Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-26, 08:54
  #1
Medlem
Jag är skitless på detta landet som så många andra högutbildade och vill flytta. Jag läser runt på forumet om hur man rent tekniskt kan lyckas flytta, men finner inget. Hittar bara massa gnäll och folk som skryter om hur lätt det är att lämna Sverige för mer framgångsrika länder som USA, Sydkorea, what ever... men hittar ingen konkret hjälp om hur det kan gå till.

Ni som lyckats, berätta hur ni tekniskt lyckats flytta från sosserövhålet till ett annat framgångsrikt land? Hur har ni gjort? Berätta steg för steg hur ni lyckades. Vad använde ni för metoder? Var det kontakter? Mutor? Eller vad?
__________________
Senast redigerad av allanballanjugge 2019-01-26 kl. 08:56.
Citera
2019-01-26, 08:56
  #2
Medlem
AX64s avatar
Vad känns svårt? Du kan flytta till vilket land som helst inom EU idag och är du kvalificerad kan du börja jobba direkt. Är det det praktiska du funderar över.. ? Var vill du hamna och vilket jobb tänker du dig?
Citera
2019-01-26, 09:06
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Jag är skitless på detta landet som så många andra högutbildade och vill flytta. Jag läser runt på forumet om hur man rent tekniskt kan lyckas flytta, men finner inget. Hittar bara massa gnäll och folk som skryter om hur lätt det är att lämna Sverige för mer framgångsrika länder som USA, Sydkorea, what ever...

Vad är det som är svårt? Nu har jag bara kunskap om ett sydamerikanskt land. Så här kan det går till: Jag åkte dit, fick frågan av en bekant till en vän om jag vill jobba i x företag med y uppgift. I detta fallet har jag genom utbildning i Sverige kvalificerat mig, men ja det är inget högstatusjobb direkt och det är inga pengar direkt heller särskilt då det är Sydamerika. Men generellt har jag där en fördel av att vara svensk. Bostad går att hyra på samma vis som i Sverige. Språk är essentiellt.

Innan dess åkte jag till Danmark (pendlade) och fick jobb i x företag med y uppgift, det var genom ett svenskt bemanningsföretag. Innan dess var jag i England och fick jobb via ett engelskt bemanningsföretag. Sedan väl på plats kunde jag dels bli anställd på det engelska företaget och får betydligt annorlunda arbetsuppgifter och pengar. Bostad går att hyra på samma vis som i Sverige. Språk är essentiellt. Jag bodde egentligen på ett hostel.

I USA kan jag jobba men med lågkvalificerade uppgifter, dessutom som svartjobbare men det frågade du inte efter. Men det är genom en privata kontakter, så att säga. För svartjobb i USA kan det med fördel lånas ett amerikanskt personnummer. I praktiken är boendet här "arbetarbostad" med andra arbetare.
Citera
2019-01-26, 09:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad är det som är svårt? Nu har jag bara kunskap om ett sydamerikanskt land. Så här kan det går till: Jag åkte dit, fick frågan av en bekant till en vän om jag vill jobba i x företag med y uppgift. I detta fallet har jag genom utbildning i Sverige kvalificerat mig, men ja det är inget högstatusjobb direkt och det är inga pengar direkt heller särskilt då det är Sydamerika. Men generellt har jag där en fördel av att vara svensk. Bostad går att hyra på samma vis som i Sverige. Språk är essentiellt.

Innan dess åkte jag till Danmark (pendlade) och fick jobb i x företag med y uppgift, det var genom ett svenskt bemanningsföretag. Innan dess var jag i England och fick jobb via ett engelskt bemanningsföretag. Sedan väl på plats kunde jag dels bli anställd på det engelska företaget och får betydligt annorlunda arbetsuppgifter och pengar. Bostad går att hyra på samma vis som i Sverige. Språk är essentiellt. Jag bodde egentligen på ett hostel.

I USA kan jag jobba men med lågkvalificerade uppgifter, dessutom som svartjobbare men det frågade du inte efter. Men det är genom en privata kontakter, så att säga. För svartjobb i USA kan det med fördel lånas ett amerikanskt personnummer. I praktiken är boendet här "arbetarbostad" med andra arbetare.

Ok. Bra. Privata kontakter samt att faktiskt resa dit fysiskt innan. Låter logiskt.

Hur hittar man rätt sorts privata kontakter? Ja, tydligen har jag brist på det, eller brist på rätt sorts kontakter rättare sagt. Resa dit först innan låter som något man bör göra, ja.
Citera
2019-01-26, 09:59
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Jag är skitless på detta landet som så många andra högutbildade och vill flytta. Jag läser runt på forumet om hur man rent tekniskt kan lyckas flytta, men finner inget. Hittar bara massa gnäll och folk som skryter om hur lätt det är att lämna Sverige för mer framgångsrika länder som USA, Sydkorea, what ever... men hittar ingen konkret hjälp om hur det kan gå till.

Ni som lyckats, berätta hur ni tekniskt lyckats flytta från sosserövhålet till ett annat framgångsrikt land? Hur har ni gjort? Berätta steg för steg hur ni lyckades. Vad använde ni för metoder? Var det kontakter? Mutor? Eller vad?

Inom EU går det väl ganska enkelt. Det krävs en del saker först

Kan du språket i landet ? om inte lär dig språket.
Har du gott om pengar ? Det måste man ha för att kunna starta upp ett liv på nytt inom EU
Du behöver någonstans att bo en adress som din arbetsgivare får ta del av så att du ses som seriös att du stannar i landet.

