. Man lever bara en gång. Ska jag välja tar jag hellre Gretas värld än en vidrig, stel och överbeskyddande värld.
2019-11-13, 10:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noble.Savage
Fyfan vad trist ditt liv måste vara. Man lever bara en gång. Ska jag välja tar jag hellre Gretas värld än en vidrig, stel och överbeskyddande värld.

Det är inte ett dugg modigt att leka fripassagerare på andras resor, vilket är vad Greta ständigt gör. En vuxen klimatdebattör hade aldrig kommit undan med att agera på det här löjliga sättet, men media förlåter Greta allt och hyllar henne eftersom hon ju är ett baaaaaarn.

"Okunnigheten har aldrig hjälpt någon enda människa" (Karl Marx)
Senast redigerad av HepCat-X 2019-11-13 kl. 10:36.
2019-11-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Du underskattar Greta, hon litar på forskarna som säger att vi måste flyga mindre, då är det givetvis helt ofarligt att segla nu. Du borde också lita på forskarna. Gretas föräldrar är fantastiska och Greta är ett fantastiskt barn.

Citat:

OM det skulle hända, så är det ju oljebolagens och politikernas fel. OM besättningen skulle omkomma, då väntar ju 72 oskulder på dem i paradiset, så det är inget att sörja över.
2019-11-13, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
En hjarnskadad unge som skall radda planeten...eller var det manniskoslaktet. Hjarnskadade unges korstag, kommer att sluta illa - for henne=sluten avdelning pa en anstalt. Oh well

nu har hon tydligen ace sär skolan

Citat:
Ursprungligen postat av Zajj
Jag kollade upp detta med asperger och hjärnskada, och den uppfattning jag får är att det kan bero på hjärnskada men att det också kan bero enbart på gener. Om du har en seriös källa som sätter likhetstecken mellan asperger och hjärnskada så får du gärna länka till denna.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Vart kan man ta del av dessa toppbetyg nånstans, för det är väl inget hemligt med grundskolebetyg?

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
För mig är det väldigt märkligt att denna personkult uppstår.
"Greta seglar"
"Greta talar"
"Greta är bekymrad"

Jaja, det är väl som med Bianca och alla andra.
Insta, Snap, tik-tok..se mig.

https://www.youtube.com/watch?v=HeUBd6lJdEI

hur ska hennes MAN som blir utmattar av 54 KG (4:36) ... orka bära våran gemensama STÖRSA svänsken genom tiderna ? vad kan pluttenuttan väga ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in