Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Min analys: Satiren kring klimat har ökat, i många länder när Greta dykt upp har satiren kommit samtidigt, sett det i många länder, bla Polen och Italien mfl. Tror anledningen är många som funnit debatten fullständigt gått överstyr och Greta är en tacknämlig person att göra satir över då hon går att ta på, en person. Tror egentligen mindre att det är henne man gör satir med, mer klimatdisussionen som sådan.
Satir = demokrati. Det har saknats i debatten, fullständigt.
Tack Nixter för dina bra inlägg
På ett sätt tror jag det vore illa för Gretas del om hon fick Fredspriset. Då skulle debatten blomma upp för fullt. Då skulle alltfler forskare som inte håller med i hennes undergångsscenarier stiga fram och, med hjälp av temperaturkurvor, satellitmätningar osv, visa att hon har fel.
Då skulle avhoppade IPCC-medlemmar stiga fram och berätta om forskningsfusk och tillrättalagda rapporter.
Visst, det är mycket möjligt att de är ”köpta av oljebolagen” allesammans. Men det spelar egentligen ingen roll.
De är ”tunga” namn som gör gott intryck på gemene man. De har pondus och långa forskningsstudier bakom sig och de kan på ett övertygande sätt visa att det verkligen inte finns något konsensus.
Då kommer folk att börja ifrågasätta alarmisterna med Greta i spetsen. Varför har de tutat i oss skräckpropaganda? Varför vill de att våra barn ska vara rädda?
Och hur kan Greta, som bor i Stockholms city med landets bästa kollektivtrafik, ha mage att glida omkring i en Tesla och samtidigt kräva att folk i glesbygden ska avstå från att köra sina bensinbilar? Redan nu ”kokar” det hos folk i Bensinupproret.
Jag tror inte det kommer att bli särskilt kul för Greta framöver. Nej, jag är INTE avundsjuk.