2019-07-06, 00:42
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Greta Thunberg tackar oljekartell för kritiken
Den mäktiga oljekartellen Opec pekar ut Greta Thunbergs klimatrörelse som ett hot mot mångmiljardorganisationen. Och Greta Thunberg tackar i ett inlägg på Twitter Opec.
Opec är en av världens rikaste organisationer. Inkomsterna från oljeförsäljningen är astronomiska. Klimataktivister har kritiserat de 14 länderna för att bidra till den globala uppvärmningen samtidigt som Opecs hävdar att utsläppen från fossilbaserade energikällor inte påverkar klimatet.
Nu erkänner alltså Opec, genom sin generalsekreterare, att den globala rörelsen påverkar verksamheten.
https://www.dn.se/ekonomi/greta-thun...r-oljekartell/

Greta Thunberg tackar Opec
https://www.di.se/nyheter/greta-thunberg-tackar-opec/
Citat:
Greta Thunberg tolkar Opec-chefens tillkännagivande som en komplimang och riktar sitt varmaste tack till kartellen.
2019-07-06, 02:49
Medlem
Vad säger oraklet i Delfi om att man måste gå med mössa och vantar i juli. Klimat-Greta ge oss lite mer global uppvärmning till semestern.
Senast redigerad av OberynMartell 2019-07-06 kl. 02:53.
2019-07-06, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Den mäktiga oljekartellen Opec pekar ut Greta Thunbergs klimatrörelse som ett hot mot mångmiljardorganisationen. Och Greta Thunberg tackar i ett inlägg på Twitter Opec.
Opec är en av världens rikaste organisationer. Inkomsterna från oljeförsäljningen är astronomiska. Klimataktivister har kritiserat de 14 länderna för att bidra till den globala uppvärmningen samtidigt som Opecs hävdar att utsläppen från fossilbaserade energikällor inte påverkar klimatet.
Nu erkänner alltså Opec, genom sin generalsekreterare, att den globala rörelsen påverkar verksamheten.

Follow the money. Gäller kanske i båda riktningarna?

Det finns både många organisationer och individer som lever gott på klimatalarmismen. Det finns de som försöker utnyttja Gretas namn för egen vinning. Vi har också Al Gore som blev snuskigt rik genom överdrifter och manipulationer.

Vi har regeringar som älskar att dra in miljöskatter, koldioxidavgifter och fan och hans mormor. Används dessa pengar verkligen för klimatåtgärder eller stoppas de i andra hål? Handeln med utsläppsrätter är en annan veritabel kassako.

Jag är övertygad om att Greta själv inte är ute efter pengar. Hon behöver dem ändå inte. Kommer från en välbärgad familj och lär automatiskt få vad hon behöver. Hon vill bara slippa sin undergångsångest och tro på framtiden.

Men att tro att alla andra alarmister är ”goda” och osjälviska till skillnad mot oljebolagen - det är så dumt att man tar sig för pannan.

Och efter alla andra skandaler inom FN borde det inte överraska att även IPCC har sin beskärda del. Det är en politisk, agendadriven organisation med oförtjänt gott rykte. Follow the money även här och se vilka som blivit oförskämt rika på kuppen.

Greta borde läsa lite om de cykliskt återkommande istiderna. Att den senaste ”lilla istiden” efterföljdes av en period med varmare klimat som inleddes ca år 1850. Att det var rekordvarmt på 1930-talet men därefter kom flera svalare decennier, trots att CO2-utsläppen tog full fart först efter andra världskrigets slut.

Hon borde fundera över det faktum att CO2-höjningar kommer EFTER temperaturhöjningar och inte tvärtom.

Hon borde tänka på att kallare perioder ger fler dödsfall och mer missväxt medan världen nu upplever rekordskördar gång på gång. Å fan, är det därför CO2 kallas för växthusgas?

Hon borde undrat över varför man kunde odla vindruvor och oliver på de brittiska öarna i början av vår tideräkning (måste berott på lågprisflyget) och varför Themsen kunde bottenfrysa flera hundra år senare.

Hon borde helt enkelt läsa på om historiska skeden och hur kort tid det utförts temperaturmätningar innan hon började skrämma upp andra barn med att undergången är nära.

Förr eller senare kommer hon att få jobbiga frågor och hennes historielöshet att avslöjas. Kanske den mäktiga oljebranschen är glada att utmana henne?
Vem vet, det finns säkert hänsynslösa personer även där som gärna tillgriper smutsiga metoder för att rädda sina egna förmögenheter. Vem ska då trösta Greta?
2019-07-06, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan

Tack, återigen, för dina sinnessjuka postningar av länkar.
Sök hjälp, innan det är för sent.
2019-07-06, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Det finns både många organisationer och individer som lever gott på klimatalarmismen. Det finns de som försöker utnyttja Gretas namn för egen vinning. Vi har också Al Gore som blev snuskigt rik genom överdrifter och manipulationer.

Vi har regeringar som älskar att dra in miljöskatter, koldioxidavgifter och fan och hans mormor. Används dessa pengar verkligen för klimatåtgärder eller stoppas de i andra hål? Handeln med utsläppsrätter är en annan veritabel kassako.

Jag är övertygad om att Greta själv inte är ute efter pengar. Hon behöver dem ändå inte. Kommer från en välbärgad familj och lär automatiskt få vad hon behöver. Hon vill bara slippa sin undergångsångest och tro på framtiden.

Men att tro att alla andra alarmister är ”goda” och osjälviska till skillnad mot oljebolagen - det är så dumt att man tar sig för pannan.

Och efter alla andra skandaler inom FN borde det inte överraska att även IPCC har sin beskärda del. Det är en politisk, agendadriven organisation med oförtjänt gott rykte. Follow the money även här och se vilka som blivit oförskämt rika på kuppen.

Greta borde läsa lite om de cykliskt återkommande istiderna. Att den senaste ”lilla istiden” efterföljdes av en period med varmare klimat som inleddes ca år 1850. Att det var rekordvarmt på 1930-talet men därefter kom flera svalare decennier, trots att CO2-utsläppen tog full fart först efter andra världskrigets slut.

Hon borde fundera över det faktum att CO2-höjningar kommer EFTER temperaturhöjningar och inte tvärtom.

Hon borde tänka på att kallare perioder ger fler dödsfall och mer missväxt medan världen nu upplever rekordskördar gång på gång. Å fan, är det därför CO2 kallas för växthusgas?

Hon borde undrat över varför man kunde odla vindruvor och oliver på de brittiska öarna i början av vår tideräkning (måste berott på lågprisflyget) och varför Themsen kunde bottenfrysa flera hundra år senare.

Hon borde helt enkelt läsa på om historiska skeden och hur kort tid det utförts temperaturmätningar innan hon började skrämma upp andra barn med att undergången är nära.

Förr eller senare kommer hon att få jobbiga frågor och hennes historielöshet att avslöjas. Kanske den mäktiga oljebranschen är glada att utmana henne?
Vem vet, det finns säkert hänsynslösa personer även där som gärna tillgriper smutsiga metoder för att rädda sina egna förmögenheter. Vem ska då trösta Greta?

När Greta och hennes sekt är ute ur bilden så ska jag starta en ny sekt. Jag vill att du blir min ledare, oh MidlifeMommy!
Vår eventuella romans kan vi ta via pm.
För övrigt: OPEC och arabländerna, med deras olja, vs Greta?
Good luck Greta.
2019-07-06, 07:34
Medlem
Citat:

Med ditt resonemang så skulle även då metan främja växter i ett växthus,metan är också en växthusgas. Men det är inte därför det heter växthusgaser utan för att de stänger inne IR-strålning men släpper igenom synligt ljus, likt glas i växthus.
Du måste läsa på lite, sluta gissa.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Växthusgas

Greta är väldigt konsekvent hon vacklar inte. Medan du ena stunden säger att det är ingen idé att göra något för att det är för sent till att andra stunden så är det ingen fara temperaturökningen beror inte på människan. Bestäm dig så går det hålla en seriös debatt.

Greta vet att den så kallade lilla istiden berodde på vulkanisk aktivitet och solaktivitet medan nu så påverkar inget sådant temperaturökningen, den kan bara förklaras med mänsklig påverkan.
Du borde läsa på mer.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lilla_istiden
Senast redigerad av Brada2 2019-07-06 kl. 08:08.
2019-07-06, 08:53
Medlem
Citat:

Greta Thunberg vill att du frivilligt ska anpassa din livsstil till vad som är hållbart.

På svt.se kan man idag läsa om hur hela Aralsjön har försvunnit för tillverkning av bomull. En dags shopping av kläder kan kräva vatten motsvarande en persons dricksvatten för årtionden. Medelsvensken köper 13 kilo kläder per år och klädindustrin släpper ut mer växthusgas än flyget.

Men du kämpar styvnackat emot och vill följa the money trail för att hitta roten till den onda klimatalarmismen. Och så vill du ifrågasätta oss som följer Greta för att vi inte är lika perfekta som hon är. Du vill omöjliggöra en snabb förändring mot en mer hållbar livsstil och försöker knyta knutar istället för att lösa upp knutar.
'
  • Varför ska just vi i Sverige göra så mycket?
  • Varför ska jag börja när andra lever lyxigt?
  • Alla klimataktivister måste vara som Greta.
  • Det är ändå försent.
  • Det är skamligt att följa stackars Greta.
  • Marknaden får inte oroas.
  • Varför ska vi godhetsknarka?
  • Låt framtiden lösa sina egna problem.
  • Vi har rätt att använda framtiden som soptipp.
  • Bla, bla, blaha, snyft, snyft, jävla ungjävel ...
Det fetade svarar jag på här.

Trist att du pådyvlar Greta en massa begränsningar som hon helt säkert inte har.
2019-07-06, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
När Greta och hennes sekt är ute ur bilden så ska jag starta en ny sekt. Jag vill att du blir min ledare, oh MidlifeMommy!
Vår eventuella romans kan vi ta via pm.
För övrigt: OPEC och arabländerna, med deras olja, vs Greta?
Good luck Greta.

Vad vi som tillhör ”gretasekten” har fattat är att du m.flera tillhör caps-lock högern alternativt dunning-kruger sekten
2019-07-06, 09:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Jens Ganman gör hackbiff av Gretasekten.

https://jensganman.wordpress.com/201...ndlar-om-barn/
2019-07-06, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta Thunberg vill att du frivilligt ska anpassa din livsstil till vad som är hållbart.

På svt.se kan man idag läsa om hur hela Aralsjön har försvunnit för tillverkning av bomull. En dags shopping av kläder kan kräva vatten motsvarande en persons dricksvatten för årtionden. Medelsvensken köper 13 kilo kläder per år och klädindustrin släpper ut mer växthusgas än flyget.

Men du kämpar styvnackat emot och vill följa the money trail för att hitta roten till den onda klimatalarmismen. Och så vill du ifrågasätta oss som följer Greta för att vi inte är lika perfekta som hon är. Du vill omöjliggöra en snabb förändring mot en mer hållbar livsstil och försöker knyta knutar istället för att lösa upp knutar.
'
  • Varför ska just vi i Sverige göra så mycket?
  • Varför ska jag börja när andra lever lyxigt?
  • Alla klimataktivister måste vara som Greta.
  • Det är ändå försent.
  • Det är skamligt att följa stackars Greta.
  • Marknaden får inte oroas.
  • Varför ska vi godhetsknarka?
  • Låt framtiden lösa sina egna problem.
  • Vi har rätt att använda framtiden som soptipp.
  • Bla, bla, blaha, snyft, snyft, jävla ungjävel ...
Det fetade svarar jag på här.

Trist att du pådyvlar Greta en massa begränsningar som hon helt säkert inte har.

Så vi ska sluta köpa kläder alltså? Ni är ju helt sjuka i huvudet.
Tillbaka till grottmänniskor ska vi gå, enligt er.
Kära nån, säger jag bara...
2019-07-06, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2

Vad vi som tillhör ”gretasekten” har fattat är att du m.flera tillhör caps-lock högern alternativt dunning-kruger sekten

Där kom Dunning-Krugerkortet också ja! 👍
För övrigt är jag politiskt neutral och är varken höger eller vänster.
Jag tänker med min egen hjärna och tillåter inte imbeciller inom politiken att påverka mig vare sig åt det ena eller det andra hållet.
Bra sås reder sig själv, så att säga.
2019-07-06, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Med ditt resonemang så skulle även då metan främja växter i ett växthus,metan är också en växthusgas. Men det är inte därför det heter växthusgaser utan för att de stänger inne IR-strålning men släpper igenom synligt ljus, likt glas i växthus.
Du måste läsa på lite, sluta gissa.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Växthusgas

Greta är väldigt konsekvent hon vacklar inte. Medan du ena stunden säger att det är ingen idé att göra något för att det är för sent till att andra stunden så är det ingen fara temperaturökningen beror inte på människan. Bestäm dig så går det hålla en seriös debatt.

Greta vet att den så kallade lilla istiden berodde på vulkanisk aktivitet och solaktivitet medan nu så påverkar inget sådant temperaturökningen, den kan bara förklaras med mänsklig påverkan.
Du borde läsa på mer.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lilla_istiden

Snälla Brada2, nu råkar det vara så att man använder just CO2 i växthus för att det ska växa bättre. Vilket det gör. Om du själv läste på lite bättre skulle du förstå varför den kallas ”livets gas”. Och att skördarna ökar när CO2-halten i atmosfären ökar. Jag ska gärna ge dig länkar men hinner inte just nu.

Som jag förstått saken är alla överens om att fossil förbränning ökar CO2 som i sin tur har potential att höja temperaturen. Dock finns det belägg, genom iskärnor tror jag, att temperaturhöjningar kommer FÖRE utsläppen av CO2 och inte tvärt om.

Vår kära planet har genomlidit 10 (om jag minns rätt) långa istider som avgränsats av kortare perioder med gradvis varmare väder. Vad jag förstår är mönstret väldigt cykliskt genom årmiljonerna. Det är möjligt och kanske rimligt att vulkanerna också är aktiva under cykliska perioder. Det är kanske därför tidigare ”mellan-is” perioder har varit varmare än den nuvarande? Trots att det inte förekom fossil förbränning.

Om du fått uppfattningen att jag säger emot mig själv beklagar jag min otydlighet. Gör ett nytt försök att förklara varför Gretas/din/Iehs ekvation inte går ihop:

Antingen börjar alla fr.o.m idag att bojkotta flyg och båtresor med dieselmotorer, blir veganer, slutar med onödig konsumtion (är mobiltelefoner onödiga? Elcyklar? Böcker?). Parisavtalet rivs i strimlor eftersom det tillåter en ökning av CO2-utsläppen i megastora länder som Kina och Indien. Troligen måste privatbilismen begränsas eller kanske t.o.m förbjudas globalt.

För h-e Brada2, utsläppen måste ju halveras till 2030! Det är ju bråttom utav bara h-e!

Är det därför sossarna ger klartecken till att bygga ut Arlanda? Är det därför påven och Obama fortsätter flyga omkring med sina privatplan?

Du och Iehs får det till att det stora problemet är att vi i västvärlden överkonsumerar och det är jag den första att hålla med om. Jag tycker personligen att det borde diskuteras. (Även om kanske befolkningsökningen är ett större problem.)

Men om läget är så akut som Greta hävdar - då räcker inte lite småinsatser här och där. Bara 10 år kvar och sen är Armageddon här. The Tipping Point. The Chain Reaction. The End of our Civilization as We Know It.

Märkligt att den sammanfaller i tid med Agenda 2030... samma årtal & allt.

Hinner tyvärr inte försöka förklara mig bättre nu. Men tycker nog att du borde läsa på lite mer om IPCC och FN i stort. Det är inte bara inom oljebolagen det finns ruttna äpplen om man säger så.

Trevlig helg!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in