2019-01-27, 00:33
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nu har hon ju även stärkt upp CV:et ytterligare genom att kunna lägga till "näthatad"

Att provocera är en väg till kändisskap i den här konstiga tiden. Kan tänka mig att det finns en mediaguru någonstans där i bakgrunden.
2019-01-27, 00:42
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det jag har svårt att förstå är att det verkar finnas ett sådant hat mot henne. Hon är fortfarande ett barn och folk sitter och spyr ut mängder av elakheter mot henne och hånar henne för att hon har asperger. Jag har läst kommentarer om att man hoppas att hon ska dö. Det är så otroligt omoget. Personligen tycker jag det är bra när människor kämpar för något de tror på. Om det stämmer överens med min livsåskådning eller politiska åsikter är ointressant. Jag blir glad när jag ser människor gör något som påverkar och det gör Greta. Det är bättre än att sitta som en tangentbordskrigare på Flashback och skriva saker till folk som man aldrig någonsin skulle våga såga till dem, inte ens till lilla Greta, när man står framför dem.

Skulle jag skriva någonting till Greta så skulle det vara att hon må vara journalisternas förebild och maskot, men då hon inte är torr bakom öronen ännu, lever på andras kändisskap och inte kan försörja sig själv så föregår hon inte med ett exempel som andra kan följa.

Att hon utryckligen säger att hon inte förstår konceptet kognitiv dissonans gör det ännu svårare att ta henne på allvar. Folk som jobbar på FN:s klimatpanel är alltså inte varken veganer eller har klimatångest.

Kort sagt är hennes livsgärning att hon tittar på klimatalarmistisk propaganda, blir illa till mods och repeterar det man berättat för henne. Därtill är hon kändisbarn.

Tar du bort den sista detaljen så borde det finnas ett par hundra Gretor till.

Det enda hon verkligen presterat är att hon skolkat till förmån för sin egen klimataktivism.
Detta var dock såklart inte någon självspäkning utan hon tyckte helt enkelt att det var roligare så.

Om grundtesen att det inte kommer att finnas någon jord kvar om hon skall gå färdigt skolan så säger jag att det finns gott om kvällar och helger att gå omkring med plakat och skrika slagord på.

Ta en tur i tunnelbanan och du ser andra som går runt med skyltar där det står att undergången är nära på. Vissa säljer böcker, andra kränger bara religion.

Om hon kan se någon av dessa skyltar och inte bli fanatiskt jehovas vittne eller livets ord anhängare som genom ett trollslag pga detta tror jag att poletten trillar ned.
2019-01-27, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag fattar inte varför hennes rektor sanktionerar detta.

hon går under skolplikt eftersom det gäller grundskola, vilket betyder närvaroplikt.

vilken annan unge skulle få ok på att vara borta varje fredag?

ja just det, kändisbarn som gör en "bra grej".
Hon går på resursskola. Det som förr kallades OBS-klassen. Det är inte ovanligt att sådana elever går nian på halvtid, alltså på två år.
2019-01-27, 01:28
Medlem
Trodde först det rörde sig om en fjortis som vill följa strömmen nu när det blivit inne att ha klimatångest, eller ett proxy för hippie-föräldrar.

Men hon är en aspie. En typiskt envis och besatt aspie. Får inte alls bilden att det är hennes föräldrar som fått henne att tycka och göra som hon gör.

Nu tycker jag mest synd om henne. Aspisar brukar ju ofta bli deprimerade och sakna livslust.
Det är väl bra att hon hittat något att leva för, även om jag personligen skiter fullständigt i vad som händer planeten när jag dör om max 30 år.
2019-01-27, 02:19
Medlem
53....so whats avatar
Antar att hon inte själv kommit på och plitat ner det hon säger i olika sammanhang. En hel del av det hon säger vet normalt inte flickor i hennes ålder inget om, en del kan hon läst, men sammansatt verkar det som om hon fått det hela dikterat.

.....såå, vem är hennes spökskrivare?
2019-01-27, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
vem är hennes spökskrivare?

Malena.
2019-01-27, 02:27
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Antar att hon inte själv kommit på och plitat ner det hon säger i olika sammanhang. En hel del av det hon säger vet normalt inte flickor i hennes ålder inget om, en del kan hon läst, men sammansatt verkar det som om hon fått det hela dikterat.

