2019-01-26, 11:20
Medlem
Greta används av klimataktivister som en propagandamaskot och mänsklig sköld för att kunna skjuta fram deras positioner och göra dem immuna mot kritik.

Givetvis har hon ingen expertis inom klimatområdet, men i egenskap av barn slipper hon jobbiga frågor kring de komplexa frågor hon så oerhört simplifierat uttalar sig om.

Om någon tar upp det olämpliga i att använda ett barn i detta syfte kör de med "Hat och hot mot 15-årig flicka".
2019-01-26, 11:24
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EGH
Greta används av klimataktivister som en propagandamaskot och mänsklig sköld för att kunna skjuta fram deras positioner och göra dem immuna mot kritik.

Givetvis har hon ingen expertis inom klimatområdet, men i egenskap av barn slipper hon jobbiga frågor kring de komplexa frågor hon så oerhört simplifierat uttalar sig om.

Om någon tar upp det olämpliga i att använda ett barn i detta syfte kör de med "Hat och hot mot 15-årig flicka".
Precis. Hon behöver inte förklara, utveckla eller nyansera ett dugg. Det är en extrem form av populism där hon bidrar med oerhört simpla lösningar på oerhört komplexa problem. Och ingen kan säga emot henne för hon är ett barn.

Det är också uppenbart hur media vinklar och förstorar hennes betydelse i sammanhanget. ”Talar inför världens mäktigaste människor”, jo tjena, några trötta småposter som dröjer sig kvar på första raden. Ifrågasätter man medias bild så är det ”hat mot en 16-åring”. Suck.
Senast redigerad av BaronVonHelsing 2019-01-26 kl. 11:27.
2019-01-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Enig forskarkår ? tillåt mig skratta. De man plockar fram är ju personer som INTE kan något om miljön Som Rockström,han är ju agronom,han kan ju inte ett piss om miljön. Alla "forskare" som uttalar sig att CO2 är ett hot mot miljön kan man avfärda direkt.

Om man kan avfärda folk direkt innebär det att man inte vet vad man pratar om.
2019-01-26, 11:46
Medlem
Har inget emot Greta.

Men detta är ännu ett exempel på hur kass vår samtid är. När det kommer till klimatet så ska självklart den mest pålästa även vara den som vi lyssnar på. Inte ett barn.

Populism i dess renaste form.
2019-01-26, 11:48
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Barn är olika. Tror inte att du behöver oroa dig för Gretas gymnasiestudier. Om hon nu har en del problem , så är de i vart fall inte intellektuella. Hur många elever i åk nio hade kunnat leverera det hon gjort ? Hade du klarat det ?

Tror det mest hon levererar kommer från hennes mor. Hon är bara en marionettdocka
2019-01-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Har inget emot Greta.

Men detta är ännu ett exempel på hur kass vår samtid är. När det kommer till klimatet så ska självklart den mest pålästa även vara den som vi lyssnar på. Inte ett barn.

Populism i dess renaste form.

Då skall du ta del av det som IPCC levererar. De sammanställer relevant forskning på området.
2019-01-26, 13:03
Medlem
Hade det inte varit klimatfrågan så hade Greta säkert demonstrerat mot något annat, till exempel det orättvisa i att tjejer har mens. Det spelar inte så stor roll bara man får vara kändis och därmed befinna sig i rampljuset. Att klimatet förändras och att det blir varmare i världen är kanske sant, Sverige har kanske evig sommar om några hundra år, men hur ska det stoppas genom skolstrejk? Låter lika meningsfullt som om jag skulle pissa i grannens brevlåda varje fredag med hänvisning till att politiker borde diskutera klimatfrågan vilket de redan gör. Kan det vara så att om man tycker skolan är så tråkig så kan man slippa den om man funderar och sen kommer på "klimatet, där har vi det, nu ska jag skita i skolan men ändå få beröm"
2019-01-26, 13:24
Medlem
dooks avatar
Varför är ni så bekymrade över Greta? Ni verkar nästan rädda. Är det avundsjuka? Hon har gjort något osvenskt och nu måste hon tryckas ned?
Greta är fantastisk och det tycker resten av världen också. Det är bara hennes eget land som inte kan se det, för vi måste leta upp felen först. Syna och håna. Det hon gör inspirerar massor, kanske era egna barn. Intervjuer och manifest får många att tänka om.

Hon har bara börjat och vi kommer en dag att tacka henne. Tro mig.
2019-01-26, 14:06
Medlem
Greta är en smått efterbliven tjej med en rad diagnoser, bla Asperbers. Vad tror ni hon har för kunskap inom miljö? Sannolikt noll. Hon kommer dock att bli en ikon utan att prestera något annat än att säga att miljön är viktig och jag åkte tåg 35 timmar till Davos. Kommer ni ihåg Malala som fick Nobels fredspris, hennes enda bedrift var och är att hon blev skjuten i huvudet av en taliban. Så jag skulle inte bli förvånad om nästa års Nobelpris går till en efterbliven flicka som curlats av sin framgångsrika mamma.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om hon kommer in i riksdagen nästa val för Mp och blir Mp:s talesperson i klimatfrågor. Simsalabim så har man skapat en karriär åt en mentalt handikappad flicka.
Senast redigerad av femtaliess 2019-01-26 kl. 14:08. Anledning: tillägg
2019-01-26, 14:17
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dook
Varför är ni så bekymrade över Greta? Ni verkar nästan rädda. Är det avundsjuka? Hon har gjort något osvenskt och nu måste hon tryckas ned?
Greta är fantastisk och det tycker resten av världen också. Det är bara hennes eget land som inte kan se det, för vi måste leta upp felen först. Syna och håna. Det hon gör inspirerar massor, kanske era egna barn. Intervjuer och manifest får många att tänka om.

Nu tar vi det lite lugnt, OK? Greta blev världsberömd för sin skolstrejk - media hakade raskt på. Men varför talar ingen om att ungefär en vecka efter hon påbörjar sin strejk släpper hennes föräldrar en bok om klimatet och hur vi alla måste ändra vårt sätt att leva. Slump? Knappast.

Det värsta med den här historien är hur otroligt cyniska Gretas föräldrar är; att utnyttja sitt barn för att sälja sin bok.
2019-01-26, 14:22
Medlem
För 15-20 år sedan fanns det ju någon unge som bildade "Barnens Parti". Den ungen ringde ju runt till affärer och uppmanade dem att sluta sälja sådant som var skadligt för miljön. Gretas föregångare kan man säga.
2019-01-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dook

På vilket sätt är hon fantastisk? Och nej, jag hoppas inte att mina barn inspireras att strejka från skolan. Jag vill helst att de får godkänt i alla ämnen och att de kommer in på den yrkesutbildning de vill i framtiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in