Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Vem är det som tagit initiativ till att Socialstyrelsen ska engagera sig i klimatfrågor? Risken är kanske att de gör samma fel som Greta själv och blandar samman miljö och klimat, där luftföroreningar är miljörelaterade (och kan minskas genom t.ex utbyggd kärnkraft) medan värmeböljor är klimatrelaterade och lite lever sitt eget liv.
Det hjälper hur som helst inte att vifta med plakat, införa flygskatter eller gräva ner koldioxid under marken för svindlande summor. Inte heller att heja på Parisavtalet, som ger Kina fria händer att bygga ut kolkraften medan vi tvingas använda sugrör av papper i cellofanomslag. Fast nu har tydligen CO2-ökningen trappats av så det kanske hjälpte med skolstrejkerna trots allt …
Och Osynlige.Mannen har heller inte påstått att det kom från Greta själv.
Däremot är jag ganska så säker på att du skrev i något sammanhang med beundrande tonfall att du hade hört när Greta deltog i en vetenskaplig diskussion på just franska. Jag läser inte allt här och måste ha missat den gången då du berättade om hennes svårigheter att förstå. Glad att det är utrett nu
Däremot har jag lite svårt att förstå allt hysch-hysch. Så Greta behärskar ytterligare ett språk men använder det mest i smyg? Andra människor brukar vara stolta över sina språkkunskaper men inte hon, inte. Det är också ett språk som hon tycks kunna bättre än franska, trots att hon gått i Franska skolan (enligt en av olika uppgifter) och är bundis med president Macron.
Tror att man bäst kan förklara detta med att Greta trots att hon är en väldigt offentlig person, är mån om att hålla vissa bitar av sitt liv för sig själv. Ja, detta språk använder hon mest i smyg.
Sedan tror jag att Greta ibland vill retas även här, alltså i skyddet av sitt privatliv. Tycker att hon gick lite väl långt, när jag inte fick lov av Greta att berätta vilken skola hon gick på, även sedan uppgiften om detta hade publicerats i en tidning. Men det var hennes eget val.
Problemet med att berätta om Gretas "hemliga" språk är att man då förstår att Greta varit en hel del i ett land, som huvudförfattaren Malena valde att inte berätta om i familjens gemensamma bok, Scener ur hjärtat. Så jag gissar att "hemligheten" mera är Gretas föräldrars än hennes egen!
Det var XR som tog initiativet till att nu försöka aktivt engagera Socialstyrelsen i klimatkrisen.
Till sist jesuitprästen som Bläckfisken talade nyligen om, föreslog framför allt att Greta skulle vara en företrädare för påven, särskilt på klimatkonferensen i Glasgow. Även förslaget om att påven skulle utnämna Greta till prinsessa handlar till stor del om att skapa möjlighet för henne att vara påvens representant.
Så dessa två förslag har mycket gemensamt och kan lätt kombineras!
https://www.dagen.se/nyheter/2021/10...imattoppmotet/