Citat:
Ursprungligen postat av
Pescass
De har ju oftast själva valt att sätta sig i den situationen eftersom att de finns bra med pengar att tjäna. Ingen hade sålt sex på egen hand om de inte fanns några summor att tjäna.
Så enkelt är det inte. De flesta människor är ett offer för sin uppväxt och umgänge. Patos är inget du direkt föds med och att anse att andra väljer saker som man själv ser är förkastligt är inte heller ett simpelt argument att kontra med.
Någonstans behöver man dra gränsen där en person blir ansvarig. Men, vi vet mycket väl av historia och av livserfaenheter att en hel del lever under grupptryck och av andras viljor. Att ens världssyn och ens filosofiska kunskaper är produkter av vad man lärt sig och av vem man lär sig det.
Så en tjej som hamnar på tvären i livet. Kanske söker sig till någon som ger trygghet och kärlek i första anseendet, men som slutar med en stark beroendesitutation med utpressning och hot. Gör en människa så psykiskt förlamad att de inte kan rationalisera likt jag kan göra i min trygga tillvaro, stabilt jobb och hem, samt ett liv av nästan ingen misshandel varken psykisk eller fysisk.
Vi är oftast mer känslomässiga varelser än logiska och att bara ställa sig upp och offra alla känslor för en tanke är ingenting någon gör. Tex, vet förmodligen du saker du borde göra men som du inte ”orkar” göra. Där har du utgångspunkten att börja med, den är inte isolerad och kan manifestera sig över alla möjliga kontexter. Så för att både du och jag har ett skötsamt liv tex och inte lider av vår ”prokrestination” innebär inte att andra har samma nivåer eller balans av den och de kan ha oerhörda konsekvenser för dem innan de kommer ur det.
Så vi tex drar gränsen att en tjej inte ska bli jagad av rättsväsendet för prostitution utan de som vill utnyttja dem, eller köpa sex. Men vi tex accepterar inte terrorism, oavsett hur mycket du kan vara ett offer för omgivningen och uppväxten.
Så det är inte en helt enkel fråga, men denna dogmatism är dock rätt sund skulle jag säga. Så länge vi inte accepterar prostitution dvs.