Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Välkommen tillbaka, Inspiratoeren!
Givetvis har du rätt i att bara hon själv kan besluta om ev. psykoterapi. Jag är också övertygad om att många skulle vilja hjälpa henne.
Men man kanske kan tycka att hälsan borde prioriteras. Inte minst under det senaste dryga året då pandemin och karantärsbestämmelser väl ändå omöjliggjort många ”internationella resor”. Inte minst EU har ju haft mycket distansmöten och det är kanske framtidens melodi, över huvud taget.
Då slipper Svante att ladda Teslan med Putins gas eller el från stinkande kolkraft och Greta kan delta i länk hemma från flickrummet (och slipper långa perioder av frånvaro från skolan). Hur var det nu igen, kräver ni i FFF inte att CO2-utsläppen ska ner till noll? Dags att föregå med gott exempel, kanske?
Det är helt rätt att alltfler möten, toppmöten och seminarier sker digitalt, både av smittskyddsskäl, och för att spara tid och energi. Detta gäller inte minst i EU, helt rätt!
Många förhandlare, politiker och diplomater har med tiden fått svåra sömnbesvär av de ständiga tidsomställningarna vid långresorna, som hela tiden ger jet lag. Därför finns så många bilder av sovande utmattade deltagare vid internationella möten! Svårare sömnbrist ger nedsatt omdöme, betydande stress och nedsatt tankeförmåga!
Greta har de senaste åren deltagit i många digitala möten och intervjuer från skolan hemma från flickrummet eller från skolan där hon går. Ofta broderar hon då, ett nyare intresse för henne! Länge tyckte hon dock att hon fick betydligt sämre genomslag och mediautrymme digitalt, än när hon genomförde personliga möten och personliga intervjuer. På senare tid har hon ändå blivit uppmärksammad i högre grad!
Även den resvana och resintresserade lilla intensiva klimat- och miljökämpen medger, att det är skönt att ha fasta rutiner och ha en mera förutsägbar vardag! Greta säger nu, att både att resa och att vara hemma har sina fördelar. Greta kanske i likhet med mig kommer att i framtiden säga, Borta bra men hemma bäst!
Den egna hälsan är givetvis viktigast att prioritera! Både Greta, jag och andra har stundtals dock haft svårt för att göra detta. Redan Paulus talade om att vi människor tyvärr ofta är splittrade och tyvärr ofta då har svårt för att göra det rätta!
Det är till sist helt rätt att vi i F4F kräver nollutsläpp av Co2!