• 354
  • 754
  • 804
  • 853
  • 854
  • 855
  • 904
  • 954
  • 1354
2019-08-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Stanford University i USA, är mycket intresserade av Greta! Vi får se om Greta blir intresserade av vad de generöst erbjuder! Greta har gjort klart nu, att när hon fortsätter med gymnasiet, vill hon ha en gymnasieutbildning med spetskompetenser, så hon kan börja med högskolekurser redan på gymnasiet! Hon vill gärna läsa naturvetenskapligt-tekniskt, men även med samhällsvetenskaplig komplettering! Sedan vill hon gärna att skolan ligger i fjällen, så hon får goda möjligheter till att fjällvandra, som hon tycker mycket om. Var finns denna godbit!? Greta har letat mycket i Sverige för, att att försöka hitta sin drömskola. Däremot har hon vad jag vet EJ hunnit leta i Norge efter sin drömskola! Vem vill hjälpa till här med detta!? Tack på förhand för svar!

Det är precis det hon INTE ska göra. Någon postade ett inlägg där man tyckte att tråden skulle återgå till att vara skvaller om Gretas privatliv, pojkvänner, intressen med mera.Jag tyckte det var fånigt först,men det är ju själva problemet. En klassisk anorexiapatient, med extremt höga krav på sig själv (eller från omgivningen). Hon ska vara bäst och mest på allt. Problemet med särbegåvade är att de inte hinner med mognadsmässigt. De är barn med en vuxens intellekt. Hon behöver tid att växa som person, inte som intellektuellt monster eller klimatguru. Tro mig, det var en gång mitt jobb att samla ihop spillrorna av de "duktiga" magra tjejerna (nästan alltid tjejer) när de bröt ihop pga omgivningens krav på duktighet, som de gjorde till sina. Jag ar gått med polisens självmordsgrupp och letat efter dem, meddelat föräldrar att deras barn saknas, suttit och gråtit med dem, skickat dem till akuten för livshotande stressreaktioner. Låt tjejen ha ett normalt liv!
2019-08-09, 23:08
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det är precis det hon INTE ska göra. Någon postade ett inlägg där man tyckte att tråden skulle återgå till att vara skvaller om Gretas privatliv, pojkvänner, intressen med mera.Jag tyckte det var fånigt först,men det är ju själva problemet. En klassisk anorexiapatient, med extremt höga krav på sig själv (eller från omgivningen). Hon ska vara bäst och mest på allt. Problemet med särbegåvade är att de inte hinner med mognadsmässigt. De är barn med en vuxens intellekt. Hon behöver tid att växa som person, inte som intellektuellt monster eller klimatguru. Tro mig, det var en gång mitt jobb att samla ihop spillrorna av de "duktiga" magra tjejerna (nästan alltid tjejer) när de bröt ihop pga omgivningens krav på duktighet, som de gjorde till sina. Jag ar gått med polisens självmordsgrupp och letat efter dem, meddelat föräldrar att deras barn saknas, suttit och gråtit med dem, skickat dem till akuten för livshotande stressreaktioner. Låt tjejen ha ett normalt liv!

