Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-22, 13:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Så kan det absolut vara. Det är mycket möjligt att hon har börjat gymnasiet eller ska göra det snart. Här på Flashback ägnar vi oss mest åt spekulationer

Men faktum kvarstår och fotografierna talar sitt tydliga språk. Det ser ut som om har magrat de senaste månaderna och då hade hon ändå inga marginaler att ”ta” av. Malena själv var mycket öppenhjärtig i sin bok beträffande Gretas ätstörningar och att hon redan för länge sen var nära att tvångsinläggas för vård.

Så frågan är om hon orkar kombinera sitt internationella klimatengagemang med gymnasiestudier, veckovisa skolstrejker och sannolikt svår näringsbrist. Eller om hon struntar i utbildning och lägger den energi hon har på intervjuer, resor och sociala medier.
Vad gäller det personliga blir det ju mest spekulationer och det tjänar inte så mycket till. Men Greta uppvisar två ovanliga egenskaper

1. Olika symptom och diagnoser
2. Hon blev världskänd på mindre än ett år.

Enligt den gängse förklaringsmodellen skulle hon alltså ha varit med om två ovanliga företeelser.

Jag tror det räcker med en ovanlig företeelse för att förklara hennes bana: Hennes artistmorsa (och farsa) har, i samråd med reklamfolk, tränat henne som skådespelerska sedan hon var liten. Hon är avsiktligt nedbantad och spelar en roll som passar i "autismspektrum".
Senast redigerad av wwr 2020-08-22 kl. 13:32.
2020-08-22, 18:21
Medlem
Citat:
Det gör hon verkligen Länken är från februari 2020, efter en snabbkoll.

Men jämför med en inspelning från i går. Blev tyvärr inte så bra när jag försökte länka men gå till tidsangivelsen vid ca 12 minuter och framåt. Vid ca 15 minuter är det inte roligt att skåda henne.

https://www.youtube.com/watch?featur...3s&app=desktop

Känns inte precis som om hon är på rätt väg, eller?
Nu syns svälten även i ansiktet. Är planen att hon skall dö och bli helgon?
2020-08-22, 21:24
Medlem
Jofs avatar
Genuin empati om henne, eller Bara vanlig elakhet? När man talar om hennes mående?

Sett videon nu. Hon ser fan ta mig inte pigg ut. Håret stripigt, snubblar på orden.
Sondmatning nästa?
Ödets ironi att ni haters ska vara de som sätter fingret på detta😀.
Tråkigt. Ut på Atlanten med henne! Där såg hon pigg och stark ut!
Senast redigerad av Jof 2020-08-22 kl. 21:34.
2020-08-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Genuin empati om henne, eller Bara vanlig elakhet? När man talar om hennes mående?

Genuin empati, jag har jobbat med anorexiapatienter och dett flera dö.
2020-08-22, 21:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Genuin empati, jag har jobbat med anorexiapatienter och dett flera dö.
Ok . Respekt!
Nu blir jag verkligen oroad. Vad bör hon göra?
Senast redigerad av Jof 2020-08-22 kl. 21:42.
2020-08-23, 07:31
Medlem
Citat:

Sett videon nu. Hon ser fan ta mig inte pigg ut. Håret stripigt, snubblar på orden.
Sondmatning nästa?

Ironi och ironi men du kanske har missat av många, om än inte alla, av oss så kallade haters har ifrågasatt just det lämpliga att lyfta fram ett barn med dokumenterade psykiska problem som frontfigur i en i grund och botten politisk rörelse.

Där hon i sin tur hetsar andra osäkra barn med undergångsprofetior som inte alls har stöd av några ”97 % av världens ledande klimatforskare” och uppmanar dem till skolstrejk med motiveringen att det är den enda vägen framåt.

Vi har tyckt det är onödigt och cyniskt att dra in barn i extremt komplicerade vetenskapliga frågeställningar och skrämma dem.

Medan hennes fans, klimatrörelsen, journalisterna osv tycks blunda för hennes uppenbara dåliga mående.

Som förälder själv med barn i samma ålder och med egna jobbiga ungdomsår i bagaget med bl.a visst självskadebeteende tycker jag det är fruktansvärt. Alla höga politiker som gullat med henne, gett henne stående ovationer och lurat henne att tro att hennes aktioner skulle leda till radikala och snabba förändringar. I stället blev hon bara besviken och desillusionerad.
2020-08-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ironi och ironi men du kanske har missat av många, om än inte alla, av oss så kallade haters har ifrågasatt just det lämpliga att lyfta fram ett barn med dokumenterade psykiska problem som frontfigur i en i grund och botten politisk rörelse.

