https://www.globalpolitics.se/sista-...om-skaller-ut/
"Sista chansen. Hycklare och “grönmålare”. Greta Thunberg skäller ut ledare om klimatkrisen!"
Utdrag ur den långa nya intervjun med Greta:
"Greta Thunberg har kritiserat politiker för att vara hycklare, och internationella klimatmöten för att bara leverera tomma ord och grönmålning. Om inte mänskligheten erkänner att den misslyckats med att ta itu med klimatkrisen, och börjar behandla den som en nödsituation, på samma sätt som gjorts med coronaviruspandemin, kommer samhället inte att kunna stoppa den globala uppvärmningen, sa hon.
I en intervju med The Guardian sa Thunberg att ledare nöjde sig med att ställa upp mål som ligger årtionden framför dem, men backade när det behövdes omedelbara åtgärder för att minska utsläppen.
Hon sa att det inte fanns en enda politiker på jorden som lovade att ta itu med de klimatåtgärder som krävdes: ”Tänk om det hade funnits någon!” sa tonåringen, som fyller 18 år i januari."
Ett viktigt FN-klimatmöte skulle ha startat på måndag i Glasgow, men har skjutits upp ett år på grund av Covid-19. Thunberg är emellertid inte besviken över förseningen: ”Så länge vi inte behandlar klimatkrisen som en kris, kan vi ha hur många konferenser vi vill, men det kommer bara att vara förhandlingar, tomma ord, undanflykter och grönmålning. ”
"Själva hjärtat i hennes kampanj heter rättvisa. sade Thunberg. “Det är roten till allt det här”, sa hon. ”Det är därför vi kämpar för klimaträttvisa och social rättvisa. De är så sammanlänkade att man inte kan ha det ena utan det andra. ”
“Klimatkrisen är bara symptom på en mycket större kris, [inklusive] förlust av biologisk mångfald, förlust av jordens bördighet men också ojämlikhet och hot mot demokrati”, sa hon. “Det här är symtom på att vi inte lever hållbart, vi har nått vägs ände.”
"Om riktlinjerna för kampanjen, sa Thunberg: ”Vi måste göra allt vi kan för att driva den åt rätt håll. Men jag ser ingen poäng med att vara optimistisk eller pessimistisk, jag är bara realistisk. Det betyder inte att jag inte är glad, jag är väldigt glad. Du måste ha kul, och jag har det mycket roligare nu än innan jag började kämpa för det här. När ditt liv blir meningsfullt känner du dig också lycklig. ”