Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Ja, så enkelt är det ju faktiskt, inte minst i ljuset av att ungdomar i hennes ålder ofta har ett lite större sömnbehov.
Sömnbrist kan också påverka immunförsvaret, koncentrationsförmågan och mycket annat.
Men det är klart, om man har tagit på sig ansvaret för att ”rädda klimatet” innan det är alldeles för sent så får man väl offra lite av sin hälsa. När ska hon annars hinna läsa rapporter, hon som är fullt upptagen med skolstrejker och twittrande på dagarna?
Ja, Greta har berättat om att hon ofta sover 12--14 timmar, när hon väl unnar sig att sova utan väckarklocka. Det här har hon berättat om även offentligt, så jag avslöjar här ingen hemlighet.
Naturligtvis innebär detta att Greta som så många unga går omkring med en större farligare sömnskuld på vardagarna, då så många tonåringar som Greta själv har ett ökat sömnbehov som de inte tar tillräcklig hänsyn till på vardagarna. Sedan är det många unga som Greta som sover riktigt rejält på helgerna, men tyvärr kompenserar detta bara delvis den biologiska sömnskulden.
Det är helt riktigt att sömnbrist påverkar både immunförsvaret och koncentrationsförmågan negativt. Eftersom Greta deltar i verkligt viktiga internationella samtal och överläggningar på hög nivå är detta inte alls lyckat. Har föreslagit henne att hon som en tidigare fransk president ska börja med att sova några timmar efter lunch. Han gjorde detta för att bättre orka med viktiga överläggningar på kvällen! Men då skulle hon antagligen få ta gymnasieskolan på fyra år istället för på vanliga tre år, vilket jag har rekommenderat henne att göra. Hennes nuvarande kombination av studier och ideellt arbete är extremt krävande. Man behöver som ledare må bra för att fatta bra beslut säger jag återigen åt Greta!
Greta vill i första hand vara en miljö- och klimataktivist, men när viktiga avgöranden står på spel och/eller när det gäller unik representation på hög nivå, som bara hon själv har behörighet till, tvingas hon ibland kompromissa och halvt motvilligt acceptera även internationella uppgifter som ledare. Det är ingen lätt balansgång hon får gå, det är oftast utsatt att vara på toppen, även om det även förstås finns fördelar som gratis fina middagar och påkostade resor. Greta konstaterar att hon själv valt sin roll och inte kan skylla det valet på någon annan. Sedan har jag och andra velat vara och vill vara ett kunnigt vänligt stöd för henne!
Enligt den nya undersökningen som jag länkade till är hon idag världens sjätte mest populära person, ett extremt svårslaget rekord i att vara ytterst berömd! Däremot stämmer det säkert att hon inte alls är lika populär i Sverige. Greta har själv med glimten i ögat sagt, att man sällan är profet hemma! Mera privat gillar hon att skoja och vi har glatt retats med varandra!