Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Det här går inte ihop. Greta™ har nu 4 år i branschen. Jag antar att det betyder att vi nu endast har 6 år på oss att rädda världen från Armageddon? Så vad menas med mycket lång tid? Själv uppfattar jag inte 6 år som mycket lång tid. Men det är klart. Endast 10 år kvar har vi hört i 50 års tid nu, så katastrofnedräkningsklockan får väl regelbundet en reset. Samma sak med oljan som kommer att ta slut om 30 år sedan snart 50 år. Höll inte Greta™ ett tal där hon barnsligt började rabbla år, månader, veckor, dagar, timmar, minuter och sekunder kvar till katastrofen? Som om det gick att beräkna tiden till en påhittad katastrof... Undar just vilken "avancerad vetenskaplig rapport" hon hämtade den informationen från? Antagligen från samma författare som fabulerar om ett par hundra hittepåarter som försvinner dagligen. (Vad gäller fantasiarterna som utrotas så har jag sett Paul R. Ehrlich i författarlistan till en artikel. Den mannen har haft fel om precis allt sedan 1968.)
Nej, Greta™ har nog ett större koldioxidavtryck än de flesta av oss, och större lär det bli. När hon väl har försvunnit från strålkastarljuset så kan de insamlade medlen börja spenderas mer fritt. De lär inte räcka till sådan extravagant konsumtion som Al Gore eller Leonardo DiCaprio hänger sig åt. Men nog skall väl stiftelsen kunna pynta för en egen Tesla åt klimatprinsessan? Och vem äger hennes lägenhet? Och vem betalar månadsavgiften? Greta™ själv har väl ingen inkomst, så vem betalar för avocado och vegansk hundmat?
Om jag inte minns fel har DN också haft (eller har fortfarande) en detaljerad ”nedräkningskalender”. Ja, kan man göra Greta, 17 år till chefredaktör (om än tillfälligt) så varför inte? Mig veterligen har de dock inte upprepat sina tågcharterresor för välbärgade och ängsliga medelklassmedlemmar. Den första till Venedig råkade hamna i pandemin och det var visst lite dramatiskt ett tag. De fick väl trösta sig med att de åtminstone reste Klimatsmart (aka låtsades tänka på kommande generationer).
Tänkte på det där med utrotade arter, som mest består av insekter: Mig veterligen trivs allehanda småkryp och kräldjur extra bra i varmare klimat. I Lappland finns det knott en del av året (men inte när det är som kallast) plus lite fjällrävar och snöripor, men i tropikerna tycks det vara väldigt livat för jämnan, med så kallad stor artrikedom.
Det vill säga: Är det på grund av att den globala temperaturen stigit med 1,2 grader C som det utrotas enorma mängder insekter? Eller beror det snarare på allmänna miljöförstöringar, växtbesprutning, urbanisering och … tadam … vindkraftverk?
Annorlunda uttryckt: kommer insekterna att öka om Greta i förenade krafter med festivalbesökarna i Gladsbury lyckas vända tillbaka temperaturkurvan?
Kan Greta verkligen få ihop ”cry me a river 6th mass extinction” med koldioxidnivåerna? Har hon rentav hittat korrelation med Keelingkurvan?
Nu är det dags att hon kommer med källor till sina alarmistiska påståenden.
Nu är det hög tid för Greta att bli seriös.