Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, hon är bara en lämplig poster-girl för DN:s och MP:s klimatalarmister. Det är fullständigt pantat att utmåla henne som "klimatrörelsens" svar på 60-talets studentrevolutionärer...eller på Malalah Yousoufzai.
Jag tycker inte att jämförelsen med Malalah är helt fel:

https://static01.nyt.com/images/2012...mage-jumbo.jpg
2019-07-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag tycker inte att jämförelsen med Malalah är helt fel:

https://static01.nyt.com/images/2012...mage-jumbo.jpg

Du är helt fel ute. Malalah tog synnerligen verkliga risker - hon blev för helvete utsatt för attentat i syfte att döda henne av personer som inte anser att flickor ska få gå i skolan! - hon har en mycket bättre och mer genomtänkt analys av vad frågan gäller än Greta, och hon har jobbat helt utan uppbackning av sitt lands regering och mediala elit, medan Greta är DN:s och svenska regeringens gullunge.

Inga likheter alls där, dumbom.
2019-07-08, 13:28
Medlem
Citat:
Du är helt fel ute. Malalah tog synnerligen verkliga risker - hon blev för helvete utsatt för attentat i syfte att döda henne av personer som inte anser att flickor ska få gå i skolan! - hon har en mycket bättre och mer genomtänkt analys av vad frågan gäller än Greta, och hon har jobbat helt utan uppbackning av sitt lands regering och mediala elit, medan Greta är DN:s och svenska regeringens gullunge.

Inga likheter alls där, dumbom.

Somliga beter sig som förälskade klockarkatter gentemot Greta och blundar för fakta. Hör bara det de vill höra, läser bara det de vill läsa. Blandar med lite religiösa termer och är så långt ifrån vetenskapligt hederliga som man kan. Kastar hellre tillmälen på andra.

Själv håller jag på och läser om diverse Climategates inom IPCC. Herregud vilken rutten organisation! Har gång på gång påkommits med fusk och lögner.

Det är inte kejsaren som är naken. Det är Malena Ernman, Pär Holmgren och Johan Rockström. Det är IPCC:s alla aktivister.

När Greta upptäcker det lär hon må mycket dåligt. Men hon kanske i alla fall slipper att känna klimatångest och flygskam längre.
2019-07-08, 15:18
Medlem
Från NZ. He, he...

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net...29&oe=5DB3E37F

2019-07-08, 16:10
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Somliga beter sig som förälskade klockarkatter gentemot Greta och blundar för fakta. Hör bara det de vill höra, läser bara det de vill läsa. Blandar med lite religiösa termer och är så långt ifrån vetenskapligt hederliga som man kan. Kastar hellre tillmälen på andra.

Själv håller jag på och läser om diverse Climategates inom IPCC. Herregud vilken rutten organisation! Har gång på gång påkommits med fusk och lögner.

Det är inte kejsaren som är naken. Det är Malena Ernman, Pär Holmgren och Johan Rockström. Det är IPCC:s alla aktivister.

När Greta upptäcker det lär hon må mycket dåligt. Men hon kanske i alla fall slipper att känna klimatångest och flygskam längre.

Exakt. Alla dessa individer Ernman, Holmgren och Greta strävar att bli offentliga orakel kring klimatet å IPCCs vägnar. IPCC har en plan att indoktrinera och fördumma befolkningen, likt Orwell's 1984. Skapa en värld för 98% och en annan för 2% (Orwell menade att 2% kommer bestämma över 98%).

Vidare är idén från IPCC när merparten av befolkningen tror på den massiva indoktrinering som sker att få beskatta jordens befolkning för livets kärna: CO2. Indoktrineringen sker just nu med skrämselpropaganda vi kommer går under om vi inte betalar, i Kanada har man dock redan tagit detta ett steg längre och det finns ledande personer som föreslår fängelse för de som inte håller med i att världen går under om vi inte håller med om att jorden går under och...betalar (essensen är att betala var så säker). När man är klar med detta kan man enklare sudda ut ländernas självbestämmande då en stor del av intäkterna slussas förbi landsgränserna (även kallat Parisavtalet).

