2022-05-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jag liksom många andra kan dricka utan att ha varken is i eller sugrör och plastlock på muggen. Stormar blir våldsammare och skyfall blir häftigare i världen och ditt problem är att du inte kan dricka utan sugrör.

Är du så dum som det verkar? Jag använder inte sugrör men även om jag hade gjort det så hade det numera varit omöjligt för mig att skaffa sådana i plast. Om du tror att ett sådant förbud minskar stormar och skyfall i världen så förstår jag om du ingår i Gretas i övrigt snabbt krympande beundrarskara. Vad jag däremot gör är att betala mycket pengar (både i skatt och som konsument) för meningslösa symbolhandlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Där tror jag du har helt fel. Många journalister avskyr de många skottlossningarna som tar livet av alltför många! Däremot tror jag man vill ge Greta visst skäligt rådrum, innan hon ska behöva kommentera den tragiska saken. Minns att hon är mycket ung!

Trots allt handlar det om en kille som hon kan ha haft känslor för och gillat, och då är så klart det inträffade tragiskt även för henne. Minns att han ställde upp i klimataktioner, så jag tror att han trots sin trasiga kriminella bakgrund, var uppriktigt miljö- och klimatintresserad. Greta har en väldigt känslig näsa för om folk här är bristfälligt engagerade och uppriktiga!

Om han nu är inblandad i ett mordförsök, är det givetvis ändå helt oacceptabelt och verkligt allvarligt!

I så fall har han helt brutit mot det förtroende som Greta visade honom och som jag alltså tyckte var fel att hon visade honom! Greta kan här ha blivit blåst av honom! Hon måste dock stå för sina egna val, som hon idag har fullt ansvar för, då hon idag är myndig och juridiskt vuxen.

”Många journalister avskyr …” Tror du inte att alla gör det?

Det känns som om Greta inte förekommer lika ofta i medierna längre. Vet du om det är hennes eget val?
2022-05-01, 09:59
Medlem
Citat:
Tror att man bäst kan förklara detta med att Greta trots att hon är en väldigt offentlig person, är mån om att hålla vissa bitar av sitt liv för sig själv. Ja, detta språk använder hon mest i smyg.

Sedan tror jag att Greta ibland vill retas även här, alltså i skyddet av sitt privatliv. Tycker att hon gick lite väl långt, när jag inte fick lov av Greta att berätta vilken skola hon gick på, även sedan uppgiften om detta hade publicerats i en tidning. Men det var hennes eget val.

Problemet med att berätta om Gretas "hemliga" språk är att man då förstår att Greta varit en hel del i ett land, som huvudförfattaren Malena valde att inte berätta om i familjens gemensamma bok, Scener ur hjärtat. Så jag gissar att "hemligheten" mera är Gretas föräldrars än hennes egen!

Det var XR som tog initiativet till att nu försöka aktivt engagera Socialstyrelsen i klimatkrisen.

Till sist jesuitprästen som Bläckfisken talade nyligen om, föreslog framför allt att Greta skulle vara en företrädare för påven, särskilt på klimatkonferensen i Glasgow. Även förslaget om att påven skulle utnämna Greta till prinsessa handlar till stor del om att skapa möjlighet för henne att vara påvens representant.

Så dessa två förslag har mycket gemensamt och kan lätt kombineras!

https://www.dagen.se/nyheter/2021/10...imattoppmotet/

Med all respekt för dig, Inspiratoeren, som jag är övertygad om att bara vilja väl och göra det bästa för Greta:

Om Malena berättade öppenhjärtigt om familjens psykiska problem, utredningar och psykofarmakabehandlingar (på ett sätt som många tyckte var grym och onödig exponering av hennes döttrar) men höll tyst om att de tydligen hade vistats mycket i ett ”hemligt” land, så kanske hon och Svante inte blir jätteförtjusta när du antyder att så är fallet i en skvallertråd på Flashback. Tänk om en journalist skulle råka läsa här och nysta vidare ..?

XR kan man väl bara önska Lycka till i deras charmoffensiv för Socialstyrelsen. (För info finns det en nystartad tråd i Politik, inrikes som diskuterar XR.)
2022-05-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Med all respekt för dig, Inspiratoeren, som jag är övertygad om att bara vilja väl och göra det bästa för Greta:

Om Malena berättade öppenhjärtigt om familjens psykiska problem, utredningar och psykofarmakabehandlingar (på ett sätt som många tyckte var grym och onödig exponering av hennes döttrar) men höll tyst om att de tydligen hade vistats mycket i ett ”hemligt” land, så kanske hon och Svante inte blir jätteförtjusta när du antyder att så är fallet i en skvallertråd på Flashback. Tänk om en journalist skulle råka läsa här och nysta vidare ..?

