Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-09, 04:05
Medlem
Även för den skickligaste medlare måste det finnas en viss kompromissvilja och en en viss god vilja och respekt hos bägge parter, för att en medling alls ska vara möjlig.

Detta gäller så klart även Greta och mig och detta gäller förstås även denna tråd.

Greta har förut vänligt talat om en tänkvärd och mycket välkänd bön från First nations. Där ber den troende Skaparen om hjälp, att inte döma någon förrän denne har gått två mil i den andres mockasiner!

Skulle tro att Greta rätt snart igen tar fram sin Prideflagga, och viftar glatt med den, för att visa att hon gillar olika. Greta kan förändras på ytan, men kärnan i henne är rätt lik!

Vad gäller den särskilda framstående matteprestationen konstaterar Greta glatt även där,
att hon redan har sin egen plattform. Hon verkar inte se något mervärde i, att göra prestationen offentlig. Fler forskare har tänkt som hon här, det är inte alls unikt även om det är ovanligt, och det är så klart hennes fulla rätt! Här väljer Greta att vara ödmjuk.

Jag gissar, att hon verkligen vill att prestationen ska tala för sig själv, och att bedömningen av den inte ska bli påverkad av, att den har gjorts av någon som är så internationellt känd som hon är!

Även Greta instämmer i diktarens uttrycksfulla ord om,
att när man räddar ett liv, så tindrar stjärnorna därvid!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-09 kl. 04:33.
2022-06-09, 05:28
Medlem
Tillägg:
Även för Greta handlar en riskanalys om, att förstå hur man hanterar risker. Hur man undviker fel och hur man minimerar fel om de uppstår.

Ett till ledtråd om Ni har lite svårt för att förstå Greta, det är långtifrån alltid som hon egentligen blir glad över att få priser och belöningar.

Hon skulle mycket hellre se rejäla utsläppsminskningar än att få Nobelpriset!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-09 kl. 05:51.
2022-06-09, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Även för den skickligaste medlare måste det finnas en viss kompromissvilja och en en viss god vilja och respekt hos bägge parter, för att en medling alls ska vara möjlig.

Detta gäller så klart även Greta och mig och detta gäller förstås även denna tråd.

Greta har förut vänligt talat om en tänkvärd och mycket välkänd bön från First nations. Där ber den troende Skaparen om hjälp, att inte döma någon förrän denne har gått två mil i den andres mockasiner!

Skulle tro att Greta rätt snart igen tar fram sin Prideflagga, och viftar glatt med den, för att visa att hon gillar olika. Greta kan förändras på ytan, men kärnan i henne är rätt lik!

Vad gäller den särskilda framstående matteprestationen konstaterar Greta glatt även där,
att hon redan har sin egen plattform. Hon verkar inte se något mervärde i, att göra prestationen offentlig. Fler forskare har tänkt som hon här, det är inte alls unikt även om det är ovanligt, och det är så klart hennes fulla rätt! Här väljer Greta att vara ödmjuk.

Jag gissar, att hon verkligen vill att prestationen ska tala för sig själv, och att bedömningen av den inte ska bli påverkad av, att den har gjorts av någon som är så internationellt känd som hon är!

Du ”gissar” som så ofta. Jag har heller ingen aning om varför Greta väljer att ”sätta sitt ljus under en skäppa”, som jag tror det står i Bibeln. Greta läser väl hellre nordamerikanska och samiska andliga skrifter, men de har ev. något liknande.

Det är nästan rörande att Greta vill att en matematisk studie ska få ”tala för sig själv” och inte överskuggas av hennes stjärnglans. Att hon tror att bedömningen av en naturvetenskaplig forskningsstudie ska påverkas av att just hennes namn figurerar.

Då har hon skrämmande låga tankar om den akademiska världen.

Sen tror jag att hon gör en grov missbedömning för egen del. Med all rätta blir hon allt oftare anklagad för att bara vara en hjärntvättad tonåring som sprider vänsterpropaganda. Nu har hon en chans att (indirekt) visa sin exceptionella intelligens. Men den försitter hon.

Och hennes alltmer skamfilade anseende är kvar.

Citat:
Tillägg:
Även för Greta handlar en riskanalys om, att förstå hur man hanterar risker. Hur man undviker fel och hur man minimerar fel om de uppstår.

Ett till ledtråd om Ni har lite svårt för att förstå Greta, det är långtifrån alltid som hon egentligen blir glad över att få priser och belöningar.

Om Greta längtar så förtvivlat efter utsläppsminskningar så kunde hon ju kämpa för det. T.ex genom att kritisera Parisavtalet som ju ger Kina i princip fria tyglar att bygga ut sin kolkraft, eller genom att uppmana andra att prioritera närproducerad mat, avstå från husdjur eller känna ”båt- och tågskam” när dessa fordon drivs med diesel.

