2022-08-06, 17:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ambitiöst försök men varifrån hämtar du 20 år och 1.825.000 utdöda arter (blandat djur och växter?) I ditt förra inlägg tog du dessutom med arter som riskerar att utplånas. Inget Greta sagt något om.

Hur du än försöker slå knut på dig själv så lär det bli svårt att belägga Malenas påstående om att flera forskare hävdat att upp till 200 arter/dag utplånas. Och att det är X gånger vanligare än förr.

Faktum kvarstår: Malena Ernman är ingen pålitlig källa.

Det där med att jobba med händerna och göra något konkret och handfast är knappast Gretas signum. Att hon dök med en tygbanderoll under en skolstrejk räknas knappast.

Hon höll i talet hon läste ur i Gladsbury i alla fall. Papprena fladdrade i blåsten. Så nog jobbar hon alltid.
En fjärdedel av alla arterna (1.825.000) förväntas bli utrotade eller praktiskt taget utrotade på ett par decennier (20 år).

Greta har med andra ord rätt, runt 200 arter per dag antas dö ut enligt de som vet bäst, de vetenskapsmän som har studerat saken.
2022-08-06, 17:46
Medlem
Vad har hänt med Greta? Man varken ser eller läser om henne längre, har hon tappat gnistan totalt?
2022-08-06, 17:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Vad har hänt med Greta? Man varken ser eller läser om henne längre, har hon tappat gnistan totalt?
Hon har självmant taggat ner och tagit ett steg tillbaks till fördel för andra röster inom FFF. Vi får se hur det går med det. Troligtvis kommer mediaintresset för FFF att minska. Men Greta kommer nog alltid vara aktuell ett långt tag framöver.
2022-08-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta och jag har träffat varandra rätt många gånger och även haft kontakt med varandra på andra sätt. Vi gillar olika!

Greta har sagt att hon tänker besöka Vancouver i Canada återigen och detta sa hon även offentligt.
Däremot sa hon inget om när hon planerar att göra om sitt besök där.

Vad beträffar den möjliga resan till Gulbenkianstiftelsen i Portugal är det helt och hållet Greta som avgör om hon vill resa dit. Hon kanske inte vill ha de fem miljonerna? Hon kanske är rädd för att det blir för mycket bråk om hur pengarna ska fördelas? Vem vet!?

Vill hon kanske inte ens ha de fem miljonerna nu? Hon som mått så dåligt av de svältande barnen …

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hon har självmant taggat ner och tagit ett steg tillbaks till fördel för andra röster inom FFF. Vi får se hur det går med det. Troligtvis kommer mediaintresset för FFF att minska. Men Greta kommer nog alltid vara aktuell ett långt tag framöver.

Jag tror också att Greta som person kommer vara känd länge till, som den extrema mediaprodukt som hon faktiskt är. Intresset för hennes framtida karriär, pojk(flick)HBTQI-vänner osv kan säkert finnas kvar i ett antal år.

Lite synd om F4F som går miste om sin främsta representant, dock. De kanske får fortleva sina dagar som en random vänster- och/eller miljöorganisation vilken som helst. Som Fältbiologerna- vem f-n bryr sig om dem utanför den närmaste kretsen?
2022-08-06, 18:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En fjärdedel av alla arterna (1.825.000) förväntas bli utrotade eller praktiskt taget utrotade på ett par decennier (20 år).

Greta har med andra ord rätt, runt 200 arter per dag antas dö ut enligt de som vet bäst, de vetenskapsmän som har studerat saken.

Citat:
Vill hon kanske inte ens ha de fem miljonerna nu? Hon som mått så dåligt av de svältande barnen …

Jag tror också att Greta som person kommer vara känd länge till, som den extrema mediaprodukt som hon faktiskt är. Intresset för hennes framtida karriär, pojk(flick)HBTQI-vänner osv kan säkert finnas kvar i ett antal år.

Lite synd om F4F som går miste om sin främsta representant, dock. De kanske får fortleva sina dagar som en random vänster- och/eller miljöorganisation vilken som helst. Som Fältbiologerna- vem f-n bryr sig om dem utanför den närmaste kretsen?
Men du har ju rätt, jag gjorde ett slarvfel. En fjärdedel av 8,7 miljoner är är inte 1,825 miljoner utan 2,175 miljoner, arter som förväntas försvinna på några decennier. Men jag kan ändå konstatera att Gretas kalkyl är högst relevant.
2022-08-06, 19:11
Medlem
Sanningen varar längst. Det tror jag Greta är den första att hålla med om. Nu får jag hålla på med annat, har många uppgifter. Vi får se när det blir aktuellt med nya projekt. Detta gäller även Greta. Kreativa pauser är bra!
2022-08-06, 19:27
Medlem
Citat:
I din artikel beräknar man samtidigt att det finns hela 8,7 miljoner arter. Ganska stort gap till de 1,8 du väljer att lyfta fram. Osäkerheten är därmed total. Och hur räknar man lämpligen ut den historiska utrotningstakten och jämför den med den nuvarande, den som Greta uttalade sig så kaxigt om?

Innan det blir raderat för OT: Att hitta en seriös forskare som använder Gretas språkbruk lär bli svårt. Hon hoppar över alla typiska forskartermer som ”estimated”, ”suggests”, ”might”, ”high confidency”. Precis som hon bara lyfter fram de mest alarmistiska klimatprognoserna bland flera och dessutom ”glömmer” att de bara är datormodelleringar. Hon är bara ute efter att skrämmas.

