Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-06, 11:26
  #1
Medlem
FuckThePolices avatar
Jag har själv rökt dagligen i 4 år, jag började när jag var 20, jag har även ADHD som också enligt studien ökar åldrandet på hjärnan. Efter att ha läst lite angående detta så har jag beslutat att försöka sluta med cannabis helt.

Och hur snabbt åldras hjärnan om man röker en 0.3g grönt på kvällen varje dag i 1 år? Har googlat lite om detta men inte hittat någon tråd.

Det ironiska i det hela är att dem flesta som jag träffat som röker CB alltid har sagt att alkohol är så mycket farligare än Cannabis, men enligt denna studie så åldras hjärnan med endast 0.6 år medan cannabis åldrar hjärnan med 2.8 år.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30103336
https://www.sciencedaily.com/release...0821112010.htm
https://www.sciencedaily.com/images/..._1_900x600.jpg

Här är även en artikel ifrån Expressen om ni föredrar att läsa där https://www.expressen.se/halsoliv/ha...kadar-hjarnan/

Så vad anser ni om studien?
__________________
Senast redigerad av FuckThePolice 2019-03-06 kl. 11:30.
Citera
2019-03-06, 11:55
  #2
Medlem
FB.Incels avatar
Hmm svårt att veta exakt vad detta betyder men att cannabis är dåligt för hjärnan var inget nytt för mig i alla fall.

Lite tragiskt att så många tror att cannabis är oskadligt så de går "all in" och röker dagligen i flera år som du har gjort. Sedan inser de en mer nyanserad sanning och då ska de istället sluta helt... Människor har verkligen svårt för måttligt användande av cannabis verkar det som.
__________________
Senast redigerad av FB.Incel 2019-03-06 kl. 12:02.
Citera
2019-03-06, 11:59
  #3
Medlem
Man ska ha klart för sig att alla sådana här undersökningar sker brett på ett mer eller mindre stort antal individer. Man får själv bedöma om drogen i fråga är en positiv faktor i ens eget liv eller ej. Det bör då vägas mot andra hälsofaktorer, så klart. Man kanske röker vanlig tobak, dricker alkohol, äter onyttigt och motionerar inte. Eller så är man annars en renlevnadsperson som motionerar regelbundet och äter nyttigt. Man kanske individuellt är genetiskt predisponerad att ta skada, eller motsatsen. Det finns inga enkla svar på individnivå.
Citera
2019-03-06, 12:28
  #4
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice

Det ironiska i det hela är att dem flesta som jag träffat som röker CB alltid har sagt att alkohol är så mycket farligare än Cannabis
Som du skriver så brukar de flesta just göra den jämförelsen. Men varför jämföra två droger med varandra och föredra den som är minst hälsovådlig?

Bättre val är väl att avstå från båda?
Citera
2019-03-06, 12:40
  #5
Medlem
UncleBerts avatar
Vad menas med "åldrande på hjärnan"?

Alla studier jag har läst hitintills menar ju på att cannabis saktar ner utvecklingen av hjärnan, vilket i sig är en negativ bieffekt.

Jag vet att många kampsportare i MMA behandlar sina hjärnskador med CBD och THC.
Alla smällar jag tar i tävling och sparring är bra mycket värre än jointen jag röker på kvällskvisten. Så för min egen del skulle jag börja med att sluta ta våld mot huvudet regelbundet innan jag lägger ner rökat.

