2019-08-02, 16:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Aha. Ett s k diagnosbetyg. I min värld inte värt pappret det är skrivet på.

http://habilitering.se/funktion-i-fo...orandrade-allt

Ja, detta kan vara problematiskt:

Citat:
"Men Greta, som är både högbegåvad och högkänslig, får ingen individanpassad undervisning och är understimulerad eftersom hon lär sig så mycket snabbare än de flesta andra."

Annars gick Greta sista året i en vanlig skola (dock med vissa anpassningar efter hennes situation). Var väl därför hon fick A i nästan samtliga ämnen.
2019-08-02, 16:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Greta har bara gått ut grundskolan. Hon vet förmodligen inte ens vad forskningsmetodik eller vetenskapsteori är. Ändå lyssnar människor på henne...

Fast Gretas budskap är ju att man ska lyssna på forskarna, som vet allt detta.

Det är ju inte konstigare än när en politiker hänvisar till SCB eller BRÅ, fastän politikern inte vet så mycket om statistik, demografi och kriminologi.

Det räcker att man förstår grunderna. För detaljer så hänvisar man till andra. Som vet mer.
2019-08-02, 16:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det är ju inte konstigare än när en politiker hänvisar till SCB eller BRÅ, fastän politikern inte vet så mycket om statistik, demografi och kriminologi.

Det räcker att man förstår grunderna. För detaljer så hänvisar man till andra. Som vet mer.
Ja, det har jag aldrig argumenterat mot. Andra talar genom Greta.
2019-08-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Mm, för det är ju samma sak som att luta sig mot vad som är konsensus inom klimatforskningen. Snacka om argumentationsfel...
Inte samma sak - samma princip. Men du verkar ju inte ens fatta det.
2019-08-02, 16:33
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Falskt argument.

Spelar ingen roll om det mesta av CO2-utsläppen (96%) kommer från naturen om naturen suger tillbaka lika mycket igen. CO2 ingår då i ett kretslopp. Det råder balans i systemet.

Vad människan gör är att tillföra extra CO2 (4%) som inte ingår i detta kretslopp. Naturen kan suga åt sig delar av denna extra CO2 men inte allt. Därför ökar CO2-halten hela tiden.

Detta är så elementärt. Greta vet detta. Men inte du?

Ha ha. Något så urbota dumt. Vilka variabler har du tagit hänsyn till (det finns oändligt många) och hur menar du att jorden känner när dessa ökningar resp minskning är manmade och inte en effekt av jordens "egna" CO2 utsläpp ?

Vad händer om vi planterar mer träd än vad jorden tänkt?
2019-08-02, 16:37
Medlem
Nixters avatar
Citat:

Som jag förstår det skall Greta nu ta ett sabbatsår, vara i USA. Tänker att argumentationen varit att vi bara har 10 år på oss (eller var det 12?) Känns det inte riktigt egoistiskt att bara ta en tiondel av denna tid iform av sabbatsår, kommer vi mänskligheten hinna vända om Greta bara kapar 10% av vår tid sådär?
2019-08-02, 16:57
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ha ha. Något så urbota dumt. Vilka variabler har du tagit hänsyn till (det finns oändligt många) och hur menar du att jorden känner när dessa ökningar resp minskning är manmade och inte en effekt av jordens "egna" CO2 utsläpp ?

Vad händer om vi planterar mer träd än vad jorden tänkt?

Ett seriöst forskningsområde. Att binda koldioxiden i atmosfären till fast form.

Om det fungerar och kan göras relativt billigt, så kommer alltså den makt som har tekniken att kunna påverka klimatet på jorden.

Ja, ni kan ju tänka er följderna av en sådan teknologi.
2019-08-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krystian
Ny påverkanskampanj av TT för Greta:

"Hatet mot Greta"

LÄNK

Det var väl i min barndom man litade på TT, som neutral nyhetsförmedlare, den tiden är över. Det här var bland den värsta rappakalja jag läst, finns även i Aftonbladet. Helt påhittade epitet om de som inte förbehållslöst hyllar Greta. Diktaturen är nära - påminner om Nazitysklands åsiktsterror mot befolkningen tycker jag. (Lästips: En tysk man historia av Sebastian Haffner. Handlar om hur man smyger sig in de mest intelligenta människors tankevärld och planterar tankar som de aldrig skapat själva)
2019-08-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ja, detta kan vara problematiskt:

Annars gick Greta sista året i en vanlig skola (dock med vissa anpassningar efter hennes situation). Var väl därför hon fick A i nästan samtliga ämnen.

Ja, även begåvade barn kan behöva speciella åtgärder. De kan ofta bli bråkiga och störande pga understimulering. Vi tar inte vara på de mest begåvade i det svenska utbildningssystemet, tyvärr. Det anses ojämlikt, alla ska vara lika (dåliga). Kan faktiskt hålla med Malena lite där.
2019-08-02, 17:32
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det var väl i min barndom man litade på TT, som neutral nyhetsförmedlare, den tiden är över. Det här var bland den värsta rappakalja jag läst, finns även i Aftonbladet. Helt påhittade epitet om de som inte förbehållslöst hyllar Greta. Diktaturen är nära - påminner om Nazitysklands åsiktsterror mot befolkningen tycker jag. (Lästips: En tysk man historia av Sebastian Haffner. Handlar om hur man smyger sig in de mest intelligenta människors tankevärld och planterar tankar som de aldrig skapat själva)

Vad fan är de ute efter? Jag hatar inte Greta anser tvärtom hon blir utnyttjad av smutsmedia.
2019-08-02, 17:33
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Jag tycker synd om ungen som hänsynslöst utnyttjas av sina uppmärksamhetstörstande föräldrar, som gravt utnyttjar en autistisk unge i sina egna syften.. Malena märkte väl på sina turnéer att folk utanför Södermalm inte är så intresserade, Jag vet inte om hon gjort sin ”Robert Wells i Hemmesta” eller om det är det hon försöker undvika genom att utnyttja sin dotter..
2019-08-02, 17:34
Medlem
Snubchurps avatar
Problemet är att det är ingen som fattar att det inte spelar någon roll om klimatkrisen och det Greta tror på är en bluff eller inte, vi kommer ändå behöva vidta samma typ av åtgärder för att lösa miljöproblemen. Så ni slipper inte undan ändå. Det är så uppenbart att allt handlar om inskränkningen på folks liv, man vill fortsätta precis som vanligt och då är det givet att man försöker hitta argument som försvarar det.

Det är exakt samma sak som med Sveriges migrationspolitik, man har hela tiden låtsats som att vi kan klara att hantera en orimligt stor invandring utan att det kommer bli några problem. Precis på samma sätt fortsätter förnekarna att påstå att allt är en bluff och att vi kan fortsätta som vanligt. Det är en riktig sörja av PK-trams och förnekar-trams.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in