I detta syfte kunde hon använda sin plattform (vilken av dem?). Men det gör hon inte.

Hur hon missar detta gyllene tillfälle att försöka sänka utsläppen är för mig en gåta. Och att hon avstår från att hålla tal, nu när det trots allt fortfarande finns folk som lyssnar och tro på henne.

Hur svårt är det att förstå att vuxna människor bara skrattar åt hennes barnsliga skolstrejker och tjoande ute på gatorna? I den mån de bryr sig alls, det vill säga?

Vill hon verkligen ha rejäla utsläppsminskningar? Det kommer bevisligen inte att ske genom att hon skolstrejkar (låtsas) en gång per vecka. Efter fyra år har hon facit. Varför försöker hon inte med något annat, som kanske ger resultat?
2022-06-09, 08:16
Medlem
Citat:
Tillägg:

Är det inte hög tid att hon sätter fart om hon vill se rejäla utsläppsminskningar?
Istället för att sitta på häcken varje fredag med en larvig skylt som ändå inte stämmer ihop med verkligheten.Hon är ju där endast en kort stund förutom på loven.
2022-06-09, 08:37
Medlem
Citat:

Du gissar och du tror..

Ja det är väl bara att ta med mamma och vifta med Prideflaggan när det är dags.
Den matematiska sensationen är väl mest en hittepå historia. Iallafall i mina öron
2022-06-09, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Är det inte hög tid att hon sätter fart om hon vill se rejäla utsläppsminskningar?
Istället för att sitta på häcken varje fredag med en larvig skylt som ändå inte stämmer ihop med verkligheten.Hon är ju där endast en kort stund förutom på loven.

Ja, för att vara så enormt intelligent är det märkligt att hon inte drar den slutsatsen. Hon vill fortfarande låtsas att hon avstår helt från undervisningen varenda fredag (dvs. ”offrar sig själv” för att ”rädda klimatet”), vilket är en lögn sedan ett par år tillbaka.

Hon medger ju själv att politikerna inte lyssnar och inte ens när vi hade Miljöpartister i regeringen brydde de sig om att följa Parisavtalet.

Det funkar bevisligen inte att ”rädda klimatet” på demokratisk väg, inte heller att ha en global organisation utan ledare.

Så det bästa för både Gretas egen del och för planeten i stort vore det kanske om hon fokuserar på matematisk forskning i fortsättningen. Då kan hon verkligen göra nytta. Troligen blir hon inte lika snabbt förmögen, men det kan väl en idealist som hon leva med?
2022-06-09, 08:49
Medlem
Citat:

Men det ger ju lite terapiarbete åt ”hemmafrun” Svante som varje vecka får nöjet att fotografera spektaklet och uppdatera Gretas plattformar. Förhoppningsvis hinner han ta vägen förbi Gretas lägenhet och ta med bamsehundarna på en kissepromenad också.

Att Greta inte hinner ägna dem alltför stor uppmärksamhet kan vi alla förstå och respektera. Det där med Fourieranalys är nog inget man gör med vänsterhanden- i synnerhet inte om man saknar de nödvändiga förkunskaperna.

Citat:
Du gissar och du tror..

Ja det är väl bara att ta med mamma och vifta med Prideflaggan när det är dags.
Den matematiska sensationen är väl mest en hittepå historia. Iallafall i mina öron

Det verkar som om trådens sannolikt enda naturvetenskapliga forskare inte heller är imponerad. Bättre lycka nästa gång, Greta. Övning ger färdighet
2022-06-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men det ger ju lite terapiarbete åt ”hemmafrun” Svante som varje vecka får nöjet att fotografera spektaklet och uppdatera Gretas plattformar. Förhoppningsvis hinner han ta vägen förbi Gretas lägenhet och ta med bamsehundarna på en kissepromenad också.

Att Greta inte hinner ägna dem alltför stor uppmärksamhet kan vi alla förstå och respektera. Det där med Fourieranalys är nog inget man gör med vänsterhanden- i synnerhet inte om man saknar de nödvändiga förkunskaperna.

Det verkar som om trådens sannolikt enda naturvetenskapliga forskare inte heller är imponerad. Bättre lycka nästa gång, Greta. Övning ger färdighet
😅😅
2022-06-09, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, för att vara så enormt intelligent är det märkligt att hon inte drar den slutsatsen. Hon vill fortfarande låtsas att hon avstår helt från undervisningen varenda fredag (dvs. ”offrar sig själv” för att ”rädda klimatet”), vilket är en lögn sedan ett par år tillbaka.

