Den senaste mötet som Greta gjorde påminner mig onekligen om en gammal Bellman-historia:
Bellman skröt för Osborn att alla visste vem Bellman var.
- Det tror jag inte på, sa Osborn.
- Jag ska nog kunna övertyga dig vid tillfälle.
En tid senare var dom båda vännerna i Vatikanen. Där stod en massa människor och väntade på att påven skulle visa sig på balkongen.
- Du, sa Osborn. Du och påven känner väl i alla fall inte varandra?
- Jodå jag ska nog visa dig.
Bellman försvann och efter en stund kom han och påven ut på balkongen.
Då hör Osborn en i folksamlingen som säger:
- Vem tusan är det som står där tillsammans med Bellman?
Nu vet nog hela världen vem Greta är, men vissa undrar nog vad det var för vitklädd gubbe hon träffade i Rom. Det här blir bättre och bättre må jag säga. Nobels fredspris lär väl redan vara i hamn kan jag tro?
Inte ens Notre-Dame brinner som världen gör för Greta. Jag blir mer och mer övertygad om att Messias är en kvinna och att hon fakttiskt heter Greta. Dock gick det ju inte så bra för Jesus. Undrar vad Greta gör om 10 år?
Om kritik är att kalla henne ett psykiskt handikappat barn eller att skriva negativt om hennes utseende så visst.
Seriös kritik är att komma med "källor" eller liknande som visar på att hon har fel.
Självklart ska man inte kritisera hennes utseende, men enligt offentliga uppgifter från henne själv och föräldrarna har hon allvarliga problem. Mediahypen lär inte göra saken bättre på sikt. Det är det många av oss kritiserar, de vuxna i hennes närhet som inte ser till hennes hälsa.
Risk för Off-topic, men hur kan den genomsnittlige svensken idag påverka antalet mord i Sverige till färre? Är dåligt insatt i vilka länder som har högst fall av dödligt våld per 100 000 invånare, men hur mycket skillnad gör det att vi avstår från att döda ett par hundra personer per år blabla?
Har haft lätt att hitta relevant statistik på värsta fallen av dödligt våld, men av de listor jag tagit del av så är ju Brasilien, Indien, Mexiko, Sydafrika, USA, Venezuela och Ryssland högst upp och då undrar jag varför våra politiker inte riktar fokus och sätter press på de länder som är värst? Varför inte bara avskaffa den svenska polisen och hela rättsväsendet och på så sätt spara 50 miljarder per år?
För att utsläppen av koldioxid är ett globalt problem och mord sker lokalt i respektive land. Antalet mord i Brasilien är inte kopplat till Sverige eller Europa.
Två helt olika problem där den största minskningen av koldioxidutsläpp kan göras i Kina för att få en global effekt.
Varje land har ju däremot ett ansvar för sitt rättsväsende och de mord som sker inom landets gränser.
Inte så genomtänkt angrepp från din sida där, haha.
Du relativiserar ju i bästa vänsteranda, de flesta kritiserar den här sjuka farsen att låta en 16-åring åka runt som en klimat-messias det betyder inte att man hatar människan.
Don’t shoot the messenger sägs det ju, men i fallet Greta är det svårt. Hon får ju tyvärr oförtjänt mycket skit pga de som skickat ut henne på denna sjuka resa.
Risk för Off-topic, men hur kan den genomsnittlige svensken idag påverka klimatutsläppen till det positiva? Är dåligt insatt i vad som är den värsta klimatboven, men hur mycket skillnad gör det att man avstår från att köra bil, skippar flyg, källsorterar, handlar eko blabla?
Har haft svårt att hitta relevant statistik på värsta klimatbovarna, men av de listor jag tagit del av så är ju Kina, USA, Kanada och Gulfstaterna högst upp och då undrar jag varför våra politiker inte riktar fokus och sätter press på de länder som är värst? Såklart har Sverige inte mycket att säga till om internationellt, och då en stor del av dessa länder är betydande för svensk export så fattar man ju direkt att politiker och företagsledare inte vill vara "jobbiga". Men om det vi gör endast bidrar marginellt till en förbättrad miljö, så har jag svårt att acceptera att medelsvensken knappt kan lägga av en brakskit utan att det talas om negativ miljöpåverkan, medan större företag/organisationer, och i synnerhet länderna som jag nämnde ovan, med sin sinnessjuka kärlek till kapital får fortsätta nedmonteringen av moder jord i lugn och ro, utan att någon gång ställas till svars?
Varför åker inte Politiker, Greta och resten av MSM ner till de saudiska prinsarna och ifrågasätter oljeutvinning- och produktion? Eller tar sig till valfritt höghus i Peking, Shanghai, Bangkok och diskuterar med politiker huruvida det är rimligt att man pga av alla avgaser inte ser ner till gatan från 10e våningen?
Givetvis har vi ett ansvar, där jag som privatperson kan tycka att man kan fundera över onödiga konsumtionsvanor, onödiga bil- och flygresor mm, men där ett MYCKET större fokus bör riktas mot de som är värst i sammanhanget, eller är jag snett på det?
