Citat:
Ursprungligen postat av
2britter
Hur kommer det sig att Greta inte har någon självbevarelsedrift?
Troligen för att hon har haft en mycket skyddad uppväxt, och dessutom sällan varit ute och rört sig på egen hand, ute i stan, på fester eller på egna resor utomlands. Innan hon började klimatstrejka och sedan blev känd i media har hon nog inte varit ute särskilt mycket i sammanhang där hon varit åtskild från sina föräldrar eller lärare - åkte hon ens tunnelbana på egen hand innan hon fyllt femton? - och även efter att hon blev känd reser hon tillsammans med pappa eller med äldre personer som diskret fungerar som övervakare och assistenter.
När jag var i hennes ålder hade jag varit utomlands flera gånger, på¨språkresor och skidsemestrar, utan att någon annan i familjen var med. Tio dagar eller en månad i stöten. Detta var dessutom innan det fanns mobiltelefon. Jag var tvungen att själv bedöma risker, resvägar, hälsofrågor, att hantera möjliga besvärliga situationer osv - utan att kunna förlita mig på föräldrar eller lärare när det gällde. Greta har inga sådana erfarenheter, och det skapar ett tunnelseende.
När hon nu för första gången är ute i världen på riktigt (men med pappa och andra vid sin sida) så känner hon sig dessutom hög på detta och rätt omtumlad, skulle jag förmoda.