XR kan man väl bara önska Lycka till i deras charmoffensiv för Socialstyrelsen. (För info finns det en nystartad tråd i Politik, inrikes som diskuterar XR.)
Det gäller att hela tiden hålla balans, som jag återigen just har rått Greta. Tack för dina vänliga ord om att jag bara vill göra väl och göra det bästa för Greta!

Jag valde att säga något för ökad tydlighet och klarhet, men som du märkte var jag mycket försiktig, så jag tror inte att det finns någon större risk för sura reaktioner.

Vill Greta berätta mera är det upp till henne. Jag är hela tiden lojal mot Greta, men inte nödvändigtvis alltid mot hennes föräldrar.

De har stött henne i mycket hög grad, men även kontrollerat henne alldeles för mycket vad gäller ekonomi och juridik. Hon behöver få mera frihet!

Samtidigt har Greta tidvis mått mycket dåligt och då haft stora svårigheter med att ta väl hand om sig själv, och det är välkänt i vården att föräldrar med funktionsnedsatta barn lätt blir överbeskyddande. Idag är Greta dock 19 år och myndig. Hon är alltså inte längre ett barn, fast jag tror att hon delvis fortfarande är det i Svantes och Malenas ögon!

Än idag är Greta enligt uppgift inte ens styrelsemedlem i hennes stiftelse, något verkligt märkligt!

Greta och jag har ibland haft olika meningar om bästa vägen till målet, och det kommer vi säkert att ha även i framtiden, även om vi har samma mål. Vi är helt överens om Social justice, Climate justice!
2022-05-01, 12:58
Medlem
Citat:
Är du så dum som det verkar? Jag använder inte sugrör men även om jag hade gjort det så hade det numera varit omöjligt för mig att skaffa sådana i plast. Om du tror att ett sådant förbud minskar stormar och skyfall i världen så förstår jag om du ingår i Gretas i övrigt snabbt krympande beundrarskara. Vad jag däremot gör är att betala mycket pengar (både i skatt och som konsument) för meningslösa symbolhandlingar.

”Många journalister avskyr …” Tror du inte att alla gör det?

Det känns som om Greta inte förekommer lika ofta i medierna längre. Vet du om det är hennes eget val?
Greta vägrade trots upprepade påstötningar att bli intervjuad i Politico i samband med deras stora reportage om F4F. Så det verkar som det delvis är hennes eget val att ligga lågt just nu.

Sedan erkänner de som nu intervjuas i Politico att även internationellt är F4F inte längre lika hett och lika engagerande. Så det är nog en kombination.

Tror att Greta får fundera på en ny resa till USA och Kanada, det var när hon var där som intresset verkligen exploderade. Hon längtar verkligen efter att få besöka Lakotas i First nations återigen, det hon upplevde där var ett starkt minne för livet

Men Greta själv säger, att framgången berodde på att hon var på rätt plats i rätt tid, och menar att hon måste uppfylla just detta återigen, för att slå stort återigen. Kanske hon åker över pölen igen i sommar!?
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-01 kl. 13:22.
2022-05-01, 14:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag visste inte att ”multibla talanger” var vanligare förr. Alltid lärorikt att läsa på Flashback

Men varför är du säker på att hon kommer att tacka nej till att kanoniseras till katolsk klimatprinsessa? Vore inte det ett smart sätt att få uppmärksamhet och hyllas av typ en miljard katoliker över hela världen?
Utav samma anledning till att hon inte kommer ställa upp för eller kandidera för något politiskt parti.
Enda fördelen jag kan se är att hon skulle få diplomatisk immunitet, som skulle gagna henne på resor. Hon har stor respekt redan i princip ifrån alla stora världssreligioner samt även urbefolkningarnas seder..
I övrigt så får ni fantisera vidare i tråden.
2022-05-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Utav samma anledning till att hon inte kommer ställa upp för eller kandidera för något politiskt parti.
Enda fördelen jag kan se är att hon skulle få diplomatisk immunitet, som skulle gagna henne på resor. Hon har stor respekt redan i princip ifrån alla stora världssreligioner samt även urbefolkningarnas seder..
I övrigt så får ni fantisera vidare i tråden.
Det är inte alls samma anledning! Det är två helt skilda saker, om Greta skulle acceptera en kyrklig utnämning, respektive acceptera en politisk utnämning eller kandidatur.