Precis. Att Greta själv inte förstår att hon till stor del blir "utnyttjad" för tillfället kan man förstå. Jag tycker därför det är riktigt vidrigt att hon får utstå massa hat och hot, men som du säger- hur mycket betyder hon i det större perspektivet? Som någon skrev så har forskare påpekat detta under lång tid, med blygsamt gehör. Men jag har aldrig varit med om någon som blivit så ivrigt påhejad av politiker, msm och privatpersoner som Greta är just nu. Och när vi då talar om det större perspektivet- fattar inte dessa Gretafanatiker hur löjliga de själva är som 2019 kom till insikten att miljön försämras, genom vårt sätt att leva?
Ta bara valfri tidning som exempel: De vet att miljö "är inne" just nu, därför ägnas en stor del av deras sidor om hur katastrofalt läget är, Co2-utsläpp som ökar. I slutet brukar det oftast finna någon lista typ " det här kan du tänka på som privatperson för att minska utsläpp: Flyg mindre, åk kollektivt, sluta äta kött mm". Samma tidning säljer även ett "resebilaga" där man uppmuntras att åka 3000 mil till en obskyr stad i Sydamerika, för att uppleva blabla. Vad hände med moralen?
Jag förstår att folk blir trötta och cyniska kring dessa debatter, eftersom de personer som borde visa vägen är de största hycklarna som finns. De har själva varit med och förstört jorden i decennier, och nu ska de framstå som hjältar som dessutom ska tala om för mig hur jag ska leva?
Klart vi alla har ett ansvar, men tror ni dessa människor någonsin tittar sig i spegeln och ställer frågan: Hur lever jag? Vad står jag för? Är jag möjligtvis en hycklare? Har jag rätt att sitta med pekpinnen och tala om för alla svenskar hur mycket Co2-utsläpp deras årliga Mallorcaresa bidrar med, när jag själv flyger 250 gånger om året?
Helt rätt hycklarna vet att miljö och klimat är väldigt inne nu och man kan dra in pengar på det.
Om kritik är att kalla henne ett psykiskt handikappat barn eller att skriva negativt om hennes utseende så visst.
Seriös kritik är att komma med "källor" eller liknande som visar på att hon har fel.
Hon är ett barn med psykiska problem, behöver jag visa en källa på att mänskligheten inte går under inom 5-10 år, det kallas sunt förnuft att inte köpa sådana dumheter.
Don’t shoot the messenger sägs det ju, men i fallet Greta är det svårt. Hon får ju tyvärr oförtjänt mycket skit pga de som skickat ut henne på denna sjuka resa.
Det här kommer inte sluta lyckligt för henne, blir ett hårt fall när hypen är borta.
Här är några av de personer som ser upp till Greta, just i London där DN ropar att hon blivit en förebild och ledare. Hur går deras kamp till? Jo hör här, de limmar sig fast på taken av tunnelbanetåg och försöker brutalt hejda lokaltrafiken, sabotera infrastrukturen. Låter synnerligen klokt och klimatsmart.
Pratade med en bekant igår kring klimathysterin och pekade på att tokstollarna inom den autonoma klimatsekten snart kommer att bli militanta och det dröjer nog max en månad innan vi skördar första dödsoffret. Antingen någon klantig aktivist som har ihjäl sig själv eller någon rabiat som mördar en mjölkbonde.
Det här kommer inte sluta lyckligt för henne, blir ett hårt fall när hypen är borta.
Hypen förmodar jag är främst i sverige där hon målas upp som världskändis, det har hänt tidigare att folk gjorts, inte ens superhjältarna Reinfeldt/Borg lyckades landa ett internationellt toppjobb.
Jag väntar med att tro på det innan barnen i Kina USA Indien Japan Brasilien mfl börjar miljöstrejka.
Den senaste mötet som Greta gjorde påminner mig onekligen om en gammal Bellman-historia:
Bellman skröt för Osborn att alla visste vem Bellman var.
- Det tror jag inte på, sa Osborn.
- Jag ska nog kunna övertyga dig vid tillfälle.
En tid senare var dom båda vännerna i Vatikanen. Där stod en massa människor och väntade på att påven skulle visa sig på balkongen.
- Du, sa Osborn. Du och påven känner väl i alla fall inte varandra?
- Jodå jag ska nog visa dig.
Bellman försvann och efter en stund kom han och påven ut på balkongen.
Då hör Osborn en i folksamlingen som säger:
- Vem tusan är det som står där tillsammans med Bellman?
Nu vet nog hela världen vem Greta är, men vissa undrar nog vad det var för vitklädd gubbe hon träffade i Rom. Det här blir bättre och bättre må jag säga. Nobels fredspris lär väl redan vara i hamn kan jag tro?
Inte ens Notre-Dame brinner som världen gör för Greta. Jag blir mer och mer övertygad om att Messias är en kvinna och att hon fakttiskt heter Greta. Dock gick det ju inte så bra för Jesus. Undrar vad Greta gör om 10 år?
Jag undrar också vad lilla Greta gör om tio år. Kanske död som Avicii eller kanske knarkare som Leila K eller så klarar hon förhoppningsvis pressen och lever som vanligt.
Frågan hur hon kommer att se ut. Som en normal 26-27 åring eller har hon fastnat i 11-12 års åldern?😕
Senast redigerad av trickydick 2019-04-17 kl. 19:11.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!