Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
I din artikel beräknar man samtidigt att det finns hela 8,7 miljoner arter. Ganska stort gap till de 1,8 du väljer att lyfta fram. Osäkerheten är därmed total. Och hur räknar man lämpligen ut den historiska utrotningstakten och jämför den med den nuvarande, den som Greta uttalade sig så kaxigt om?
Innan det blir raderat för OT: Att hitta en seriös forskare som använder Gretas språkbruk lär bli svårt. Hon hoppar över alla typiska forskartermer som ”estimated”, ”suggests”, ”might”, ”high confidency”. Precis som hon bara lyfter fram de mest alarmistiska klimatprognoserna bland flera och dessutom ”glömmer” att de bara är datormodelleringar. Hon är bara ute efter att skrämmas.
Jag har personligen ingen kännedom om Jesus men jag tror inte att han skulle uppskatta att Greta med berått mod vinklar det hon säger på ett sätt som får få vuxna att reagera nämnvärt men i gengäld skrämmer barn. Möjligen kan hon själv skratta hela vägen till banken. De främsta klimataktivisterna kan ju det.
Vad man ska kalla deras moral är däremot en annan femma.
Det är alltid roande med hänvisningar till "forskning" som berättar vad som kommer att hända. I synnerhet när "forskningen" är baserad på en datormodellering. (Det är mitt eget fält, jag
vet vad som går att modellera och vad som är hokus-pokus.) Lite som med "börsexperter" som berättar om vilka aktier man bör köpa eller sälja. Och vem skulle riskera något genom att lita på en väderleksprognos som sträcker sig en vecka framåt?
Vilket för oss till kärnpunkten: Vem kan peka på seriösa forskningsresultat som
Greta™ hänvisar till? Allt hon kolporterar är ju fullständigt snömos, och stämmer inte ens överens med vad som kommer från IPCC. Hur kan vuxna människor tro på
Greta™? Hon kunde ju lika gärna förutspå nästa veckas vinnarnummer på Lotto. När
Greta™ står och bräker om den fruktansvärda temperaturökningen så borde någon vuxen fråga varför Sveriges värmerekord sattes 1933 och tangerades 1947? Borde inte den kraftigt höjda koldioxidhalten sedan dess fixat det? Men
Greta™ får aldrig några svåra frågor.
Aj äm jast ö sjajld, pärhäpps jo sjodd ask dä adder samm kvästjons too? (På hennes Oxfordengelska.)
Greta™ är en skådespelerska som är ganska dålig på språk (åtminstone vad jag hört av hennes engelska och franska - två språk jag själv behärskar), och som får ganska dåliga manus skrivna åt sig, eftersom de är renons på vetenskapligt underbyggda fakta. Dessutom sjunger hon så falskt att änglarna gråter. Vad är det ni i
Greta™ fan club har sett, som vi andra fullständigt missat? Hon är ju en artist i en freak show.