2022-08-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
(…)

På väldigt lång sikt är hennes bön vetenskapligt korrekt. Jordens rotation går sakta långsammare, har för mig några bråkdelar av en sekund per år. Om ungefär etthundrafyrtio miljoner år kommer dygnet enligt en vetenskaplig uppskattning, att då ha förlängts med Gretas första efterlängtade timme, till 25 timmar! (…)

Vad trevligt att åtminstone hennes böner är vetenskapligt korrekta. Hennes kacklande om klimatet är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det står ingenting om att Greta ska delta

Nej, nu har ju Greta blivit så ädel att hon vill att bara de värst drabbade ska få sina röster hörda.

Vattennivån sjunker i stället för stiger i nästan hela landet inkl Stockholm och det har inte varit så förfärligt mycket extremväder på varken Kungsholmen eller Mosebacke. Hon lämnar nog osjälviskt plats åt rasistutsatta samer istället som drabbas hårdare än ”vanliga” bonnsvenskar av klimatförändringarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Varför ska hon åka till Portugal för?
Det finns inte och har aldrig funnits något sådant på schemat.
Nästa vecka börjar skolan, sen är det festivaler i månadsskiftet. I oktober då kommer Greta vara i London då släpps The Climate Book som sannolikt kommer vara ett stand off på Gretas roll som huvudperson i Fridays For Future. Det är en rörelse som kan stå på egna ben nu..

Hon skulle åka till Portugal för att hålla ett tal som kan rendera en större penningsumma som kan hjälpa akut svältande barn. Har du problem med det?

Det tycks hon ha själv eftersom hon prioriterar att istället resa runt på festivaler och sjunga falskt.

Märkligt att just du är så insatt i Gretas schema… Eller i Fridays For Futures göranden, du som enligt egen uppgift inte ens är medlem.

På vilket sätt denna gräsrotsrörelse kan stå på egna ben när den inte ens har några ledare, ingen etablerad ekonomi och inget officiellt medlemsantal vete gudarna. Hur den ska ”rädda klimatet” förstår inte ens de.
2022-08-09, 09:39
Medlem
Citat:
Observera att det kan finnas fler skäl, både privata och organisatoriska, till att Greta inte kom personligen till vårt Turin-möte. Hennes magra axlar har fått bära en enorm börda.

Många i F4F säger nu, att om Greta nu behöver vila sig ett tag, är det fullt förståeligt och medför inga större problem. Ett tag kan vi klara oss utan Gretas medverkan är det glada budskapet! F4F är starkt decentraliserat, delvis för att minska vår sårbarhet.

Många är rädda för att Greta ska bränna ut sig, hon har tidvis arbetat ytterst intensivt.

"Climate activist Greta Thunberg attended the meeting remotely, but said that she did not take center stage at the strike to allow the voices of young people living in developing countries to be heard."

En sak är säker, Greta är ett flöte och inte ett sänke. Ytterst få har lyckats mobilisera så många globalt som hon har gjort!

https://www.google.com/amp/s/news.mo...th-strike/amp/
Jag kan inte uttala mig om vilken effekt Greta™ har haft globalt, men lokalt tycks det vara skralt. Hon är förvisso älskad av MSM, men bland gemene man står det sämre till. Greta™ har förvisso diversifierat verksamheten kraftigt, men den viktigaste produkten är fortfarande klimatet. Har Greta™ då lyckats med sitt uppsåt? Har folk lagt om sina vanor så att utsläppen av koldioxid har minskat? Eller åtminstone slutat öka? Eller i alla fall öka i lägre takt? Nej, om man skall gå efter mätbara resultat tycks Greta™ vara ett fullständigt misslyckande. Hur ser det ut politiskt? Det riksdagsparti som ligger närmast Greta™ är MP. De riskerar att förlora representation i Riksdagen och går riktigt dåligt hos den så kallade "Generation Greta™" Utanför Riksdagen ligger Partiet Vändpunkt närmast Greta™, men nästan ingen har hört talas om dem. DN har inte nämnt dem på 2 år.

Min slutsats är att när det gäller att ändra folks beteende har Greta™ inte haft någon effekt. När det gäller att ändra folks politiska inställning har Greta™ inte heller haft någon effekt. Har Greta™ fått fler att vaccinera sig? Har hon stoppat gruvdrift i Norrland? Har hon avhjälpt någon svältkatastrof? Vad är det som Greta™ egentligen anses ha lyckats med? Att bli gillad av avdankade kändisar? Att ha förärats en helig halsduk inslagen i plast? Vari ligger hennes storhet? Jag förstår det inte, så kan någon vänligen förklara.

(Att ha fått vänsterextremister att demonstrera gills inte. Det gör de ändå, med eller utan Greta™.)
2022-08-09, 10:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vad trevligt att åtminstone hennes böner är vetenskapligt korrekta. Hennes kacklande om klimatet är det inte.

Nej, nu har ju Greta blivit så ädel att hon vill att bara de värst drabbade ska få sina röster hörda.

Vattennivån sjunker i stället för stiger i nästan hela landet inkl Stockholm och det har inte varit så förfärligt mycket extremväder på varken Kungsholmen eller Mosebacke. Hon lämnar nog osjälviskt plats åt rasistutsatta samer istället som drabbas hårdare än ”vanliga” bonnsvenskar av klimatförändringarna.

Hon skulle åka till Portugal för att hålla ett tal som kan rendera en större penningsumma som kan hjälpa akut svältande barn. Har du problem med det?

Det tycks hon ha själv eftersom hon prioriterar att istället resa runt på festivaler och sjunga falskt.