.....såå, vem är hennes spökskrivare?

Greta utnyttjas av sin mor och far som dikterar hennes liv. Föräldrarna gav ut en klimatalarm-bok tidigare i år. De jobbar hårt på att skrämma upp Greta att världens undergång är nära.

https://m.facebook.com/malenaernman/...56279915365731

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Hon har valt att bli en offentlig person. Kritik och recension av hennes utseende kommer alltså förekomma och är helt berättigat.

Nej hon har inte valt; det är föräldrarna som exponerar henne.
Senast redigerad av Passepartout 2019-01-27 kl. 02:31.
2019-01-27, 02:40
Medlem
farbror Svens avatar
"Die Greta-Effekte": på första sidan i dagens Neue Züricher Zeitung.

https://nzzas.nzz.ch/hintergrund/gre...5?reduced=true
2019-01-27, 02:42
Medlem
dooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
På vilket sätt är hon fantastisk? Och nej, jag hoppas inte att mina barn inspireras att strejka från skolan. Jag vill helst att de får godkänt i alla ämnen och att de kommer in på den yrkesutbildning de vill i framtiden.

Hon har valt sitt forum, det betyder inte att andra behöver göra likadant. Vad som är fantastiskt med Greta är hennes engagemang, hennes vilja och envishet. Att hon dessutom är en av de få som faktiskt sätter budskapet i centrum och inte sig själv är beundransvärt.

Mina barn talar kanske inte på stormöten men de utför hjältedåd på sitt sätt. Jag är i alla fall jävligt glad över att de inte hamnade i Paradise Hotel eller blev YouTubers.
2019-01-27, 02:53
Medlem
dooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lower3rd
Nu tar vi det lite lugnt, OK? Greta blev världsberömd för sin skolstrejk - media hakade raskt på. Men varför talar ingen om att ungefär en vecka efter hon påbörjar sin strejk släpper hennes föräldrar en bok om klimatet och hur vi alla måste ändra vårt sätt att leva. Slump? Knappast.

Det värsta med den här historien är hur otroligt cyniska Gretas föräldrar är; att utnyttja sitt barn för att sälja sin bok.

Gretas intresse för miljön började redan när hon var 8 år gammal så hon var säkert med under skrivprocessen. Obekräftat dock. Att hon gick ut i strejk i samband med att den släpptes var säkert ingen slump, nej, men hon står bakom boken till 100%, det kan jag sätta min vänstra arm på.
Om du lyssnar på henne så märker du ganska snart hennes övertygelse och säkerhet när hon pratar om miljön. Sånt kan man inte fejka.
2019-01-27, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Precis. Hon behöver inte förklara, utveckla eller nyansera ett dugg. Det är en extrem form av populism där hon bidrar med oerhört simpla lösningar på oerhört komplexa problem. Och ingen kan säga emot henne för hon är ett barn.

Det är också uppenbart hur media vinklar och förstorar hennes betydelse i sammanhanget. ”Talar inför världens mäktigaste människor”, jo tjena, några trötta småposter som dröjer sig kvar på första raden. Ifrågasätter man medias bild så är det ”hat mot en 16-åring”. Suck.

Det där var en extremt bra analys i första stycket. De har nu en symbol, en ikon, som ej kan få ifrågasättas eller befläckas.
2019-01-27, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Om några år när godhetsknarkarna hittat något annat att twittra om och en ny hjälte så är Greta bortglömd och helt ointresssant.
Då jävlar tror jag Aspie-Jesus kan spåra ur rejält och börja bråka med Mamma Malena, får hoppas på en rejäl skandal där ingen utomstående kommer till skada.

Tror snarare hon kommer bli en broiler, en politiker som aldrig haft ett jobb... Är nog många som vill haka på henne då det ger rubriker.

Allt är ju bara hyckleri egentligen. Ingen bjuder in henne för hennes sakkunskap, för att de tror hon säger något nytt. Allt är bara populism och alla vill rida på vågen kring henne.

Självklart åker hon tåg till Davos då det gynnar henne. Om 5-10 år åker hon flygplan och taxi. Påminner om Frigolit som också var en rebell men nu rättat sig i ledet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in