Dessa mycket farliga människor nyttjar barn som Greta i sin marknadsföring för att få lillfingret.
Senast redigerad av Nixter 2019-07-08 kl. 16:22.
2019-07-08, 17:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nej, hon är bara en lämplig poster-girl för DN:s och MP:s klimatalarmister. Det är fullständigt pantat att utmåla henne som "klimatrörelsens" svar på 60-talets studentrevolutionärer...eller på Malalah Yousoufzai.

"Fullständigt pantat" tycker jag är fel ordval. Hon ensam har ju mobiliserat ca 1,8 miljoner människor i demonstrationer världen över - två gånger.

Citat:
Första globala strejken
Den första stora organiserade demonstrationen ägde rum den 15 mars 2019, vid namn Global Strike for Future. Den tog plats världen över i mer än 140 länder och mer än 2 200 platser. Mellan 1,4–1,8 miljoner människor ska ha deltagit i demonstrationerna.
Citat:
Andra globala strejken
Den andra stora organiserade demonstrationen ägde rum den 24 maj 2019 och likt den första hette även Global Strike for Future. Mer än 1,8 miljoner människor i mer än 120 länder, på 2 300 platser demonstrerade denna dag.
(källa)

Det är väl inte illa gjort av en 16-åring? Ingen svensk har i alla fall någonsin gjort något liknande.

DN har förvisso hjälpt till att lyfta fram henne (MP vet jag inte...?) här i Sverige, men sedan har det ju utvecklats bortom DN:s kontroll. Kontakter har naturligtvis spelat en stor roll här, men annars tror jag att sociala medier hjälpt till mycket. Utan sociala medier hade nog inte detta gått.

Sedan är det klart att det finns folk bakom kulisserna som hjälper till att få detta att växa. Men jag tror inte att DN tillhör en av dem.

Hon riskerar givetvis inte livet som Malala (Malala var en oerhört modig flicka, jag har sett dokumentären) men Greta har ändå fått en del mäktiga fiender också. Som t.ex oljeindustrin. OPEC kallade Greta för det största hot de har.

Citat:
“There is a growing mass mobilisation of world opinion... against oil" and this is "perhaps the greatest threat to our industry".
OPEC calls the school strike movement and climate campaigners their “greatest threat”.

https://twitter.com/GretaThunberg/st...00304219553792

Greta har starka fiender. Hur de tänker bemöta Greta vet jag inte riktigt. Kanske genom att öka lobbyverksamheten? Försöka köpa politiker? Pengar har de i alla fall gott om.
2019-07-08, 17:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Greta är ingenting där det betyder något för en 16 åring att vara något.

Är det något som betyder mycket för en ung tonåring så är det att synas. Och här har ju Greta utklassat alla andra i klassen miljoner gånger om. Hon är lika känd som de superstjärnor som de brukade beundra på rasterna.

Det måste kännas snopet för många. De vet att de aldrig någonsin kommer att bli lika känd som Greta - oavsett vad de försöker sig på.

Citat:
Hennes skolkamrater lär inte tycka bättre om henne nu än tidigare, snarare tvärtom.

Möjligt. Och till det får läggas en stor portion avundsjuka. Inte för att de vill ha hennes personlighet, men de skulle utan tvekan vilja ha hennes berömmelse. Åtminstone lite av det. Men sannolikt kommer de inte att få något av detta. Någonsin.

Citat:
Det största sveket står föräldrarna för, de hjälper inte Greta i hennes sociala liv genom att låta henne turnera runt som ett cirkusdjur.

Jag har svårt att se att Greta skulle ha utvecklats bättre socialt om hon fortsatt vara ensam i sitt sovrum och vägra gå i skolan. Att resa runt i Europa och ha kontakt med massor av människor måste befrämja den sociala utvecklingen väldigt mycket. I alla fall mer än att vara ensam i sitt sovrum och deppa hela dagarna i sin ensamhet.