Det vill till att någon påverkar henne att ta beslut om sin hälsa då.
Men anar att någon - föräldrarna - försökt, men att Greta skiter i sin hälsa och väljer att förbättra miljön i stället (En projektion skulle man kunna psykologisera det som). Där ser hon sig ha större framgångar antagligen och lever upp av det. kanske vore bra om hon gick på pumpen där. Blev deppad ett tag och började öppna ögonen för sin egen hälsa istället.
Ett nobelpris skulle kanske bli spiken i kistan för hennes hälsa.
Senast redigerad av Jof 2019-08-09 kl. 23:21.
2019-08-09, 23:28
Medlem
Jag besökte mina gamla föräldrar idag och blev positivt överraskad. Liksom de flesta födda på 1930-talet är de väldigt auktoritetstroende och köper det mesta av PK-propagandan från MSM rakt av utan att ifrågasätta. Men de köper inte Greta™! Tydligen är personkulten så uppenbar att de ser igenom propagandan. Det gläder mig. Men då frågar jag mig vem som egentligen går på propagandan? Mina barn, som är ganska jämnåriga med Greta™, var med och besökte mina föräldrar. Det visade sig att de köper inte heller Greta™. Det var ju riktigt trevligt! (Vi talar aldrig politik med barnen hemma, då vi vill att de formar sina egna åsikter.) Och när de gäller mina jämnåriga som jag umgås med, tycker så gott som alla att Greta™ är dålig vänsterpropaganda. Så vem tror egentligen på henne? Jag såg någon webbfråga (Nyheter24 kanske?) där mer än 80% inte höll med Greta™.
2019-08-09, 23:43
Medlem
Jofs avatar
Tror ni på Greta (vad Greta säger)? Märkligt, när tråden ska vara kändisskvaller OM Greta.
Kändisskvaller om Lövfen är just det. vad han har på sig, om han är otrogen, full, galen, om han verkligen har el utbildning. Inte om ni eller er moster tror på vad han säger och gillar sossar.
Kan det vara så svårt att förstå?
Ja, uppenbarligen.
Tråden missbrukas för klimatdiskussion istället för kändisskvaller. Det finns trådar för klimat, miljö och politik.
Professor det och den säger det och det. Därför har Greta fel. Etc etc. Så mycket off topic här.
Ja, detta med.

Här är en tjej med personliga problem som hamnat i rampljuset. Borde finnas mycket att säga om det!
Är hon galen, kanske. Och är hennes tillkortakommande en förutsättningen för hennes framgång. Var ska det sluta för henne. (Inte hur kommer klimatet att bli om 100 år!).
2019-08-09, 23:58
Moderator
-Info-s avatar
Greta är störst av alla svenskar på Twitter:

Citat:
Greta Thunberg överlägsen på att skapa engagemang på Twitter
Bland svenska opinionsbildare väcker klimataktivisten Greta Thunberg överlägset mest engagemang. Med ett inlägg väcker hon fler reaktioner än tvåan, den moderata ledamoten Hanif Bali, gör på en hel vecka.

Under förra veckan kom Greta Thunberg upp i 357 656 reaktioner på 18 inlägg. Tvåa kom Hanif Bali med 70 289 reaktioner på 198 inlägg.

Carl Bildt har 666 363 följare jämfört med 796 263 följare för Greta Thunberg. Hanif Bali har 115 604 följare.

http://dagensopinion.se/artikel/gret...ng-pa-twitter/
2019-08-09, 23:59
Medlem
Eller så kan Nobelpriset göra, att Greta äntligen kan bli nöjd med sig själv, unna sig själv en tid av eftertanke, och ta itu med sina egna problem! Greta säger, att det hon vill göra, behöver hon hjälp av andra för att klara av!

Tjejen har en mycket god tankeförmåga, och minst hälften av lösningen av ett problem, är att definiera problemet. Såg annars, att Greta var rätt nöjd i alla fall med mötet i Lausanne. Vi hann med förvånansvärt mycket på bara fyra dagar, tyckte hon. Vissa av mötesdeltagarna tyckte dock, att mötet borde ha varit mer strukturerat och att innebörden i de olika alternativen borde ha förklarats bättre.

Ytterst få sextonåringar gör debut som mötesledare på ett större internationellt möte, så jag tror att Greta kan vara nöjd med sin insats trots allt. Nästa gång vet hon mer om vad uppgiften innebär! Greta klagade över att journalisterna ville blåsa upp varje liten spricka på stormötet till stora motsättningar, men så arbetar tyvärr många journalister. Nu fick Greta uppleva mer tuffa tag och ifrågasattes en hel del. När man är på toppen, blåser det ofta mycket om en, och är ofta mycket ensamt!