Hon medger ju själv att politikerna inte lyssnar och inte ens när vi hade Miljöpartister i regeringen brydde de sig om att följa Parisavtalet.

Det funkar bevisligen inte att ”rädda klimatet” på demokratisk väg, inte heller att ha en global organisation utan ledare.

Så det bästa för både Gretas egen del och för planeten i stort vore det kanske om hon fokuserar på matematisk forskning i fortsättningen. Då kan hon verkligen göra nytta. Troligen blir hon inte lika snabbt förmögen, men det kan väl en idealist som hon leva med?

Precis Detta är så fjantigt så hälften hade varit nog 😅
2022-06-09, 10:24
Medlem
Citat:

Som jag tidigare påpekat:

Artiklarna som du länkade till bygger inte på någon avancerad matematik. Greta™:s "framstående matteprestation" är inte omnämnd pga någon falsk blygsamhet från Greta™:s sida, utan pga att den inte existerar. Inga andra "framstående matteprestationer" är heller nämnda, eftersom de inte existerar. (Och du förstår uppenbarligen inte vad som avses med ett matematiskt bevis.) Dina fantasier om Greta™:s matematiska förmåga beror nog helt enkelt på att du saknar tillräcklig utbildning för att skilja mellan ett vetenskapligt arbete och en självhjälpsbok. Greta™ läser inga vetenskapliga arbeten, eftersom hon saknar den utbildning och träning som krävs för att tillgodogöra sig innehållet. (Propagandan från Miljöpartiet, Greenpeace och Extinction Rebellion bygger inte på vetenskap, det är bara grön religion.)

Greta™:s funktion är att dra in pengar till stiftelsen för att försörja familjen.

Fotnot:
Det är inte så att de som deltar i ett forskningsprojekt själva kan välja om de skall nämnas i författarlistan eller inte. En gång på 1990-talet bad jag om att mitt eget namn skulle strykas ur författarlistan till en artikel. Jag tyckte att artikeln höll för låg kvalitet och mitt eget bidrag var litet. Men det hjälpte inte, mitt namn står med ändå.
2022-06-09, 11:08
Medlem
Artiklarna bygger på underlag som tagits fram genom verkligt avancerat matematiskt arbete och när någon som påstår sig vara forskare och kemist inte förstår detta börjar man undra.

Mycket är dock ännu inte rapporterat av det nya naturvetenskapliga astrofysiska arbetet som sagt. Hur som helst är kunskap en lätt börda även för Greta och hennes matematiska kunnande kan ingen och definitivt ingen här ta ifrån henne som tur är.

Att den mycket unga kinesiska tjejen visade på ett nytt matematiskt bevis i sin okonventionella uppställning var så klart inget som jag som icke matematiker kom på, det var naturligtvis professionella matematiker som bedömde detta.

Vad gäller publiceringsregler för vetenskapliga artiklar är dessa knappast ristade i sten, och varje chefredaktör gör sina egna bedömningar. För Gretas skull är många beredda, att göra åtskilliga undantag och extra insatser. Många vill hjälpa henne även i forskningsvärlden.

Som tur var och är kan aktivister som Greta och jag vara besläktade själar!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-09 kl. 11:26.
2022-06-09, 11:33
Medlem
Citat:
Artiklarna bygger på underlag som tagits fram genom verkligt avancerat matematiskt arbete och när någon som påstår sig vara forskare och kemist inte förstår detta börjar man undra.

Mycket är dock ännu inte rapporterat av det nya naturvetenskapliga astrofysiska arbetet som sagt. Hur som helst är kunskap en lätt börda även för Greta och hennes matematiska kunnande kan ingen och definitivt ingen här ta ifrån henne som tur är.

Att den mycket unga kinesiska tjejen visade på ett nytt matematiskt bevis i sin okonventionella uppställning var så klart inget som jag som icke matematiker kom på, det var naturligtvis professionella matematiker som bedömde detta.

Vad gäller publiceringsregler för vetenskapliga artiklar är dessa knappast ristade i sten, och varje chefredaktör gör sina egna bedömningar. För Gretas skull är många beredda, att göra åtskilliga undantag och extra insatser. Många vill hjälpa henne även i forskningsvärlden.

Som tur var och är kan aktivister som Greta och jag vara besläktade själar!

En fråga Om inte Greta vill ha sitt namn med där och inte vill att det ska vara offentligt. Hur påverkas då er vänskap när du går ut här och skriver om det?? Är det inte bättre att du är tyst och istället låter Greta berätta detta när hon känner sig redo? Går du inte bakom ryggen på henne nu,för det tycker jag iallafall

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in