Citat:
När Greta om ett par år blir vuxen och får lite frågor om sina predikningar så kommer det bli jobbigt. Är Greta förberedd på det?

Om Greta fortsätter att läsa böcker och studera klimat så lär hon klara av även svåra frågor i framtiden. Högsta betyg i skolan i nästan alla ämnen tyder på att hon har lätt att lära sig.
2019-07-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tvärtom. Hon lär veta mer än gemene man om klimatfrågor.

Hon är intelligent, hade högsta betyg i nästan alla ämnen i skolan, kan engelska bra och kan nu hålla på med klimatet på heltid. Hon kan verkligen fördjupa sig i ämnet. Detta är numera hennes liv. Hon kan lägga 100% av sin vakna tid på detta.

Jämför med gemene man som skummar igenom en eller ett par artiklar i veckan.

Haha hon har ju gått ut högstadiet det säger väl knappast någonting om kunskapsnivån.
Kom tillbaka när hon har läst på universitetet.
2019-07-08, 18:29
Medlem
Citat:
Jag är pensionär och har tid att klistra in från Gretas Facebook. Och du då?
När man är en glad pensionär då är man ung i sinnet lever på minnet..
2019-07-08, 18:32
Medlem
Citat:
Nu är Greta Thunberg smart och den som inte inser det är mindre smart, men att hon har memorerat all världens länder och all världens huvudstäder och periodiska systemet visar på hennes kapacitet. Hon hade A i kemi och då förstår de insatta att hon också kan använda det periodiska systemet så som det är tänkt.

Ni kan bara fetglömma att ni kan jämföra er med henne. Det finns ingen jämlikhet när det gäller begåvning utan några få ligger extremt långt från medel på Gausskurvan.

Många människor kan lära sig saker utantill, jag har en vän som också kan världens alla huvudstäder.
Är han ett geni, nej en helt vanlig person som pluggat in alla huvudstäder.
Inse hur borta ni är i era argument.
2019-07-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det spelar INGEN större roll om Greta Thunberg har FEL när det gäller klimatproblemen. Hon har ändå rätt när det gäller att människor måste vara beredda att göra mer uppoffringar. Det är det stora problemet i Sverige, och i resten av världen, att människor är ovilliga att göra uppoffringar. För det finns en massa andra problem än klimatproblemen, tex andra miljöproblem och matbrist.
Så om barnen som växer upp nu, blir mer som Greta, alltså villiga att göra uppoffringar, då är det bara bra tror jag.
Och ännu bättre vore om alla vuxna också blev mer villiga att göra uppoffringar.

Dessutom har Greta rätt i att man INTE ska flyga, eftersom det är för farligt om inte annat.

Att flyga är det säkraste transportmedlet som vi har.
2019-07-08, 18:59
Medlem
CPJesuss avatar
Greta är väl mest en av brickorna i ett spel som jag ser det.
Ett spel som dels är regisserat av den PR-byrå som backar upp henne, men som är skapat så det ska harmoniera med att regeringen kan dra in pengar på skattehöjningar på plastpåsar och annat som MP får igenom trots att effekten för klimatet är lika med noll vid en sån åtgärd.
Lägg därtill SVT's ensidiga propaganda som sänds så gott som dagligen på deras kanaler i form av vinklade paneldebatter och annat. Då jag mest arbetar på kvällar och nätter har jag haft det tvivelaktiga nöjet att följa med i det hela och att över 70 % av journalisterna på SVT röstar MP enligt journalistkårens egen branschtidning är föga förvånande.

Greta klarar sig nog trots sitt skolk och kommer att sluta antingen som språkrör för MP eller som en av deras EU-politiker i Bryssel.

Värre blir det nog för hennes skolkande svans som inte ens får flippa burgare på McDonalds eller städa skithusen på Centralen för att de skolkade från skolan med "klimatångesten" som täckmantel...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in