Greta har redan accepterat och genomgått en andlig invigning på hög nivå hos Lakotas i First nations. Detta bör ge en viss fingervisning om att det sannolikt är lättare för henne, att acceptera ytterligare ett andligt uppdrag. Mycket beror förstås på det möjliga uppdragets utformning.

Tror som sagt att Greta är anhängare av det välkända Bond-citatet, Man ska aldrig säga aldrig! Greta kan även förändra sig, hon är mycket ung, och kan ändra på tidigare beslut och ställningstaganden. Klimatet, miljön, och de mänskliga fri- och rättigheterna lär dock alltid vara mycket viktiga för henne.

Greta har EJ uteslutit att hon ställer upp på en valsedel, i en mycket känd amerikansk intervju med Arnold, och det är hon själv och inte en viss Bläckfisk som avgör hennes framtid!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-01 kl. 15:01.
2022-05-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
16-åriga Greta Thunberg, dotter till operasångerskan Malena Ernman, skolstrejkar för klimatet, har aspberger syndrom och berättade nyligen i Skavlan att hon har förbjudit hela familjen att flyga och köpa presenter, samt att mamma Malena har tvingats sluta turnera för dotterns klimatångest.

Media och PK-Sverige hyllar Greta som en Gud och försöker vinna billiga poäng på hennes sjukliga "engagemang" för klimatet. Hon blir inbjuden till FN, klimatmöten, hyllas av Bono o.s.v.

Är hennes beteende friskt?

Citat:
Greta vägrade trots upprepade påstötningar att bli intervjuad i Politico i samband med deras stora reportage om F4F. Så det verkar som det delvis är hennes eget val att ligga lågt just nu.

Sedan erkänner de som nu intervjuas i Politico att även internationellt är F4F inte längre lika hett och lika engagerande. Så det är nog en kombination.

Tror att Greta får fundera på en ny resa till USA och Kanada, det var när hon var där som intresset verkligen exploderade. Hon längtar verkligen efter att få besöka Lakotas i First nations återigen, det hon upplevde där var ett starkt minne för livet

Men Greta själv säger, att framgången berodde på att hon var på rätt plats i rätt tid, och menar att hon måste uppfylla just detta återigen, för att slå stort återigen. Kanske hon åker över pölen igen i sommar!?

För att slå stort återigen. Men vill Greta själv återuppleva det stora massmediala intresset som fanns för henne. Vill hon själv stå i rampljuset igen.Vad tror du? Det finns också en rejäl trist baksida av att vara världskänd och ständigt i rampljuset. Sen är det nog svårare att få ett sånt genomslag som hon fick 2019
2022-05-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
För att slå stort återigen. Men vill Greta själv återuppleva det stora massmediala intresset som fanns för henne. Vill hon själv stå i rampljuset igen.Vad tror du? Det finns också en rejäl trist baksida av att vara världskänd och ständigt i rampljuset. Sen är det nog svårare att få ett sånt genomslag som hon fick 2019
Den här frågan har hon själv redan svarat på även offentligt. Hon betonade då i intervjun, att hon verkar för att få genomslag för miljö- och klimatfrågorna, men att det förstås funnits vissa mindre nackdelar, men sa till sist att "Jag valde ju själv att göra det här, så jag kan inte skylla på någon annan!"

Så tidigare tyckte hon att det var värt priset! Naturligtvis måste hon noga tänka igenom om det är värt att ställa upp igen i så stor skala. Det kan liknas med att ställa upp i USA:s presidentval, satsar man så stort kräver det hela en själv, all ens tid och energi, och ett enormt personligt engagemang.

Sedan är jag numera mycket erfaren och misstror principen om allt eller inget! Verkligheten är oftast i gråskala, som jag ibland gärna påminner Greta om.

Hon kan naturligtvis göra en mindre resa till USA och Canada, utan att ha målet att det ska bli något liknande det, som hon upplevde under jättekampanjen 2019.

Tidigare trodde Greta att det var en unik händelse, att hon fick tala i FN:s Generalförsamling.

Nu tror jag att hon har goda möjligheter att få tala där igen, men det är givetvis mycket svårt att återupprepa det enorma intryck hon gjorde där förra gången.

