Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Enligt familjens bok brukade familjen nästan aldrig gå på fester. Malena skrev att hon om möjligt inte ens gick på sina egna premiärer, och efter föreställningarna bara ville komma hem. Svante skrev skämtsamt i boken, att han varken orkade tala med sina grannar eller med sina vänner. Detta talar mot att Gretas föräldrar varit festglada. Sedan kan jag garantera, att även festglada föräldrar totalt tappar lusten att gå ut, när deras barn drabbas av svår anorexi!
Nu drar jag väl inte så stora växlar av just boken. Det är väl ingen förälder som skulle vara dum nog att tala om att man festar? Mums för socialtjänsten det. Boken innehåller ju också häpnadsväckande påståenden om fotografiskt minne (varför läser hon då sina tal från papper?), absolut gehör och förmågan att se CO2.
Att man knappt orkar ett socialt liv är ofta kännetecknande för människor med alkohol- och drogproblem. Ett exempel är en gammal musiker jag känner som inte varit utanför lägenheten på över ett år, undantaget den gång i månaden eller nåt han spelar. Han beställer mat och sprit via internet och folk kommer med röka åt honom. Förmodligen skäms han över sitt förfall och undviker gamla vänner och bekanta.
Har man problembarn är det dock som du säger. Greta är bortskämd plus att hon har diagnoser och ett sånt barn kräver sin tid.