Greta var ovanligt tillmötesgående, antagligen alltför tillmötesgående, när hon gav intervjuer samtidigt som hon var mötesledare. Det är en verkligt svår kombination, som även ytterst erfarna politiker brukar helt undvika!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-10 kl. 00:06.
2019-08-10, 00:45
Moderator
-Info-s avatar
Greta är medveten om att hon provocerar en del personer:

Citat:
Greta: "Det är klart jag provocerar"

https://www.expressen.se/nyheter/kli...g-provocerar-/

Men hon är också medveten om att många kan för lite om klimatet:

Citat:
"Om man inte förstår klimatkrisen och om man inte vet vilka konsekvenser den pågående ekologiska katastrofen kommer få för vårt samhälle och för kommande generationer – då framstår ju det jag gör som helt vansinnigt."

Samtidigt menar hon att många saknar kunskap om ämnet:

"Jag vet ju att en förkrossande majoritet till och med saknar de mest grundläggande kunskaperna, så det är klart att jag provocerar", skriver hon.

Greta hälsar också:

Citat:
Men att provocera och ses som ett hot är inte bara dåligt menar hon:

"Hellre att hatarna nu i alla fall pratar om klimatet och hållbarhet än att de struntar i det som de gjorde förut."

Greta tycker att det är bra att ni diskuterar frågan nu. För det är ju det som är hennes mål. Att folk diskuterar klimatet. Det vore mycket värre om ingen brydde sig.
2019-08-10, 00:48
Medlem
Citat:
Mycket av bråket handlar om att Greta inför mötet, förberedde ett förslag om ett nytt medborgarinitiativ i EU för klimatet. Om man samlar en miljon namn, så måste EU ta upp förslaget! Greta hade fyra (4) rätt försiktigt förmulerade punkter i sitt förslag!

Många andra på mötet menade, att Greta var alldeles för tam och krävde en riktigt radikal lista med hela tjugo hårda punkter. Greta menar dels, att det blir för svårt att samla namn till en mycket lång lista, dels att FFF går under om den blir extremistisk, dels att EU-parlamentet lär säga Nej till en alltför hårt formulerad lista!

Greta vill att journalisterna lämnar mötet, för hon vet att många uttalar sig mycket hårdare, så länge kamerorna är på och de vet att kompisarna i gruppen hemma följer med på vad som sägs i TV!

Många ledare, inte bara Greta, har vittnat om hur svårt det är att förhandla, om media är med, och därför undviker de oftast detta.

Greta måste säga ifrån skarpt, om hon ska få journalisterna att respektera henne! Greta håller alltså på, att få liknande problem i FFF med realister mot fundamentalister, som har plågat många miljöpartier.

Själv verkar hon nu vilja vara främst realist!

Tack för infon, det var ju väldigt intressant.

Realister mot fundamentalister, alltså, där den senare gruppen tycker att Greta är lite för mesig, går lite för sakta fram.

Organisationer med vänsterprofil har ofta en benägenhet att drabbas av ”falangstrider” och splittras åt olika håll. Ska nu Greta behöva ta fajten med mer radikala element, såna som kanske har hört att Parisavtalet är otillräckligt och kräver hårdare politiska krav? Som inte tvekar att ta till våld för att komma i rampljuset.

Då är det inte högerpopulister som sparkar undan benen på Greta utan hennes egna klimataktivister. Att stänga ute journalister brukar inte inge något större förtroende.

Med sådana vänner behöver man inga fiender. Det lär inte heller vara bra för hennes ångestproblematik.
2019-08-10, 00:59
Medlem
Citat:
Vad jag vet är Gretas föräldrar djupt engagerade i Greta, men sanningen är att det är en stor utmaning att hjälpa ett barn med ätstörningar!

Gretas pappa säger att det är nästan ett under, att hon har blivit så mycket bättre och numera är en glad tjej. Han behöver nu inte oroa sig längre för sin dotters liv!

Dock är det som jag beskriver en god bit kvar, innan hon är helt bra. Man får ta det etappvis!