Blixten kan dock i mycket sällsynta fall slå ner på samma ställe två gånger! Greta har på gång visat att hon är mycket ovanlig, en verkligt sällsynt legering av styrka och sårbarhet!

I USA deltar var fjärde ungdom aktivt i arbetet för en bättre miljö och ett bättre klimat enligt en omfattande undersökning, så Greta har fortfarande ett unikt starkt stöd i USA och i Canada, om hon vill göra en ny kampanj där!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-01 kl. 16:37.
2022-05-01, 16:35
Avstängd
Greta - Ukraina - Ryssarna och hela världen behöver dig för en strejk för klimatet.

Varför har du inte varit där eller är där - det är där du behövs inte i Stockholm-
om du nu har något genomslag
2022-05-01, 17:11
Medlem
Citat:
Den här frågan har hon själv redan svarat på även offentligt. Hon betonade då i intervjun, att hon verkar för att få genomslag för miljö- och klimatfrågorna, men att det förstås funnits vissa mindre nackdelar, men sa till sist att "Jag valde ju själv att göra det här, så jag kan inte skylla på någon annan!"

Så tidigare tyckte hon att det var värt priset! Naturligtvis måste hon noga tänka igenom om det är värt att ställa upp igen i så stor skala. Det kan liknas med att ställa upp i USA:s presidentval, satsar man så stort kräver det hela en själv, all ens tid och energi, och ett enormt personligt engagemang.

Sedan är jag numera mycket erfaren och misstror principen om allt eller inget! Verkligheten är oftast i gråskala, som jag ibland gärna påminner Greta om.

Hon kan naturligtvis göra en mindre resa till USA och Canada, utan att ha målet att det ska bli något liknande det, som hon upplevde under jättekampanjen 2019.

Tidigare trodde Greta att det var en unik händelse, att hon fick tala i FN:s Generalförsamling.

Nu tror jag att hon har goda möjligheter att få tala där igen, men det är givetvis mycket svårt att återupprepa det enorma intryck hon gjorde där förra gången.

Blixten kan dock i mycket sällsynta fall slå ner på samma ställe två gånger! Greta har på gång visat att hon är mycket ovanlig, en verkligt sällsynt legering av styrka och sårbarhet!

I USA deltar var fjärde ungdom aktivt i arbetet för en bättre miljö och ett bättre klimat enligt en omfattande undersökning, så Greta har fortfarande ett unikt starkt stöd i USA och i Canada, om hon vill göra en ny kampanj där!

Skulle hon försöka att återuppleva 2019 är jag mest orolig över att om det blir en flopp,och hon får ett rejält bakslag Som i sin tur kan ge henne ytterligare svår depression anorexia och att ticsen återkommer. Tror att det är bra att hon tar in det i beräkningen. Med tanke på hennes tidigare hälsa tycker jag hon ska ta sig en ordentlig funderare innan hon åker
2022-05-01, 17:14
Medlem
Jag tror hon är på väg att gå om Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf som vår största ikon. Hela världen känner igen henne för hennes ihärdiga arbete att uppmärksamma den akuta klimatkrisen. Hon har påverkat politiker och blivit årets person enligt TIME. Det finns inte en större svensk just nu och troligtvis inte i historien heller. Vi svenska folket är otroligt stolta över att hon representerar oss svenskar och vi står bakom henne till 100 procent.
2022-05-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Skulle hon försöka att återuppleva 2019 är jag mest orolig över att om det blir en flopp,och hon får ett rejält bakslag Som i sin tur kan ge henne ytterligare svår depression anorexia och att ticsen återkommer. Tror att det är bra att hon tar in det i beräkningen. Med tanke på hennes tidigare hälsa tycker jag hon ska ta sig en ordentlig funderare innan hon åker

Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Jag tror hon är på väg att gå om Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf som vår största ikon. Hela världen känner igen henne för hennes ihärdiga arbete att uppmärksamma den akuta klimatkrisen. Hon har påverkat politiker och blivit årets person enligt TIME. Det finns inte en större svensk just nu och troligtvis inte i historien heller. Vi svenska folket är otroligt stolta över att hon representerar oss svenskar och vi står bakom henne till 100 procent.

Vilket år blev hon det i Time. I år hamnade hon hon på plats 70,ett stort ras i Sverige. Hon är väldigt sällan i tv och tidningar inte i Sverige iallafall. Hela svenska folket är absolut inte stolta över henne,men vänsterfolk däremot. Hennes stora tid var 2019 och nu är det 2022

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in