Citat:
Naturligtvis är det en metafor, när Greta ber om att dygnet ska få två extra timmar, precis som när det talades om att Greta kunde se med sina skärpta ögon CO2. Inte alls elakt utan huvudet på spiken. En (om jag minns boken och filmen rätt, båda bra) klent begåvad trädgårdsmästare som klättrade till absoluta toppen genom att kläcka ur sig olika floskler. Det funkade också - ett tag.
Vilket av ”our behaviour” är problemet, då? Räknar Greta med sig själv i ”our”? (Eller har hon frikort att göra som hon vill?)
Då kommer det bara spydiga kommentarer om att det är Svante som har skrivit det
Helt korrekt, jag har ingen erfarenhet av att vara internationell ledare. How did you know? Men är Greta och/eller Svante det? Det brukar ju heta att Greta inte är ledare ens för F4F Stockholm.
Vem har Greta bett att förlänga dygnet till 26 timmar? Gud Fader själv? Är hon säker på att andra människor håller med? Tänk om hon blir bönhörd och andra människor råkar i knipa på grund av detta …
Vilket av ”our behaviour” är problemet, då? Räknar Greta med sig själv i ”our”? (Eller har hon frikort att göra som hon vill?)
Då kommer det bara spydiga kommentarer om att det är Svante som har skrivit det
Helt korrekt, jag har ingen erfarenhet av att vara internationell ledare. How did you know? Men är Greta och/eller Svante det? Det brukar ju heta att Greta inte är ledare ens för F4F Stockholm.
Vem har Greta bett att förlänga dygnet till 26 timmar? Gud Fader själv? Är hon säker på att andra människor håller med? Tänk om hon blir bönhörd och andra människor råkar i knipa på grund av detta …
På väldigt lång sikt är hennes bön vetenskapligt korrekt. Jordens rotation går sakta långsammare, har för mig några bråkdelar av en sekund per år. Om ungefär etthundrafyrtio miljoner år kommer dygnet enligt en vetenskaplig uppskattning, att då ha förlängts med Gretas första efterlängtade timme, till 25 timmar!
Men bönen vittnar så klart om en tidvis närmast orimlig arbetsbelastning för henne. Greta har två roller, i den ena rollen är hon en vanlig klimat- och miljöaktivist. I den andra ledande rollen som den främsta av jämlikar, går hon in när hon ofta ensam bjuds in till internationella toppmöten, ibland på högsta möjliga nivå. Denna ledande roll utövade hon även, när hon tillfälligt kastade ut journalisterna under vårt till stora delar givande men otillräckligt förberedda internationella Smile-möte i Lausanne.
Greta har nu gett ett till skäl varför hon inte kom personligen till Turin. Hon säger att det senaste mötet inte var ett Smile-möte som i Lausanne, avsett att göra egna ställningstaganden, utan var avsett för enbart diskussion och eftertanke. Mötet i Lausanne antog en slutdeklaration, som dock blev omstridd, då många inte kunde vara kvar den sista dagen, för att då ta ställning.
När Greta talar om vårt beteende, vet jag att hon stor del menar, att vi lever som om vi hade flera jordklot till vårt förfogande. Våra naturresurser är påtagligt begränsade. Detta talade Greta mycket om under vårt första F4F-år och nu verkar hon uppmärksamma detta återigen.
https://smileforfuture.eu/results/
https://drive.google.com/file/d/1Nu8...ew?usp=sharing
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-09 kl. 01:55.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-09 kl. 01:55.