Jag har personligen ingen kännedom om Jesus men jag tror inte att han skulle uppskatta att Greta med berått mod vinklar det hon säger på ett sätt som får få vuxna att reagera nämnvärt men i gengäld skrämmer barn. Möjligen kan hon själv skratta hela vägen till banken. De främsta klimataktivisterna kan ju det.

Vad man ska kalla deras moral är däremot en annan femma.
Det är alltid roande med hänvisningar till "forskning" som berättar vad som kommer att hända. I synnerhet när "forskningen" är baserad på en datormodellering. (Det är mitt eget fält, jag vet vad som går att modellera och vad som är hokus-pokus.) Lite som med "börsexperter" som berättar om vilka aktier man bör köpa eller sälja. Och vem skulle riskera något genom att lita på en väderleksprognos som sträcker sig en vecka framåt?

Vilket för oss till kärnpunkten: Vem kan peka på seriösa forskningsresultat som Greta™ hänvisar till? Allt hon kolporterar är ju fullständigt snömos, och stämmer inte ens överens med vad som kommer från IPCC. Hur kan vuxna människor tro på Greta™? Hon kunde ju lika gärna förutspå nästa veckas vinnarnummer på Lotto. När Greta™ står och bräker om den fruktansvärda temperaturökningen så borde någon vuxen fråga varför Sveriges värmerekord sattes 1933 och tangerades 1947? Borde inte den kraftigt höjda koldioxidhalten sedan dess fixat det? Men Greta™ får aldrig några svåra frågor.

Aj äm jast ö sjajld, pärhäpps jo sjodd ask dä adder samm kvästjons too? (På hennes Oxfordengelska.)

Greta™ är en skådespelerska som är ganska dålig på språk (åtminstone vad jag hört av hennes engelska och franska - två språk jag själv behärskar), och som får ganska dåliga manus skrivna åt sig, eftersom de är renons på vetenskapligt underbyggda fakta. Dessutom sjunger hon så falskt att änglarna gråter. Vad är det ni i Greta™ fan club har sett, som vi andra fullständigt missat? Hon är ju en artist i en freak show.
2022-08-06, 19:30
Medlem
Citat:
Sanningen varar längst. Det tror jag Greta är den första att hålla med om. Nu får jag hålla på med annat, har många uppgifter. Vi får se när det blir aktuellt med nya projekt. Detta gäller även Greta. Kreativa pauser är bra!
Bra förslag,det tycker jag verkligen du ska göra
2022-08-06, 21:33
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Bilden ser photoshopad ut eller är det bara jag

Troligen inte photoshoppad, tagen med blixt i solen (för att slippa alltför starka kontraster).
2022-08-06, 21:35
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Skogsmiljön som Greta är i kan vara i Norrland. Hon har alltid gillat fjällvandringar, och kan vara på väg upp till fjällen. Kanske slår Greta två flugor i en smäll och passar på att även besöka samerna i Gallok som hon stödjer.

Greta blev väl sur över att se kalhygget. Hon har omtanke men även kraft i sig.

Ja, jag föreslog Greta att ta körkort redan när hon var i USA. I vissa delstater får man ta bilkörkort betydligt tidigare än i Sverige, även om det brukar bara vara på prov första året. Ett körkort gör en mera självständig.

Greta lär då först behöva hitta en elbil med dubbelkommando. Sådana finns i Sverige på några körskolor, men är inte så vanliga. De var kanske ännu svårare att hitta i USA för några år sedan.

Tack för tipset om att Greta ska ta foton av när hon planerar träd i skogen. Då tror jag dock att hon först behöver markägarens tillstånd.

Det behövs inget tillstånd för planering av träd, lika lite som för tagning av bilder på någons mark.
2022-08-06, 21:50
Medlem
Citat:
Skogsmiljön som Greta är i kan vara i Norrland. Hon har alltid gillat fjällvandringar, och kan vara på väg upp till fjällen. Kanske slår Greta två flugor i en smäll och passar på att även besöka samerna i Gallok som hon stödjer.

Greta blev väl sur över att se kalhygget. Hon har omtanke men även kraft i sig.

Ja, jag föreslog Greta att ta körkort redan när hon var i USA. I vissa delstater får man ta bilkörkort betydligt tidigare än i Sverige, även om det brukar bara vara på prov första året. Ett körkort gör en mera självständig.

Greta lär då först behöva hitta en elbil med dubbelkommando. Sådana finns i Sverige på några körskolor, men är inte så vanliga. De var kanske ännu svårare att hitta i USA för några år sedan.

Tack för tipset om att Greta ska ta foton av när hon planerar träd i skogen. Då tror jag dock att hon först behöver markägarens tillstånd.

Om hon besöker Gallok så kan hon väl lägga ut lite foton? Eventuellt kombinera det med en Prideparad med sina samiska vänner när hon ändå är i farten. Limmar hon fast sig på vägen får hon dessutom rubriker

Har du som känner henne någon förklaring till hennes plötsliga hemlighetsmakeri? Varför dessa halvmystiska skolstrejker i anonyma buskage? Är det bara för att MAPA ska kunna göra sina röster bättre hörda? Hur tycker hon att det har fungerat i så fall?
2022-08-06, 22:23
Medlem
Greta tar på eget ansvar besluten om sin kommunikation. Bara i frågor som påtagligt påverkar hennes formella roll som andligt invigd i First nations behöver hon först söka samråd. Greta har ingen formell roll i F4F. Hon kan från en dag till en annan dag sluta verka i F4F, vilket för övrigt gäller alla oss som är aktiva i F4F, vilket Greta har påpekat.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-06 kl. 22:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in