2021-08-26, 19:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://www.google.com/amp/s/variety...235047716/amp/

"Climate change activist Greta Thunberg has said more stories need to be told about the climate change crisis.

Speaking at the Edinburgh TV Festival on Tuesday alongside Norwegian crime writer Jo Nesbo, Thunberg encouraged attendees to turn their attention to the environment in their work.

“I know so many — whether it is artists, storytellers, journalists — who tell me they really want to write about [the climate crisis], they really want to make stories about this, report about this, make movies about it, make art about this, but that they don’t really have that support in order to do that,” she said.

“So I think yes, there’s a big lack of storytelling when it comes to the climate crisis, whether it is fictional or whether it is reflecting the reality as it looks like today.”"
På ett sätt så har den faktiskt den kreativa kulturvärlden inkorporerat klimatkrisen ganska mkt, i filmer, böcker, musik, ja allt möjligt.
Så jag håller inte helt med Greta där.
2021-08-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hon är vår röst i världen! Antingen man gillar det eller inte.
Är det en bra röst då? Säger hon något vettigt?
2021-08-26, 23:04
Medlem
Greta är autistiskt enkelspårig och kan inte se helheten i klimatfrågan. Hon bor läsa på hur det ser ut i världen och sätta sig in i hur olika länder har det och vilka förutsättningar de har. Vet hon hur Lagos har det med oljeföroreningar? Ganges där de dumpar lik lite hursomhelst? Må så vara att hon tror att hon kan se CO2 (sic) men det finns en helhet att ta med i aspekten.
2021-08-26, 23:19
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Greta är autistiskt enkelspårig och kan inte se helheten i klimatfrågan. Hon bor läsa på hur det ser ut i världen och sätta sig in i hur olika länder har det och vilka förutsättningar de har. Vet hon hur Lagos har det med oljeföroreningar? Ganges där de dumpar lik lite hursomhelst? Må så vara att hon tror att hon kan se CO2 (sic) men det finns en helhet att ta med i aspekten.

Jag har fått intrycket av att hos dom som får en diagnos idag läggs mindre vikt på habilitering. Det är mycket snack om NPF som "superkrafter" och man begär mycket av sin omgivning. Alla ska anpassa sig till den avvikande. Jag som själv är aspie fattar och utgår från att dom flesta är neurotypiska och därför måste JAG hitta strategier och lösningar för att fungera i vardagen. När jag träffar nya människor pratar jag aldrig om NPF men jag har noterat att yngre människor presenterar sig gärna som NPFare och identifierar sig med detta till 100%. Om ingen märker något är din habilitering mycket lyckad enligt mig!! Hos Gretchen blöder diagnosen igenom med full kraft hela tiden! Not so good
Senast redigerad av Enzyme 2021-08-26 kl. 23:22.
2021-08-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag har fått intrycket av att hos dom som får en diagnos idag läggs mindre vikt på habilitering. Det är mycket snack om NPF som "superkrafter" och man begär mycket av sin omgivning. Alla ska anpassa sig till den avvikande. Jag som själv är aspie fattar och utgår från att dom flesta är neurotypiska och därför måste JAG hitta strategier och lösningar för att fungera i vardagen. När jag träffar nya människor pratar jag aldrig om NPF men jag har noterat att yngre människor presenterar sig gärna som NPFare och identifierar sig med detta till 100%. Om ingen märker något är din habilitering mycket lyckad enligt mig!! Hos Gretchen blöder diagnosen igenom med full kraft hela tiden! Not so good
Exakt. Har barn med både ADHD och Autism så jag vet lite hur det fungerar.
2021-08-27, 00:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme

Citat:
Exakt. Har barn med både ADHD och Autism så jag vet lite hur det fungerar.
Själv har jag ADD och kämpar dagligen med att inte låta det definiera mig på något sätt. Jag känner mina begränsningar och har jobbat fram verktyg för att hantera dom. Men jag är mer än dubbelt så gammal som Greta och har dessutom haft ett hårt liv med massor av tid att tänka i ensamhet.

