Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Jag är inte så säker på det. Hon uttryckte månader innan sin (medvetna) ambivalens i att delta i vad hon ansåg vara ett meningslöst jippo. Det är svårt att ge hennes tal mer retorisk tyngd och publiken har hon ju.
Det är något SSUs Lisa Nåsbo kan drömma om i sin vildaste fantasier.
Vad jag minns tvekade hon på om hon skulle åka eftersom det var orättvist mot deltagare från länder med mindre vaccintäckning. Men när det kom till kritan spelade tydligen denna ”injustice” ingen roll utan res- och nöjeslusten tog överhanden.
När det gällde den föregående COP25 var det ju stor cirkus för att hon tvunget skulle hinna dit från USA i tid, så den gången var det tydligen inget meningslöst jippo. Vad som hänt efter dess vete gudarna (mer än att pandemin kom emellan). Hon kan väl inte döma ut hela konceptet bara för att just det mötet inte var någon revolution i hennes smak. Vet hon inte att hennes favorit Parisavtalet tillkom under just ett COP-möte?
Halva konferensen återstår fortfarande, och hittills har de bland annat enats om att upphöra med skogsskövling (något ditåt), men Greta kallar ändå redan allt för ”ett misslyckande”. Hon tycker väl att de borde packa ihop och åka hem i förväg.
Vet inte om det är riktigt juste av henne att avfärda människor som kanske verkligen kämpar hårt för att nå överenskommelser. Kom inte Parisavtalet till på övertid, efter långa och sega nattmanglingar? (Därmed inte sagt att det är någon höjdare.)
”Publiken har hon ju”, vilken publik utöver lite skrikvänster, aktivister och några gråtmilda pensionärer med dåligt samvete? Om man läser kommentarerna under YT-länkarna verkar det snarare som om folk vill spy på henne. De som inte skrattar åt spektaklet, dvs.
Däremot håller jag gärna med dig om SSU-tjejen