Gretas pappa Svante ställer nu upp maximalt, och är med henne under hela resan under hennes sabbatsår! All heder åt honom!

P S Gott tålamod är viktigt!
Hur har han råd och tid med det? Vem betalar hans uppehälle?Han kanske är med som hennes personliga assistent. I så fall är det vi skattebetalare som betalar med hjälp av våra skatter.
2019-08-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för infon, det var ju väldigt intressant.

Realister mot fundamentalister, alltså, där den senare gruppen tycker att Greta är lite för mesig, går lite för sakta fram.

Organisationer med vänsterprofil har ofta en benägenhet att drabbas av ”falangstrider” och splittras åt olika håll. Ska nu Greta behöva ta fajten med mer radikala element, såna som kanske har hört att Parisavtalet är otillräckligt och kräver hårdare politiska krav? Som inte tvekar att ta till våld för att komma i rampljuset.

Då är det inte högerpopulister som sparkar undan benen på Greta utan hennes egna klimataktivister. Att stänga ute journalister brukar inte inge något större förtroende.

Med sådana vänner behöver man inga fiender. Det lär inte heller vara bra för hennes ångestproblematik.
1970-talet är tillbaka. Falangstrider. Det fanns ett parti som hette "Förbundet Kommunist". (Undrar just om det var singular pga en enda medlem?) När Gudrun Schyman var medlem i Marxist-Leninistiska Kampförbundet var hennes titel "utrensningskommisarie". Det här kan bli hur skoj som helst. Undrar just om det är en slump att det finns en ny tråd om tjejer utan BH? (FB) Tjejer utan BH = framtiden? Samtiden blir alltmer surrealistisk.
2019-08-10, 01:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det är kanske mindre lämpligt att låta sitt minderåriga barn strejka från den obligatoriska skolplikten.

Det var väl bara i början hon skolkade. Sedan fick hon anpassad skolgång.

Vilket kanske skulle kunna ses som något väldigt negativt, om det inte vore för att hon med sin Asperger troligen lyckas bäst i skolan då - om hon får plugga i lugn och ro, i en lugn miljö, på sina villkor.

Citat:
eller låta henne skrämma upp andra ängsliga barn med civilisationens undergång.

Visst. Detta kan diskuteras. Greta tror dock att hon gör dem en tjänst. Att de vinner på detta på sikt.

Citat:
Nu är det en Atlantresa med segelbåt som står på schemat. Sjösjukeframkallande för vem som helst och gissningsvis dessutom panikväckande för väldigt många. Ingen sjukvårdspersonal ombord; däremot en mediaperson. Sedan kommer hon att kuska i Sydamerika med den kollektivtrafik som står till buds.

Det beror på hur hennes psyke är i detta avseende. För många barn är det ju en stor dröm att ge sig ut på ett stort äventyr till olika länder.

Om detta är bra eller dåligt för henne vet vi nog först efteråt.

En av seglarna säger i en intervju att om Greta inte klarar resan så är de beredda att vända tillbaka igen:

Citat:
Herrmann said they would try to map a route to avoid the roughest weather.

“We can make our route a bit longer to sail around strong winds. That’s not always possible so we have discussed this, she’s trying to mentally prepare for that and then we have to see how it goes,” he added. “She has to decide how quick she wants to go and if she wants to change the route to find more comfort or ultimately turn around if it’s turning out to be too stressful.”

https://www.gulftoday.ae/news/2019/0...for-risky-trip
2019-08-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ja, Greta har talat flera gånger om vad hon skulle vilja bli. Idag verkar det främst vara, att hålla på med vetenskap OCH att hålla på med politik! Tidigare drömde hon om att bli astronaut (hon är också rymdintresserad), dansare och musiker.

Astronaut kan hon glömma det har hon inte fysik till plus att alla hennes diagnoser sätter även dom käppar i hjulet för något sådant.
Lite realistisk får man ju vara.
  • 354
  • 754
  • 804
  • 853
  • 854
  • 855
  • 904
  • 954
  • 1354

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera