Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Nej, hon är bara en lämplig poster-girl för DN:s och MP:s klimatalarmister. Det är fullständigt pantat att utmåla henne som "klimatrörelsens" svar på 60-talets studentrevolutionärer...eller på Malalah Yousoufzai.
"Fullständigt pantat" tycker jag är fel ordval. Hon ensam har ju mobiliserat ca 1,8 miljoner människor i demonstrationer världen över - två gånger.
Citat:
Första globala strejken
Den första stora organiserade demonstrationen ägde rum den 15 mars 2019, vid namn Global Strike for Future. Den tog plats världen över i mer än 140 länder och mer än 2 200 platser. Mellan 1,4–1,8 miljoner människor ska ha deltagit i demonstrationerna.
Citat:
Andra globala strejken
Den andra stora organiserade demonstrationen ägde rum den 24 maj 2019 och likt den första hette även Global Strike for Future. Mer än 1,8 miljoner människor i mer än 120 länder, på 2 300 platser demonstrerade denna dag.
(
källa)
Det är väl inte illa gjort av en 16-åring? Ingen svensk har i alla fall någonsin gjort något liknande.
DN har förvisso hjälpt till att lyfta fram henne (MP vet jag inte...?) här i Sverige, men sedan har det ju utvecklats bortom DN:s kontroll. Kontakter har naturligtvis spelat en stor roll här, men annars tror jag att sociala medier hjälpt till mycket. Utan sociala medier hade nog inte detta gått.
Sedan är det klart att det finns folk bakom kulisserna som hjälper till att få detta att växa. Men jag tror inte att DN tillhör en av dem.
Hon riskerar givetvis inte livet som Malala (Malala var en oerhört modig flicka, jag har sett dokumentären) men Greta har ändå fått en del mäktiga fiender också. Som t.ex oljeindustrin. OPEC kallade Greta för det största hot de har.
Citat:
“There is a growing mass mobilisation of world opinion... against oil" and this is "perhaps the greatest threat to our industry".
OPEC calls the school strike movement and climate campaigners their “greatest threat”.
https://twitter.com/GretaThunberg/st...00304219553792
Greta har starka fiender. Hur de tänker bemöta Greta vet jag inte riktigt. Kanske genom att öka lobbyverksamheten? Försöka köpa politiker? Pengar har de i alla fall gott om.