Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-29, 13:02
Medlem
Skulle inte bli förvånad om det finns en följebåt också som är med på resan. Med plats för alla som ska rapportera och dokumentera spektaklet. Samt att ta ombord mindre segelvana passagerare från segelbåten när det passar.
2019-07-29, 13:03
Medlem
Picamagpies avatar
Hur skall Gretas kläder och andra grejer hon behöver för Amerikatrippen fraktas?
2019-07-29, 13:04
Medlem
Jag kan ju inte låta bli att hoppas litegrann på att båten förliser och att hon måste räddas av helikopter.. Ska hon vägra att lyftas upp då eller? Simma iland?
2019-07-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Om många ville åka segelbåt över atlanten skulle de massproduceras och därmed inte vara specialbyggda. Dessutom skulle man se konkurrens och produktutveckling, de skulle bli billigare, lättare, snabbare och med största sannolikhet mindre. Iomed att autopilot börjar bli en feature i lyxbilar lär de med tiden bli helt automatiska med.

Tror inte Greta skulle gilla att korsa Atlanten på tre dagar med komfort dock. Det skall vara blåmärken och det skall vara sjösjuka. Då blir Greta glad!

Hjälper nu inte med konkurrens och produktutveckling om man skall producera små
specialbyggda segelbåtar för fåtals personers transporter över Atlanten.

Vädrets makter ute på Atlanten sätter starkt begränsningar mot det person-transportförfarandet.
2019-07-29, 13:06
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det kostar även massivt med material, manskap och CO2-utsläpp att bygga ett stort trafikflygplan. Det är ett omfattande arbete.

Men man måste även väga in CO2-utsläppen under drift/användning. Så hur blir det totalt sett, om vi säger under 5 års tid?

Har du siffror?

Som att hon skulle välja att köra en F1-bil med biobrämsle mellan Köpenhamn och Hamburt, därför att (som vi vet) tågen i Danmark körs på smutsig diesel.

Jippot är en av de mer konstiga publicity stunts jag hört talas om. Dessutom alltså sponsrat av Monaco!
2019-07-29, 13:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ha ha. Du ger ju svaret själv. Trafikflyg. Människor flyger dessa för att göra nytta eller för att de har annat behov att förflytta sig. Dessa tävlingsbåtar är helt onödiga och skall i Gretas plan inte existera alls.

..en miljardsatsande tävlingsbåt helt utan syfte att göra nytta. Det är en nöjessatsning. Antalet personer som genererar denna miljard i kostnader över din 5-års period är ett 50-tal, trafikflyget har då skeppat ca 800.000personer fram och tillbaka till sina destinationer, Nyttjandegraden är mycket hög på ett trafikflyg.

Inga CO2-siffror...?

Men annars har du faktiskt en väldigt bra poäng i det du skrev. Det måste jag erkänna.

De här tävlingsbåtarna är egentligen helt onödiga. De borde egentligen inte finnas. Så sett ur miljö-/klimatsynvinkel är allt klimatavtryck de gör ett helt onödigt klimatavtryck.

Jag tror just Gretas klimatavtryck blir mindre om hon seglar än flyger. Förutsatt att båten ändå ska över Atlanten (med eller utan Greta). Men rent generellt så är ju tävlingsbåtar ganska dåliga ur klimatsynvinkel. Eftersom de inte behövs.
2019-07-29, 13:11
Medlem
Citat:
Nä. Det är en annan sak.

Det blir helt olika beräkningar baserat på vad ett fåtal människor gör och vad miljoner människor gör.

Nu är frågan hur just Greta ska lämna minsta möjliga klimatavtryck.

Pratar vi miljoner människor då är givetvis sådana här tävlingsbåtar ett mycket dåligt val. Bland annat får man väga in alla räddningsaktioner på havet, när mindre sjövana människor får livshotande problem. Det kommer att förbruka mycket CO2 att försöka rädda dem.

På vilket sätt, är Gretas färd rättfärdigad gentemot andra?
2019-07-29, 13:11
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Inga CO2-siffror...?

Men annars har du faktiskt en väldigt bra poäng i det du skrev. Det måste jag erkänna.

De här tävlingsbåtarna är egentligen helt onödiga. De borde egentligen inte finnas. Så sett ur miljö-/klimatsynvinkel är allt klimatavtryck de gör ett helt onödigt klimatavtryck.

Jag tror just Gretas klimatavtryck blir mindre om hon seglar än flyger. Förutsatt att båten ändå ska över Atlanten (med eller utan Greta). Men rent generellt så är ju tävlingsbåtar ganska dåliga ur klimatsynvinkel. Eftersom de inte behövs.

Du kör med argumentet att båten redan finns och i alla fall skulle köra över. Förutom då att de får publicitet för miljöförstörande båtar och projekt, kan argumentet föras så att hon lika gärna kan ta en reguljär trafikflygavgång. Som också ändå skulle åka.
2019-07-29, 13:17
Medlem
DjPuttes avatar
Rätt intressant och se vad "hon" skrivit på Twitter och på en Engelska som knappt en 9nde klassare klarar av, När ska någon våga syna bluffen Greta och få folk inse att PR maskinen bakom henne står för allt med sin mamma som största fan undrar om Marlena ska ta båten med dottern eller.....
2019-07-29, 13:22
Medlem
Grymt besviken att hon inte väljer en brigg med bomullssegel och skeppsmask istället för plastbåt med lättmetallrigg och dieselgeneratorer. Vad tänkte hon på? Tänkte hon alls?
2019-07-29, 13:24
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Inga CO2-siffror...?

...exakt så såna som du resonerar, och när alla tävlingsbåtar raderats så börjar du peka finger åt de människor som inte tycker som du.. och därmed inte bör finnas. Äkta Stalinist-varning på dig Info, du är läskig.
2019-07-29, 13:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
...exakt så såna som du resonerar, och när alla tävlingsbåtar raderats så börjar du peka finger åt de människor som inte tycker som du.. och därmed inte bör finnas. Äkta Stalinist-varning på dig Info, du är läskig.

Nä. Det var ju du själv som skrev det.

Det finns en poäng i att väga in nyttan också i dessa sammanhang. Inte bara CO2-avtrycket.

Jag har inte sagt att de ska stoppas, men när man räknar CO2-avtryck så är det något som också måste beaktas. Man kan inte enbart stirra sig blind på själva CO2-siffrorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in