2019-08-18, 18:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det är skillnad att tågluffa i Europa och ge sig ut på en turné där inga detaljer är klara.
Greta har haft pappa Svante med sig hela tiden även på tågresor i Europa.
Hon är inte självständig som andra i hennes ålder.
2019-08-18, 19:04
Medlem
Turist i tidens avatar
Alltså: 🌎 Det är svårt att inte skratta åt spektaklet. Greta åker segelbåt för att minimera hennes koldioxidutsläpp samtidigt som dom totala utsläppen ökar pga hennes val av färdmedel.
Detta upprör främst människor som inte ser någiot samband mellan koldioxid och temperatur.
Samtidigt upprörs hennes fans och dom accepterar ingen kritik av Greta. "Hon är ju bara ett barn". Det liknar mer en religiös sekt än en normal diskussion.
2019-08-18, 19:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - skulle du själv släppa ut din unga dotter att resa över Atlanten, som enda tjej i en grupp med främmande vuxna män..? Jag tycker att många av er skriver så mycket konstigt här. Det upplägget skulle ju vara potentiellt farligt, även om hon vore fullt normal/frisk och 20 eller 25 år gammal.
Jo, men nu gällde ju frågan Gretas självständighet och inte Atlantseglatsen i sig.
Jag har inte sagt något om seglatsen.
Tycker att det är osmakigt av dig att misstänkliggöra besättningen på Malizia II som du gör.

Greta har ju rest runt väldigt mycket tidigare per tåg med pappa vid sin sida.
Ungdomar i hennes ålder brukar inte tycka att det är så roligt utan föredrar kompisar eller andra pålitliga och bekanta vuxna.
2019-08-18, 19:06
Medlem
Dom verkar ha väldigt bra seglingsväder hittils inte för blåsigt "Storm" "Orkan" Vindar men inte heller helt vindstilla så verkar bli en härlig resa till New York om det håller i sig så här men vi vet ju hur nyckfull väder kan vara det kan ju vända fort och bli riktigt otäckt. Hoppas vädergudarna är på Gretas sida de borde dom vara med tanke på hur hon kämpar för miljön 😉
2019-08-18, 19:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Känns inge' vidare att käbbla vidare i det här spåret, men om Greta hade fördjupat sig i ett bredare urval av rapporter så hade hon noterat att det finns forskare som motsäger teorin om tipping points. Men tyvärr tycks hon ha ett selektivt synsätt när hon väljer och läser rapporter, to say the least. Lite som sin mor.

Hon verkar ha stannat vid IPCC:s rapporter och relaterat.

Hon är inte så gammal, så man får även ha förståelse för att hon inte har hunnit att sätta sig in i precis allt som skrivits om klimatet. Bara i ett visst urval.

Vill man bli riktigt expert på klimatet så kan det vara bra att även titta utanför de fastställda ramarna, om inte annat så för att bli ännu mer övertygad om att det man läst är rätt. Men en 16-åring har nog inte hunnit det.

Citat:
Det är mycket möjligt att folk vill ha konkret och lättfattlig information. Men om jag hade haft småbarn som legat och gråtit på nätterna för att jorden ska gå under ett visst årtal (i synnerhet om de inte vägrar att flyga och blir veganer) så hade jag blivit skitförbannad. Är det alltid rätt att ta till "dramatiska" metoder?

Man kan diskutera hur dramatisk man ska vara, av hänsyn till små barn, men att göra inget alls är heller inget bra alternativ. Och att viska fram detta ger inte så mycket effekt.

CO2-halten i atmosfären ökar för varje år som går. Den väntar inte.
2019-08-18, 19:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror inte att så många föräldrar skulle ha släppt iväg sin 16-åriga dotter ensam på en liten segelbåt över Atlanten; där vågorna ju kan vara flera gånger högre än båten och det ibland kan storma rejält...
Greta har ju alltid med dig pappa på sina resor. Även tågresor där det inte är risk för storm och höga vågor.
2019-08-18, 19:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, men nu gällde ju frågan Gretas självständighet och inte Atlantseglatsen i sig.
Jag har inte sagt något om seglatsen.
Tycker att det är osmakigt av dig att misstänkliggöra besättningen på Malizia II som du gör.

Greta har ju rest runt väldigt mycket tidigare per tåg med pappa vid sin sida.
Ungdomar i hennes ålder brukar inte tycka att det är så roligt utan föredrar kompisar eller andra pålitliga och bekanta vuxna.

Jag misstänkliggör såklart inte dem som personer, för jag vet inget om dem. (Eller jo... lite har man väl hört om prinsen - han är ingen söndagsskolelärare precis.) Men det gör inte Gretas pappa heller - och därför var det bättre att han följde med. "Better safe than sorry", and all that.

