• 1
  • 2
2006-02-23, 22:05
Medlem
Pamlors avatar
Vi knner ju alla till hur den "politiska korrektheten" kvver yttrandefirheten, men det kan vara svrt att frst hur det grs. Drfr vill jag rekommendera att ni lser fljande artikel!
http://www.bgf.nu/y2005/jj.html

Jag sjlv tyckte denna artiklen var givande det stter ord p vad man sedan lnge har vetat, men kanske inte kunnat uttrycka.
Citera
2006-02-23, 22:23
Medlem
Un Perros avatar
"Till exempel anses alla mn i Sverige vara potentiella vldtktsmn. Denna sikt har frts fram av bland andra fr detta jmstlldhetsministern Margareta Winberg."

Ja, och hennes motiv fr detta var sannolikt grumliga och direkt felaktiga. Det som hon pstod, om jag inte missminner mig, r att alla mn i Sverige, med den kultur och uppfostran som vi troligen har ftt hr, r potentiella vldtktsmn. Vilket naturligtvis r fel.

Hade hon dremot sagt, att alla mn under rtt omstndigheter r potentiella vldtktsmn, s hade hon haft rtt. Alla mn r potentiella vldtktsmn, satta under rtt omstndigheter. Det finns i princip inte ett enda krig dr inte vldtkter har anvnts systematiskt. Med rtt uppfostran och rtt tillflle r alla mn potentiella vldtktsmn, liksom alla mnniskor r potentiella mrdare etc. etc. Men det var inte s hon menade tror jag, utan att mn i allmnhet gr runt och r lite smsugna p vldtkt.

Vidare, sidan kan inte ses som tillrckligt objektiv fr att vara intressant. Ni som r intresserade av fenoment politisk korrekther rekommenderas istllet att lsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Politiskt_korrekt som tminstone strvar efter objektivitet.

Din sida har en agenda.
Citera
2006-02-23, 23:04
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Vi knner ju alla till hur den "politiska korrektheten" kvver yttrandefirheten, men det kan vara svrt att frst hur det grs. Drfr vill jag rekommendera att ni lser fljande artikel!
http://www.bgf.nu/y2005/jj.html

Jag sjlv tyckte denna artiklen var givande det stter ord p vad man sedan lnge har vetat, men kanske inte kunnat uttrycka.

Det fr mig att rysa det Ulla Hoffman uttryckte,
"Svenska folkets sikt ska inte respekteras i invandringsfrgan".
Och hur mycket r det i samhllsdebatten som inte tas fram, enbart fr att man inte respekterar demokratin i sin helhet, utan bara den del som passar in i den struktur som beskrivs fr deras egen del.
Naturligtvis s passar det vldigt bra fr de vnsterkrafter som gladeligen fysiskt ger sig p meningsmotstndare, srskillt d de vet om att man fr belning fr sitt lackejarbete!
Citera
2006-02-23, 23:37
Medlem
ojz0rs avatar
Tycker att den texten var vldigt bra forumulerad och jag str bakom den till 100%. Det som dagens makthavare har r inte fullt ut demokrati, det r en blandning mellan demokrati och diktatur.
Ta trngselavgifterna i stockholm tex. Det var ingen omrstning om den lagen. Hade det varit det skulle jag kunna tnka mig att majoriteten hade sagt nej, nd s drev de igenom det. (Lite off topic men bara fr att bevisa med ett exempel)

Den s kallade politiska korrektheten mste ta slut. Det r som en censur p hela sverige, man fr verkligen inte sga vad man vill eller tycker. Vi gr mer och mer t kinas censur.
Citera
2006-02-23, 23:51
Medlem
Nickeps avatar
P flashback r det politiskt korrekt att inte vara politiskt korrekt, svida man inte av inkrkta, politiska skl vill vara politiskt korrekt! Majoriteten p forumet tycks dock med vlbehag yttra politiskt inke-korrekta sikter - en fljd av anonymiteten och dess frdelar nr det gller att vidarebefordra sikter!
Citera
2006-02-24, 00:11
Medlem
pbelns avatar
Det r inte ett specifikt svenskt fenomen.

http://www.academia.org/lectures/lind1.html
Citera
2006-02-24, 12:33
Medlem
J.Ns avatar
Jag trodde det var ett diskussionsforum vi var p, men det r klart jag r inte s frvnad ver att ngon som lser och tar BGF p allvar inte klarar av att formulera en frgestllning i sitt huvudinlgg
Citera
2006-02-24, 14:49
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
P flashback r det politiskt korrekt att inte vara politiskt korrekt, svida man inte av inkrkta, politiska skl vill vara politiskt korrekt! Majoriteten p forumet tycks dock med vlbehag yttra politiskt inke-korrekta sikter - en fljd av anonymiteten och dess frdelar nr det gller att vidarebefordra sikter!

Sen har vi ocks det extremt irriterande faktumet att alla sikter som gr emot de p FB korrekta sikterna avfrdas som PK trots att det inte r sikten i sig, utan anledningen till varfr man har den, som bestmmer om en sikt r PK eller inte.

Citera
2006-02-24, 15:07
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Sen har vi ocks det extremt irriterande faktumet att alla sikter som gr emot de p FB korrekta sikterna avfrdas som PK trots att det inte r sikten i sig, utan anledningen till varfr man har den, som bestmmer om en sikt r PK eller inte.

Troligen missar du d att sikterna p forumet verkligen inte r standardiserat, enkelriktade utan uppvisar en salig blandning lngs hela hger/vnsterskalan. Nuvarande borgerliga majoritet ute i samhllet avspeglas naturligtvis genom en strre andel borgerliga debattrer hr. F.. r Internet normalt befolkat av fler borgerliga anvndare n de vnsterinriktade. Det finns mnga orsaker till det, som vi kan lmna drhn.

Du menar tydligen att det skulle finnas en frhrskande PK-inriktning p forumet som skulle vara svr att penetrera!? Bsta rekommendatonen i s fall r att skrpa argumentationstekniken och debattera logiskt/pragmatiskt!
Citera
2006-02-24, 15:38
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Du menar tydligen att det skulle finnas en frhrskande PK-inriktning p forumet som skulle vara svr att penetrera!? Bsta rekommendatonen i s fall r att skrpa argumentationstekniken och debattera logiskt/pragmatiskt!

Tror slipZen mjligen menar I&I. Dr r, eller var, det precis s. Debattera logiskt hjlper dock ibland, men inte mot dem som anvnder sig av PK-stmpeln p allt som inte passar in i deras snva mall.
Citera
2006-02-24, 16:08
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Vidare, sidan kan inte ses som tillrckligt objektiv fr att vara intressant. Ni som r intresserade av fenoment politisk korrekther rekommenderas istllet att lsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Politiskt_korrekt som tminstone strvar efter objektivitet.

Din sida har en agenda.

Gllande (John Jrvenp: Politisk korrekthet) Det r den politiskkorrektheten lnkat till invandrarpolitiken som r intressant samt hur det grs vilket han angav i sin artikel (moraliserandet, Associering, Begreppsmissbruk, Undvikande av sakfrgan, Svartvitt och dikotomt tnkande). Om man vill ha information s r detta det bsta som gr att f tag p, fr ingen som du kallar objektiv vgar forska i detta, det r ju som att rista in inskriptionerna p sin egen grav.

Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Jag trodde det var ett diskussionsforum vi var p, men det r klart jag r inte s frvnad ver att ngon som lser och tar BGF p allvar inte klarar av att formulera en frgestllning i sitt huvudinlgg

Jag vald att fng intresse framfr att begrnsa diskussion genom en frgestllning, vad som r on topic ge jus sig sjlv d.v.s. artikeln som lnkades.
Citera
2006-02-24, 16:31
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Gllande (John Jrvenp: Politisk korrekthet) Det r den politiskkorrektheten lnkat till invandrarpolitiken som r intressant samt hur det grs vilket han angav i sin artikel (moraliserandet, Associering, Begreppsmissbruk, Undvikande av sakfrgan, Svartvitt och dikotomt tnkande). Om man vill ha information s r detta det bsta som gr att f tag p, fr ingen som du kallar objektiv vgar forska i detta, det r ju som att rista in inskriptionerna p sin egen grav.

Det m finnas sanning i det uttalandet, men det innebr dock inte att det som str p den sidan r sant.

Man kan frlnga det en aning, menar du att det endast r sidan som str p rtt sida i invandringsdebatten som anvnder sig av moraliserande, begreppsmissbruk, undvikande av sakfrgan, svartvitt och diktomt (vad fan det nu r?) tnkande? Eller r inte sjukdomsdiagnosen giltig p bda sidor?

Att bli kallad politiskt korrekt r, som tidigare nmnts, vrre n att bli kallad rasist, ur debattens synvinkel. Mjligen inte i media, men definitvt p flashback. Eftersom det vrsta som man kan anklaga ngon fr i en debatt, det r att personen ifrga inte tnker sjlv. Det kan dock vara giltigt att anklaga ngon fr detta, men innan man gr det br man ha jvligt goda grunder att st p.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in