Nu har jag inte kollat noga på undersökningen. Men jag antar att man gjort som så många andra gånger. Man tar en sample size av människor. Cannabisrökare vs icke cannabisrökare. Följer dessa under en tidsperiod och sen drar slutsatser från den datan utan att ta hänsyn till andra faktorer. Tex kan jag gissa att en person som nyttjar cannabis i högre grad lever "mindre rent" än en helnykter person. Kanske nyttjar andra droger. Väldigt stillasittande livsstil etc.
__________________
Senast redigerad av UncleBert 2019-03-06 kl. 12:45.
Citera
2019-03-06, 13:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBert
... Nu har jag inte kollat noga på undersökningen. Men jag antar att man gjort som så många andra gånger. Man tar en sample size av människor. Cannabisrökare vs icke cannabisrökare. Följer dessa under en tidsperiod och sen drar slutsatser från den datan utan att ta hänsyn till andra faktorer. Tex kan jag gissa att en person som nyttjar cannabis i högre grad lever "mindre rent" än en helnykter person. Kanske nyttjar andra droger. Väldigt stillasittande livsstil etc.
Sådant kan inte uteslutas, men detta är väl känt och därför viktar man undersökningar, så de får vara bra inkompetenta (eller bias av andra skäl) för att göra sådana missar. Det vet jag dock ingenting om.
Citera
2019-03-06, 13:20
  #7
Medlem
Mansingens avatar
Jag har rökt cannabis väldigt länge samt väldigt mycket och mycket riktigt så känner jag mig mer mogen än mina jämnåriga samt så har det gått väldigt mycket bättre för mig än för dom. Studien kanske stämmer.
Citera
2019-03-06, 13:43
  #8
Medlem
Inget nytt för mig att det skulle vara dåligt, men sen tror jag mycket handlar om hur ofta man gör det. Håller man rökningen till enbart helgen precis som många gör med alkohol så tror jag inte de är någon större fara.
Citera
2019-03-06, 13:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Jag har rökt cannabis väldigt länge samt väldigt mycket och mycket riktigt så känner jag mig mer mogen än mina jämnåriga samt så har det gått väldigt mycket bättre för mig än för dom. Studien kanske stämmer.

Instämmer till 100%. Alla mina rökande vänner inklusive mig själv känns klokare, som att man vet hur det mesta fungerar i ett större perspektiv.

Tror helt klart cannabis kan hjälpa en att komma utanför ”bubblan” och tänka mer förstående, logiskt och analyserande.
Citera
2019-03-06, 14:06
  #10
Medlem
Mansingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Instämmer till 100%. Alla mina rökande vänner inklusive mig själv känns klokare, som att man vet hur det mesta fungerar i ett större perspektiv.

Tror helt klart cannabis kan hjälpa en att komma utanför ”bubblan” och tänka mer förstående, logiskt och analyserande.
Kan det ha att göra med Sveriges narkotikapolitik?

Enda sedan barnsben så har vi fått höra att om vi röker marijuana så kommer bli tillslut bli homosexuella, hamna i helvetet och sedan suga av gamla gubbar för en sista joint på plattan. Vi har vuxit upp livrädda för droger och varit helt övertygade om att droger är farliga. Sedan så har vi av någon anledning fullständigt ignorerat denna "utbildning" och provat droger ändå, och se på fan... Allt vi hört var lögn.

Kan det vara detta uppvaknade i samband med att vi förstod att vi blivit lurade som gjort oss permanent källkritiska och granskande?

Förr så sa mamma att cannabis är farligt. Ja, om du säger det mamma då stämmer det. Om min mamma skulle komma idag och påstå "Massinvandringen är positiv för Sverige" så vet man numera att allt man hör är inte sant, man måste själv undersöka och ta reda på sanningen.

Jag tror att det har med det att göra. Ögonblicket då vi förstod att vi blivit lurade, då blev vi genast väldigt mycket vuxnare inombords.

Tack cannabis för att du lär mig något nytt hela tiden
Citera
2019-03-06, 14:32
  #11
Medlem
youarenothings avatar
lol, det finns en anledning att alkohol är lagligt, det är den farligaste av dom alla.

har aldrig mått så dåligt på någon ''drog'' som på alkohol!
Citera
2019-03-06, 14:37
  #12
Medlem
Najjthegreats avatar
Läser nästan aldrig nyhetsblaskorna men den här damen Katarina Wilk, vad är det för pajas?

Men...nu när det då är bevisat att om en person dricker alkohol så föråldras hjärnan i förtid, kommer vi nu göra alkohol olagligt precis som cannabis är?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback