Citat:
"Fullständigt pantat" tycker jag är fel ordval. Hon ensam har ju mobiliserat ca 1,8 miljoner människor i demonstrationer världen över - två gånger.
(källa)
Det är väl inte illa gjort av en 16-åring? Ingen svensk har i alla fall någonsin gjort något liknande.
DN har förvisso hjälpt till att lyfta fram henne (MP vet jag inte...?) här i Sverige, men sedan har det ju utvecklats bortom DN:s kontroll. Kontakter har naturligtvis spelat en stor roll här, men annars tror jag att sociala medier hjälpt till mycket. Utan sociala medier hade nog inte detta gått.
Sedan är det klart att det finns folk bakom kulisserna som hjälper till att få detta att växa. Men jag tror inte att DN tillhör en av dem.
Hon riskerar givetvis inte livet som Malala (Malala var en oerhört modig flicka, jag har sett dokumentären) men Greta har ändå fått en del mäktiga fiender också. Som t.ex oljeindustrin. OPEC kallade Greta för det största hot de har.
Greta har starka fiender. Hur de tänker bemöta Greta vet jag inte riktigt. Kanske genom att öka lobbyverksamheten? Försöka köpa politiker? Pengar har de i alla fall gott om.
(källa)
Det är väl inte illa gjort av en 16-åring? Ingen svensk har i alla fall någonsin gjort något liknande.
DN har förvisso hjälpt till att lyfta fram henne (MP vet jag inte...?) här i Sverige, men sedan har det ju utvecklats bortom DN:s kontroll. Kontakter har naturligtvis spelat en stor roll här, men annars tror jag att sociala medier hjälpt till mycket. Utan sociala medier hade nog inte detta gått.
Sedan är det klart att det finns folk bakom kulisserna som hjälper till att få detta att växa. Men jag tror inte att DN tillhör en av dem.
Hon riskerar givetvis inte livet som Malala (Malala var en oerhört modig flicka, jag har sett dokumentären) men Greta har ändå fått en del mäktiga fiender också. Som t.ex oljeindustrin. OPEC kallade Greta för det största hot de har.
Greta har starka fiender. Hur de tänker bemöta Greta vet jag inte riktigt. Kanske genom att öka lobbyverksamheten? Försöka köpa politiker? Pengar har de i alla fall gott om.
Ja, hon har fått 1,8 miljoner människor att gå ut och demonstrera. Det är riktigt imponerande, även om det ibland kanske bara är för att det är ”en kul grej” hos skolungdomar.
Men hur många av dem har hon verkligen fått att sluta flyga? Bli veganer? Sluta åka bensinbil och sluta konsumera? Rör det sig om hundratusentals? Tiotusentals?
När hon nu säger att ”unprecedented changes” kommer att krävas, hur många kommer då att glatt följa med?
Pengar finns det f.ö. gott om på båda sidor. Det är väldigt många som lever gott även på att leverera skrämselpropaganda.
Det är inte precis så att IPCC består av godhjärtade idealister. Den som inte ens har försökt att läsa på deras kortvariga historia borde läsa på innan de yttrar sig.
Även Greta borde åtminstone försöka se den större bilden. Hennes beundrare hyser jag däremot inga förhoppningar om.