2019-11-13, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Greta Thunberg seglar till klimatmötet i Madrid – med australiska youtubare
https://www.dn.se/nyheter/sverige/gr...ska-youtubare/Lösningen: Greta har fixat resa till Madrid
https://www.expressen.se/nyheter/kli...-till-madrid-/

Det australiska paret tar med sina barn på färden, om jag förstår saken rätt?
2019-11-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är inte ett dugg modigt att leka fripassagerare på andras resor, vilket är vad Greta ständigt gör. En vuxen klimatdebattör hade aldrig kommit undan med att agera på det här löjliga sättet, men media förlåter Greta allt och hyllar henne eftersom hon ju öär ett baaaaaarn.

"Okunnigheten har aldrig hjälpt någon enda människa" (Karl Marx)
Fripassagerare vet jag inte. Detta australiska par lever sedan flera år på att dokumentera sin världsomsegling.
Allt dokumenteras på YT och man säljer böcker, filmer och håller föredrag om livet ombord. Paret har 1 milj. följare, nu lär väl Gretas över 8 milj. ansluta. Alltså win-win för båda parter. Annars har du rätt. Självklart är det mer spännande att sitta på sin kammare och avlufta tjocktarmen än att resa världen runt som klimataktivist.
Det kan man kalla att leva det!
2019-11-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Fripassagerare vet jag inte. Detta australiska par lever sedan flera år på att dokumentera sin världsomsegling.
Allt dokumenteras på YT och man säljer böcker, filmer och håller föredrag om livet ombord. Paret har 1 milj. följare, nu lär väl Gretas över 8 milj. ansluta. Alltså win-win för båda parter. Annars har du rätt. Självklart är det mer spännande att sitta på sin kammare och avlufta tjocktarmen än att resa världen runt som klimataktivist.
Det kan man kalla att leva det!

Ska du inte säga "Greta tar ingen skit och inga vuxenpoäng heller" också?
2019-11-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
Japp, Och aftonhoran prioriterar en "nyhet" om en orelevant aspietjej istället för ett alvarligt grovt rån.

Vem fuck bryr sig att hon får skjuts av några hippies?

Citat:
Onekligen känns det rätt dumdristigt att välja denna seglats mitt under den stormiga hösten och i en liten, trots allt oskyddad båt. När man sedan väger in att teamet inte verkar fullt lika kunnigt och vältränat som på Malizia, mera amatörer, och att Greta, som tidigare, inte har någon egen erfarenhet av att verkligen delta i en oceansegling, av vilka rutiner som gäller - hon har ju bara varit passagerare en gång, under en ganska skonsam seglats - så blir det ännu tveksammare. Vilka normala föräldrar som helst hade satt ner foten och sett till att placera lilla Greta på ett flygplan hem, men Malena och Svante är lika oförmögna att sätta gränser som tidigare.

Om Greta skulle svepas överbord i en storm eller bli skadad för livet i en olycka på vägen, så är det sorgligt men ansvaret vilar därvid uteslutande på henne själv, hennes föräldrar och personerna omkring dem. Det vore vansinne att göra henne till martyr för klimatet i ett sådant fall - även om det förstås är vad DN, miljöpartiet, SVT och andra skulle komma att göra.
Hur kommer det sig att Greta inte har någon självbevarelsedrift?
2019-11-13, 11:13
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
Jag antar att det är uträknat att hon kommer hinna till Madrid till 2 dec.

Annars borde det bästa varit att stanna en stund till i Amerika, resa runt, demonstrera, hålla tal, påverka. Det är ju inte helt enkelt för henne att ta sig dig och tillbaka (bevisligen), och hon lär väl inte åka tillbaka den närmsta tiden. Så varför inte maxa vistelsen, istället för att kasta sig därifrån och riskera att sitta på en båt under klimatkonferensen.

Från USA hade hon ju kunnat vara med via videolänk, och då också slå ett slag för detta mötesformat istället för tillresta deltagare.

Tror därmed de endast gör detta för att de är säkra på att hinna.
Det handlar nog om dramatiken i att hinna fram i sista sekunden. Vi har sett temat i otaliga filmer. Hjälten hinner precis innan katastrofen.
2019-11-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter

Troligen för att hon har haft en mycket skyddad uppväxt, och dessutom sällan varit ute och rört sig på egen hand, ute i stan, på fester eller på egna resor utomlands. Innan hon började klimatstrejka och sedan blev känd i media har hon nog inte varit ute särskilt mycket i sammanhang där hon varit åtskild från sina föräldrar eller lärare - åkte hon ens tunnelbana på egen hand innan hon fyllt femton? - och även efter att hon blev känd reser hon tillsammans med pappa eller med äldre personer som diskret fungerar som övervakare och assistenter.

