Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Även för den skickligaste medlare måste det finnas en viss kompromissvilja och en en viss god vilja och respekt hos bägge parter, för att en medling alls ska vara möjlig.
Detta gäller så klart även Greta och mig och detta gäller förstås även denna tråd.
Greta har förut vänligt talat om en tänkvärd och mycket välkänd bön från First nations. Där ber den troende Skaparen om hjälp, att inte döma någon förrän denne har gått två mil i den andres mockasiner!
Skulle tro att Greta rätt snart igen tar fram sin Prideflagga, och viftar glatt med den, för att visa att hon gillar olika. Greta kan förändras på ytan, men kärnan i henne är rätt lik!
Vad gäller den särskilda framstående matteprestationen konstaterar Greta glatt även där,
att hon redan har sin egen plattform. Hon verkar inte se något mervärde i, att göra prestationen offentlig. Fler forskare har tänkt som hon här, det är inte alls unikt även om det är ovanligt, och det är så klart hennes fulla rätt! Här väljer Greta att vara ödmjuk.
Jag gissar, att hon verkligen vill att prestationen ska tala för sig själv, och att bedömningen av den inte ska bli påverkad av, att den har gjorts av någon som är så internationellt känd som hon är!
Även Greta instämmer i diktarens uttrycksfulla ord om,
att när man räddar ett liv, så tindrar stjärnorna därvid!
Du ”gissar” som så ofta. Jag har heller ingen aning om varför Greta väljer att ”sätta sitt ljus under en skäppa”, som jag tror det står i Bibeln. Greta läser väl hellre nordamerikanska och samiska andliga skrifter, men de har ev. något liknande.
Det är nästan rörande att Greta vill att en matematisk studie ska få ”tala för sig själv” och inte överskuggas av hennes stjärnglans. Att hon tror att bedömningen av en naturvetenskaplig forskningsstudie ska påverkas av att just hennes namn figurerar.
Då har hon skrämmande låga tankar om den akademiska världen.
Sen tror jag att hon gör en grov missbedömning för egen del. Med all rätta blir hon allt oftare anklagad för att bara vara en hjärntvättad tonåring som sprider vänsterpropaganda. Nu har hon en chans att (indirekt) visa sin exceptionella intelligens. Men den försitter hon.
Och hennes alltmer skamfilade anseende är kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Tillägg:
Även för Greta handlar en riskanalys om, att förstå hur man hanterar risker. Hur man undviker fel och hur man minimerar fel om de uppstår.
Ett till ledtråd om Ni har lite svårt för att förstå Greta, det är långtifrån alltid som hon egentligen blir glad över att få priser och belöningar.
Hon skulle mycket hellre se rejäla utsläppsminskningar än att få Nobelpriset!
Om Greta längtar så förtvivlat efter utsläppsminskningar så kunde hon ju kämpa för det. T.ex genom att kritisera Parisavtalet som ju ger Kina i princip fria tyglar att bygga ut sin kolkraft, eller genom att uppmana andra att prioritera närproducerad mat, avstå från husdjur eller känna ”båt- och tågskam” när dessa fordon drivs med diesel.
I detta syfte kunde hon använda sin plattform (vilken av dem?). Men det gör hon inte.
Hur hon missar detta gyllene tillfälle att försöka sänka utsläppen är för mig en gåta. Och att hon avstår från att hålla tal, nu när det trots allt fortfarande finns folk som lyssnar och tro på henne.
Hur svårt är det att förstå att vuxna människor bara skrattar åt hennes barnsliga skolstrejker och tjoande ute på gatorna? I den mån de bryr sig alls, det vill säga?
Vill hon verkligen ha rejäla utsläppsminskningar? Det kommer bevisligen inte att ske genom att hon skolstrejkar (låtsas) en gång per vecka. Efter fyra år har hon facit. Varför försöker hon inte med något annat, som kanske ger resultat?