2019-02-06, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Greta talade om detta under sitt tal på ted.com:

https://www.ted.com/talks/greta_thun...limate/up-next

Hon frågade sig ungefär varför människor INTE får panik över klimathotet. Mitt svar på den frågan är att klimathotet ligger för långt in i framtiden. Vissa kommer tom vara döda då, och många tänker troligen att de därför INTE behöver bry sig om klimathotet. Och framför allt politiker och media bryr sig INTE tillräckligt mycket om klimathotet.

Men om det kom ett omedelbart hot, som tex utomjordingar som hotade med att pulvrisera jorden, om vi INTE ändrade våran levnadsstandard och blev mer miljövänliga etc. Och om alla världens ledare förstod att det var ett verkligt och omedelbart hot. Då skulle det bli massiva kampanjer och akuta lagändringar i alla världens länder till förmån för miljön. Och dessutom skulle militären och polisen, och även vanliga människor, vara efter andra människor och se till att de är miljövänliga. Och det skulle nästan garanterat fungera för att göra människor mer miljövänliga.

Så det som gör att människor nu lever på som vanligt, utan att oroa sig så mycket för klimathotet, det är alltså att politiker, media och de flesta människor INTE ser klimathotet som ett omedelbart hot. Och därför blir det INGA massiva kampanjer eller akuta lagändringar till förmån för miljön. Istället är allt som vanligt, och allt går väldigt långsamt.
Nej, hon talade inte om detta:
Citat:
Då är det bättre att förbereda sig vetenskapligt på konsekvenserna.
Med "vetenskapligt" menar jag inte att sätta in militär för att tvinga folk leva sparsamt... Om man nu förutsätter att det värsta händer, och att det redan är för sent, då är det bättre att vetenskapligt försöka lösa de kommande problemen, än att sänka all levnadsstandard. Tekniska lösningar på att leva med sämre förutsättningar i miljön. Vi är ju dessutom för många människor, så det finns ingen framtid, med sänkt standard. Du kanske vill leva så, men människan vill inte göra det.
2019-02-06, 05:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, hon talade inte om detta:

Med "vetenskapligt" menar jag inte att sätta in militär för att tvinga folk leva sparsamt... Om man nu förutsätter att det värsta händer, och att det redan är för sent, då är det bättre att vetenskapligt försöka lösa de kommande problemen, än att sänka all levnadsstandard. Tekniska lösningar på att leva med sämre förutsättningar i miljön. Vi är ju dessutom för många människor, så det finns ingen framtid, med sänkt standard. Du kanske vill leva så, men människan vill inte göra det.

Varför skulle det redan vara för sent?
Det finns ju en högre makt som kan rätta till klimatet. Men vi måste troligen iallafall försöka göra det själva, tex så som Greta försöker, för att få den hjälpen från den högre makten.
2019-02-06, 05:31
Medlem
Fanndiss avatar
Fler än jag som tycker att fröken Greta ser oerhört ung ut för sin ålder? Hon fyllde 16 för ett tag sedan.

Inbillar jag mig, eller har det blivit vanligare numera att tonåringar ser yngre ut än vad de är?
Att hon faktiskt är byxmyndig känns lite disturbing (kommer inte på det svenska ordet).
När jag var 16 så hade jag såpass vuxet utseende att jag kunnat ragga upp en 30-åring om jag velat.
Och det hade mina jämgamla kompisar också kunnat. Men det kan knappast Greta.

(Visst, inget fel i att åldras långsamt, eller vad man skall säga. Mest en reflektion från min sida.)
Senast redigerad av Fanndis 2019-02-06 kl. 05:34.
2019-02-06, 07:09
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Fler än jag som tycker att fröken Greta ser oerhört ung ut för sin ålder? Hon fyllde 16 för ett tag sedan.

Inbillar jag mig, eller har det blivit vanligare numera att tonåringar ser yngre ut än vad de är?
Att hon faktiskt är byxmyndig känns lite disturbing (kommer inte på det svenska ordet).
När jag var 16 så hade jag såpass vuxet utseende att jag kunnat ragga upp en 30-åring om jag velat.
Och det hade mina jämgamla kompisar också kunnat. Men det kan knappast Greta.