När jag var i hennes ålder hade jag varit utomlands flera gånger, på¨språkresor och skidsemestrar, utan att någon annan i familjen var med. Tio dagar eller en månad i stöten. Detta var dessutom innan det fanns mobiltelefon. Jag var tvungen att själv bedöma risker, resvägar, hälsofrågor, att hantera möjliga besvärliga situationer osv - utan att kunna förlita mig på föräldrar eller lärare när det gällde. Greta har inga sådana erfarenheter, och det skapar ett tunnelseende.

När hon nu för första gången är ute i världen på riktigt (men med pappa och andra vid sin sida) så känner hon sig dessutom hög på detta och rätt omtumlad, skulle jag förmoda.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-11-13 kl. 11:18.
2019-11-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Det handlar nog om dramatiken i att hinna fram i sista sekunden. Vi har sett temat i otaliga filmer. Hjälten hinner precis innan katastrofen.

Instämmer, teamet runt Greta vill gärna att hennes verksamhet ska se ut som i en film, med henne själv i huvudrollen - och media följer helt okritiskt denna dramaturgi.

Däremot går den inte hem hos vanligt folk, som har fräckheten att tänka själva - och som dessutom inser att klimatfrågan inte gärna kan kretsa kring Greta.
2019-11-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Japp - i det här fallet räddar hjälten hela jordens befolkning ifrån en undergång när hon
efter en mycket dramatisk och stormig seglats hinner fram precis i sista stunden.
Senast redigerad av Mrbosun 2019-11-13 kl. 11:37.
2019-11-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Japp - i det här fallet räddar hjälten hela jordens befolkning ifrån en undergång när hon
efter en mycket dramatisk och stormig seglats hinner fram precis i sista stunden.

Precis den pitch Björn Wiman, Per Svensson och Lars Lindström kommer att använda i några gråtmilda krönikor: lagom till jul har Greta räddat hela planeten.
2019-11-13, 12:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
När hon nu för första gången är ute i världen på riktigt (men med pappa och andra vid sin sida) så känner hon sig dessutom hög på detta och rätt omtumlad, skulle jag förmoda.

Hon reste faktiskt ganska mycket även innan hon började med sin klimatstrejk. Så hon är ganska resvan. Hon har varit i många länder. Faktum är att hon t.o.m har flugit mer än de flesta andra barn:

Citat:
För några år sedan flög Greta Thunberg, 16, mer än de flesta andra barn. Hennes mamma arbetade mycket utomlands och familjen följde ofta med. I dag flyger Greta inte alls, för flyg släpper ut mycket koldioxid som är dåligt för klimatet.

– Jag tycker om att resa långsamt, säger hon och tittar ut genom tågfönstret. Man ser mycket mer.

https://kpwebben.se/greta-leder-kampen-for-klimatet/

Däremot stämmer det nog att hon alltid levt i en skyddad miljö. Hon har inte gjort något på egen hand. Och det gör inte hon nu heller. Men det är dock inte en vanlig charter-resa hon gör utan det finns ju vissa risker med den här resan. Seglingsturerna är inte helt ofarliga och i samband med hennes tal kan hon ju springa på en galning som hatar henne.

Själv tror jag att det är bra för den personliga utvecklingen att ta lite risker. De ska förstås vara rimliga, men lever man för skyddat och blir för curlad är man dåligt förberedd för den dag man inte längre beskyddas av sina föräldrar. För den dagen kommer. Förr eller senare.
2019-11-13, 12:43
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter

Lyckan statt dem djerfwom bi, som det heter på fornsvenska
2019-11-13, 13:03
Medlem
Som jag påpekat tidigare. Tråden och mediefenomenet Greta innehåller mycket humor.

Förra gången GT seglade visade sig bli en snedsegling eftersom hon hamnade på fel kontinent. Denna segling kanske visar sig bli inkontinent. Det finns fortfarande tid att flytta mötet från Madrid till Australien.

Det finns många snedseglare i denna soppan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in