2019-07-08, 04:54
Medlem
Malena Ernman, 'Scener ur hjärtat':
»Ni kändisar är för miljön ungefär vad Jimmie Åkesson är för det mångkulturella samhället«, säger Greta vid frukostbordet.

Det är ingen trevlig sak att säga till nån som gillar mångkultur. Men jag antar att det är sant. Inte bara för kändisar utan för de allra flesta människor. Alla vill ju vara framgångsrika och ingenting kan förmedla succé och framgång bättre än lyx, överflöd och resor, resor, resor.

»Samtidigt är det ju så att om jag blir sjuk eller impopulär så får jag ju inte en krona«, försöker jag. »Bara för man har möjligheter att göra sig hörd och föregå med gott exempel kan man inte alltid utkrävas ett moraliskt ansvar.«

Men Greta håller inte med. Hon scrollar igenom mitt instagramflöde. Hon är arg.

»Nämn en enda kändis som står upp för klimatet? Nämn en enda kändis som är beredd att offra lyxen att flyga runt i världen?«

»De slåss för andra saker«, säger jag utan att komma på ett enda argument som biter.

»Okej! Nämn en enda sak som de slåss för istället, utom möjligen fullskaligt kärnvapenkrig som inte skulle gå att reparera i framtiden?
Senast redigerad av lehs 2019-07-08 kl. 05:10.
2019-07-08, 07:27
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Väldigt mycket debatt om klimatet just nu i tråden...

Nu kommer det ren anekdotisk bevisföring.

Tycker mig uppleva mycket mer satir av GT och hennes aktiviteter på Instagram och liknande sociala medier. Kan det vara så att hon nu blivit så stor maktfaktor att vanligt folk börjar acceptera att man gör sig lustig över henne? Någon mer som tycker sig se en förändring?
2019-07-08, 07:47
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Väldigt mycket debatt om klimatet just nu i tråden...

Nu kommer det ren anekdotisk bevisföring.

Tycker mig uppleva mycket mer satir av GT och hennes aktiviteter på Instagram och liknande sociala medier. Kan det vara så att hon nu blivit så stor maktfaktor att vanligt folk börjar acceptera att man gör sig lustig över henne? Någon mer som tycker sig se en förändring?

Min analys: Satiren kring klimat har ökat, i många länder när Greta dykt upp har satiren kommit samtidigt, sett det i många länder, bla Polen och Italien mfl. Tror anledningen är många som funnit debatten fullständigt gått överstyr och Greta är en tacknämlig person att göra satir över då hon går att ta på, en person. Tror egentligen mindre att det är henne man gör satir med, mer klimatdisussionen som sådan.

Satir = demokrati. Det har saknats i debatten, fullständigt.
2019-07-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Min analys: Satiren kring klimat har ökat, i många länder när Greta dykt upp har satiren kommit samtidigt, sett det i många länder, bla Polen och Italien mfl. Tror anledningen är många som funnit debatten fullständigt gått överstyr och Greta är en tacknämlig person att göra satir över då hon går att ta på, en person. Tror egentligen mindre att det är henne man gör satir med, mer klimatdisussionen som sådan.

Tack Nixter för dina bra inlägg

På ett sätt tror jag det vore illa för Gretas del om hon fick Fredspriset. Då skulle debatten blomma upp för fullt. Då skulle alltfler forskare som inte håller med i hennes undergångsscenarier stiga fram och, med hjälp av temperaturkurvor, satellitmätningar osv, visa att hon har fel.

Då skulle avhoppade IPCC-medlemmar stiga fram och berätta om forskningsfusk och tillrättalagda rapporter.

Visst, det är mycket möjligt att de är ”köpta av oljebolagen” allesammans. Men det spelar egentligen ingen roll.

De är ”tunga” namn som gör gott intryck på gemene man. De har pondus och långa forskningsstudier bakom sig och de kan på ett övertygande sätt visa att det verkligen inte finns något konsensus.

Då kommer folk att börja ifrågasätta alarmisterna med Greta i spetsen. Varför har de tutat i oss skräckpropaganda? Varför vill de att våra barn ska vara rädda?

Och hur kan Greta, som bor i Stockholms city med landets bästa kollektivtrafik, ha mage att glida omkring i en Tesla och samtidigt kräva att folk i glesbygden ska avstå från att köra sina bensinbilar? Redan nu ”kokar” det hos folk i Bensinupproret.

Jag tror inte det kommer att bli särskilt kul för Greta framöver. Nej, jag är INTE avundsjuk.
2019-07-08, 11:10
Medlem
Greta Thunberg toppar Nyheter24:s lista på Sveriges mäktigaste ungdomar:
Greta Thunberg hade inte ens gått ut högstadiet när hon blev ledare för en global rörelse, som fått unga i Stockholm, New York, Sao Paolo och Kapstaden att gå ut och kräva förändring - att vuxenvärlden ska lyssna och ta ansvar.