(Visst, inget fel i att åldras långsamt, eller vad man skall säga. Mest en reflektion från min sida.)
Hon har överlag ett väldigt säreget utseende, med lite syndromstigmata (mongolställda ögon, avsaknad av filtrum, "alvansikte" etc.) så jag tippar att hennes försenade pubertet ryms inom detta tillstånd. Ingen värdering i detta, bara en bedömning.
2019-02-06, 08:37
Medlem
Bara i Svergie lyssnar folk hellre på en autistisk 15-åring, hellre än utfrysta eller pensionerade NASA-forskare som synat bluffen sedan länge.
2019-02-06, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasspojken
Hon trollar bara. Hon trollar er och alla andra som tittar på henne! Dessutom har hon mer downs syndrome än asbergers, ser man ju på henne.

Vill inte tänka på hur ful hon kommer bli när hon blir äldre.
Vad gör niggern där i bakgrunden? Väntar på rätta tiden att våldta henne?

https://imgur.com/a/n9eCOUX

Nej precis, någon asberger har hon inte. Kanske Asperger, men du vet nog inte skillnaden.

Inte lätt när man måste klanka ner på 16-åringar för att känna sig relevant.
2019-02-06, 09:52
Medlem
psaks avatar
Citat:

Man har INTE Asperger bara för att man själv säger att man har det, eller för att ens läkare säger att man har det. Om Hans Asperger själv säger att man har Asperger, då har man det. Men vem som helst kan hitta på ett syndrom som passar in på en massa människor. Och det betyder INTE att man har en störning eller att det är något fel på en.
Lite väl vilda antaganden här nu, "vem som helst" Hon har antagligen fått lite djupare aspergerutredning än att man bara tittat på henne på ett internetklipp.
2019-02-06, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Lite väl vilda antaganden här nu, "vem som helst" Hon har antagligen fått lite djupare aspergerutredning än att man bara tittat på henne på ett internetklipp.

Vad jag menar är mer att VAD SOM HELST kan bli ett syndrom som stämmer in på en massa människor. Har du tex hört talas om Svennes syndrom, som bland annat innebär att man har blont hår och blåa ögon och är lite kylig till sättet? Vanligt förekommande syndrom i Sverige. Och ärftligt.
2019-02-06, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hon har överlag ett väldigt säreget utseende, med lite syndromstigmata (mongolställda ögon, avsaknad av filtrum, "alvansikte" etc.) så jag tippar att hennes försenade pubertet ryms inom detta tillstånd. Ingen värdering i detta, bara en bedömning.

Om du jämför bilder på hennes pappa, Svante Thunberg, så ser du att hon är väldigt lik honom. Och om det stämmer att hennes anfader är Svante Arrhenius, som fick Nobelpriset i kemi 1903, så kan ju hennes eventuellt höga IQ, förklaras av hennes gener. Och intelligenta barn hamnar troligen senare i puberteten, för att de har annat att tänka på än sex, vilket jag har försökt förklara hur jag menar tidigare i tråden i nedanstående inlägg (som någon dock har rapporterat som trams/offtopic av okänd/oförklarlig anledning, trots att det är en teori som jag har haft länge, och som kan förklara bland annat svenska barns sena pubertet):

Citat:
När jag var ungefär 8 år...

Sen ang. mongolställda ögon, som är vanligt hos asiater, så beror det (väl?) på att slemhinnan i ögonvrån, alltså där tårarna kommer ut, är täckt av vanlig hud. Och jag tror att slemhinnan i ögonvrån kan härdas av kyla, eller att man håller ögonen mer slutna i kalla klimat, vilket eventuellt kan leda till att huden kring ögonvrån växer ihop kanske.

Sen när det gäller avsaknad av "filtrum". Jag antar att du menar fåran som de flesta människor har ovanför överläppen. De närbilder på Gretas ansikte som jag har sett, där har hon sådan fåra.
Men hur som helst så är den fåran troligen en slags rynka, som kommer av att vi människor spänner ihop läpparna. Och ju mindre man pratar, desto mindre utvecklad blir troligen läpparnas muskler. Och Greta har ju diagnosticerats med selektiv mutism, så hon pratar troligen ganska sparsamt till vardags.
Dessutom påverkar troligen läpparnas tjocklek denna fåra. Och läpparnas tjocklek påverkas av mängden blod i läpparna. Och mängden blod i läpparna, och även mängden blod till huden, minskar vid kyla och ångest. Svarta personer har mer blod i läpparna och i huden, troligen bland annat eftersom de har högre kroppstemperatur än vita personer.