Där hon i sin tur hetsar andra osäkra barn med undergångsprofetior som inte alls har stöd av några ”97 % av världens ledande klimatforskare” och uppmanar dem till skolstrejk med motiveringen att det är den enda vägen framåt.

Vi har tyckt det är onödigt och cyniskt att dra in barn i extremt komplicerade vetenskapliga frågeställningar och skrämma dem.

Medan hennes fans, klimatrörelsen, journalisterna osv tycks blunda för hennes uppenbara dåliga mående.

Som förälder själv med barn i samma ålder och med egna jobbiga ungdomsår i bagaget med bl.a visst självskadebeteende tycker jag det är fruktansvärt. Alla höga politiker som gullat med henne, gett henne stående ovationer och lurat henne att tro att hennes aktioner skulle leda till radikala och snabba förändringar. I stället blev hon bara besviken och desillusionerad.

Så är det, men som förälder själv är jag mer upprörd över hennes föräldrar, som aldrig tvekat att fläka ut hennes och systerns problem och diagnoser i intervjuer och böcker. Det tycker jag är fruktansvärt mot två minderåriga personer.
Om Greta eller Beata som vuxna vill ta bort eller nyansera bilden av sig själva som problembarn kommer inte det att gå. Alla hittar alla deras diagnoser och självskadebeteenden med en enkel googling, alla kan läsa hela böcker om hur trasiga de var. Vidrigt! Som mamma kan jag inte begripa hur Malena kunde vilja ge ut böcker om sina minderåriga döttrars psykiatriska diagnoser och problem.
2020-08-23, 08:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Så är det, men som förälder själv är jag mer upprörd över hennes föräldrar, som aldrig tvekat att fläka ut hennes och systerns problem och diagnoser i intervjuer och böcker. Det tycker jag är fruktansvärt mot två minderåriga personer.
Om Greta eller Beata som vuxna vill ta bort eller nyansera bilden av sig själva som problembarn kommer inte det att gå. Alla hittar alla deras diagnoser och självskadebeteenden med en enkel googling, alla kan läsa hela böcker om hur trasiga de var. Vidrigt! Som mamma kan jag inte begripa hur Malena kunde vilja ge ut böcker om sina minderåriga döttrars psykiatriska diagnoser och problem.
Det där är en vettig synpunkt.
Asperger är en diagnos som är del i en politisk agenda att stämpla de som protesterar mot systemet som avvikande.
Greta får inte bli frisk, då spricker agendan.
2020-08-23, 08:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ernman har väl iofs inte gett ett speciellt friskt intryck på många år, en fullblodsnarcissist som går över lik för uppmärksamhet och strålkastarljus.
Hennes barn blev verktyget till en fortsatt karriär när operascenen slutade att vara tillgänglig.

Men media trallar med i cynismen.
2020-08-23, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ernman har väl iofs inte gett ett speciellt friskt intryck på många år, en fullblodsnarcissist som går över lik för uppmärksamhet och strålkastarljus.
Hennes barn blev verktyget till en fortsatt karriär när operascenen slutade att vara tillgänglig.

Men media trallar med i cynismen.

Du summerade allting kortfattat, rakt på sak samt perfekt.
2020-08-23, 09:44
Medlem
Citat:
Det är mycket enkelt. Malena känner bara sin egen smärta, sitt eget lidande, som orsakas av hennes döttrar. Det handlar inte om hennes barn, det handlar om henne. Inget ovanligt heller. De av oss som har haft anledning att ta hjälp från barn- och ungdomshabiliteringen vet hur det är på möten med "föräldragruppen". Där brukar finnas en eller två talträngda kvinnor som inte låter någon annan komma till tals. Istället skall övriga föräldrar tvingas lyssna på ändlösa litanior om hur den stackars mammans liv är ett rent helvete pga av barnets diagnos. Märk väl, det handlar endast om mammans lidande. Malena är likadan. Allt handlar om henne själv. Om kassakon Greta™ lyckas svälta sig till döds, så kan vi vara säkra på att Malena kommer att casha in rejält. Ett par böcker. Idolporträtt. T-shirts. Gula regnjackor i galon. Heliga ikoner?

I det här läget är förhoppningsvis gymnasiestudier skjutna på framtiden. Flickan behöver tvångsvård per omgående.
2020-08-23, 10:00
Medlem
Citat:

Sondmatning nästa?

Ja, hon såg lycklig ut på båten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in