Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Man kan skolstrejka jorden runt på väldigt många platser. Mynttorget var en enande symbol för F4F International, där Greta sa offentligt att alla var välkomna och att alla behövdes, idag är denna symboliska samlande funktion mycket mera osäker.
-Greta säger numera sötsurt, att hon inte själv valt att vara miljörörelsens främsta internationella frontfigur.
Frågan som ställdes var inte
var, utan
när. Hur är det med läskunskaper? Jag har inget emot att hon strejkar i Moskva på lördagar, men jag undrar varför hon inte har utökat strejken från fredagar till att omfatta även lördagar och söndagar. Hon har ju bevisligen sett att en dag i veckan inte räcker, då ska man kanske utöka till 2, 3, så småningom 4, 5, 6 osv. Då kanske hjälper det. Vem vet? Alla beslutsfattare i Sverige och utomlands blir kanske rejält skrämda om de märker att en framtida Nobelpristagare (med vacker kommedörskräkla i sina känsliga händer, eller hur det nu var) tvingas strejka från skolan fler dagar i veckan. Vojne, vojne!
Sedan håller jag med Greta: hon har inte valt någonting, hon har blivit iklädd rollen som hon spelade med bravur - men föreställningen saknar numera större delen av sin publik. Föreställningen har kanske börjat uppfattas som händelsefattig och långtråkig, vem vet? Kanske skulle Greta ha börjat i liten skala: först värmt upp i Stockholms kommun, sedan lite senare läst lusen av Riksdagen, kanske ge en släng av sleven till Riksbanken, sedan tagit sig an grannländerna - och så småningom hamnat i FN. Det skulle ge en crescendoeffekt, just nu så känns det mera som platt fall för föreställningen. Kulmen var ju för länge sedan.