Hur som helst så påverkas ansiktets utseende av hur vi lever och hur vi använder ansiktsmuskulaturen, samt av mängden blod i ansiktet och till läppar etc.
Så bara för att någon ser ut i ansiktet som de som har ett visst syndrom, så betyder det INTE att de har detta syndrom. Utan det kan bero på att de har till viss del liknande mentalitet och levnadssätt. Tex de med fetalt alkoholsyndrom:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom

,de har ofta utslätad läppfåra. Men de har också vanligen svårt med det sociala samspelet, vilket eventuellt stämmer in på Greta. Dock har de också ofta inlärningssvårigheter, vilket INTE stämmer in på Greta.
Senast redigerad av a987 2019-02-06 kl. 13:50.
2019-02-06, 13:41
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Om du jämför bilder på hennes pappa, Svante Thunberg, så ser du att hon är väldigt lik honom. Och om det stämmer att hennes anfader är Svante Arrhenius, som fick Nobelpriset i kemi 1903, så kan ju hennes eventuellt höga IQ, förklaras av hennes gener. Och intelligenta barn hamnar troligen senare i puberteten, för att de har annat att tänka på än sex, vilket jag har försökt förklara hur jag menar tidigare i tråden i nedanstående inlägg (som någon dock har rapporterat som trams/offtopic av okänd/oförklarlig anledning, trots att det är en teori som jag har haft, och som kan förklara bland annat svenska barns sena pubertet):

Sen ang. mongolställda ögon, som är vanligt hos asiater, så beror det (väl?) på att slemhinnan i ögonvrån, alltså där tårarna kommer ut, är täckt av vanlig hud. Och jag tror att slemhinnan i ögonvrån kan härdas av kyla, eller att man håller ögonen mer slutna i kalla klimat, vilket eventuellt kan leda till att huden kring ögonvrån växer ihop kanske.

Sen när det gäller avsaknad av "filtrum". Jag antar att du menar fåran som de flesta människor har ovanför överläppen. De närbilder på Gretas ansikte som jag har sett, där har hon sådan fåra.
Men hur som helst så är den fåran troligen en slags rynka, som kommer av att vi människor spänner ihop läpparna. Och ju mindre man pratar, desto mindre utvecklad blir troligen läpparnas muskler. Och Greta har ju diagnosticerats med selektiv mutism, så hon pratar troligen ganska sparsamt till vardags.
Dessutom påverkar troligen läpparnas tjocklek denna fåra. Och läpparnas tjocklek påverkas av mängden blod i läpparna. Och mängden blod i läpparna, och även mängden blod till huden, minskar vid kyla och ångest. Svarta personer har mer blod i läpparna och i huden, troligen bland annat eftersom de har högre kroppstemperatur än vita personer.

Hur som helst så påverkas ansiktets utseende av hur vi lever och hur vi använder ansiktsmuskulaturen, samt av mängden blod i ansiktet och till läppar etc.
Så bara för att någon ser ut i ansiktet som de som har ett visst syndrom, så betyder det INTE att de har detta syndrom. Utan det kan bero på att de har till viss del liknande mentalitet och levnadssätt. Tex de med fetalt alkoholsyndrom:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom

,de har ofta utslätad läppfåra. Men de har också vanligen svårt med det sociala samspelet, vilket eventuellt stämmer in på Greta. Dock har de också ofta inlärningssvårigheter, vilket INTE stämmer in på Greta.

Det är sällan jag läst så mycket skit i ett och samma inlägg.
2019-02-06, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Det är sällan jag läst så mycket skit i ett och samma inlägg.

Men du har alltså INGET egentligt motargument till något av det?
2019-02-06, 14:43
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur gammal är du? Det var på 1950-talet som man köpte saker i lösvikt. Även om man försöker vara miljövänlig så finns det en verklighet. Köper du en limpa är det plast runt den. Vattenflaskorna borde väl ändå ge lite pluspoäng. Sedan är det ju ganska korkat att böla över några förpackningar när vi vet att 98 procent av de som ska på miljökonferenser långt borta tar flyget medan Greta tar tåget. Sila mygg men svälja kameler.
Måste bara få påpeka... På många större Konsum och Ica kan man fortfarande köpa varor i lösvikt. Främst lite finare och dyrare matvaror. Inte sällan lokalproducerade.
Så, öppnar man plånboken tillräckligt så kan man köpa lösvikt...ekhmm...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in