Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-07-27, 17:02
  #37
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Såhär gjorde jag.

Åkte för massa år sedan till ett varmt land (låt oss kalla det X) utanför Europa på semester och bodde där ett tag som turist. Älskade landet och bestämde mig för att där ville jag bo i framtiden.

Skaffade topputbildning på ett internationellt universitet, sökte mig till ett stort internationellt företag med kontor över hela världen, tog mig in på företagets interna program för framtida ledare, och blev skickad utomlands till random land och bodde där ett tag med expat benefits (bil, lägenhet, driver osv. betalt av företaget).

Efter några år av hårt arbete och bra resultat så kollade jag om det fanns några öppningar för att flytta till Land X. Det fanns det, och nu bor jag i det landet jag vill och har bott här i några år, med bra lön och expat-kontrakt. Skulle lätt kunna stanna här i resten av mitt liv och leva väldigt gott eftersom att jag sparar och investerar mycket. Men jag gillar att göra omställningar så jag kommer nog snart kolla på möjligheten att utforska ett nytt land.

Något många missar när de drar utomlands och söker jobb är pensionen. Viktigt att ha koll på pensionssystemet i landet man bor i. Om det inte finns något bra sådant system, förhandla till sig ersättning för detta på lönen och kör privat sparande.

Vill man leva bra utomlands med ett jobb som kräver höga kvalifikationer så ska man veta att man tävlar mot lokalbefolkningen och därmed har en nackdel. Speciellt om man ska flytta till ett utvecklingsland i typ Sydamerika eller Asien där lokalbefolkningen är betydligt mycket billigare än vad du är. Då gäller det att ha eftertraktade skills och att ha endel tur för att få västerländsk lön.


Intressant! Hur tänker du kring barnsituationen osv? man kan väll inte flytta runt i all evighet?
Citera
2021-07-27, 17:15
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Intressant! Hur tänker du kring barnsituationen osv? man kan väll inte flytta runt i all evighet?

Sådana tankar har fallit in. Men jag resonerar att det går att träffa kärleken vart som helst i världen, och det går alltid att få det att fungera.

Är det en välutbildad och smart tjej så är båda mer flexibla då ni förmodligen kan skapa ett liv vart ni än väljer att flytta - hennes hemland, Sverige, eller åka någon helt annanstans.

Träffar man en tjej som inte har någon direkt utbildning eller möjlighet att skapa något vidare liv i t.ex. Sverige så får man antingen stanna kvar där man är eller försörja båda på egen hand i det land man väljer att bo (inte något som jag skulle trivas med).

Går lika bra att skaffa familj och barn utomlands som i Sverige om man har sitt shit together och träffar en bra tjej. Har även träffat många expats som flyttar utomlands tillsammans med sin tjej och deras nyfödda bebis. Oftast får de bättre deal i form av högre budget till boende osv. då de är en familj och inte enskild person. I vissa fall ger t.om. företaget en mindre ersättning för att täcka upp frugans uteblivna lön i hemlandet (detta gäller för de som blir utskickade på expatkontrakt, vilka i princip alltid är tidsbegränsade och ibland kan förlängas. Söker man jobb direkt till utlandet så brukar man inte få sådana förmåner såvida man inte är på en väldigt hög nivå typ Country Manager).
__________________
Senast redigerad av Although1 2021-07-27 kl. 17:26.
Citera
2021-07-27, 22:27
  #39
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
känner ett antal personer som fått sjuka jobb inom IT, vissa är självlärda, vissa har gått en bootcamp utbildning på 6 månader och vissa har master 5 årig. Det dom säger gemensamt är att det mer spelar roll hur du är som person än vilken utbildning du har då det har blivit ganska standard att många som söker har master och att det inte ligger lika mkt tyngd i det som det gjorde tidigare.
Det stämmer att personlighet och faktiska kunskaper spelar större roll. Men om vi tittar på USA specifikt (ett av länderna du har nämnt) så har en master ett par fördelar:
  • Du visar arbetsgivaren att du är motiverad, och att du inte ger upp/är lat
  • Arbetsgivaren får en ungefärlig uppfattning om vad du kan
  • Det är enklare för en arbetsgivare att motivera till immigrationsmyndigheterna varför du ska sponsras
Det viktiga, oavsett om du skaffar en master eller inte, är att du lägger ner mycket tid vid sidan av utbildningen på att till exempel programmera egna projekt. Både så att du får mer erfarenhet, och så att du har något att visa upp för framtida arbetsgivare.

Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
vem vet haha, men tänker ej lägga 5 år på en utbildning, då lär jag komma ut när jag är runt 30 och det känns sent. Då hinner man inte resa runt lika mkt och samtidigt är det åldern då man börjar tänka på barn och sånt skit haha
Kan man inte läsa in en master på 3 år, om man jobbar stenhårt på det? I så fall är det inte mycket längre än YH.
Citera
2021-07-28, 01:20
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Har du ens varit i NZ? Du kanske ska börja med en semester? Har du inte råd så åk till Norge. Det finns många likheter med NZ. Ser likadant ut. Folk beter sig lika. Förutom att NZ har issues med urinnevånare.

Eftersom du är så driven så har du redan registrerat dig här va?:

https://register.newzealandnow.govt....RoCxTIQAvD_BwE


Du jämnför New zealand med norge! 😂
Citera
2021-07-28, 09:06
  #41
Medlem
bees avatar
https://arbetsformedlingen.se/platsb...onser/24984315
Citera
2021-07-29, 01:01
  #42
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Det stämmer att personlighet och faktiska kunskaper spelar större roll. Men om vi tittar på USA specifikt (ett av länderna du har nämnt) så har en master ett par fördelar:
  • Du visar arbetsgivaren att du är motiverad, och att du inte ger upp/är lat
  • Arbetsgivaren får en ungefärlig uppfattning om vad du kan
  • Det är enklare för en arbetsgivare att motivera till immigrationsmyndigheterna varför du ska sponsras
Det viktiga, oavsett om du skaffar en master eller inte, är att du lägger ner mycket tid vid sidan av utbildningen på att till exempel programmera egna projekt. Både så att du får mer erfarenhet, och så att du har något att visa upp för framtida arbetsgivare.


Kan man inte läsa in en master på 3 år, om man jobbar stenhårt på det? I så fall är det inte mycket längre än YH.


Tjena Texas! förstår absolut hur du tänker och håller med i mångt och mycket. Man kan säkert plugga in master på 3 år men jag har ADHD och är sjukt dålig på vanligt plugg. Det gäller att känna sina gränser och bara damma på det som man har lätt för tror jag.

Ang YH osv så kollade jag faktiskt med en polare som har gått nån IT utbildning 3 år kand. Visade honom en YH jag vill gå och han blev nästan chockad av vad man får lära sig där jämfört med hans 3 åriga utbildning. Han hade endast 3 av typ 8 kurser jag ev skulle läsa inom programmering.

Mvh
Lasse
Citera
2021-07-29, 01:08
  #43
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Sådana tankar har fallit in. Men jag resonerar att det går att träffa kärleken vart som helst i världen, och det går alltid att få det att fungera.

Är det en välutbildad och smart tjej så är båda mer flexibla då ni förmodligen kan skapa ett liv vart ni än väljer att flytta - hennes hemland, Sverige, eller åka någon helt annanstans.

Träffar man en tjej som inte har någon direkt utbildning eller möjlighet att skapa något vidare liv i t.ex. Sverige så får man antingen stanna kvar där man är eller försörja båda på egen hand i det land man väljer att bo (inte något som jag skulle trivas med).

Går lika bra att skaffa familj och barn utomlands som i Sverige om man har sitt shit together och träffar en bra tjej. Har även träffat många expats som flyttar utomlands tillsammans med sin tjej och deras nyfödda bebis. Oftast får de bättre deal i form av högre budget till boende osv. då de är en familj och inte enskild person. I vissa fall ger t.om. företaget en mindre ersättning för att täcka upp frugans uteblivna lön i hemlandet (detta gäller för de som blir utskickade på expatkontrakt, vilka i princip alltid är tidsbegränsade och ibland kan förlängas. Söker man jobb direkt till utlandet så brukar man inte få sådana förmåner såvida man inte är på en väldigt hög nivå typ Country Manager).

Okej, ja jo jag förstår exakt hur du tänker då . Får jag fråga ungefär hur gammal du är?
Citera
2021-07-29, 03:24
  #44
Medlem
Varning för långt inlägg....

Min historia känns typiskt svensk på något sätt då många svenskar bor i London. Men i alla fall, jag sparade så mycket jag kunde och stack sedan till London. Bodde på vandrarhem först, sökte jobb och boende samtidigt och hankade mig fram på diverse strö jobb innan jag landade ett längre kontrakt. Jag hade examen från Sverige men inte så mycket erfarenhet (1/2 år ungefär i min bransch) och det var tufft att få det där första riktiga jobbet.

