Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-02-13, 17:56
Medlem
Någon har bemödat sig med att tillverka en karta med Sveriges kommuner utefter den allt oftare omtalade GAL(grön, alternativ, liberal)/TAN(traditionell, auktoritär, nationalistisk)-skalan. I kartans absoluta mitt syns Kalmar(Kääälmaa!). Intressant(eller, jag vet inte...) också att Vallentuna och Österåker ligger på nästan exakt samma position.
Några andra reflektioner?

Här är bilden: https://easyzoom.com/image/134932

Detta via Dagens Samhälle(obs betallänk)
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/...-gal-tan-26145
Citera
2019-02-13, 19:06
Medlem
Intressant som sagt.

Men samtidigt något förvirrande. De har inverterat GAL och TAN, det normala är att GAL är överst och TAN underst. Det godhetssignalerande gröna brukar vara längst upp till vänster i första kvadrant men är nu istället längst ner till vänster i kvadrant 3, det är här vi hittar storstäderna.
Därefter har man satt färg efter geografiskt läge och inte säg den politiska färgen på de som röstade, en blå cirkel uppe i norrland röstar normalt sätt väldigt rött -- därav att de ligger i GAL. I praktiken är färgerna närmast de motsatta av vad de borde vara om de istället signalerat politisk tillhörighet.
Danderyd och Vellinge är tydligen så mycket till höger att de inte ens får plats på skalan.

Syd och mellansverige är alltså blå och TAN och röstar höger medan vänstern finns i norrland och i de absoluta storstäderna. Inte heller direkt någon chock att vi hittar alla de stora universitetsstäderna nere i den goda vänster-GAL kvadranten (Lund, Uppsala ...). Det säger en del om hur det ser ut där när vänsterfolk samlas i flock.

Lite kul att Kalmar skulle vara landets origo.
Citera
2019-02-13, 20:50
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Kul! Överensstämmer med min ”känsla”. Sverige är extremt i världen och Umeå är extremt i Sverige.
Citera
2019-02-13, 21:23
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Någon har bemödat sig med att tillverka en karta med Sveriges kommuner utefter den allt oftare omtalade GAL(grön, alternativ, liberal)/TAN(traditionell, auktoritär, nationalistisk)-skalan. I kartans absoluta mitt syns Kalmar(Kääälmaa!). Intressant(eller, jag vet inte...) också att Vallentuna och Österåker ligger på nästan exakt samma position.
Några andra reflektioner?

Här är bilden: https://easyzoom.com/image/134932

Detta via Dagens Samhälle(obs betallänk)
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/...-gal-tan-26145
Tack för länkarna! Väldigt tankeväckande och fängslande sammanställning.

Jag noterar att min hemkommun (glesbygdskommun i Uppsala län) som förväntat är placerad ovanför mittlinjen. Föga förvånande därtill att Uppsala sticker ut som en av de mest "progressiva" kommunerna i Sverige. Uppsala stad är i sanning ett PK-helvete.
Citera
2019-02-13, 21:37
Medlem
Imnshos avatar
Även om jag skulle vilja ifrågasätta vissa bedömningar av kommuners placering i diagrammet, så kan det ha ett visst värde när man ska söka sig en fristad inför den kommande apokalypsen.

Ju mindre halalhippies och kommunister desto bättre, när man ska skaffa sig ett befäst fort i en lugn landsända.
Citera
2019-02-13, 21:52
Medlem
Eftersom Mp och V vill införa en klimatdiktator
ex Per Holmberg och Torbjörn Tännsjö mfl
och vänstern försök att hindra yttrandefriheten

Så borde GALs förkortning betyda Green Authorian Leftist

mot Traditional Accountable Nationalist TAN
Citera
2019-02-13, 21:56
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Även om jag skulle vilja ifrågasätta vissa bedömningar av kommuners placering i diagrammet, så kan det ha ett visst värde när man ska söka sig en fristad inför den kommande apokalypsen.