Det enkla budskapet, att vi bara har en planet och att klimatförändringarna är på allvar, har inspirerat och engagerat människor världen över.

Världsledare, näringslivstoppar och världskändisar har stått i kö för att få prata med Greta och lyssna på hennes ord. Aldrig förr har det varit så lätt att utse årets vinnare. Greta Thunberg är årets mäktigaste ungdom!
https://nyheter24.se/nyheter/928964-...aste-unga-2019
2019-07-08, 11:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Det är ett tecken på att man är väldigt stor och mycket känd om andra börjar göra satir av en och ens åsikter. Det är ganska få förunnat att bli måltavla för satir, världen över.

Vi får hoppas Greta är förberedd på det.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
På ett sätt tror jag det vore illa för Gretas del om hon fick Fredspriset. Då skulle debatten blomma upp för fullt. Då skulle alltfler forskare som inte håller med i hennes undergångsscenarier stiga fram och, med hjälp av temperaturkurvor, satellitmätningar osv, visa att hon har fel.

Jag tycker att det är bra om alla vetenskapsmän kommer till tals.

Men helt uppenbart så finns det många skojare och bedragare bland klimatförändringsförnekarna (fd tobakslobbyister mm) som kör med billiga trick som har inget med vetenskap att göra. Nixter är bra på att länka till eller själv återge sådana trick. Extrem "cherry picking" är ett av tricken som de sysslar med. Det är inte vetenskap utan bedrägeri.

Ska ni ha en chans mot Greta och alla vetenskapsmän som står bakom henne så måste ni upp en nivå. Folk ser ju snabbt genom tricken när man väl förklarat tricken för dem.

Det skulle inte förvåna mig om inte Greta eller någon annan snart skapar en svensk variant av SkepticalScience, som utbildar folk i de vanligaste tricken och lär folk att känna igen dem. Det finns många trick som används om och om igen, men det är ganska lätt att genomskåda dem, när man väl börjar känna igen dem.

När hypen kring Greta lagt sig tror jag faktiskt att utbildning av andra skulle passa henne bra. Här finns mycket att göra. Greta är kanske inte den som är mest utbildad inom ämnet (pga hennes låga ålder) men hon lär inte ha några problem att få hjälp av välutbildade erfarna forskare som hjälper till med själva faktan.
Senast redigerad av -Info- 2019-07-08 kl. 11:18.
2019-07-08, 11:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta Thunberg toppar Nyheter24:s lista på Sveriges mäktigaste ungdomar.

Detta är bra beskrivet:

Citat:
"En del unga är mäktiga. Andra väldigt mäktiga. Men så finns det personer som går över det, som blir en symbol, en hel generations röst."

Ord som "mäktig" och "väldigt mäktig" räcker inte ens för att beskriva Greta. Utan hon är utöver det. Långt utöver det.

Hon har blivit en symbol för en hel generation.
2019-07-08, 11:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
"En del unga är mäktiga. Andra väldigt mäktiga. Men så finns det personer som går över det, som blir en symbol, en hel generations röst."
Citat:
"Världsledare, näringslivstoppar och världskändisar har stått i kö för att få prata med Greta och lyssna på hennes ord. Aldrig förr har det varit så lätt att utse årets vinnare. Greta Thunberg är årets mäktigaste ungdom!"

Hon har verkligen genomgått en stor förvandling på bara några år.

Från osynlig och mobbad till världens mest kända 16-åring. Med en makt som får oljekartellerna att skaka och som placerar henne bredvid Donald Trump på Times lista med världens 100 mest mäktiga människor på jorden. Och att hon nominerats till ett nobelpris känns ju närmast som en självklarhet, mest som en bagatell i sammanhanget.

Undras vad hennes forna klasskamrater (som mobbade henne) tänker idag?

Citat:
"- Brukar de titta på dig sådär?
- Vet inte. Tror det.

Svante och Greta har varit på skolavslutning och försökt göra sig osynliga längst bak i klassrum, korridorer och trapphus.

När elever pekar och hånskrattar helt öppet åt dig fastän du går tillsammans med din förälder - då har det gått långt. Väldigt långt.

Att bli mobbad är förjävligt. Men att bli mobbad utan att förstå att du mobbas, det är värre.

Hemma i köket förklarar Svante för mig vad de precis varit med om medan Greta äter sitt ris och sin avokado. Jag blir så förbannad av det jag hör att jag skulle kunna jämna halva Polhemsgatan med marken, men vår dotter reagerar annorlunda. Hon blir glad. Inte lättad eller lugn, utan glad. Sprudlande glad.

Sen ägnar hon hela jullovet åt att berätta om incidenter och händelser som är fullkomligt jävla förfärliga. De är som hämtade ur en film där alla förväntade mobbningsscener är med. Varenda en bockas av.