Jag hade läst på en del innan om min bransch och även hur det generellt funkar med allting i London. Det här hjälpte mycket då jag hade en ungefärlig plan över hur jag skulle lösa allting. Sedan hjälpte det att jag var relativt öppen med att ta de jobb som fanns. Till exempel jobbade jag som administratör via en rekryteringsfirma som skickade ut mig på uppdrag, ibland två veckor och ibland två månader. Det passade mig då jag fick en inkomst och samtidigt kunde söka jobb inom min bransch.

Jag kände ingen i London och hade ingen kontakt som kunde hjälpa mig heller. Men visar man framfötterna och jobbar hårt uppmärksammas det.

Efter tio år kände jag mig dock less på London och funderade på att sticka till Asien. Tyvärr slog Covid till och nu sitter jag i Sverige istället. Jag är dock sugen på att flytta iväg igen men saker och ting är annorlunda nu. Jag är inte ung och orädd längre 😅

Men med det sagt, om ni funderar på att flytta - kör på!
Mitt tips är att läsa på om din bransch, var öppen med att saker inte funkar som i Sverige och se ALLTID till att ha nog med pengar på kontot för en flygbiljett hem ifall det skulle skita sig.
Citera
2021-08-01, 18:32
  #45
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Tjena Texas! förstår absolut hur du tänker och håller med i mångt och mycket. Man kan säkert plugga in master på 3 år men jag har ADHD och är sjukt dålig på vanligt plugg. Det gäller att känna sina gränser och bara damma på det som man har lätt för tror jag.
Vem har inte ADHD? :-) Jag blev diagnoticerad som vuxen, det förklarade varför jag var ointresserad av många ämnen i skolan. Men du har rätt, det är en bra plan att fokusera på det man är intresserad av. Det gjorde jag. Men jag vill bara göra dig medveten om att en YH-utbildning inte kommer i närheten av en formell universitetsexamen när det gäller (framför allt) arbetsvisum till USA.

Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Ang YH osv så kollade jag faktiskt med en polare som har gått nån IT utbildning 3 år kand. Visade honom en YH jag vill gå och han blev nästan chockad av vad man får lära sig där jämfört med hans 3 åriga utbildning. Han hade endast 3 av typ 8 kurser jag ev skulle läsa inom programmering.

Visst, du har säkert rätt i att det är betydligt mer programmering på en YH, av förklarliga skäl.
Men frågan är vad det är för kurser han läst på universitetet som du inte har på YH. Förmodligen är det mer teoretiska kurser där de lär sig (exempelvis) patterns och anti-patterns, algoritmer av olika slag, och mycket annat. Sådant förväntas man ha en hyffsad koll på.

Men om du går en YH-utbildning och sedan skaffar ett jobb som junior-utvecklare under några år, jobbar dig upp till en lite högre nivå (och får mer erfarenhet av riktig programmering), och samtidigt marknadsför dig själv samt bygger upp ett bra nätverk av kontakter, då kanske du kan bli intressant för ett amerikanskt företag att sponsra.
Citera
2021-08-01, 23:11
  #46
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Vem har inte ADHD? :-) Jag blev diagnoticerad som vuxen, det förklarade varför jag var ointresserad av många ämnen i skolan. Men du har rätt, det är en bra plan att fokusera på det man är intresserad av. Det gjorde jag. Men jag vill bara göra dig medveten om att en YH-utbildning inte kommer i närheten av en formell universitetsexamen när det gäller (framför allt) arbetsvisum till USA.



Visst, du har säkert rätt i att det är betydligt mer programmering på en YH, av förklarliga skäl.
Men frågan är vad det är för kurser han läst på universitetet som du inte har på YH. Förmodligen är det mer teoretiska kurser där de lär sig (exempelvis) patterns och anti-patterns, algoritmer av olika slag, och mycket annat. Sådant förväntas man ha en hyffsad koll på.

Men om du går en YH-utbildning och sedan skaffar ett jobb som junior-utvecklare under några år, jobbar dig upp till en lite högre nivå (och får mer erfarenhet av riktig programmering), och samtidigt marknadsför dig själv samt bygger upp ett bra nätverk av kontakter, då kanske du kan bli intressant för ett amerikanskt företag att sponsra.


Ja, jag har faktiskt ingen aning om vad han har pluggat eller ej men han blev lite chockad av hur bra den verkade sett till att YH endast är ca 1.5 år (bortsett från praktik då). Men jag har inte ambition att bli någon Jeff Bezos, vill ha ett schysst jobb men bra lön och frihet samt ev senare starta egen låda. Där är jag ganska nöjd faktiskt.

Tack iaf för all hjälp, intressant att prata lite med folk som är äldre som kan komma med lite tips och trix.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback