2022-06-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är förstås ingen astronaut (ännu), men hon har drömt rätt mycket förut om att bli en astronaut! Greta är riktigt rymdintresserad, så hon har fler intressen än miljön och klimatet! Drama, dans och musik är andra favoriter.

Hur kan hon ens drömma om jobb i branscher som kanske ger störst koldioxidfotavtryck av alla?

Vore det inte bättre att uppmana folk att känna ”raketskam” än att hänge sig åt klimatförstörande flickdrömmar?

Det lär ju bara återstå tre år att vända utvecklingen och då måste Greta vända på alla stenar, i likhet med hennes statsminister.
2022-06-04, 20:07
Medlem
TröttSvensks avatar
Hur försörjer sig Greta ?
Hur försörjer sig familjen ?
2022-06-04, 21:26
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Greta är förstås ingen astronaut (ännu), men hon har drömt rätt mycket förut om att bli en astronaut! Greta är riktigt rymdintresserad, så hon har fler intressen än miljön och klimatet! Drama, dans och musik är andra favoriter.
Förut skrev du ju att hon vill bli sjuksköterska. Jag gick på det. Men hon kanske inte vet vad hon vill bli.
2022-06-04, 22:12
Medlem
Citat:
När Greta sov på tåget var hon fullt påklädd. I övrigt tror jag att hon bara sover med någon som hon verkligen litar på.
De här fantasierna om vem Greta™ sover med känns inte helt friska. Minst sagt. (Om jag själv börjar fantisera om vem flickor i barnbarnsåldern sover med, så söker jag mig till psykvården för hjälp.) För övrigt kom påståendena om att Greta™ är väl inläst på vetenskapen redan när hon gick i grundskolan. Fria fantasier är allt det är. (På samma sätt som fantasier om vem som hon sover med.)
2022-06-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Inspiratoeren trodde att de som drev F4Fs sajt där de inte kunde skilja på testdata och inrapporterade värden (och som inte kunde plocka bort testdata efter sina tester) var någon form av IT-experter. Det kommer du väl ihåg, Osynlige mannen?

Om vi nu antar att Greta har ungefär samma (som inspiratoeren gentemot IT-amatörer) vördnadsfulla inställning till all prosa som hon har svårt att begripa så har dina ord sammanfattat den vetenskap som Greta måhända rör sig inom.
Jag är mest imponerad av att F4F har deltagarantal i klimatdemos, som vida överstiger invånarantalet i samhällena ifråga. Det är illa nog att inte kunna hantera en enkel databas, men att mata in värden utan någon rimlighetskontroll ser verkligen inte bra ut.

Det är väl resultatet av den huvudlösa ungdomskulten.
"Ungdomarna förstår mycket mer än oss medelåders." (Nej, det gör de inte.)
"Greta™ behärskar vetenskapen trots att hon saknar utbildning." (Nej, det gör hon inte.)

Varför är det så många som inte ser det uppenbara? 50 år av miljö- och klimatalarm där vi bara har 10 år på oss. Bör det tolkas som:
A. Nu har vi verkligen bara 10 år på oss!
eller
B. 50 år av falsklarm.