Märkligt att just du är så insatt i Gretas schema… Eller i Fridays For Futures göranden, du som enligt egen uppgift inte ens är medlem.

På vilket sätt denna gräsrotsrörelse kan stå på egna ben när den inte ens har några ledare, ingen etablerad ekonomi och inget officiellt medlemsantal vete gudarna. Hur den ska ”rädda klimatet” förstår inte ens de.
Var är källan till att hon ska åka till Portugal då?
Jag har inget behov att vara medlem i FFF, det klarar ungdomarna utav bra själva.
2022-08-09, 10:23
Medlem
Citat:
Jag har inget behov att vara medlem i FFF, det klarar ungdomarna utav bra själva.
Källan är inspiratoeren
2022-08-09, 10:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Källan är inspiratoeren
Ja men då måste det ju vara sant.
2022-08-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ja men då måste det ju vara sant.
Absolut
2022-08-09, 10:51
Medlem
Citat:

För att inte ens vara medlem har du påfallande mycket insidesinfo, men inte mig emot. Huruvida det går särskilt bra för Gretas skapelse kan dock diskuteras. Hon tycks ju själv vända den ryggen och prioriterar istället andra jippon.

Citat:
Källan är inspiratoeren

Ja, var det inte en tilläggsklausul till det förra miljonregnet ..?

Vi ska väl inte anklaga någon tråddeltagare för att ljuga. Det gör ju Malena och Greta så bra på egen hand.
2022-08-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
För att inte ens vara medlem har du påfallande mycket insidesinfo, men inte mig emot. Huruvida det går särskilt bra för Gretas skapelse kan dock diskuteras. Hon tycks ju själv vända den ryggen och prioriterar istället andra jippon.

Ja, var det inte en tilläggsklausul till det förra miljonregnet ..?

Vi ska väl inte anklaga någon tråddeltagare för att ljuga. Det gör ju Malena och Greta så bra på egen hand.
Ja det stämmer Nej inte ljuga,men har ett stor portion fantasi.
2022-08-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ja det stämmer Nej inte ljuga,men har ett stor portion fantasi.
En stor portion fantasi ska det stå.
2022-08-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag kan inte uttala mig om vilken effekt Greta™ har haft globalt, men lokalt tycks det vara skralt. Hon är förvisso älskad av MSM, men bland gemene man står det sämre till. Greta™ har förvisso diversifierat verksamheten kraftigt, men den viktigaste produkten är fortfarande klimatet. Har Greta™ då lyckats med sitt uppsåt? Har folk lagt om sina vanor så att utsläppen av koldioxid har minskat? Eller åtminstone slutat öka? Eller i alla fall öka i lägre takt? Nej, om man skall gå efter mätbara resultat tycks Greta™ vara ett fullständigt misslyckande. Hur ser det ut politiskt? Det riksdagsparti som ligger närmast Greta™ är MP. De riskerar att förlora representation i Riksdagen och går riktigt dåligt hos den så kallade "Generation Greta™" Utanför Riksdagen ligger Partiet Vändpunkt närmast Greta™, men nästan ingen har hört talas om dem. DN har inte nämnt dem på 2 år.

Min slutsats är att när det gäller att ändra folks beteende har Greta™ inte haft någon effekt. När det gäller att ändra folks politiska inställning har Greta™ inte heller haft någon effekt. Har Greta™ fått fler att vaccinera sig? Har hon stoppat gruvdrift i Norrland? Har hon avhjälpt någon svältkatastrof? Vad är det som Greta™ egentligen anses ha lyckats med? Att bli gillad av avdankade kändisar? Att ha förärats en helig halsduk inslagen i plast? Vari ligger hennes storhet? Jag förstår det inte, så kan någon vänligen förklara.

(Att ha fått vänsterextremister att demonstrera gills inte. Det gör de ändå, med eller utan Greta™.)

Jag såg faktiskt en farbror i ca 70-årsåldern i mataffären tidigare i dag som bar någon slags reflexväst med ”Fridays For Future” på ryggen. Vet inte om han drömde sig tillbaka till 1968-vänstern med haschromantik och ”Make love not war”. Funderade kort på att ”put him against the wall”, för att använda Gretas eget ordval, och ställa några frågor. Det var nog tur att jag avstod …

I övrigt känns det som om Gretas vevande inte lett någonstans. Trafiken på Arlanda är tillbaka på nivåerna före pandemin. I England växer en rörelse som hotar med att inte betala sina elräkningar. Enligt dem riskerar mängder av människor att frysa ihjäl till följd av missriktade politiska beslut som styrts av känslor och populism snarare än av logik.

Och även om journalisterna inte gärna berättar om det, så har stora demonstrationer hållits i flera länder som protest mot förda klimatrelaterade åtgärder. Bland annat Sri Lanka, Nederländerna och Italien.

Så Greta gör kanske klokt i att hålla en låg profil. Hon kommer aldrig att rädda klimatet. Däremot är hon farligt nära att reta upp människor med sin alarmism och känsloutspel.

Hoppas att den andligt välsignade halsduken skänker lite värme och tröst i alla fall. Plastomslaget har hon väl lämnat in för återvinning. Eller gick den till fjärrvärme?
2022-08-09, 13:42
Medlem
Ett delvis kritiskt inlägg om Gretas priser!

https://michael-rada.medium.com/2nd-...g-2967c16650c1
2022-08-09, 13:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Greta kanske dock kommer att morra som en vildkattsunge om, att för att hjälpa de många svårt svältande behövs miljarder och inte miljoner.
Och Elon Musk står beredd med plånboken, så fort dom kan visa på att pengar kommer att stoppa svälten i världen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in