Ju mindre halalhippies och kommunister desto bättre, när man ska skaffa sig ett befäst fort i en lugn landsända.

Lugn landsända? Är inte det lite som att ge sig ut för att fiska kräftor i Sahara?
Citera
2019-02-13, 22:19
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Lugn landsända? Är inte det lite som att ge sig ut för att fiska kräftor i Sahara?
Touché!

Jag avser relativt lugn. Även om varenda landsända är ockuperad, så finns det ändå hus på landsbygden där det inte brinner bilar eller kastas handgranater. Och troligen är det också bara en bas för sommarvistelse, resten av året får spenderas i något land som inte bjudit in slödder i den mängd som Sverige har.
Citera
2019-02-13, 22:31
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Touché!

Jag avser relativt lugn. Även om varenda landsända är ockuperad, så finns det ändå hus på landsbygden där det inte brinner bilar eller kastas handgranater. Och troligen är det också bara en bas för sommarvistelse, resten av året får spenderas i något land som inte bjudit in slödder i den mängd som Sverige har.

Jo, men då är du samtidigt väldigt utsatt om det väl händer något. Stöldligorna nöjer sig med att sno utombordsmotorn och vadhelst sitter löst i garaget, men fenomenet med home invasions på tillväxt kan det vara skäl att fundera på hur läget är om 5-10 år. Ett gäng glada ynglingar kan roa sig hela natten med att plåga och förnedra en familj, men någon polis kommer icke om länets enda patrullbil råkar vara upptagen på annat håll.
Citera
2019-02-14, 17:22
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Jo, men då är du samtidigt väldigt utsatt om det väl händer något. Stöldligorna nöjer sig med att sno utombordsmotorn och vadhelst sitter löst i garaget, men fenomenet med home invasions på tillväxt kan det vara skäl att fundera på hur läget är om 5-10 år. Ett gäng glada ynglingar kan roa sig hela natten med att plåga och förnedra en familj, men någon polis kommer icke om länets enda patrullbil råkar vara upptagen på annat håll.
Så sant, men jag utgår från att TAN-kommuner kommer att bygga upp sina egna nattvandrare och miliser för att ta hand om buset. Polisen kan man inte räkna med längre eftersom de är fullt upptagna med den senaste genus- eller klimatkonferensen.

TAN-kommunerna kommer att bli duktiga på att spela brännboll i framtiden om jag säger så. Skytte på löpande mål också. Skjut, gräv och tig.
Citera
2019-02-14, 17:36
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Så sant, men jag utgår från att TAN-kommuner kommer att bygga upp sina egna nattvandrare och miliser för att ta hand om buset. Polisen kan man inte räkna med längre eftersom de är fullt upptagna med den senaste genus- eller klimatkonferensen.

TAN-kommunerna kommer att bli duktiga på att spela brännboll i framtiden om jag säger så. Skytte på löpande mål också. Skjut, gräv och tig.

Jag är rädd att du är överdrivet optimistisk. Att krossa medborgargarden kommer att vara den andra återstående prioriteringen för polisen under kommande år (den första är givetvis att säkra Stockholms innerstad, där alla politiker och journalister bor). Se vad som hände på Gotland när folk blev förbannade för att polisen i princip struntade i en synnerligen brutal gruppvåldtäkt. Mord, rån, våldtäkt, utpressning, brända bilar och knarklangning är inte så farligt, men när svenskar tar den knutna näven ur fickan, DÅ JÄVLAR slår vi till med storsläggan!
Citera
2019-02-14, 17:43
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Tack för länkarna! Väldigt tankeväckande och fängslande sammanställning.

Jag noterar att min hemkommun (glesbygdskommun i Uppsala län) som förväntat är placerad ovanför mittlinjen. Föga förvånande därtill att Uppsala sticker ut som en av de mest "progressiva" kommunerna i Sverige. Uppsala stad är i sanning ett PK-helvete.

Tycker att det är intressant att Stockholm ändå är placerade längre ner än Uppsala. Fast staden styrs av bl.a M + KD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in