Tänka i ensamhet skulle Greta också behöva.
2021-08-27, 00:59
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Själv har jag ADD och kämpar dagligen med att inte låta det definiera mig på något sätt. Jag känner mina begränsningar och har jobbat fram verktyg för att hantera dom. Men jag är mer än dubbelt så gammal som Greta och har dessutom haft ett hårt liv med massor av tid att tänka i ensamhet.

Tänka i ensamhet skulle Greta också behöva.

Tror du inte att hon redan tänker en del i ensamhet? Problemet är snarare att hon tänker på klimatet och inte på strategier för sin egen överlevnad...
2021-08-27, 01:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Tror du inte att hon redan tänker en del i ensamhet? Problemet är snarare att hon tänker på klimatet och inte på strategier för sin egen överlevnad...
Nej, jag tror faktiskt inte att hon tänker särskilt mycket alls. Om jag får fortsätta spekulera så tror jag att hon känner väldigt mycket, och som den aspie hon är så har hon svårt att relatera till känslor.
2021-08-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, jag tror faktiskt inte att hon tänker särskilt mycket alls. Om jag får fortsätta spekulera så tror jag att hon känner väldigt mycket, och som den aspie hon är så har hon svårt att relatera till känslor.
Håĺler med dig här. Det är viktigt att förstå hur en människa tänker, det är inte alltid rationellt, känslorna är stora.
2021-08-27, 01:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Håĺler med dig här. Det är viktigt att förstå hur en människa tänker, det är inte alltid rationellt, känslorna är stora.
Hon är en 18-årig flicka. Hon är bara känslor och hormoner. Eller borde i alla fall vara det för det är dom flesta tonåringar, oavsett kön.
2021-08-27, 02:32
Medlem
https://www.adlibris.com/se/bok/nar-...CABEgKBafD_BwE

Greta har kritiserats här en hel del, för att hon trots att hon är utpräglat särbegåvad, inte redan börjat plugga på högskolan och tagit en högre examen där.

Sanningen är att en mycket hög intelligens kan delvis bli förhindrad och försvårad av, om man som Greta har en rad andra psykiska problem,
Svårare Ätstörning, Asperger, Tidvis Svårare depression, Högkänslighet, Ibland Ångest, och Viss selektiv mutism.

Det omvända gäller också, om man som Greta är verkligt högintelligent så syns och märks ofta mindre ens psykiska problem! De finns förstås ändå där och skapar olika personliga hinder och svårigheter.

Läs gärna boken i boktipset ovan för att förstå Greta och hennes situation bättre!

"Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem.

Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar - det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E.

2E-elever blir lätt missuppfattade eller går oss helt förbi."
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-08-27 kl. 02:44.
2021-08-27, 07:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://www.adlibris.com/se/bok/nar-...CABEgKBafD_BwE

Greta har kritiserats här en hel del, för att hon trots att hon är utpräglat särbegåvad, inte redan börjat plugga på högskolan och tagit en högre examen där.

Sanningen är att en mycket hög intelligens kan delvis bli förhindrad och försvårad av, om man som Greta har en rad andra psykiska problem,
Svårare Ätstörning, Asperger, Tidvis Svårare depression, Högkänslighet, Ibland Ångest, och Viss selektiv mutism.

Det omvända gäller också, om man som Greta är verkligt högintelligent så syns och märks ofta mindre ens psykiska problem! De finns förstås ändå där och skapar olika personliga hinder och svårigheter.

Läs gärna boken i boktipset ovan för att förstå Greta och hennes situation bättre!

"Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem.

Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar - det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E.

2E-elever blir lätt missuppfattade eller går oss helt förbi."
Myten om Gretas höga intelligens kan du nog lägga tillbaks i kattlådan.
Det finns ingenting som talar för någon utpräglad begåvning. Tvärtom är behovet av anpassad förenklad studiegång snarare ett tecken på motsatsen.
Hade Greta varit ett av dessa högintelligenta barn så hade hon knappast suttit i en orkestrerad manifestation eller behövt läsa andras färdigskrivna tal.
Tvärtom hade Greta redan seglat igenom utbildningssystemet och själv påbörjat forskning.
Nu är hennes artistkarriär att vara ”The Climate Goblin” 18 år gammal.
Frågan är om hon kommer vara det 38 år gammal eller 58 år gammal med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in