2022-08-19, 18:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Kan ju bli 14 st nästa vecka Hahahaha ja så kan det bli
Fredagen 23 september är det dags för den årliga globala klimatstrejken som sker på hösten. Så då blir det nog några fler. Och sen vips ner till bokmässan o Göteborg på söndagen..
Men först två festivalkonserter därimellan Linköping nästa fredag.
2022-08-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har redan dansat verkligt avancerat på Mynttorget, med både Moonwalk, Moonwalk Slide och äkta Kosackdans. Greta sa då vänligt till mig, att hon ville visa mig vad hon kunde, och det var verkligen mycket.

De senaste offentliga showerna, har inte alls gjort rättvisa åt vad Greta egentligen kan i dans. Greta skulle utan vidare kunna göra succé i programmet Let's dance!

Däremot var hon som sagt blygsam om sin musikförmåga, och sa bara till mig, att hon tidigare hade spelat lite.

Citat:
Det som man har sett med egna ögon räknas även, och det gjorde jag när Greta dansade mycket avancerat på halt underlag en vinterdag på Mynttorget främst för mig.
Jag tog inga bilder, för jag ville kunna gripa tag i Greta, om hon halkade omkull medan hon dansade intensivt. Hon slutade med Moonwalken, när jag blev för orolig för en halkolycka.

Ursäkta att jag säger det, men du framställer Greta som minst sagt ansvarslös.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hopak

Citat:
... som även kallas kosackdans. Dansen utförs solo eller i grupp i snabb takt med virtuosa halsbrytande hopp

Citat:
Komplexa akrobatiska rörelser är huvudmomentet i dansen.

Sådant utsätter hon sig alltså för, intensivt på ett halt underlag. Herregud ... Det lär ju också ha funnits en risk för att hon drog omkull dig på kuppen, med efterföljande höftledsfrakturer och annat. Vad tänker "tjejen" på, egentligen?

Sen om du stod så nära att du skulle kunna fånga upp henne vid ett eventuellt fall ... vi talar då om centimetrar ... men då fick väl du också hänga med i dansens förflyttningar? Moonwalk across the Mynttorget ... Ratatatata ...

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Svante dansar nästan bättre.
Här groovar de ute på Atlanten.

https://fb.watch/e-sjMGq9OS/

Bättre och bättre, men speciellt avancerat vad det kanske inte

Citat:
Kanske inte så smart att försöka gå fram och försöka gripa tag i Greta.

Hon kanske halkade runt på isen och du misstog det för moonwalk. Det är lätt hänt

Du är väl inte avundsjuk för att Inspiratoeren var the chosen one den här gången och dansade främst för henne?

Citat:
Fredagen 23 september är det dags för den årliga globala klimatstrejken som sker på hösten. Så då blir det nog några fler. Och sen vips ner till bokmässan o Göteborg på söndagen..
Men först två festivalkonserter därimellan Linköping nästa fredag.

Mycket skrik för lite ull, sa käringen, men vad gör det för effekt på klimatet? Kommer politikerna äntligen att börja lyssna på dem och sänka CO2-utsläppen (och, i så fall, hur)?

Jag är ganska säker på att alla ledande politiker är mycket mer oroade över den hotande energikrisen, men den har väl klimatynglen inte ens hört talas om? För deras del är det nog bara bra om det skulle bli ransoneringar. Så länge det inte drabbar dem själva, förstås.
2022-08-19, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Sådant utsätter hon sig alltså för, intensivt på ett halt underlag. Herregud ... Det lär ju också ha funnits en risk för att hon drog omkull dig på kuppen, med efterföljande höftledsfrakturer och annat. Vad tänker "tjejen" på, egentligen?

Sen om du stod så nära att du skulle kunna fånga upp henne vid ett eventuellt fall ... vi talar då om centimetrar ... men då fick väl du också hänga med i dansens förflyttningar? Moonwalk across the Mynttorget ... Ratatatata ...

Du är väl inte avundsjuk för att Inspiratoeren var the chosen one den här gången och dansade främst för henne?

Mycket skrik för lite ull, sa käringen, men vad gör det för effekt på klimatet? Kommer politikerna äntligen att börja lyssna på dem och sänka CO2-utsläppen (och, i så fall, hur)?

Jag är ganska säker på att alla ledande politiker är mycket mer oroade över den hotande energikrisen, men den har väl klimatynglen inte ens hört talas om? För deras del är det nog bara bra om det skulle bli ransoneringar. Så länge det inte drabbar dem själva, förstås.
Greta dansade precis bredvid mig och jag följde försiktigt efter. Jag hade dock broddar på skorna, men det hade inte hon. Jag varnade Greta, för att det inte alls var säkert att jag skulle klara av att fånga upp henne, om hon trillade.

Kanske en bläckfisk nu blev svartsjuk, vem vet!?
Någon som vet vilken färg en svartsjuk bläckfisk ändrar till!?

Jag trillar inte, sa Greta självsäkert, och det gjorde hon inte heller, fast hon slant flera gånger. Balansen var strålande, men den sällsynta dansuppvisningen på isigt underlag var farlig. Ibland gillar Greta att leva farligt. Det visade hon även i båten på Atlanten under den svåra stormen, där hon satt och skrattade. De vuxna var däremot rejält oroliga.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-19 kl. 22:20.
2022-08-19, 22:26
Medlem
Citat:

Ska väl stå, dansade främst för honom...! Jag är binär, inte icke-binär, till skillnad från Saoi, Gretas andra vän.
2022-08-19, 22:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Speciellt svartsjuk är jag inte. Men jag är inte direkt säker på att Greta har samma uppfattning om deras relation. Och det anses olämpligt för gubbar möjligen olagligt att antasta småtjejer.
2022-08-19, 22:33
Medlem
Citat:
Greta dansade precis bredvid mig och jag följde försiktigt efter. Jag hade dock broddar på skorna, men det hade inte hon. Jag varnade Greta, för att det inte alls var säkert att jag skulle klara av att fånga upp henne, om hon trillade.

Kanske en bläckfisk nu blev svartsjuk, vem vet!?
Någon som vet vilken färg en svartsjuk bläckfisk ändrar till!?

Jag trillar inte, sa Greta självsäkert, och det gjorde hon inte heller, fast hon slant flera gånger. Balansen var strålande, men den sällsynta dansuppvisningen på isigt underlag var farlig. Ibland gillar Greta att leva farligt. Det visade hon även i båten på Atlanten under den svåra stormen, där hon satt och skrattade. De vuxna var däremot rejält oroliga.
Greta gillar att leva farligt hm jaha Med andra ord så innebär det att Greta helt saknar omdöme. Hon har alltså inte förmågan att förstå vad hon själv utsätter sig för. Vilken tur att du inte behövde gripa tag i henne.För då hade farbror batong kommit.
2022-08-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ska väl stå, dansade främst för honom...! Jag är binär, inte icke-binär, till skillnad från Saoi, Gretas andra vän.
Med tanke på vad du skriver så är det nog inte sekreterare Greta behöver utan en personlig assistent.
2022-08-20, 00:49
Medlem
Citat:
Speciellt svartsjuk är jag inte. Men jag är inte direkt säker på att Greta har samma uppfattning om deras relation. Och det anses olämpligt för gubbar möjligen olagligt att antasta småtjejer.
Det där låter inskränkt och inte det minsta regnbågs-revolutionärt. Greta™ har vackra myggbett, och gillar gubbsjuka gubbar.
2022-08-20, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Greta gillar att leva farligt hm jaha Med andra ord så innebär det att Greta helt saknar omdöme. Hon har alltså inte förmågan att förstå vad hon själv utsätter sig för. Vilken tur att du inte behövde gripa tag i henne.För då hade farbror batong kommit.
Inte alls, Greta ville att jag skulle fånga upp henne om hon trillade, även om hon alltså inte trodde att detta skulle behövas, och som tur var inte heller behövdes. Greta har så klart full egen rätt att be om hjälp!

Greta gjorde sittande på huk helt raka utspark med sina starka ben och knän, hon hade verkligen bra balans, då denna äkta Kosackdans är svår att göra även inomhus, och verkligt svår på halt underlag. Tala om dansuppvisning!

Greta klagade dock, att det hela var extra svårt för henne, då termobyxorna som hon då hade på sig,
gjorde hennes knän stelare.

Sanningen ska segra! Alla ska få vara vänner med varandra! Ålder ser en fördomsfri Greta bara som en siffra, som tur var och är. Tankens gemenskap och frihet är det viktiga, tycker hon.

Till Gretas försvar måste jag säga, att flesta unga har Gretas tidigare läggning rörande risker. De flesta får inte ett fullt adekvat riskmedvetande förrän i 20--25 årsåldern. Särskilt äventyrliga blir många unga, när de vill imponera på någon, som är viktig för dem! Greta tror jag redan är lugnare av sig, än vad hon var för några år sedan.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-20 kl. 06:09.
2022-08-20, 07:02
Medlem
En härlig bild på en uppkäftig Greta. Så här är hon som bäst, när hon är sig själv!

https://www.google.com/search?q=flat...lRYBFZDgF8USJM
2022-08-20, 07:47
Medlem
Citat:
Inte alls, Greta ville att jag skulle fånga upp henne om hon trillade, även om hon alltså inte trodde att detta skulle behövas, och som tur var inte heller behövdes. Greta har så klart full egen rätt att be om hjälp!