Det kan ALLTID hända olämpliga saker, när en hjälplös ung flicka är tillsammans med vuxna män någonstans, där hon inte har någon som helst möjlighet att kalla på hjälp. Det kan vara bara en stundens ingivelse också - under inverkan av vin t.ex. (de hade ju en stor mängd sådant med sig). Man behöver inte SKAPA sådana situationer. Det är alltid bättre att stämma i bäcken.
2019-08-18, 19:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Hon är inte självständig som andra i hennes ålder.
Citat:

Hon har kanske inga nära vänner.

Att ens 16-åriga dotter skulle åka helt ensam till andra länder går nog inte många föräldrar med på. Det finns ju många faror.

Och Greta som är känd och dessutom hatad av många, löper faktiskt en stor risk att råka illa ut om hon far och reser helt ensam under långa tider.
2019-08-18, 19:18
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag misstänkliggör såklart inte dem som personer, för jag vet inget om dem. (Eller jo... lite har man väl hört om prinsen - han är ingen söndagsskolelärare precis.) Men det gör inte Gretas pappa heller - och därför var det bättre att han följde med. "Better safe than sorry", and all that.

Det kan ALLTID hända olämpliga saker, när en hjälplös ung flicka är tillsammans med vuxna män någonstans, där hon inte har någon som helst möjlighet att kalla på hjälp. Det kan vara bara en stundens ingivelse också - under inverkan av vin t.ex. (de hade ju en stor mängd sådant med sig). Man behöver inte SKAPA sådana situationer. Det är alltid bättre att stämma i bäcken.
Du slåss mot väderkvarnar. Så vitt jag vet finns det inga kappseglingsbåtar av Malizias slag som tar med sig ensamma barn ombord, oavsett om de är pojkar eller flickor.
2019-08-18, 19:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon har kanske inga nära vänner.

Att ens 16-åriga dotter skulle åka helt ensam till andra länder går nog inte många föräldrar med på. Det finns ju många faror.

Och Greta som är känd och dessutom hatad av många, löper faktiskt en stor risk att råka illa ut om hon far och reser helt ensam under långa tider.
Jag har inte skrivit att Greta skulle resa helt ensam.

Som alla kan se glömmer du mycket lägligt bort att jag skrev "andra vuxna". Det finns ju flera vuxna bakom Greta, som hon skulle kunna resa med. Greta har inga vänner i din egen ålder.
Det finns hela Fridays for future att resa med.
Osv.
2019-08-18, 19:32
Medlem
Greta seglar under falsk flagg!
Egentligen är hon en riktig klimatsmutsare.
2019-08-18, 19:35
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ozonlagret varierar. Precis som klimatet. Helt naturligt. Efter Montrealprotokollet slog sig miljörörelsen för bröstet: Titta, ozonlagret växer till sig igen! Vi lyckades! Fast tillväxten började innan förbudet klubbades... Och utsläppen av freoner minskade inte alls på många år efter Montrealprotokollet... Faktum är att vi vet faktiskt inte om freoner har en stor, liten eller negligerbar inverkan på ozonlagret. Det går inte att rakt av översätta laboratorieexperiment här på jordytan, med vad som händer högt uppe i atmosfären. Och våra mätdata av atmosfären sträcker sig i bästa fall 40 år bakåt i tiden. Då blir det lite klurigt ifall det rör sig om naturliga variationer som kanske har cykler om 10-tals år. Men miljöfanatikerna brukar inte bry sig så mycket om fakta, det viktigaste är att gallskrika: KATASTROF!

Citat:
Tack så jättemycket för det utförliga svaret Som sagt, jag har undrat en del.

För ett par månader sedan såg jag ett TV-program där man lyfte fram de rådiga forskarna och politikerna som hade räddat planeten från den hotande ozonkatastrofen. Jag tänkte då i mitt stilla sinne att det kanske hade något samband med den aktuella CO2-debatten. Att det var ett försök att dra paralleller mot det tidigare avvärjda hotet och det "nuvarande". Med lite förbud hit och dit och lite miljöskatter så går det att vända skutan - men bara då.

Citat:
Men kan du hålla med om att hon i så fall inte själv kan tro på sina undergångsscenarier, med uttryckliga årtalsangivelser och allt? Eller är det bara mitt logiska tänkande som fallerar?

Kan vi vara säkra på att hon inte själv tror på enorma förändringar om alla bara lyssnar på hennes goda råd att sluta flyga och bli veganer?

Tillägg:

Hej -Info-, ser att våra inlägg "korsade" varandra. Hade alltså inte sett ditt senaste när jag skrev detta. Jag tycker fortfarande att det är extremt olämpligt att skrämma andra med planetens undergång - i synnerhet om det bara är ett "knep" för att manipulera politiker.
Vill inte kommentera om det är ditt logiska tänkande som fallerar.
Men det känns som att hänger lite på hur du tolkar de två ovanstående graferna.

Undergång?
"The global average temperature in the mid-Pliocene (3.3–3 mya) was 2–3 °C higher than today,
carbon dioxide levels were the same as today,
and global sea level was 25 m higher"

Pliocene and Eocene provide best analogs for near-future climates
Senast redigerad av Drowia 2019-08-18 kl. 19:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in