Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-01, 21:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Haha, eller hur, har du inte sett nu hur Norran börjat köra med Framtidsfabriken, helt plötsligt är allt bra på Northvolt och allt är bra som har med det att göra. Alla de intervjuade om allt dåligt när det hände är nu med och säger hur bra allt är. Fy fan, känns som det är mutor, sponsorskap, mycket ryggkliande i detta.
Northvolt ska man minsann inte få klanka ner på, de har inte igång en endase av sina (tänkta 6) Etapper, ja kanske lite på Etapp 1 då, eller, men de köper redan upp och ska bygga alla andra. Jösses. Man blir mörkrädd.
Northvolt, århundradets bluff!
Citera
2022-04-07, 17:20
Medlem
Med Northvolts utökade planer så beräknas det att fabriken i Skellefteå behöver 4000-5000 anställda, tidigare var det sagt 3000.
Vid årsskiftet planerar de ha 1500 anställda i Skellefteå. De anställer cirka 20 personer i veckan just nu.

Så nu måste staden planera för ytterligare 2000 anställda och de kringeffekter som det ger. Fabriken kommer därmed ha nästan lika många anställda som Volvo har i Torslanda.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...otalt/lwgmok8r
Citera
2022-04-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Ja det är märkligt, men inga batterier produceras, vad fan gör dem? Methamfetamin?

Eller så kanske de producerar batterier? Kan ju kanske vara så sinnessjukt att de gör det?
Citera
2022-04-16, 10:38
Medlem
Jag besökte Skellefteå häromsistens och var väldigt positivt överraskad över utvecklingen sedan jag var där senast.

Jag tycker att man lyckas bra med stadsomvandlingen i centrala staden. Förlängningen av gågatan känns som den blir lyckosam och den ger en bra känsla. De bör ta bort träden vid torget så att den blir helt öppen hela vägen mellan Balderskolan och Stadskyrkan!

Jag gillar hur man bygger lägenhetshus nära gågatan för att få ett liv dygnet runt på platsen. Samma sak på andra sidan älven, man lyckas faktiskt bygga ihop den centrala staden. Jag tror detta är en nödvändighet då allting annat är så glest bebyggt. Man behöver ju inte röra sig många meter utanför centrum för att i princip vara på landsbygden (med storstadsmått mätt).

Placeringen av P-hus nära tillfartsvägar i ytterkant av centrum känns också rätt lyckad. Jag har inte gillat placeringen av centrumbron, men nu förstår jag tanken, den är till för att ta sig till P-husen och sjukhuset. Särskilt med alla nybyggen av lägenheter på andra sidan älven.

Positivt överraskad av resultatet, man har en genomtänkt stadsbyggnad på gång, även om det inte alltid har framgått....
Citera
2023-04-03, 21:21
Medlem
Nolltoleransens avatar
Är fortfarande bostadsbrist.
Har bekanta som försöker hitta lägenheter till sina barn som ska flytta hemifrån men det går väldigt dåligt för dom att lyckas hyra till vettiga pengar.
Citera
2023-04-04, 18:05
Medlem
Dr.mjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltoleransen
Har bekanta som försöker hitta lägenheter till sina barn som ska flytta hemifrån men det går väldigt dåligt för dom att lyckas hyra till vettiga pengar.

Är inte bostadsbrist om du vill bo i kåge eller runt om staden

Priserna ligger dock på 7-11 tkr
Finns bostäder som står tomma
Citera
2023-04-04, 18:48
Bannlyst
Citat:
Men va fan, ettor går köpa billigt, 300.000:- lite utanför, 900.000:- centralare, snorbilligt, sluta gnälla, är dom white trash fattiglappar som tycker det är en rättighet att gå hyra för 2.000kr?
Senast redigerad av trumpisking 2023-04-04 kl. 18:52.
Citera
2023-04-04, 22:53
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

Ett alternativ är väl att utvidga sökningen av bostäder till orter utanför Skellefteå som Norsjö, Byske eller dylikt.
Citera
2023-04-04, 23:02
Medlem
Jämfört med t ex Umeå är det billigare och lättare. Det är nog dags att vänja sig vid en normal prisnivå. Kollar du hemnet 1:a 41 kvm Åsgatan (centralt) 995 000/2528/mån är väl rätt ok? Myntgatan 825 000/ 2556/mån. 2:a Burträsk 400 000/ 2883/mån. Det finns, men jag tror många förväntar sig en central lägenhet nästan gratis.
Citera
2024-06-19, 17:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Eller så kanske de producerar batterier? Kan ju kanske vara så sinnessjukt att de gör det?
Dom har ju inte lyckats få snurr på nånting. Måste ju hela tiden ha externa medel.
Citera
2024-09-08, 21:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Exakt samma här... ...men det verkar som vi har fel...

(men man tänker Stålverk 80, alla gånger Saab Auto ska återuppstå etc... ...apropå det, betänk hur Frankrike och t o m "superkapitalistiska" USA gick in och räddade om det var Chrysler, samtidigt som den svenska regeringen gjorde allt för att snacka ner Saab, de sista 9-3 och 9-5 var jävligt bra bilar - idag är Trollhättan mer känt för bilbränder och sin moské... Ruinsväldt hade ju sina prios... OT-sorry.).

Nej det visade sig att vi hade rätt för 4 år sen!
Citera
2024-09-11, 16:18
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Det är med Northvolt kommer att floppa, när kommuner och staten är iblandade är det stor sannolikhet för flopp. NV har lovat massa jobb men dagens företag vill ha en skalbar affär. Inte anställa massa personer bara för att. Och varför skulle 5000 person vilja bo i Skellefteå? Det känns som NV missat att dem konkurrerar med alla techbolag i våra större städer.
Det kommer bli som när Amazon vill etablera sig här, ”vi kommer skapa massa jobb” slutade med att det inte blev så många.

Ser ut som mitt bett för 3 år sen verkar bli mer och mer aktuellt😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in