Greta gjorde sittande på huk helt raka utspark med sina starka ben och knän, hon hade verkligen bra balans, då denna äkta Kosackdans är svår att göra även inomhus, och verkligt svår på halt underlag. Tala om dansuppvisning!

Greta klagade dock, att det hela var extra svårt för henne, då termobyxorna som hon då hade på sig,

Sanningen ska segra! Alla ska få vara vänner med varandra! Ålder ser en fördomsfri Greta bara som en siffra, som tur var och är. Tankens gemenskap och frihet är det viktiga, tycker hon.

Till Gretas försvar måste jag säga, att flesta unga har Gretas tidigare läggning rörande risker. De flesta får inte ett fullt adekvat riskmedvetande förrän i 20--25 årsåldern. Särskilt äventyrliga blir många unga, när de vill imponera på någon, som är viktig för dem! Greta tror jag redan är lugnare av sig, än vad hon var för några år sedan.
Ja där ser man.Detta var väl när Greta var några år yngre och var så mager i sin anorexia.Hon orkade inte utföra dansen fullt ut och skyllde på termobyxorna Var det inte så tror du,för det har jag för mig att du tidigare skrivit Sen att utföra avancerade danser på halt underlag är både omdömeslöst och korkat.Du som vuxen står glatt och tittar på Istället för att prata med henne om hur farligt detta är.Hon kunde Istället fått lite varm choklad i kylan. Visst tar ungdomar risker Men inte så urbota korkat.Det stämmer inte att alla andra i hennes ålder utsätter sig för risker Vissa är värre än andra och där ingick tydligen Greta
2022-08-20, 08:02
Medlem
Citat:

Som du formulerar det har stackars Greta bara två vänner.

Vilket genus identifierar hon sig själv med? Eller är det dagsformen som avgör?

Citat:

Jag har själv sett äkta avancerad kosackdans IRL. Det var på Spelmannen på taket i Warszawa för flera år sedan med ryska eller ukrainska dansare och verkligen en enastående upplevelse.

Eftersom Gretas uppvisning var på Mynttorget så antar jag att det var i samband med en demonstration eller liknande. Vid den tidpunkten var, såvitt jag förstår, alltid Svante närvarande för att ta foton till hennes sociala medier. Då låter det ju som maximal otur att han hade så bråttom att ge sig iväg att han missade tillfället att föreviga även denna unika händelse. Jag vågar garantera att det hade blivit viralt. Inte heller fanns det någon annan som drog fram mobilen

Sen tänker jag att man måste ha ett mycket stabilt fotfäste för att sittande på huk med sitt ena ben kunna sparka det andra rakt ut. Rent fysiskt låter det i mina (naturvetenskapligt obildade) öron som man istället bara skulle glida iväg av den förändrade tyngdpunkten. Broddar hade hon visst inte heller, tjejen. Och kombinationen smidighet och klumpiga termobyxor ... njaaa ...

Nu när hennes berömmelse börjar blekna hade det varit ett gyllene tillfälle att damma av dansstegen och visa upp i hennes sociala medier. Visa att hon är skicklig åtminstone på något. Jag lovar att hon hade fått massor av beröm och uppskattning.

Men jag är övertygad om att så avancerad dans som t.ex. kosackdans kräver mycket och regelbunden träning och det lär hon inte ha haft de senaste åren. Så det kan vi nog glömma.

Och de danssteg hon gjort på senare år avslöjar inte direkt någon tidigare utbildning. Lika lite som hennes sång avslöjar att hon skulle ha absolut gehör, som morsan Malena påstår.

Citat:
Sanningen ska segra!

Det får vi verkligen hoppas. Frågan är om det då blir så kul för Greta.

Citat:
En härlig bild på en uppkäftig Greta. Så här är hon som bäst, när hon är sig själv!

https://www.google.com/search?q=flat...lRYBFZDgF8USJM

Inte alla som gillar hennes uppkäftighet. Läste t.ex. kommentaren "Your cuteness is waning" på Twitter. (Och en fråga om hon strejkar från särhögskolan fick många gillningar.)

*
Inga inlägg från Malmö so far? Då kom hon nog aldrig dit. Laddar batterierna inför Linköping i stället och lägger pussel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in