2019-07-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Snälla Brada2, nu råkar det vara så att man använder just CO2 i växthus för att det ska växa bättre. Vilket det gör. Om du själv läste på lite bättre skulle du förstå varför den kallas ”livets gas”. Och att skördarna ökar när CO2-halten i atmosfären ökar. Jag ska gärna ge dig länkar men hinner inte just nu.

Trevlig helg!
Så långt håller jag med, CO2 är nödvändigt och bra för växtligheten. Men det är inte därför det kallas växthusgas, isf skulle det vara alldeles utmärkt att fylla sina växthus med metan och kanske freoner som och också kallas växthusgaser.
Återigen https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Växthusgas

Ser fram emot dina källor som förklarar betydelsen av växthusgaser

Ha en trevlig helg själv
2019-07-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vet Greta vad förändringarna leder till?
Nej, det tror jag inte, men hon vet allt vad forskarna har publicerat om det. Det är jag övertygad om.
2019-07-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Fast att en liten elit som alltid lever på en annan nivå är inte vårt största problem nu.

"Proletariatets" diktatur,med andra ord? Precis som de dystopiska romaner som skrevs av bl a George Orwell och Karin Boye.
2019-07-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Som jag förstått saken är alla överens om att fossil förbränning ökar CO2 som i sin tur har potential att höja temperaturen. Dock finns det belägg, genom iskärnor tror jag, att temperaturhöjningar kommer FÖRE utsläppen av CO2 och inte tvärt om.

Vår kära planet har genomlidit 10 (om jag minns rätt) långa istider som avgränsats av kortare perioder med gradvis varmare väder. Vad jag förstår är mönstret väldigt cykliskt genom årmiljonerna. Det är möjligt och kanske rimligt att vulkanerna också är aktiva under cykliska perioder. Det är kanske därför tidigare ”mellan-is” perioder har varit varmare än den nuvarande? Trots att det inte förekom fossil förbränning.

Om du fått uppfattningen att jag säger emot mig själv beklagar jag min otydlighet. Gör ett nytt försök att förklara varför Gretas/din/Iehs ekvation inte går ihop:

Antingen börjar alla fr.o.m idag att bojkotta flyg och båtresor med dieselmotorer, blir veganer, slutar med onödig konsumtion (är mobiltelefoner onödiga? Elcyklar? Böcker?). Parisavtalet rivs i strimlor eftersom det tillåter en ökning av CO2-utsläppen i megastora länder som Kina och Indien. Troligen måste privatbilismen begränsas eller kanske t.o.m förbjudas globalt.

För h-e Brada2, utsläppen måste ju halveras till 2030! Det är ju bråttom utav bara h-e!

Är det därför sossarna ger klartecken till att bygga ut Arlanda? Är det därför påven och Obama fortsätter flyga omkring med sina privatplan?

Du och Iehs får det till att det stora problemet är att vi i västvärlden överkonsumerar och det är jag den första att hålla med om. Jag tycker personligen att det borde diskuteras. (Även om kanske befolkningsökningen är ett större problem.)

Men om läget är så akut som Greta hävdar - då räcker inte lite småinsatser här och där. Bara 10 år kvar och sen är Armageddon här. The Tipping Point. The Chain Reaction. The End of our Civilization as We Know It.

Märkligt att den sammanfaller i tid med Agenda 2030... samma årtal & allt.

Hinner tyvärr inte försöka förklara mig bättre nu. Men tycker nog att du borde läsa på lite mer om IPCC och FN i stort. Det är inte bara inom oljebolagen det finns ruttna äpplen om man säger så.

Trevlig helg!
Här är vi i stort sett överens, det är verkligen dags att göra något! Det är verkligen dags för politiker att reagera och visa föredöme. Det är dags för den sk eliten att visa med handling inte bara snack.
Jag gör vad jag kan göra och försöker hela tiden förbättra mig, inte bara i klimatfrågan utan miljön i stort. Alla borde göra det. Det är detta som Greta förkunnar.
Återigen ha en trevlig helg.
2019-07-06, 11:45
Medlem
Nixters avatar
Citat:
En fördubbling av CO2-halten leder till medeltemperatur ökning med ungefär en grad. Greta lärde sig skilja på grader och procent för hon hade A både i fysik och matematik.

Tipping point är en rysare. Vi har haft ganska stabilt klimat med max 300 ppm CO2 i en miljon år. I perioder om 100.000 år har det växlat mellan mer is vid polerna och mindre is vid polerna. Nu är vi på väg mot ett annat klimat och ingen vet vad som blir resultatet. Vad man ser genom simulering i datorer är att ganska små förändringar i medeltemperatur kan ge ganska stora förändringar när det gäller havsströmmar och luftströmmar. Vad de förändringarna kan leda har du inte en aning om.

Fullständig lögn.

1. Det vi vet idag är att en ökad CO2 nivå lett till större skördar, mindre fattigdom och längre livslängd - över hela jorden.

2. Jordens medeltemperatur har ökat med 0,8-1grad på 130år och det har lett till färre oväder, tromber och naturkatastrofer.

3. Det vi vet är att Jorden med nuvarande eller ökande CO2 går mot att utplåna fattigdomen, och generera långt mycket mer mat och andra resurser än någonsin tidigare.

4. Vi vet att vid en CO2 nivå om 150ppm dör allt liv på jorden, planeten vände trenden precis innan dessa för nivåer nåddes (det vände upp vid 180ppm)
Denna CO2 vändning gör att vi idag lever och kan ha en debatt överhuvudtaget.

5. CO2 ökar ej temperaturen. Det enklaste exemplet i närtid är att vi efter 1940-talet industrialiserade världen och planeten ökade sin CO2 nivå för varje år som gick. Samtidigt sjönk temperaturen på jorden väsentligt. Forskarna talade om en ny istid och i princip alla vetenskapsmagasin och kända tidningar hade stora inslag om vad mänskligheten kunde göra för att klara sig när jorden frusit.

6. Kyla dödar. Som många icke Greta fans känner till dödar kyla långt fler än värme.

Greta och hennes alarmister påstår att gårdagens CO2 nivå var den enda rätta, temperaturen var rätt, antalet oväder och stormar som förorsakades då var uppenbarligen rätt. En skeptiker påpekar istället att ingen kan säga vilken temperatur som är rätt, men att vi skall ha sån tur att just temperaturen idag är den rätta är osannolikt, tvärtom den är sannolikt ej optimal.

Tycker vi skall förstå att de 0,8 grader som jorden värmts på 130år är otroligt stabilt, i princip ingen förändring och att vi under tiden fått mer CO2 har hjälpt oss att föda de miljarder människor som tillkommit sedan oljan upptäcktes.
Senast redigerad av Nixter 2019-07-06 kl. 11:48.
2019-07-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"Proletariatets" diktatur,med andra ord? Precis som de dystopiska romaner som skrevs av bl a George Orwell och Karin Boye.
Ja inte riktigt, men en överklass som så småningom sågar av den gren de sitter på.
2019-07-06, 12:04
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Nej, det tror jag inte, men hon vet allt vad forskarna har publicerat om det. Det är jag övertygad om.
Vet hon vad alla forskare publicerat?
2019-07-06, 12:13
Medlem
Picamagpies avatar
Man ser ofta bilder på Greta i en gul regnjacka. Är den miljövänlig tro?
2019-07-06, 12:21
Medlem
undrar vad familjens hundar äter för klimatsmart mat?

är det svenskt kött?

eller kommer det från något annat land med någon "skitig" lastbil?

om deras hundar äter kött så tänker inte jag skämmas för att äta kött

"FAMILJ: Maken Svante Thunberg, döttrarna Greta Thunberg, 16, och Beata, 14, samt hundarna Moses och Roxy."

https://www.femina.se/malena-ernman-...berg-intervju/
2019-07-06, 12:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
En fördubbling av CO2-halten leder till medeltemperatur ökning med ungefär en grad. Greta lärde sig skilja på grader och procent för hon hade A både i fysik och matematik.

Tipping point är en rysare. Vi har haft ganska stabilt klimat med max 300 ppm CO2 i en miljon år. I perioder om 100.000 år har det växlat mellan mer is vid polerna och mindre is vid polerna. Nu är vi på väg mot ett annat klimat och ingen vet vad som blir resultatet. Vad man ser genom simulering i datorer är att ganska små förändringar i medeltemperatur kan ge ganska stora förändringar när det gäller havsströmmar och luftströmmar. Vad de förändringarna kan leda har du inte en aning om.
En procent är inte en grad, dags att du och Greta går om högstadiematten.
2019-07-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vet hon vad alla forskare publicerat?
Hon följer med och tillgodogör sig vad som skrivs. Genom att följa henne på twitter får man själv inblick i olika rön och rapporter.

När hon var liten lärde hon sig världens alla länder och huvudstäder plus periodiska systemet över alla grundämnen för att ha något att göra, de senaste åren har fokus legat på klimatet och hon lär kunna grunderna på sina fem fingrar.
2019-07-06, 12:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hon följer med och tillgodogör sig vad som skrivs. Genom att följa henne på twitter får man själv inblick i olika rön och rapporter.

När hon var liten lärde hon sig världens alla länder och huvudstäder plus periodiska systemet över alla grundämnen för att ha något att göra, de senaste åren har fokus legat på klimatet och hon lär kunna grunderna på sina fem fingrar.
Men räkna procent och procentenheter missade Greta tydligen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in