Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-11, 23:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ja så är det, det finns nackdelar med alla energikällor. Kärnkraften är mycket kostsam att bygga och att underhålla. Vi i rika västvärlden måste helt enkelt sänka vår levnadsstandard för att kunna leva hållbart. Och som Greta brukar säga: "Lyssna inte på mig. Lyssna på forskarna."

Lev som du lär då, din hycklare.

Börja med att kasta ut datorn/telefonen/surfplattan eller vad du nu använder för att logga in på Flashback. Därefter kan du flytta ut till en stuga i skogen och odla din egen mat.

Innan du gjort detta kan du lägga ner din moralpredikan.

Precis som Greta, så är hennes supportrar världshistoriens största hycklare. Alla andra ska sänka sin standard, men själva ska de ha varenda pryl ett högteknologiskt samhälle kan erbjuda som egentligen inte är nödvändigt för att överleva.

På sin höjd gör de lite godhetssignalering på Twitter med en Caffe Latte i ena handen, och den senaste mobilen i den andra, och tror att de räddar världen i sin hybris och vanföreställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Schysst att du länkar till "Klimatupplysningen", jag behövde det till en annan tråd.

"Klimatupplysningen, har beskrivits som ”navet i den svenska förnekelserörelsen”"

Jag tror inte Greta räknar med att en trollkarl ser till att kossan hamnar på din tallrik. Greta räknar säkert med hela produktionskedjan.

Haha, pajas.

Klimatupplysningen drivs utav:
Ingemar Nordin, professor i filosofi
Sten Kaijser, professor i matematik
Lena Krantz, arkeolog
Peter Stilbs, professor i fysikalisk kemi vid KTH
Per Welander, civilingenjör i elektroteknik
Elsa Widding, civilingenjör, med erfarenhet från Vattenfall och regeringskansliet
Johan Montelius, lektor KTH

samt ett antal till personer.

Kompetensen i den här gruppen är alltså något du bara kan drömma om.
Senast redigerad av Reiwa 2022-01-11 kl. 23:52.
2022-01-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
För det första kan jag inte se att Blacksune ens använder uttrycket METAN, så det blir lite förvirrat och är ganska ohederligt att dra upp det.

För det andra är du lika dåligt påläst som vanligt. Hur svårt kan det vara att använda sökfunktionen?

https://hushallningssallskapet.se/?p...klimatpaverkan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-klimatproblem

https://www.landlantbruk.se/debatt/f...m-klimatgaser/

HOPPLA! Där dök ju metanen upp - i samband med just hästar.

https://www.uandwe.se/ar-hastar-milj...la-hasttokiga/

Greta har sagt att alla utsläpp måste ner till noll - men uppenbarligen gäller det inte hennes leverne. Det är alla vi andra som ska ta oss i kragen.

Du är lika förb-t ohederlig du. Har Osynlige.Mannen påstått att Greta skulle vara emot närodlat? Jag läser inte så ofta här längre men har extremt svårt att tro att han skulle ljuga.

Sen försöker du i vanlig ordning att blanda bort korten.

Faktum är att "riktiga" miljövänner, dvs. inte klimatalarmister, med rätta brukar propagera för att vi ska äta närproducerat så långt som möjligt. Det är givetvis det enda rätta, om man tror på mediebilden och vill sänka CO2-utsläppen.

Här kommer en liten berättelse om "baked beans". Greta & Svante packade ju bagageutrymmet fullt med sådana konservburkar när de körde till Polen för några år sen. Allt enligt filmen om henne som gick på SVT:

Hur var det med hennes klimatavtryck där? Hur går det ihop med att alla CO2-utsläppen i "the Global North" måste ner till noll omedelbart? Uppenbarligen gäller det inte henne och hennes familj.

Men jag minns att hon var väldigt fördömande mot de andra konferensdeltagarna för deras matvanor.

Och här har vi ytterligare en som inget förstår och inget begriper.

För det första håller inte Greta på med någon "miljökamp". Hon kallar sig själv för "klimataktivist" och det är något helt annat.

Hon har inget emot att åka omkring i en miljöförstörande Tesla (som dessutom kanske laddas med olje- eller kolkraftsel). Här "berättar" ett bilbatteri om sig själv:

Och så har vi så kallad grön energi, som påstås rädda klimatet men är allvarligt miljöförstörande:

Det vore riktigt illa om politikerna började lyssna på Greta. Det skulle leda till sämre miljö, dyrare mat, mindre pengar till välfärd och infrastruktur samt ökad arbetslöshet. I bästa fall skulle den globala temperaturen kanske kunna sänkas med någon 1/10 grad genom desperata och förhastade åtgärder.

Men lyckligtvis är de flesta politikerna inte lika obildade som hennes krympande fanskara.

(Om jag har förstått saken rätt så är Osynlige.Mannen forskare inom just kemi. Tacka tusan för att han känner till alla problemen med klimatalarmisternas insatser. Det är synd att han troligen är den enda med gedigna fackkunskaper att argumentera emot Greta som skriver här i tråden. Men de som är gravt okunniga avslöjar sig givetvis direkt.)

https://klimatupplysningen.se/det-ko...-fran-amerika/

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Här kommer en välskriven, initierad och grym sågning av inte minst Gretas föräldrar.

Alltsammans är en blandning av New Age och kommunistiska ideal.

http://www.toomanymarys.com/current-...go-child-cult/

(*Jämför det med att Malena senare påstod att det var Greta som fått dem att vakna för miljöfrågan.)

Efter att Greta blivit skrämd av en film i skolan (ev. en av David Attenboroughs manipulerade):

Efter att Ingemar Rentzhog "råkade" gå förbi skolstrejkens första dag:

HUJ! Det var en sågning som heter duga. Och jag har väl inte mycket att tillägga mer än att Greta™ verkligen borde dra ner på sin extrema konsumtion av varor som färdas via båttransport. (Utsläppen från båttransporter är ca 100 ggr högre än utsläpp från bilar, lastbilar och flyg sammanlagt.) Lastbåtarna använder dessutom högsvavlig olja och saknar som regel avgasrening. Och när kommer Greta™ att offentligt ta avstånd från ekologisk odling som ger dubbelt så höga koldioxidutsläpp, dubbelt så stor markanvändning, och många ggr större läckage av gödningsutsläpp till havet? (Ekologisk odling är en enorm miljöskandal, under täckmantel av att vara miljövänlig.)

Och när kommer Team Greta™ att ärligt redovisa för hur hennes egna resvanor egentligen ser ut?

Hur tog hon sig till och från skolan i Södertälje? Ingen tycker om en hycklare.
2022-01-12, 00:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och när kommer Greta™ att offentligt ta avstånd från ekologisk odling som ger dubbelt så höga koldioxidutsläpp, dubbelt så stor markanvändning, och många ggr större läckage av gödningsutsläpp till havet?

Svaret är aldrig - av den enkla anledning att det inte ser bra ut. För Greta och sekten är den yttre imagen det viktiga, och principer är något de aldrig hört talas om.
2022-01-12, 00:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa

Börja med att kasta ut datorn/telefonen/surfplattan eller vad du nu använder för att logga in på Flashback. Därefter kan du flytta ut till en stuga i skogen och odla din egen mat.

Precis som Greta, så är hennes supportrar världshistoriens största hycklare. Alla andra ska sänka sin standard, men själva ska de ha varenda pryl ett högteknologiskt samhälle kan erbjuda som egentligen inte är nödvändigt för att överleva.

På sin höjd gör de lite godhetssignalering på Twitter med en Caffe Latte i ena handen, och den senaste mobilen i den andra, och tror att de räddar världen i sin hybris och vanföreställning.

Haha, pajas.

Klimatupplysningen drivs utav:
Ingemar Nordin, professor i filosofi
Sten Kaijser, professor i matematik
Lena Krantz, arkeolog
Peter Stilbs, professor i fysikalisk kemi vid KTH
Per Welander, civilingenjör i elektroteknik
Elsa Widding, civilingenjör, med erfarenhet från Vattenfall och regeringskansliet
Johan Montelius, lektor KTH

samt ett antal till personer.

Kompetensen i den här gruppen är alltså något du bara kan drömma om.
Greta är mer välinformerad än alla dessa "experter" tillsammans.

Greta har i dagarna hedrats med att en groda fått namn efter henne, Pristimantis gretathunbergae.

https://news.mongabay.com/2022/01/in...nberg-endures/
2022-01-12, 01:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Greta är mer välinformerad än alla dessa "experter" tillsammans.

En psykiskt sjuk 19-åring utan utbildning och erfarenhet är alltså bättre informerad och mer kompetent än ett tiotal professorer och civilingenjörer med långa karriärer bakom sig.

Bra, då vet vi det.
2022-01-12, 01:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
En psykiskt sjuk 19-åring utan utbildning och erfarenhet är alltså bättre informerad och mer kompetent än ett tiotal professorer och civilingenjörer med långa karriärer bakom sig.

Bra, då vet vi det.
Deras specialkompetens lär väl vara nöjaktig, även om de inte kommer i närheten av Greta när det gäller utmärkelser och hedersbetygelser, men de är totalt oseriösa när det gäller klimatet.
2022-01-12, 09:31
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Deras specialkompetens lär väl vara nöjaktig, även om de inte kommer i närheten av Greta när det gäller utmärkelser och hedersbetygelser, men de är totalt oseriösa när det gäller klimatet.

Ja, ja, hedersbetygelser behöver inte vara mätare på "heder", bara "betygelse". Hedersbetygelser och utmärkelser behöver inte betyda uppskattning, utan kan vara resultat av att man vill signalera egen godhet/progressivitet eller följa med dagens ström.

Tittar man t.ex. på tidningen Times utnämning av Greta till Årets Person så ser man att Greta hamnade i ett illustert sällskap där vi återfinner "storheter" som Donald Trump (han fick titeln före Greta), en viss Vladimir Putin, Deng Xiao Ping, Ruhollah Khomeini, Josip Stalin (2 ggr, han rankas tydligen högre än Greta), Adolf Shicklgruber (för er som inte kan Europas historia så är han mera känd under namnet Adolf Hitler). Listan visar helt enkelt på att man inte behöver vara en speciellt aktningsvärd person för att bli utnämnd - det räcker med att man rör om i grytan och att dagens trend pekar åt något håll som stämmer överens med personens låtanden och göranden.

...och när Roosevelt hoppade in år 1941 så var han ersättare för Dumbo; Pearl Harbour-attcken gjorde att Dumbo åkte ut och Roosevelt åkte in.

Med det vill jag ha sagt att Gretas utmärkelser behöver inte vara ett mått av hur "stor" hon är, utan de lika gärna kan vara uttryck för en tillfällig trende eller att någon beslutsfattare följer strömmen.
2022-01-12, 10:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Ja, ja, hedersbetygelser behöver inte vara mätare på "heder", bara "betygelse". Hedersbetygelser och utmärkelser behöver inte betyda uppskattning, utan kan vara resultat av att man vill signalera egen godhet/progressivitet eller följa med dagens ström.

Tittar man t.ex. på tidningen Times utnämning av Greta till Årets Person så ser man att Greta hamnade i ett illustert sällskap där vi återfinner "storheter" som Donald Trump (han fick titeln före Greta), en viss Vladimir Putin, Deng Xiao Ping, Ruhollah Khomeini, Josip Stalin (2 ggr, han rankas tydligen högre än Greta), Adolf Shicklgruber (för er som inte kan Europas historia så är han mera känd under namnet Adolf Hitler). Listan visar helt enkelt på att man inte behöver vara en speciellt aktningsvärd person för att bli utnämnd - det räcker med att man rör om i grytan och att dagens trend pekar åt något håll som stämmer överens med personens låtanden och göranden.

...och när Roosevelt hoppade in år 1941 så var han ersättare för Dumbo; Pearl Harbour-attcken gjorde att Dumbo åkte ut och Roosevelt åkte in.

Med det vill jag ha sagt att Gretas utmärkelser behöver inte vara ett mått av hur "stor" hon är, utan de lika gärna kan vara uttryck för en tillfällig trende eller att någon beslutsfattare följer strömmen.
Times väljer personer som haft en framträdande roll under året, positivt eller negativt.

Forskare som upptäcker en ny art väljer att ära någon och Greta tillhör nu de mest ärade i hela världen.
2022-01-12, 10:57
Medlem
afvongreves avatar
Citat:

När du har sålt din bil gör jag mig av med telefonen. Men då kan jag inte ringa 112 om det skulle behövas...
Greta äger inte heller någon bil, verkar det som.
2022-01-12, 11:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
När du har sålt din bil gör jag mig av med telefonen. Men då kan jag inte ringa 112 om det skulle behövas...
Greta äger inte heller någon bil, verkar det som.
Har Greta slaktat hästarna och gett bort hundarna ännu? Har familjens sommarbostad sålts? Familjen bor i Stockholms innerstad och behöver knappast egen bil? Är Teslan såld och de numer är med i en bilpool?
Vägrar Greta att låta influgna turister ”klimatdemonstrera” mot just flygresor och ”överkonsumtion”.

Har Gresus börjat att leva som hon lär? Har sekten börjat att leva som den lär?

Inte?
2022-01-12, 12:10
Medlem
Giant Squids avatar
Greta blev känd för den Indiska allmänheten i det s,k toolkitcaset där hon gav sitt stöd till bönderna som demonstrerade i över ett år och till slut gick ut segrande.

Idag den 12 januari är det den Nationella Ungdomsdagen i Indien och där väljer man att lyfta fram speciellt tre unga klimataktivister. En utav dem Ridhima Pandey var den enda indiska aktivisten som åtföljde Greta då hon besökte FN.

Dagen till ära så släpps också den första boken om Greta på Marathi, ett språk som talas av över 83 miljoner. En fullspäckad bok på över 200 sidor. Gretas kändisskap förankras alltmer i det folktäta Indien.

Gretachi Hak- Tumhala Aiku Yetey Na , kommer även ut på engelska (Greta Calling: Can You Hear Me?) Av Atul Deulgaonkar.

Citat:
It is a go-to book for the average Indian reader looking to understand youth activist Greta Thunberg’s meteoric rise and the urgency of her activism.

Deulgaonkar, a decorated journalist and former member of the Maharashtra State Disaster Management Authority, handles his subject masterfully, managing to blend information and urgency in his book chapters.
https://india.mongabay.com/2022/01/b...taking-detail/
2022-01-12, 12:33
Avstängd
Citat:
När du har sålt din bil gör jag mig av med telefonen...

Nej, det är inte jag som förespråkar klimatalarmism och en nedmontering av civilisationen. Det är du och Greta som gör det. Därav är ni hycklarna här, inte jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in