Arbete/försörjning.

Registrera dig som boende i landet och läs på om allt från sjuk/socialförsäkringar lagar och annat som kan påverka ditt liv där. Förmodligen behöver du landets ID/körkort försäkringar och liknande.
Skaffa bekanta och lär av "infödingarna" om hur kulturen och sociala beteendet kan förbättras/anpassas till det land du befinner dig i.

Länder utanför EU blir betydligt dyrare och en del länder kräver att du sätter in en större summa som garanti för ev kostnader du kan orsaka landet. Det kan även krävas att du har en stadig inkomst garanterad som pension för att få stanna permanent i landet.
Citera
2019-01-26, 10:32
  #6
Medlem
Jag får inleda med att säga att något fint land eller lyxigt jobb har jag aldrig fixat.

Dock så har jag lämnat Sverige och jobbat. Det var rätt enkelt; jag hittade ett företag jag ville jobba för, i ett land jag ville bo i. Skickade en ansökan, åkte på intervju, fick jobbet.

Bodde sedan en månad på ganska slitet hotell, courtesy of arbetsgivaren. En HR-person hjälpte till med bank och registrering i nya landet. När första lönen damp in på kontot kom en kille anställd av företaget och visade mig lägenheter och hjälpte mig med kontrakt och försäkring.

Svårare var det inte.
Citera
2019-01-26, 11:04
  #7
Medlem
1 Läs CIA world fact book, mycket bra information om alla jordens länder
2 Res till landet du gillar bäst, turist visa helst 6 månader
3 Knyt kontakter expats och lokala, det blit dyrt men mycket vikting


Det hjälper om du har pengar, investera i landet
Utbildning på KTH eller annat topp universitet
Anhörig i landet
4
Citera
2019-01-26, 11:15
  #8
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
1 Läs CIA world fact book, mycket bra information om alla jordens länder
2 Res till landet du gillar bäst, turist visa helst 6 månader
3 Knyt kontakter expats och lokala, det blit dyrt men mycket vikting


Det hjälper om du har pengar, investera i landet
Utbildning på KTH eller annat topp universitet
Anhörig i landet
4
"2 Res till landet du gillar bäst, turist visa helst 6 månader"

protesterar litet, eftersom jag inte varit i alla länder.

Men jag har jobbat och rest i ganska många länder.

Ifall du reser in med turistvisa och du ertappas med att jobba, gå på arbetsprövning, förhandla om affärs ideér osv så har du förstört din möjlighet för inresa för lång tid framöver.

Sök istället "bussinessvisa", då är du friare, ingen bråkar med dig för att du gör en vecka på beachen eller reser runt för att kolla bostad och jobb.

bara min erfarenhet
Citera
2019-01-26, 11:24
  #9
Medlem
sluskjohans avatar
Vad är problemet? Alla fjantar som gnäller och ska lämna landet, gör det då!

Jag har bott i nord-Norge, Warszawa och Barcelona, det var hur lätt som helst att flytta och få jobb. Jag känner däremot väldigt många som har försökt sig på en flytt utomlands och sedan återvänt ca 5-30 dagar senare.

Tips om du trivs i Sverige är att pröva Norge, men du kommer fortfarande sitta och läsa nyheter från Sverige och bli arg över allt skit ändå.

Jag använde mig i princip av Google för att hitta jobb och bostad.
__________________
Senast redigerad av sluskjohan 2019-01-26 kl. 11:27.
Citera
2019-01-26, 13:54
  #10
Medlem
Googla på extraordenary alien, så har du en checklista på hur du kan få upoehållstillstånd i us. Det finns motsvarande för Kanada och Australien.

EU är ju redan en done deal, så även Norge etc.

Finns det någon annanstans man vill flytta.
Citera
2019-01-26, 13:56
  #11
Medlem
Eoppoyzs avatar
Mitt absolut största problem med utlandsflytt är kostnaden. När jag inte får jobb i Sverige så har man inte råd med flytt. Däremot har jag ett jobberbjudande i Norge som jag i värsta fall måste tacka nej till, om inte flyttkostnaden och mat- och hyreskostnader första tiden fram till första lönen.
Citera
2019-01-26, 14:07
  #12
Medlem
Germanofils avatar
Bor och jobbar i Tyskland sedan nio år. Såhär gjorde jag:

1. Språket. Jag besökte en privat språkskola och läste tyska i ett halvår. Samtidigt lärde jag känna landet och kulturen. Dyrt men visade sig vara en bra investering. Välj en språkskola som berättigar CSN-bidrag så pröjsar svenska staten åtminstone lite av din flytt.

2. Boende. I början bodde jag i en delad lägenhet (lätt att få rum via nätet), sedan ihop med min tyska flickvän. Tänk på att registrera dig hos Bürgeramt och Finanzamt. (Skattenummer är ett måste för att få jobba).

3. Arbete. I början jobbade jag som lärare på en folkhögskola men insåg snabbt att detta inte var någon framtid så jag började som vuxenlärling på ett företag där jag jobbade med diverse administration. Främst personalsidan. Efter det har det rullat på och jag har idag ett kvalificerat jobb. Om du redan har en eftertraktad kompetens så kommer den här biten gå lättare för dig än vad den gjorde för mig.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback