• 1
  • 2
2019-03-02, 07:56
Medlem
Jag och frugan har blivit erbjuden en lägenhet där hyran är 11.190.- hyresvärdens krav är att bruttoinkomsten ska vara gånger 3.

Själv har jag 28.000.- brutto med fast anställning,

Frugan har provanställning med 160kr/h 75% tjänst med cirka 20k brutto.

Det som jag nojar för nu då.

Hon godkände våra kreditupplysningar samt mina inkomst uppgifter men hon vill ha frugans nu och är osäker på det där med provanställningen?

Vad tror ni?
Citera
2019-03-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakimlundberg
Jag och frugan har blivit erbjuden en lägenhet där hyran är 11.190.- hyresvärdens krav är att bruttoinkomsten ska vara gånger 3.

Själv har jag 28.000.- brutto med fast anställning,

Frugan har provanställning med 160kr/h 75% tjänst med cirka 20k brutto.

Det som jag nojar för nu då.

Hon godkände våra kreditupplysningar samt mina inkomst uppgifter men hon vill ha frugans nu och är osäker på det där med provanställningen?

Vad tror ni?
Hyran känns hög. Finns ingen bostad med lägre hyra? En hyreslägenhet är inte en investering.
Citera
2019-03-02, 08:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Vad tror ni?

Helt upp till värden. Men sannolikt så kan nog värden säga att de inte vill ha din sambo på kontraktet utan att du får stå själv där.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-03-02 kl. 08:32.
Citera
2019-03-02, 08:29
Medlem
Seriösa hyresvärdar brukar godkänna provanställning. Är det allmännyttan är jag i det närmaste helt säker på att dom gör det.
Citera
2019-03-02, 08:31
Medlem
Som sagt upp till hyresvärden, men sannolikt är det inte några problem.
Citera
2019-03-02, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Hyran känns hög. Finns ingen bostad med lägre hyra? En hyreslägenhet är inte en investering.

Var inte riktigt det svaret jag ville ha,
Citera
2019-03-02, 08:40
Medlem
TonyBergmans avatar
Aldrig hört om någon som blivit nekad hyresrätt, då har vissa polare gått på csn eller akassa aldrig vart problem. Dock lägre månadskostnad, men lägre inkomster också.
"I värsta fall" kanske hyresvärden vill ställa några frågor till frugan angående anställningen.
Lycka till.
Citera
2019-03-02, 09:01
Medlem
Japp vi får hoppas på det
Citera
2019-03-02, 10:37
Bannlyst
Citat:
Var inte riktigt det svaret jag ville ha,

Nä men nu blev det ett sånt svar du fick, jag kan inte heller begripa hur fan folk ens kan överväga att pynta 11k rätt i sjön för en sketen HYRESRÄTT
Citera
2019-03-02, 10:57
Medlem
Är det en stor lägenhet, centralt och i en storstad är hyran rimlig.
I Sverige har vi brukshyror så å om hyran är orimlig kan dom kräva pengar tillbaka i efterhand.
Troligast är att det blir godkänt.
Citera
2019-03-02, 11:10
Medlem
Casual-Cultures avatar
Banga den lägenheten det är ju såna som du som gynnar dessa rövhål som bygger dessa lägenheter med halva månadsinkomsten som hyra. Till din fråga Ja jag tror hyresvärden kommer att godkänna även fast din flickvän har provanställning hon är ju trots allt tjej dom brukar särbehandlas när det gäller att hyra ut lägenheter.
Citera
2019-03-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N

Citat:
Ursprungligen postat av Haec-Est-Veritas
Nä men nu blev det ett sånt svar du fick, jag kan inte heller begripa hur fan folk ens kan överväga att pynta 11k rätt i sjön för en sketen HYRESRÄTT

Hur fan gör man den bedömningen utan att veta var lägenheten ligger, när den är byggd samt hur stor den är?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in