Greta™ har exakt samma budskap som vi har blivit matade med i 30 år. Statstelevisionen och statsradion har samma budskap. De statligt subventionerade tidningarna har samma budskap. Skattefinansierade myndigheter och skattesubventionerade NGO:er har samma budskap. Kritiska röster tystas obevekligt. Greta™ har hela etablissemanget i ryggen. Trots det så ändras inte lagstiftningen i den mån som skulle krävas om budskapet är sant. Bör det tolkas som:
A. Onda krafter finansierade av oljebolagen förhindrar det.
eller
B. De tror inte själva på sitt eget budskap.
2022-06-04, 23:41
Medlem
Citat:
Även om det förstås är verkligt sällsynt finns det faktiskt tonåringar som gjort viktiga vetenskapliga upptäckter och som har forskat. Det finns sällsynta tonåringar som även har en akademisk doktorsexamen!
Greta™ har dock ingen akademisk examen. (Hedersdoktor kan vilken byfåne som helst bli.)
Citat:
Jag har försökt att förklara att det finns en grupp forskare, främst yngre forskare, som varit beredda och är beredda att ge Greta all tänkbar hjälp för att sätta sig in i vetenskapliga texter. Hon har gång på gång erbjudits privata seminarier och omfattande handledning bara för hennes egen skull. Har själv hört Greta få vissa sådana ytterst generösa erbjudanden på Mynttorget.
Greta™ kan få hur mycket handledning som helst, utan förkunskaper kommer hon inte att kunna förstå. Det blir som att förklara differentialekvationer för ett barn som just börjat med grundläggande algebra. Kunskapsgapet är för stort.
Citat:
Hon har även fått verkligt fina inbjudningar till några av USA:s och Canadas främsta högskolor, som väldigt gärna vill att hon ska studera hos dem i framtiden. Vill Greta bli en forskare har hon alltså alla tänkbara möjligheter!
Vill Greta™ bli forskare så får hon till att börja med skaffa sig en grundutbildning. Och de där inbjudningarna kommer inte vara vatten värda när hon om några år är bortglömd. Vilket hon definitivt kommer vara om de 4-5 år som behövs.
Citat:
Hon får mängder med tips och goda råd, inte minst artikeltips och boktips. Kruxet för Greta är att välja vad hon ska läsa i denna artikel-, informations- och bokflod. Man kan lära sig mycket även på informella sätt! Skilj på formell och reell kompetens!
Kruxet för Greta™ är att förstå något mer avancerat än Kamratposten.
Citat:
Hur mycket skulle du själv som forskare kunna lära någon i ren privatundervisning, som är verkligt intelligent men som saknar formell slutförd högskoleutbildning som Greta!?
Inte mycket. Jag har faktiskt testat att introducera orbitalteori för några begåvade 16-åringar, men det var alldeles för abstrakt. De som kommer direkt från gymnasiet måste först lära sig det de borde ha lärt sig på gymnasiet. Räkna med att den första 15-poängskursen på universitet, oavsett inriktning, består av en repetition av hela gymnasiekursen.
Citat:
Hur väljer du själv litteratur för din vidareutbildning!?
Givetvis från referenslistan i intressanta artiklar.
2022-06-04, 23:42
Medlem
Om inte motparten behandlar en ens med lite respekt är diskussion fruktlös. Detta instämmer säkert Greta i!
2022-06-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Förut skrev du ju att hon vill bli sjuksköterska. Jag gick på det. Men hon kanske inte vet vad hon vill bli.
Tankarna om astronaut var när hon var betydligt yngre. Funderingarna om att bli sjuksköterska är av senare datum. Greta har som jag skrev fått tillgång till hela den kompletta kurslitteraturen till sjuksköterskelinjen. Vill hon i framtiden hoppa på denna utbildning, lär även här många vilja hjälpa henne!
2022-06-05, 00:03
Medlem
Citat:
Tankarna om astronaut var när hon var betydligt yngre. Funderingarna om att bli sjuksköterska är av senare datum. Greta har som jag skrev fått tillgång till hela den kompletta kurslitteraturen till sjuksköterskelinjen. Vill hon i framtiden hoppa på denna utbildning, lär även här många vilja hjälpa henne!
Du läste inte mitt inlägg. Vad tror du om ett samarbete med Nightwish?
2022-06-05, 01:14
Medlem
Enligt länken är Nightwish miljöintresserade och då är ett samarbete med Greta fullt tänkbart. Tack för ett mycket vänligt tips! Får ta reda på lite mera!

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...nar-nya-hojder
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-05 kl. 01:22.
2022-06-05, 02:32
Medlem
Som högkänslig har Greta ett extra stort vilobehov och hon har ju berättat om att hon behöver sova mycket.

Det finns en bra självhjälpsbok för högkänsliga som heter ”The Highly Sensitive Person’s Workbook” av Elaine Arons, som jag hoppas att Greta snart kommer att läsa!

Som högkänslig får Greta räkna med att hon extra lätt tar in sinnesinrtyck och är extra känslig för dem! Detta nnebär förstås att hon bör lägga in pauser mellan mötena och undvika att stressa och helst ha mindre möten med rätt få deltagare.

Lättare sagt än gjort i min situation misstänker jag att Greta kommer att svara, men ändå mycket viktigt för henne!
2022-06-05, 02:33
Medlem
Som högkänslig har Greta ett extra stort vilobehov och hon har ju berättat om att hon behöver sova mycket.

Det finns en bra självhjälpsbok för högkänsliga som heter ”The Highly Sensitive Person’s Workbook” av Elaine Arons, som jag hoppas att Greta snart kommer att läsa!

Som högkänslig får Greta räkna med att hon extra lätt tar in sinnesintryck och är extra känslig för dem! Detta nnebär förstås att hon bör lägga in pauser mellan mötena och undvika att stressa och helst ha mindre möten med rätt få deltagare.

Lättare sagt än gjort i min rätt pressade situation misstänker jag att Greta kommer att svara, men ändå väldigt viktigt för henne!

"Om ett barn är ”slow to warm up” och är otryggt är det viktigt att vara där. Inte vara för styrande eller ställa för stora krav, utan vara stöttande och omsorgsfull, och uppmuntra barnet att känna sig fram.

Med ett känsligt barn måste du ha större tålamod, vara försiktigare och mer uppmuntrande än med ett barn som är mer robust och utåtriktat."
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-05 kl. 02:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in