Historier om att bli nedbrottad på skolgården eller iväglurad till konstiga platser, det systematiska utanförskapet och frizonen på tjejernas toalett där hon ibland lyckas gömma sig och gråta innan rastvakterna tvingar ut henne på skolgården."

Från "Scener ur hjärtat"
Senast redigerad av -Info- 2019-07-08 kl. 12:16.
2019-07-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Detta är bra beskrivet:

Ord som "mäktig" och "väldigt mäktig" räcker inte ens för att beskriva Greta. Utan hon är utöver det. Långt utöver det.

Det största beviset för hennes inflytande är hur mycket motstånd som genereras kring henne och allt vad hon gör. Mäktiga globala ekonomiska intressen finansierar motståndet.

Det är många miljarder dollar som står på spel och det finns grupperingar som planerar utvecklingen i alla länder och alla regioner. De sitter med alla fördelar och eliminerar alla hot som dyker upp.

Jag hoppas att klimatrörelsen inte utvecklas till en ungdomsprotest bland andra, för det finns ingen tid för ungdomsprotester eller politiska beslut eller nya förhandlingsrundor. Det finns kanske tid för ett uppvaknande, att allt fler förstår vad som håller på att hända och som berättar för andra? När vi slutar att bete oss självdestruktivt och förkastar den uppmuntrade livsstilen så faller korthuset och förödelsen av klimatet upphör tvärt. Allt beror på hur vi tänker och vad vi vill, det är vad alla "höga herrar" vill ha makt över.

De "höga herrarnas" makt bygger på förtrycket, från de rika via alla led ned till familjerna, där de vuxna ska förtrycka barnen, så att de blir förtryckets nästa generation av soldater.

Greta Thunberg är verkligen grus i förstörelsemaskineriet.
Senast redigerad av lehs 2019-07-08 kl. 11:52.
2019-07-08, 12:28
Medlem
Citat:
Hon har verkligen genomgått en stor förvandling på bara några år.

Från osynlig och mobbad till världens mest kända 16-åring. Med en makt som får oljekartellerna att skaka och som placerar henne bredvid Donald Trump på Times lista med världens 100 mest mäktiga människor på jorden. Och att hon nominerats till ett nobelpris känns ju närmast som en självklarhet, mest som en bagatell i sammanhanget.

Undras vad hennes forna klasskamrater (som mobbade henne) tänker idag?
Greta är ingenting där det betyder något för en 16 åring att vara något. Hennes skolkamrater lär inte tycka bättre om henne nu än tidigare, snarare tvärtom.
Inga killar tittar på henne pga hennes sena utveckling. Att hon står och mässar på lillgammalt vis gör henne än mindre intressant.

Att vuxna medelålders lobbyister gillar Greta beror på att de ser dollartecken. Att journalister gillar Greta beror på att vänsterjournalisterna vill sprida sin ideologi. De skiter i personen/ungdomen Greta.

Det största sveket står föräldrarna för, de hjälper inte Greta i hennes sociala liv genom att låta henne turnera runt som ett cirkusdjur.

När Greta om ett par år blir vuxen och får lite frågor om sina predikningar så kommer det bli jobbigt. Är Greta förberedd på det?
2019-07-08, 12:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta Thunberg toppar Nyheter24:s lista på Sveriges mäktigaste ungdomar:
Greta Thunberg hade inte ens gått ut högstadiet när hon blev ledare för en global rörelse, som fått unga i Stockholm, New York, Sao Paolo och Kapstaden att gå ut och kräva förändring - att vuxenvärlden ska lyssna och ta ansvar.

Det enkla budskapet, att vi bara har en planet och att klimatförändringarna är på allvar, har inspirerat och engagerat människor världen över.

Världsledare, näringslivstoppar och världskändisar har stått i kö för att få prata med Greta och lyssna på hennes ord. Aldrig förr har det varit så lätt att utse årets vinnare. Greta Thunberg är årets mäktigaste ungdom!

DN kallade henne i sin hyllningsdrapa efter att hon slutat skolan, för en månad sedan, för typ "en av världens mäktigaste opinionsbildare" - samma bullshit då som nu. Att diverse politiker, företagschefer, ex-popstjärnor och andra mediekändisar vill ta en selfie med Greta är inget tecken på att hen faktiskt utövar något reellt inflytande på dem.

Och Nyheter24 (som är på randen till att gå i konkurs)? Hahaha!! Där DN är Södermalms Kamratposten, är Nyheter24 hipster-Sveriges Lunarstorm. Som nyhetsorgan har de alltid varit ett skämt.
2019-07-08, 12:45
Avstängd
Citat:
Detta är bra beskrivet:

Nej, hon är bara en lämplig poster-girl för DN:s och MP:s klimatalarmister. Det är fullständigt pantat att utmåla henne som "klimatrörelsens" svar på 60-talets studentrevolutionärer...eller på Malalah Yousoufzai.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in